Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přístavy místo letišť. Vědci plánují na zaoceánské lety obří hydroplány

Objem letecké dopravy stále narůstá a velká světová letiště se často dostávají na hranu možností. Další letadla se už na přecpané ranveje a do vzdušných prostorů vejdou těžko. Vědci z katedry letectví londýnské Imperial College nyní přišli s návrhem, který by tyto problémy mohl řešit: velkokapacitní hydroplány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P95e18t38r 16M51o81t81y93č11k93a 5853894987519

Vědci? Aha. Ze kterého ročníku?

+1/0
28.6.2015 1:44

M94a48r88e19k 31V73o51k72á58l 1206734505749

V této chvíli jsme se zasekli na tom, že není vůle zkusit něco nového,“ řekl Levis pro CNN.

ale kdepak ... je to jen naprostý EKONOMICKY nesmysl, proto se do výroby nikdo nehrne

+4/0
20.6.2015 12:09

K82a20r95e80l 52D43v16o31ř65á13k 3337567597

Vyuziji to i migranti ?

0/0
20.6.2015 12:04

J90o88s72e54f 51M64i90k39i13n 5373184255784

Kdysi se to jmenovalo EKRANOPLÁN

V Rusku to lítalo v 50 a 60 letech

+1/0
20.6.2015 12:03

J14a31n 54K42r55p95e54c 5106383594942

to je něco jiného, to je vznášedlo nad vodní hladinou, pro dopravu lidí nepoužitelné. ale amíkům to pár vrásek na čele nadělalo.

+1/0
20.6.2015 15:18
Foto

K71o30s86t74a93s 45J57o10a46n76i32d85i80s 2282168461

proc by nebylo pouzitelne pro dopravu lidi?

+1/0
20.6.2015 17:50

J42a59n 14K15r74p35e19c 5876193754642

žeby kvůli bezpečnosti? a komfortu?

0/0
20.6.2015 22:08

P73e72t61r 87M70o12t96y59č16k17a 5903924367159

Ne. Nějaké další pokusy o odpověď?

0/0
28.6.2015 1:43

J31o43s59e96f 84M22i82k50i90n 5793734295704

Ekranoplán je letadlo využívající vztlaku v malé výšce

+1/0
20.6.2015 21:21
Foto

M84i94r64o22s12l42a57v 86S96t48e26i25n78e88r 6358794413205

Takže Hovercraft, kluzáky používané hlavně jako záchranné čluny, ale veliké vojenské má i US navy.

http://www.alibaba.com/product-detail/Typhoon-MAD-81-L-personal-work_109175581.html

0/0
24.6.2015 7:49

K25u54b17a 89A23u35e46r 3284959898541

Už se těším až budou létat do Prahy

+4/0
20.6.2015 11:43

M11i75l91a15n 88Č94e27r58n30ý 5923549209882

Z Kuby?;-)

0/0
20.6.2015 22:33

J53a34n 27P53a11v66e95l 8823892608926

Nevím, proč mluví o infrastruktuře. Nemohu si pomoci, ale terminály u vody podle mě budou dokonce dražší než na suchu. Jediný rozdíl oproti klasickému letišti je, že přistávací dráha bude voda. Veškerá ostatní infrastruktura stejně bude muset být postavena.

Vyšší náklady na obsluhu, opravy, nutnost vytvořit vlnolamy a najít si místo chráněné před větrem nebude nic jednoduchého. To už vidím jako daleko lepší možnost vytvořit přistávací dráhu zasahující do moře. Podle mě by to vyšlo levněji než hydroplán.

+4/0
20.6.2015 11:13

T34o66m98á73š 67T10a65t64í80č17e53k 5970662580948

Tak letiště postavený na moři máš jak v Tokiu, tak v Hongkongu. A kdo ví, kde ještě všude.

0/0
20.6.2015 11:52

M80a68r51k 68P70o29k89o45r21n67y 4501441166397

Vzducholodě na nebe. Daleko nižší náklady na výrobu, provoz, hlučnost a "přístav" může být v každé větší vesnici. Jen ta rychlost trochu pokulhává...:-/.

