Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bezpečně po silnici? Jak se učit od Contadora, Königa, Benčíka...

Jak jezdit na kole po silnici svižně a bezpečně? Zde je krátká škola od jedné z ikon české závodní silniční cyklistiky, trojnásobného mistra ČR Petra Benčíka. Ti nejlepší závodníci mají silnici skvěle osahanou. Jejich zkušenosti se pak mohou hodit třeba i na cyklostezce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O61l37d60ř50i54c37h 26J70a73n88e59č52e57k 8549726873671

tak teda nevím, jak bych se z takovéhoto "návodu" měl poučit. těch pár "rad", co tam stojí, mi řekl už děda u něj na chalupě v době, kdy jsem chodil do školky. anebo je to pro mateřskou školu psané?? 8-o

0/0
8.7.2015 13:04

P79e47t44r 46K79o67l16o96u19š97e36k 8791409438

Tak konečně jsem se dozvěděl, že Benčík je ikona a o jízdě na silnici něco ví, přestože nemá ani helmu. Vzor všem. Jinak fotky jsou snad vtip (co třeba nějaké, které by osvětlovaly vaše neobratné popisy situací, pane Pravdo?) a text téměř to samé. 

Já prostě nechápu, proč ty články o cyklistice na Idnes nepíše (a nefotí) někdo, kdo tomu rozumí a zároveň umí psát (fotit), a ne tento obtloustlý amatér(!!!). Je to skutečně tragedie:\

+5/0
27.5.2015 20:16

M79a46r71t37i91n 82B69á39r56t46a 5590737636258

"Neděláme přestupky" se podle mne vylučuje s  "jet za ním těsně v zákrytu" a "jízdu dva vedle sebe," to přece zákon vysloveně zakazuje.

+3/−1
27.5.2015 16:55

P49e98t47r 77P90r58a71v83d24a 4963549403

Jet "na terezínu" nebo "terezín" - tím se opravdu v širším slova smyslu označuje komplikovaná jízda balíku v prudkém bočním větru. V užším slova smyslu je to potom tak, jak připomíná pan Hošek. V textu jsem proto upravil - upřesnil

+1/0
27.5.2015 16:03

P50a52v27l56a 84K36v92a51p86i25l65o71v13á 7579208424867

Když Benčík spolukomentuje Giro nebo Tour okamžitě přepínám. To je velmi silná zátěž na můj organismus.;-D

+2/0
27.5.2015 13:54

M69i82l63a27n 17H58o41š16e77k 3173559295825

Jinak je autor takový jezdící product placement - blembák, o kterém psal minule (nejlepší z nejlepších - to určitě - naprosto srovnatelná s top modely jiných výrobců, tato navíc vypadá opravdu nepěkně), Assos hadry od Bejka... Proč ne. Jen by to chtělo psát s trošku větší erudicí. Nebo spíš v tomto případě nepsat vůbec.

+4/0
27.5.2015 13:04

V90i41t 85P49o64c22h54m30a53n 7173856475587

Pujcis nebo nejak vyhodne mi prodas kolo a hadry a ja o tobe něco napisu. To je tenhle clanek. Proste něco za něco, tak to v tomto pripade bylo. Takova objektivni novinarina...

+1/0
27.5.2015 19:08

V77l95a89d67i57m70í11r 11H59a78v46r80á18n45e49k 7496396170207

Pokud auta nemají dost místa na předjetí, mají počkat. U nás je to ale často...buď to vyjde, nebo ne, já si v autě si poškrábu zrcátko, cyklista....to je jeho věc Rv

+8/0
27.5.2015 12:08

J60a55n 38S26l16a89v13í89k 2881789830446

A přilba u p.Benčíka byla?

0/0
27.5.2015 10:35

M49i21l68a73n 58H16o16š53e69k 3133539605765

Terezín je ale něco úplně jiného než jízda v zákrytu, milý pane autore. "Jet Terezín" naopak znamená nemožnost schovat se za druhého při bočním větru, každý pěkně za své ;)

+2/0
27.5.2015 10:29

H13a25n72a 24K23o42l56í40n19o42v71á 6159864770676

A není to oboje, tj. systém v rámci družstva si točit kolečko a jet v zákrytu a zároveň nechat soupeře mimo na větru ?

