Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přístavy místo letišť. Vědci plánují na zaoceánské lety obří hydroplány

Objem letecké dopravy stále narůstá a velká světová letiště se často dostávají na hranu možností. Další letadla se už na přecpané ranveje a do vzdušných prostorů vejdou těžko. Vědci z katedry letectví londýnské Imperial College nyní přišli s návrhem, který by tyto problémy mohl řešit: velkokapacitní hydroplány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P53e16t51r 41M14o32t23y68č48k43a 5973334877879

Vědci? Aha. Ze kterého ročníku?

+1/0
28.6.2015 1:44

M82a92r32e13k 54V96o26k49á31l 1396464255329

V této chvíli jsme se zasekli na tom, že není vůle zkusit něco nového,“ řekl Levis pro CNN.

ale kdepak ... je to jen naprostý EKONOMICKY nesmysl, proto se do výroby nikdo nehrne

+4/0
20.6.2015 12:09

K83a55r23e69l 92D80v73o25ř46á27k 3317547117

Vyuziji to i migranti ?

0/0
20.6.2015 12:04

J50o64s26e51f 55M87i13k65i55n 5943344985314

Kdysi se to jmenovalo EKRANOPLÁN

V Rusku to lítalo v 50 a 60 letech

+1/0
20.6.2015 12:03

J63a22n 24K68r36p18e29c 5756103984552

to je něco jiného, to je vznášedlo nad vodní hladinou, pro dopravu lidí nepoužitelné. ale amíkům to pár vrásek na čele nadělalo.

+1/0
20.6.2015 15:18
Foto

K62o33s18t51a70s 61J48o31a61n89i79d73i93s 2432368801

proc by nebylo pouzitelne pro dopravu lidi?

+1/0
20.6.2015 17:50

J36a59n 56K91r15p80e66c 5146873374962

žeby kvůli bezpečnosti? a komfortu?

0/0
20.6.2015 22:08

P54e54t11r 94M11o91t43y13č27k50a 5273344437449

Ne. Nějaké další pokusy o odpověď?

0/0
28.6.2015 1:43

J28o56s68e78f 86M87i66k81i69n 5293184935744

Ekranoplán je letadlo využívající vztlaku v malé výšce

+1/0
20.6.2015 21:21
Foto

M95i29r29o23s72l17a92v 29S66t88e87i40n90e26r 4850622440926

Takže Hovercraft, kluzáky používané hlavně jako záchranné čluny, ale veliké vojenské má i US navy.

http://www.alibaba.com/product-detail/Typhoon-MAD-81-L-personal-work_109175581.html

0/0
24.6.2015 7:49

K25u37b44a 45A12u78e26r 3314559378351

Už se těším až budou létat do Prahy

+4/0
20.6.2015 11:43

M46i17l29a14n 72Č23e88r53n42ý 5333149759542

Z Kuby?;-)

0/0
20.6.2015 22:33

J40a26n 77P61a11v34e31l 8873542908726

Nevím, proč mluví o infrastruktuře. Nemohu si pomoci, ale terminály u vody podle mě budou dokonce dražší než na suchu. Jediný rozdíl oproti klasickému letišti je, že přistávací dráha bude voda. Veškerá ostatní infrastruktura stejně bude muset být postavena.

Vyšší náklady na obsluhu, opravy, nutnost vytvořit vlnolamy a najít si místo chráněné před větrem nebude nic jednoduchého. To už vidím jako daleko lepší možnost vytvořit přistávací dráhu zasahující do moře. Podle mě by to vyšlo levněji než hydroplán.

+4/0
20.6.2015 11:13

T57o72m27á12š 97T67a45t80í56č21e46k 5830242260118

Tak letiště postavený na moři máš jak v Tokiu, tak v Hongkongu. A kdo ví, kde ještě všude.

0/0
20.6.2015 11:52

M71a52r39k 40P26o69k96o28r67n49y 4761901986667

Vzducholodě na nebe. Daleko nižší náklady na výrobu, provoz, hlučnost a "přístav" může být v každé větší vesnici. Jen ta rychlost trochu pokulhává...:-/.

