Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bezpečně po silnici? Jak se učit od Contadora, Königa, Benčíka...

Jak jezdit na kole po silnici svižně a bezpečně? Zde je krátká škola od jedné z ikon české závodní silniční cyklistiky, trojnásobného mistra ČR Petra Benčíka. Ti nejlepší závodníci mají silnici skvěle osahanou. Jejich zkušenosti se pak mohou hodit třeba i na cyklostezce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O42l20d68ř66i76c82h 35J73a14n90e53č29e29k 8389296433931

tak teda nevím, jak bych se z takovéhoto "návodu" měl poučit. těch pár "rad", co tam stojí, mi řekl už děda u něj na chalupě v době, kdy jsem chodil do školky. anebo je to pro mateřskou školu psané?? 8-o

0/0
8.7.2015 13:04

P45e92t23r 45K20o55l86o15u43š26e95k 8321819448

Tak konečně jsem se dozvěděl, že Benčík je ikona a o jízdě na silnici něco ví, přestože nemá ani helmu. Vzor všem. Jinak fotky jsou snad vtip (co třeba nějaké, které by osvětlovaly vaše neobratné popisy situací, pane Pravdo?) a text téměř to samé. 

Já prostě nechápu, proč ty články o cyklistice na Idnes nepíše (a nefotí) někdo, kdo tomu rozumí a zároveň umí psát (fotit), a ne tento obtloustlý amatér(!!!). Je to skutečně tragedie:\

+5/0
27.5.2015 20:16

M67a35r66t10i50n 90B39á66r20t23a 5960447206478

"Neděláme přestupky" se podle mne vylučuje s  "jet za ním těsně v zákrytu" a "jízdu dva vedle sebe," to přece zákon vysloveně zakazuje.

+3/−1
27.5.2015 16:55

P46e51t73r 30P23r39a66v93d48a 4873409883

Jet "na terezínu" nebo "terezín" - tím se opravdu v širším slova smyslu označuje komplikovaná jízda balíku v prudkém bočním větru. V užším slova smyslu je to potom tak, jak připomíná pan Hošek. V textu jsem proto upravil - upřesnil

+1/0
27.5.2015 16:03

P22a38v93l45a 65K23v84a22p32i20l21o40v57á 7929218454527

Když Benčík spolukomentuje Giro nebo Tour okamžitě přepínám. To je velmi silná zátěž na můj organismus.;-D

+2/0
27.5.2015 13:54

M31i16l53a44n 72H18o97š15e58k 3853409695465

Jinak je autor takový jezdící product placement - blembák, o kterém psal minule (nejlepší z nejlepších - to určitě - naprosto srovnatelná s top modely jiných výrobců, tato navíc vypadá opravdu nepěkně), Assos hadry od Bejka... Proč ne. Jen by to chtělo psát s trošku větší erudicí. Nebo spíš v tomto případě nepsat vůbec.

+4/0
27.5.2015 13:04

V37i42t 55P51o51c35h31m11a68n 7503746805327

Pujcis nebo nejak vyhodne mi prodas kolo a hadry a ja o tobe něco napisu. To je tenhle clanek. Proste něco za něco, tak to v tomto pripade bylo. Takova objektivni novinarina...

+1/0
27.5.2015 19:08

V65l61a97d12i27m36í46r 54H75a94v45r90á32n49e10k 7926156850167

Pokud auta nemají dost místa na předjetí, mají počkat. U nás je to ale často...buď to vyjde, nebo ne, já si v autě si poškrábu zrcátko, cyklista....to je jeho věc Rv

+8/0
27.5.2015 12:08

J34a80n 69S21l80a83v12í96k 2781649270236

A přilba u p.Benčíka byla?

0/0
27.5.2015 10:35

M71i48l57a40n 76H62o73š17e47k 3203209165185

Terezín je ale něco úplně jiného než jízda v zákrytu, milý pane autore. "Jet Terezín" naopak znamená nemožnost schovat se za druhého při bočním větru, každý pěkně za své ;)

+2/0
27.5.2015 10:29

H95a74n40a 84K19o45l10í74n87o26v78á 6559344760456

A není to oboje, tj. systém v rámci družstva si točit kolečko a jet v zákrytu a zároveň nechat soupeře mimo na větru ?