+5/0
20.6.2015 10:51

M60i76l18a91n 41Č31e94r60n92ý 5483859109222

Kdyby jen ta rychlost. Ale třeba i ten vodík, co tu vzducholoď nadnáší, je docela výbušná mrcha. Ovšem, pokud ho nahradíte inertním héliem, tak zas pokulhává ekonomika výroby...

No a oba výše jmenované plyny mají tak malé molekuly, že rády unikají ze všech obalů, snad s výjimkou plachet z nanovláken, což je ale momentálně docela drahá záležitost...

0/0
20.6.2015 22:40

P32a91v57e52l 58F11a42r95a 9757927534481

Napadl mě jeden televizní dokument, tady je o tom článek  http://1url.cz/a5SF a hle on i to vymysleli Rusáci.

0/0
20.6.2015 9:44

V34á83c32l92a43v 16Č32e57r72m48á85k 4583460727194

Vodík se samostatně na Zemi moc nevyskytuje, musí se z něčeho vyrobit. A vyrábí se nejčastěji z ... ropy. Velmi špatně se skladuje, uteče téměr ze všeho. Takže zatím je to jenom dražší cesta než tu ropu použít rovnou.

Jinak je to letadlo ale zajímavý nápad.

+1/−7
20.6.2015 9:15

Z19d79e56n29e75k 23B76e40d44n78a71r 7737516627899

Vodík z ropy? Fakt? Vy jste teda hlavička pane Čermák.

+7/−2
20.6.2015 9:26

V35á92c85l98a96v 24Č71e13r30m10á10k 4513740587814

Dobře, tak z fosilních paliv obecně, nejenom z ropy:

http://www.petroleum.cz/zpracovani/zpracovani-ropy-44.aspx

http://www.h2bus.cz/vyroba-vodiku

+2/0
20.6.2015 9:30

O48l72i12v81e65r 81N98e61u19m68a62n19n 3790406539

Vyroba vodiku z fosilnich paliv je ale asi ta vubec nejhorsi varianta jeho ziskavani. O ekologickem dopadu nemluve.

Elektrolyzou ho lze ziskat daleko lepe a cisteji.

+8/−1
20.6.2015 10:11

V80á39c70l72a51v 70Č86e43r52m19á19k 4383800697924

Zatím je ta elektrolýza dražší, takže se to prostě vyrábí hlavně z fosilních zdrojů. Může být problém s účiností celého procesu (tu elektřinu musíte nejdřív nějak vyrobit, rozumně zatím opět fosilní paliva nebo atom, ale s tím se ten vodík dá z té ropy také vyrábět s lepší účiností rovnou).

Je možné, že tímto dostanou v budoucnu obnovitelné zdroje alespoň jakýsi smysl, ale asi to nebude tak jednoduché, jinak by se to už dávno používalo.

0/0
20.6.2015 10:31

O74l13i38v61e22r 88N73e88u52m30a72n82n 3150686539

presne tak, obnovitelne zdroje v tomto pripade maji smysl.

0/0
22.6.2015 19:18

J43a42n 41T56i58c38h63ý 8400162720388

Jenže elektrolýza je debilní způsob. Musím do toho dát víc energie, než potom spalováním vodíku získám. ;-D Jediný do budoucna použitelný způsob jsou vodík produkující bakterie.

+3/0
20.6.2015 10:43

K43u30b21a 72A17u94e33r 3564559728441

Nejlepší varianta je plyn získávaný při flatulaci prasat lidí apod. V MadMax 3 tak zásobovali energií celé město.

+1/0
20.6.2015 11:47

T90o86m32á17š 55T65a14t96í36č53e12k 5940602790738

Sójový boby 3x denně a spasíme svět! ;-D

0/0
20.6.2015 12:02

O50l63i30v45e68r 17N50e49u80m77a65n95n 3730106489

nemusim, jde o to kde tu energii vezmu, nemusi me stat prakticky nic, a fosilni paliva uz vubec

0/0
22.6.2015 19:18

D24u81š31a36n 86R75a52j60n12i19n38e20c 4214572693791

Za koľko rokov ? 100? Elektrolýzou sa dnes môže vyrábať iba ak hlinník . 