0/0
27.5.2015 10:41

M91i27l66a54n 39H35o22š44e85k 3423429845465

Podle mě je jedno, jestli to jede družstvo nebo jednotlivec - podstata Terezínu zmiňujete i Vy - nechat soupeře mimo na větru. Autor popisuje, jak se naopak za někoho schoval, a to Terezín fakt není.

+1/0
27.5.2015 10:46

P16a16v94e60l 22N89e27d87ě76l56a 5316520344711

V Čechách pořád platí: cyklista = překážka v provozu. Ale existují i cyklistické země, kde je cyklista pán. Tam se to teprve jezdí. Namátkou třeba taková Mallorka. Tam na vás za týden nezatroubí auto ...

+9/0
27.5.2015 9:11

J76a15r81o94s89l23a88v 86L24e73b28e48d42a 3266819397390

Protože často překážkou je. Pokud se někdo pohybuje výrazně pomaleji, je to logické. O cyklistech bezhlavě se vrhajících pod blatník ani nemluvě.

Jinak netuším, proč by měl být zrovna cyklista pán - a taky za co jsem dostal mínus, byť zrovna to mi žíly netrhá.

0/−9
27.5.2015 9:30

P75a36v49e45l 57N29e80d87ě97l11a 5216690734411

Vidíte a já říkám, že kdo nedokáže normálně objet cyklistu jedoucí po silnici cca 25-30km/h, tak by měl vrátit řidičák.

Mínus za přejíždění přechodů rychlostí chůze: auta to dělají taky? Asi ne, že.

+4/0
27.5.2015 10:52

J82a61r29o39s48l94a29v 53L97e32b42e87d56a 3286949177860

S prvním odstavcem můžu jedině souhlasit. Ovšem řada cyklistů se pohybuje pomaleji (důchodci) a všichni často překážejí. Ale mají na to právo a já jsem s tímto faktem v pohodě vyrovnán. A jejich občasnými nepředvídatelnými kousky, které mě nepřímo ohrožují, ovšem nikoliv.

S přechody je to na uvážení každého soudruha... pokud se při tom chovají analogicky k chodci, je mi jedno jestli jdou nebo jedou.

+2/0
27.5.2015 11:07

Z58b10y29n81ě17k 75J51a94n27d82a 7933782535241

Vrhám se na kole denně do pražského provozu a nepamatuju, kdy na mě někdo troubil...

Možná je chyba i jinde?

0/0
27.5.2015 10:34

P54a41v21e97l 18N92e30d62ě84l41a 5536930604881

Může být. třeba jezdíte tam, kde auta nejezdí. Nebo můžete jet v noci, kdy auta téměř nejezdí.

Co já vím.

+2/0
27.5.2015 10:53

J39a34n 72G10o49t10t90l87i66e64b 2404655110566

Dobře se jezdí skoro všude na západ od nás. Mnohem lépe se jezdí na kole v provozu např. v centru Paříže než na okraji Prahy. Paříž je na to prostě lépe uzpůsobená a Praha s tím zas tolik nenadělá.

Také je ale fakt, že Němečtí, Rakouští a Francouzští řidiči jsou mnohem více tolerantní - při předjíždění jim nevadí trochu zpomalit nebo aspoň si dát dostatečný boční odstup. Prostě tolik za každou cenu nespěchají a neriskují.

U nás jsme stylem tohodle chování řidičů pořád ještě hodně na východě.

+6/0
27.5.2015 12:09

V53l26a75d39i52m89í30r 89H47a35v73r54á11n27e56k 7356306270467

Stačí Vídeň, město cyklistům zaslíbené !!R^

+1/0
27.5.2015 12:12

H27a32n26a 43K93o86l64í56n88o11v54á 6959614480146

Ale srovnávejme srovnatelné. Praha je v členitém terénu. Co třeba Řím? Vídeň, Paříž, německá města jsou v rovině kde je dost placu. Hradec Králové má třeba taky pěkné možnosti. Francouzi třeba nejsou moc ohleduplní k chodcům.