+5/0
20.6.2015 10:51

M81i44l72a58n 56Č86e69r25n31ý 5173619759912

Kdyby jen ta rychlost. Ale třeba i ten vodík, co tu vzducholoď nadnáší, je docela výbušná mrcha. Ovšem, pokud ho nahradíte inertním héliem, tak zas pokulhává ekonomika výroby...

No a oba výše jmenované plyny mají tak malé molekuly, že rády unikají ze všech obalů, snad s výjimkou plachet z nanovláken, což je ale momentálně docela drahá záležitost...

0/0
20.6.2015 22:40

P39a70v25e98l 76F89a58r94a 9907717844931

Napadl mě jeden televizní dokument, tady je o tom článek  http://1url.cz/a5SF a hle on i to vymysleli Rusáci.

0/0
20.6.2015 9:44

V54á89c32l50a20v 97Č11e62r46m83á61k 4883950537114

Vodík se samostatně na Zemi moc nevyskytuje, musí se z něčeho vyrobit. A vyrábí se nejčastěji z ... ropy. Velmi špatně se skladuje, uteče téměr ze všeho. Takže zatím je to jenom dražší cesta než tu ropu použít rovnou.

Jinak je to letadlo ale zajímavý nápad.

+1/−7
20.6.2015 9:15

Z79d63e90n63e47k 85B97e80d29n90a59r 7277956187939

Vodík z ropy? Fakt? Vy jste teda hlavička pane Čermák.

+7/−2
20.6.2015 9:26

V96á49c28l68a33v 46Č59e26r29m53á24k 4903390507734

Dobře, tak z fosilních paliv obecně, nejenom z ropy:

http://www.petroleum.cz/zpracovani/zpracovani-ropy-44.aspx

http://www.h2bus.cz/vyroba-vodiku

+2/0
20.6.2015 9:30

O71l97i95v35e67r 40N52e84u85m22a34n98n 3720326239

Vyroba vodiku z fosilnich paliv je ale asi ta vubec nejhorsi varianta jeho ziskavani. O ekologickem dopadu nemluve.

Elektrolyzou ho lze ziskat daleko lepe a cisteji.

+8/−1
20.6.2015 10:11

V89á16c65l95a65v 92Č64e59r93m83á59k 4203750717174

Zatím je ta elektrolýza dražší, takže se to prostě vyrábí hlavně z fosilních zdrojů. Může být problém s účiností celého procesu (tu elektřinu musíte nejdřív nějak vyrobit, rozumně zatím opět fosilní paliva nebo atom, ale s tím se ten vodík dá z té ropy také vyrábět s lepší účiností rovnou).

Je možné, že tímto dostanou v budoucnu obnovitelné zdroje alespoň jakýsi smysl, ale asi to nebude tak jednoduché, jinak by se to už dávno používalo.

0/0
20.6.2015 10:31

O45l34i19v30e93r 33N59e64u64m19a20n37n 3920696599

presne tak, obnovitelne zdroje v tomto pripade maji smysl.

0/0
22.6.2015 19:18

J24a45n 35T23i87c27h35ý 8460842240768

Jenže elektrolýza je debilní způsob. Musím do toho dát víc energie, než potom spalováním vodíku získám. ;-D Jediný do budoucna použitelný způsob jsou vodík produkující bakterie.

+3/0
20.6.2015 10:43

K23u45b25a 90A68u45e48r 3614139148141

Nejlepší varianta je plyn získávaný při flatulaci prasat lidí apod. V MadMax 3 tak zásobovali energií celé město.

+1/0
20.6.2015 11:47

T48o71m58á35š 95T54a68t71í33č14e45k 5580572460318

Sójový boby 3x denně a spasíme svět! ;-D

0/0
20.6.2015 12:02

O57l45i70v60e20r 41N16e57u18m67a95n29n 3690586339

nemusim, jde o to kde tu energii vezmu, nemusi me stat prakticky nic, a fosilni paliva uz vubec

0/0
22.6.2015 19:18

D88u64š20a51n 86R10a26j42n58i63n23e79c 4774272653981

Za koľko rokov ? 100? Elektrolýzou sa dnes môže vyrábať iba ak hlinník . 