Nie je to na hlavu postavené ? Zemný plyn sa spáli , vyrobí sa elektrina , z vody sa vyrobý H2 a ten sa spáli ?

0/0
20.6.2015 11:55

O56l51i71v36e25r 15N16e90u66m34a89n57n 3160166519

elektrinu netreba vyrabet pouze ze zemniho plynu.

0/0
22.6.2015 19:16

D31u75š98a66n 35R52a10j77n63i21n53e18c 4874982373921

Áno z ropy ! Nie priamo z ropy ale z benzínu , napríklad ako vedľajší produkt  katalytického reformovania benzínu . Zo 100 tonového nástreku suroviny je produkcia cca 5-6 ton . Dnešné benzíny a nafty by bez  hydrogenácie vodíkom  boli nepredajné . Menšia produkcia H2 je aj pri krakovaní . Ale hlavne z metanu , zo zemného plynu . 

Ruský mužik by vedel rozprávať o tom to . Lebo cca 50% ruského etanolu v obchode  je syntetický lieh ch z benzínu - H2 - etanol...... . 

 Aj tie  tisíce  ton  etanolu a metanlu  čo doviezla česká liehová mafia do Česka boli syntetické a rozčapované po celej republike. 

Tak ste možno aj vy pil vodku z benzínu, pane Zdenku / na 99%/.

0/0
20.6.2015 11:51

L97a19d51i50s89l67a19v 81K88o90l72a29č79k34o31v83s12k52ý 5123671219791

Já bych se vrátil k lodím. Ta posedlost rychlosti cestováni je úplně zbytečná. Pomalejší svět by možná neskodil.

+9/−5
20.6.2015 8:46

M15a67r13e42k 82T36u86r21n17o80v24e82c 7985882960346

Tak se klidně vraťte. Nikdo Vás přeci nikam nehoní.

+8/−1
20.6.2015 9:08

V61á39c13l79a86v 11P31o25u74s21t19k85a 3960181932

Lodí na dovolenou do Thajska. :-P

+7/−1
20.6.2015 9:37

L68u89k64á35š 25N62o77s59e37k 9660157917

Přeji příjemnou půlroční plavbu

+6/0
20.6.2015 9:57

K82u31b54a 71A90u80e32r 3644109468951

I cesta může být cíl

+2/0
20.6.2015 12:01

Z14b92y58n26ě45k 74J42a28n31d52a 7543972305301

Tak ono asi málokdo má také dost peněz na pomalou cestu lodí...

+2/0
20.6.2015 10:33

D38u68š67a55n 47R29a57j42n39i39n43e51c 4564182493111

A ekvivalent  vodíka k 1 litru JET-A1 stojí dnes asi 4-5 krát viac  . V rafinériach 1 tonu H2 sekajú po 40-45 000 KČ.

+1/0
20.6.2015 7:53

D13u10š19a73n 29R60a82j44n56i17n81e67c 4844702543611

Ďalšia slepá ulička podporovaná nejakou lobby? 

Vodík jakožto palivo mápři stejné hmotnosti několikrát větší účinnostnež současné palivo JET-A1; je však takéněkolikrát objemnější,

Zdroj:http://cestovani.idnes.cz/obri-hydroplany-a-budoucnost-letecke-dopravy-fas-/kolem-sveta.aspx?c=A150618_134133_kolem-sveta_tom

0/−1
20.6.2015 7:51

E86d25a 52D61r74á31b70e16k 7619612463507

???

0/0
20.6.2015 20:31

P76e43t70r 41K18i56e33b93e25l 8844722317862

...tak skoro presne tohle jsem nedavno cetl ve VTM ze šedesátých let :)

+8/0
20.6.2015 7:50

D98u70š76a74n 94R55a23j86n81i76n34e46c 4424492513621

Aj ja , a preto sa divím , krátkosti ľudskej pamäti.

0/0
20.6.2015 7:54

M68i95c84h88a50l 36Š98m82r87h52a 1103967321748

Nojo, to aby uprchlíčkům netrvalo to multikulturní obohacení tak dlouho.