0/0
27.5.2015 10:41

M65i34l73a91n 91H47o21š67e32k 3863309665385

Podle mě je jedno, jestli to jede družstvo nebo jednotlivec - podstata Terezínu zmiňujete i Vy - nechat soupeře mimo na větru. Autor popisuje, jak se naopak za někoho schoval, a to Terezín fakt není.

+1/0
27.5.2015 10:46

P74a95v71e16l 61N72e70d72ě95l87a 5816880864371

V Čechách pořád platí: cyklista = překážka v provozu. Ale existují i cyklistické země, kde je cyklista pán. Tam se to teprve jezdí. Namátkou třeba taková Mallorka. Tam na vás za týden nezatroubí auto ...

+9/0
27.5.2015 9:11

J61a12r56o65s88l46a93v 61L23e42b73e49d82a 3326829487460

Protože často překážkou je. Pokud se někdo pohybuje výrazně pomaleji, je to logické. O cyklistech bezhlavě se vrhajících pod blatník ani nemluvě.

Jinak netuším, proč by měl být zrovna cyklista pán - a taky za co jsem dostal mínus, byť zrovna to mi žíly netrhá.

0/−9
27.5.2015 9:30

P97a77v77e86l 66N59e50d79ě37l15a 5386140604131

Vidíte a já říkám, že kdo nedokáže normálně objet cyklistu jedoucí po silnici cca 25-30km/h, tak by měl vrátit řidičák.

Mínus za přejíždění přechodů rychlostí chůze: auta to dělají taky? Asi ne, že.

+4/0
27.5.2015 10:52

J28a94r59o38s77l45a58v 67L63e81b19e17d34a 3226109597370

S prvním odstavcem můžu jedině souhlasit. Ovšem řada cyklistů se pohybuje pomaleji (důchodci) a všichni často překážejí. Ale mají na to právo a já jsem s tímto faktem v pohodě vyrovnán. A jejich občasnými nepředvídatelnými kousky, které mě nepřímo ohrožují, ovšem nikoliv.

S přechody je to na uvážení každého soudruha... pokud se při tom chovají analogicky k chodci, je mi jedno jestli jdou nebo jedou.

+2/0
27.5.2015 11:07

Z98b56y14n59ě16k 47J89a63n34d77a 7773312855531

Vrhám se na kole denně do pražského provozu a nepamatuju, kdy na mě někdo troubil...

Možná je chyba i jinde?

0/0
27.5.2015 10:34

P80a84v36e44l 45N31e29d63ě52l86a 5686100424381

Může být. třeba jezdíte tam, kde auta nejezdí. Nebo můžete jet v noci, kdy auta téměř nejezdí.

Co já vím.

+2/0
27.5.2015 10:53

J97a95n 68G69o29t79t26l13i11e74b 2284485540786

Dobře se jezdí skoro všude na západ od nás. Mnohem lépe se jezdí na kole v provozu např. v centru Paříže než na okraji Prahy. Paříž je na to prostě lépe uzpůsobená a Praha s tím zas tolik nenadělá.

Také je ale fakt, že Němečtí, Rakouští a Francouzští řidiči jsou mnohem více tolerantní - při předjíždění jim nevadí trochu zpomalit nebo aspoň si dát dostatečný boční odstup. Prostě tolik za každou cenu nespěchají a neriskují.

U nás jsme stylem tohodle chování řidičů pořád ještě hodně na východě.

+6/0
27.5.2015 12:09

V45l49a32d89i83m20í64r 56H27a42v30r53á44n13e42k 7886376440697

Stačí Vídeň, město cyklistům zaslíbené !!R^

+1/0
27.5.2015 12:12

H64a38n43a 42K57o82l36í73n63o37v71á 6489294120646

Ale srovnávejme srovnatelné. Praha je v členitém terénu. Co třeba Řím? Vídeň, Paříž, německá města jsou v rovině kde je dost placu. Hradec Králové má třeba taky pěkné možnosti. Francouzi třeba nejsou moc ohleduplní k chodcům.

0/0
27.5.2015 12:43

J19a14n 66G91o62t56t83l18i19e53b 2464775610856

Praha má problém hlavně s tím, že má ve většině případů moc úzké ulice.. Např. v Paříži jsou silnice v samotném centru natolik naddimenzované, že často má cyklista svůj pruh (přes 2m) a dělí se o něj pouze s busem.