Nie je to na hlavu postavené ? Zemný plyn sa spáli , vyrobí sa elektrina , z vody sa vyrobý H2 a ten sa spáli ?

0/0
20.6.2015 11:55

O92l42i33v74e87r 51N70e96u56m40a13n62n 3160366959

elektrinu netreba vyrabet pouze ze zemniho plynu.

0/0
22.6.2015 19:16

D44u81š67a92n 92R71a57j30n88i98n81e56c 4794412243501

Áno z ropy ! Nie priamo z ropy ale z benzínu , napríklad ako vedľajší produkt  katalytického reformovania benzínu . Zo 100 tonového nástreku suroviny je produkcia cca 5-6 ton . Dnešné benzíny a nafty by bez  hydrogenácie vodíkom  boli nepredajné . Menšia produkcia H2 je aj pri krakovaní . Ale hlavne z metanu , zo zemného plynu . 

Ruský mužik by vedel rozprávať o tom to . Lebo cca 50% ruského etanolu v obchode  je syntetický lieh ch z benzínu - H2 - etanol...... . 

 Aj tie  tisíce  ton  etanolu a metanlu  čo doviezla česká liehová mafia do Česka boli syntetické a rozčapované po celej republike. 

Tak ste možno aj vy pil vodku z benzínu, pane Zdenku / na 99%/.

0/0
20.6.2015 11:51

L58a25d35i71s53l81a17v 62K91o17l79a48č34k92o89v46s23k80ý 5543851849551

Já bych se vrátil k lodím. Ta posedlost rychlosti cestováni je úplně zbytečná. Pomalejší svět by možná neskodil.

+9/−5
20.6.2015 8:46

M18a77r14e43k 51T27u17r19n56o55v97e24c 7775892610536

Tak se klidně vraťte. Nikdo Vás přeci nikam nehoní.

+8/−1
20.6.2015 9:08

V88á81c89l60a22v 54P47o63u40s51t84k10a 3120931562

Lodí na dovolenou do Thajska. :-P

+7/−1
20.6.2015 9:37

L67u41k79á21š 90N30o36s74e96k 9150457197

Přeji příjemnou půlroční plavbu

+6/0
20.6.2015 9:57

K65u69b43a 41A45u57e41r 3894939728401

I cesta může být cíl

+2/0
20.6.2015 12:01

Z18b54y47n61ě58k 50J24a23n62d87a 7233272135851

Tak ono asi málokdo má také dost peněz na pomalou cestu lodí...

+2/0
20.6.2015 10:33

D68u34š78a90n 75R53a50j56n83i13n31e93c 4934532203171

A ekvivalent  vodíka k 1 litru JET-A1 stojí dnes asi 4-5 krát viac  . V rafinériach 1 tonu H2 sekajú po 40-45 000 KČ.

+1/0
20.6.2015 7:53

D30u26š59a86n 42R58a42j79n21i61n43e26c 4314902623821

Ďalšia slepá ulička podporovaná nejakou lobby? 

Vodík jakožto palivo mápři stejné hmotnosti několikrát větší účinnostnež současné palivo JET-A1; je však takéněkolikrát objemnější,

Zdroj:http://cestovani.idnes.cz/obri-hydroplany-a-budoucnost-letecke-dopravy-fas-/kolem-sveta.aspx?c=A150618_134133_kolem-sveta_tom

0/−1
20.6.2015 7:51

E73d16a 66D65r64á45b52e26k 7559142323527

???

0/0
20.6.2015 20:31

P66e15t40r 17K91i46e38b36e84l 8534532887232

...tak skoro presne tohle jsem nedavno cetl ve VTM ze šedesátých let :)

+8/0
20.6.2015 7:50

D26u56š58a32n 58R93a10j38n25i36n37e87c 4734642143691

Aj ja , a preto sa divím , krátkosti ľudskej pamäti.

0/0
20.6.2015 7:54

M55i64c88h90a37l 49Š14m68r96h87a 1943167181398

Nojo, to aby uprchlíčkům netrvalo to multikulturní obohacení tak dlouho.