0/0
20.6.2015 7:07
Foto

J86a54n 74Č85e79r75m56á28k 4789838215137

vědci nevyybudují nikdy nic!,,, 

Pokud něco podobného v budoucnu opravdu vznikne od začátku až dokonce se na tom budou podílet inženýři, projektanti, stavaři, technici, apod... Vědec tam nebude ani jeden!... Leda jako pasažér...!!;-D

+2/−17
20.6.2015 6:05

M43i93l29a77n 48K60o48t15o73u57č72e47k 2976568692787

Stavař se bude podílet na hydroplánu? Vědec je často zároveň inženýr a technik.

+13/−1
20.6.2015 6:23

D51u29š67a67n 21R94a96j58n88i24n69e66c 4514642613891

JA som si myslel , že otázka lietania hydroplánmi bola zavrhnutá niekedy v 50 rokoch ? Je pravda , že "genius" sovietského človeka robil nejaké zúfalé pokusy na Kaspickom mori , ale to bola snaha o najväčšieho trpazlíka , najrychlejšie  vežové hodiny .

+1/0
20.6.2015 7:57

P68a72v87e48l 44F82o77l51t33á84n 4760402834

Pane Rajninec, vy zřejmě máte na mysli Ekranoplán

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekranopl%C3%A1n

0/0
20.6.2015 9:11

J95a44n 59J17e88ž17e83k 3861625237295

Upřímně řečeno, nebýt vědců, výzkumníků ani bys neměl na čem a kam napsat tenhle tvůj blábol, ty inženýre.

+16/−1
20.6.2015 7:10

J34a62n 36K82r98p58e45c 5116693344122

absolutne nechapu k cemu by to mohlo byt, krome dopravy lidi z pobrezi na pobrezi. ti z vnitrozemi maji smulu, musi absolvovat trasu - mnohdy nekolik tisic kilometru - k nejblizsimu pristavu.pristavy by se stejne musely vybudvovat (nejak si nedovedu predstavit ze by tyto obri hydroplany klickovaly mezi nemene obrimi tankery a kontejnerovymi lodemi) a z techto pristavu by lide do vnitrozemi stejne museli letat na ty same letiste kam by leteli normalne primo. mozna nebude problem zkouset nove veci, ale spise nevole zkouset megalomanske fantasmagorie. ono vzdy nestaci jakykoliv nesmysl oznacit za "ekologicky" a cekat na granty.

+5/−2
20.6.2015 3:48

T25o77m28á55š 66B52u37r82a 4252606474

Ona ta myšlenka zřejmě není postavena na striktní exkluzivitě tohoto nově uvažovaného dopravního módu vůči "vnitrokontinentálnímu", nýbrž je (zřejmě) zamýšlena jako jeho transatlantický ekvivalent.

Já na té idee ovšem vidím jiné problémy. Pominu-li pro teď ekologické otázky, vyvstanou mi na mysli některé ty provozní. Například povětrnostní podmínky mající vliv na způsobilost přistávací plochy, resp. jejích vysoká nestálost. Nebo ty technické: je vůbec možno z aviatického hlediska bezpečně ukočírovat tak plánovaně rozměrné obludy (+800 osob)? Nemluvě o zamýšleném typu pohonné látky - bezpečnostní riziko je zde příliš vysoké.

Jenomže jak se zdá, jedná se o celkový vývojový trend, neboť kapacitní možnosti dnešních leteckých koridorů jsou téměř vyčerpány.

+5/0
20.6.2015 4:58

J51a10n 16K84r79p87e51c 5416643164452

no to mě právě ta technická stránka moc nezajímá, ta je řešitelná, byť prozatím třeba v teoretické rovině. nikdy se to nezrealizuje pokud je to za a) ekonomická hovadina, b) nezaplatí to stát a nepřinutí to pak befelem llidi používat aby se to alespoň částečně "zaplatilo". a právě bod b) je dnešní způsob realizace ideí takovýchto inženýrů lidstva.

0/0
20.6.2015 15:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.