Další problém Prahy podle mě je, že se s tím nikdy v minulosti při výstavbě nepočítalo, že budou vznikat cyklopruhy. Takže novým cyklostezkám překáží složité křižovatky a další překážky. To má pak za následek, že cyklopruhy jsou často vedeny od nikud nikam.

+1/0
27.5.2015 18:24

O16l90d69ř15i95c10h 79J38a33n28e81č31e23k 8699586933791

v žádném velkoměstě se při jeho výstavbě (resp. při výstavbě jeho širšího centra) nepočítalo s tím, že tam budou vznikat cyklopruhy, protože ta města jsou stará stovky let, kdežto kolo se jako dopravní prostředek prosazuje teprve v posledních desítkách let.

ve Vídni je taky spousta úzkých ulic - v podstatě všechny kromě hlavních bulvárů a těch na nových předměstích, kde se staví velkoryse. ale většina z nich je zjednosměrněných a to místo na pruh pro cyklisty se tam prostě skoro vždycky najde.

jenže pražské pravicově populistické vlády nikdy nenajdou odvahu automobilistům ubrat prostor ve prospěch cyklistů. ve Vídni momentálně vládnou červení se zelenými, přičemž radní pro dopravu je šéfová zelených - a to pak souboj auta vs. alternativní způsoby dopravy hned vypadá jinak.

0/0
8.7.2015 13:15

J80a75n 69G50o17t42t14l83i61e96b 2454795840726

V žádném městě před 50 lety se nepočítalo s cyklopruhy, ale některá města jsou prostě tomu lépe přizpůsobitelná. Například v Paříži byly stavěny široké cesty už dávno z mnoha důvodů. Ve 20. století ještě došlo k mnoho přestavbám - bourání domů v centru, díky čemuž došlo k velkorysému pojetí veřejného prostoru a s ohledem na rovný terén je pohyb po Paříži na kole radost. Praha, je přesný opak. Mírně kopcovitý terén, ulice ve většině případů takové že se jima sotva protáhnou auta. Když si k tomu navíc přidáte zastupitele, kteří řeší jak si ulejt prachy (aspoň v minulosti tomu tak bylo) a skutečný problémy pražanů jsou jim ukradený, tak se nemůžete divit, že současný stav této problematiky je ve stavu jakém je.

0/0
12.7.2015 17:58

O73l27d29ř26i58c19h 62J23a20n93e14č18e66k 8229346333641

Vídeň v rovině? ani moc ne. tak kopcovatá jako Praha sice není, ale v západní (=té starší) půlce města si do kopce docela šlápnete.

nicméně kopce samy o sobě přeci nemůžou být překážkou pro vznik rozumné infrastruktury pro cyklisty. kopce se dají do značné míry řešit tím, že se kola smí vozit v metru a v tramvajích.

problém Prahy je bezohlednost tamních řidičů a neochota radních sebrat řidičům část prostoru a vyhradit ji pro cyklisty.

0/0
8.7.2015 13:19

P36e87t40r 76N29e67c15h35a25n98i64c87k66ý 7743536718300

Já se z toho nic nedozvěděl, vlastně by na celý článek stačil ten šedivý rámeček a to že jste jezdili na kole po Praze s Petrem Beníčkem si nechat někam na blog.

+16/0
27.5.2015 8:40

J46a50r38o95s83l76a59v 63L26e60b86e93d31a 3196799527400

Ano, předvídatelnost je základ bezpečnosti - a to pro všechny řidiče. Takže hlavně včas a zřetelně ukazovat změnu směru, neměnit prudce rychlost. A dávejte přednost, i když si myslíte, že se tam při odbočování doprava 'přece vejdete'.

Ačkoliv je uzákoněna možnost předjíždět zprava, sledujte blinkry a necpěte se do dráhy tomu, kdo odbočuje. A extra žádost na cyklisty přejíždějící přechody pro chodce - proč ne ... ale prosím rychlostí chůze!

+3/−2
27.5.2015 8:10

P32e55t61r 18N47ě38m88e49c 4395512572867

jsem nepochopil: Ukazuje rukou nebo prsty - rukou chapu, ale prsty?

0/−1
27.5.2015 7:28

J94a49n 29Č98á46p 5801600432894

Jde to. Ruce na riditkach vidět jsou. Prsty se ukazují drobne odchylky z trasy, treba diry.