0/0
20.6.2015 7:07
Foto

J84a92n 49Č19e16r23m92á31k 4559748175257

vědci nevyybudují nikdy nic!,,, 

Pokud něco podobného v budoucnu opravdu vznikne od začátku až dokonce se na tom budou podílet inženýři, projektanti, stavaři, technici, apod... Vědec tam nebude ani jeden!... Leda jako pasažér...!!;-D

+2/−17
20.6.2015 6:05

M39i26l65a51n 87K76o82t71o94u61č26e49k 2186578592707

Stavař se bude podílet na hydroplánu? Vědec je často zároveň inženýr a technik.

+13/−1
20.6.2015 6:23

D37u52š84a69n 53R31a86j28n80i60n70e81c 4234792563721

JA som si myslel , že otázka lietania hydroplánmi bola zavrhnutá niekedy v 50 rokoch ? Je pravda , že "genius" sovietského človeka robil nejaké zúfalé pokusy na Kaspickom mori , ale to bola snaha o najväčšieho trpazlíka , najrychlejšie  vežové hodiny .

+1/0
20.6.2015 7:57

P61a20v82e61l 80F30o15l33t20á56n 4230442844

Pane Rajninec, vy zřejmě máte na mysli Ekranoplán

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekranopl%C3%A1n

0/0
20.6.2015 9:11

J91a58n 45J85e50ž46e84k 3301845387205

Upřímně řečeno, nebýt vědců, výzkumníků ani bys neměl na čem a kam napsat tenhle tvůj blábol, ty inženýre.

+16/−1
20.6.2015 7:10

J45a15n 80K16r62p12e24c 5316983154652

absolutne nechapu k cemu by to mohlo byt, krome dopravy lidi z pobrezi na pobrezi. ti z vnitrozemi maji smulu, musi absolvovat trasu - mnohdy nekolik tisic kilometru - k nejblizsimu pristavu.pristavy by se stejne musely vybudvovat (nejak si nedovedu predstavit ze by tyto obri hydroplany klickovaly mezi nemene obrimi tankery a kontejnerovymi lodemi) a z techto pristavu by lide do vnitrozemi stejne museli letat na ty same letiste kam by leteli normalne primo. mozna nebude problem zkouset nove veci, ale spise nevole zkouset megalomanske fantasmagorie. ono vzdy nestaci jakykoliv nesmysl oznacit za "ekologicky" a cekat na granty.

+5/−2
20.6.2015 3:48

T55o75m38á64š 14B41u38r56a 4182466934

Ona ta myšlenka zřejmě není postavena na striktní exkluzivitě tohoto nově uvažovaného dopravního módu vůči "vnitrokontinentálnímu", nýbrž je (zřejmě) zamýšlena jako jeho transatlantický ekvivalent.

Já na té idee ovšem vidím jiné problémy. Pominu-li pro teď ekologické otázky, vyvstanou mi na mysli některé ty provozní. Například povětrnostní podmínky mající vliv na způsobilost přistávací plochy, resp. jejích vysoká nestálost. Nebo ty technické: je vůbec možno z aviatického hlediska bezpečně ukočírovat tak plánovaně rozměrné obludy (+800 osob)? Nemluvě o zamýšleném typu pohonné látky - bezpečnostní riziko je zde příliš vysoké.

Jenomže jak se zdá, jedná se o celkový vývojový trend, neboť kapacitní možnosti dnešních leteckých koridorů jsou téměř vyčerpány.

+5/0
20.6.2015 4:58

J68a45n 73K30r44p37e58c 5716443514742

no to mě právě ta technická stránka moc nezajímá, ta je řešitelná, byť prozatím třeba v teoretické rovině. nikdy se to nezrealizuje pokud je to za a) ekonomická hovadina, b) nezaplatí to stát a nepřinutí to pak befelem llidi používat aby se to alespoň částečně "zaplatilo". a právě bod b) je dnešní způsob realizace ideí takovýchto inženýrů lidstva.

0/0
20.6.2015 15:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.