+1/0
27.5.2015 7:30

P52e83t57r 21N40ě47m86e18c 4515432942587

Ale přece nekoukám "kolegovi" pořád na ruce, abych si všimnul, že zvedne třeba ukazováček na řídítkách - to si třeba jen protahuje prsty

0/−1
27.5.2015 8:27

A10d14a28m 82K20r95u78m82l 1743962811324

Vy jste asi na kole za nikým nejel - když za někým jedete 50km, rozeznáte automaticky jakýkoliv pohyb, co udělá ten před Váma. Mám naježděno s pár lidma stovky km a poznám i v prudkým sjezdu v terénu co ten přede mnou udělá, jakou pojede stopu... samozřejmě nepolevuju v pozornosti, nikdy nevíte, co se může stát:-).

+2/0
27.5.2015 10:17

A53l53e42š 59W31o75l93k31e35r 6419269144129

Taky myslím, že ta gesta mohl autor víc rozepsat. Prstem dolů se třeba ukazuje na které straně čekat díru, někdy se otevřenou dlaní upozorňuje na brždění atd.

+2/0
27.5.2015 7:33

P22a26v68e50l 81N11e89d79ě40l31a 5446110714351

No tak kdo na kole jezdí, tohle pochopí hned. Za mě se ukazovaly dlaní dolů díry na silnici. Dnes se rukama - tedy palcema zaháklýma za brzdy a zbytkem prstů signalizuje třeba zpomalující retardér přes silnici nebo třeba to, že ten kdo vepředu táhne, tak svěsí nohy a jde střídat.

Jinak pro toho, kdo nikdy ve skupině nejel a nemá tyhle návyky, je v podstatě zbytečné se tohle učit. Protože pro někoho takového je strašně nebezpečné vůbec v háku jet. A rozhodně bych to nikomu nedoporučoval. Ohrožuje tím nejen sebe, ale celou skupinu, ve které jede.

+3/0
27.5.2015 9:09

H39a41n46a 60K55o67l85í67n75o89v25á 6709204380906

Ukazuje se na stranu kde je díra nebo směr kudy ji objet ? Tohle mě při jízdě mátlo, protože jsem čekal směr. Ale asi ve skupině se díře vyhnout nedá a musí se jet rovně. Je to tak?

0/0
27.5.2015 9:21

P30a83v30e46l 31N44e95d22ě78l50a 5256640124601

Já jsem zvyklý ukázat rukou tam, kde je díra. Např. je-li po mé pravé straně díra/kanál, sundám pravou ruku z řídítek a dlaní dopředu či dolů signalizuji tomu za mnou něco v tom smnyslu jako !bacha hrozí na silnici nějaké nebezpečí!.

+1/0
27.5.2015 10:56

M14i54l60a42n 61H50o36š17e53k 3483529255165

I ten, co v háku jezdit umí, někdy začínal, tzn. nikdy nejel :)

Tzn. každý musí začít...

+1/0
27.5.2015 10:43

P32a91v50e79l 43N68e45d92ě19l52a 5416600894241

Tak určitě. Ale chápu, že tenhle článek je pro hobbíky.  A ti to úplně zrovna k životu nepotřebují. Dneska každý sedne na kolo, ale už málokdo dokáže jet třeba rovně a nevlní se na tom. Což je základní předpoklad pro jízdu v háku. Takže jízdu v háku ano, ale začít tím, že se naučím jet na kole rovně. Bez toho bych tu jízdu v háku raději nezkoušel.

Takové líznutí může skončit dost nepěkným silničním lišejem ...

+2/0
27.5.2015 11:03

P59e15t88r 68N20ě37m87e21c 4885122362937

jak jet ale rovně z hospody ? To se nedá :)

+2/0
27.5.2015 14:50

B41a41r12b15o11r96a 86M35a18r54e95š32o77v50á 7612882462630

I hobbík si třeba jednou za čas rád vyjede na nějakou krasojízdu, kterou organizují profíci, a je rád, když ho na to populárně naučný článek aspoň maličko připraví. Bohužel tenhle to není...

+1/0
27.5.2015 22:09

J89i86ř49í 31N79o60v25o25t73n77ý 5850228957154

Kolo patří na silnici.

+5/−2
27.5.2015 7:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.