0/0
27.5.2015 12:43

J86a55n 87G62o72t70t50l14i59e28b 2984315520656

Praha má problém hlavně s tím, že má ve většině případů moc úzké ulice.. Např. v Paříži jsou silnice v samotném centru natolik naddimenzované, že často má cyklista svůj pruh (přes 2m) a dělí se o něj pouze s busem.

Další problém Prahy podle mě je, že se s tím nikdy v minulosti při výstavbě nepočítalo, že budou vznikat cyklopruhy. Takže novým cyklostezkám překáží složité křižovatky a další překážky. To má pak za následek, že cyklopruhy jsou často vedeny od nikud nikam.

+1/0
27.5.2015 18:24

O67l48d28ř23i43c84h 22J59a39n20e81č62e88k 8749926853851

v žádném velkoměstě se při jeho výstavbě (resp. při výstavbě jeho širšího centra) nepočítalo s tím, že tam budou vznikat cyklopruhy, protože ta města jsou stará stovky let, kdežto kolo se jako dopravní prostředek prosazuje teprve v posledních desítkách let.

ve Vídni je taky spousta úzkých ulic - v podstatě všechny kromě hlavních bulvárů a těch na nových předměstích, kde se staví velkoryse. ale většina z nich je zjednosměrněných a to místo na pruh pro cyklisty se tam prostě skoro vždycky najde.

jenže pražské pravicově populistické vlády nikdy nenajdou odvahu automobilistům ubrat prostor ve prospěch cyklistů. ve Vídni momentálně vládnou červení se zelenými, přičemž radní pro dopravu je šéfová zelených - a to pak souboj auta vs. alternativní způsoby dopravy hned vypadá jinak.

0/0
8.7.2015 13:15

J69a66n 54G38o93t61t58l76i42e67b 2134275210516

V žádném městě před 50 lety se nepočítalo s cyklopruhy, ale některá města jsou prostě tomu lépe přizpůsobitelná. Například v Paříži byly stavěny široké cesty už dávno z mnoha důvodů. Ve 20. století ještě došlo k mnoho přestavbám - bourání domů v centru, díky čemuž došlo k velkorysému pojetí veřejného prostoru a s ohledem na rovný terén je pohyb po Paříži na kole radost. Praha, je přesný opak. Mírně kopcovitý terén, ulice ve většině případů takové že se jima sotva protáhnou auta. Když si k tomu navíc přidáte zastupitele, kteří řeší jak si ulejt prachy (aspoň v minulosti tomu tak bylo) a skutečný problémy pražanů jsou jim ukradený, tak se nemůžete divit, že současný stav této problematiky je ve stavu jakém je.

0/0
12.7.2015 17:58

O31l95d17ř70i86c20h 21J48a87n73e75č72e35k 8739976773631

Vídeň v rovině? ani moc ne. tak kopcovatá jako Praha sice není, ale v západní (=té starší) půlce města si do kopce docela šlápnete.

nicméně kopce samy o sobě přeci nemůžou být překážkou pro vznik rozumné infrastruktury pro cyklisty. kopce se dají do značné míry řešit tím, že se kola smí vozit v metru a v tramvajích.

problém Prahy je bezohlednost tamních řidičů a neochota radních sebrat řidičům část prostoru a vyhradit ji pro cyklisty.

0/0
8.7.2015 13:19

P27e88t60r 53N92e57c13h19a71n84i55c40k66ý 7103186188230

Já se z toho nic nedozvěděl, vlastně by na celý článek stačil ten šedivý rámeček a to že jste jezdili na kole po Praze s Petrem Beníčkem si nechat někam na blog.

+16/0
27.5.2015 8:40

J73a91r11o63s80l46a96v 95L89e81b13e29d63a 3796229257770

Ano, předvídatelnost je základ bezpečnosti - a to pro všechny řidiče. Takže hlavně včas a zřetelně ukazovat změnu směru, neměnit prudce rychlost. A dávejte přednost, i když si myslíte, že se tam při odbočování doprava 'přece vejdete'.

Ačkoliv je uzákoněna možnost předjíždět zprava, sledujte blinkry a necpěte se do dráhy tomu, kdo odbočuje. A extra žádost na cyklisty přejíždějící přechody pro chodce - proč ne ... ale prosím rychlostí chůze!

+3/−2
27.5.2015 8:10

P51e72t28r 92N28ě86m45e84c 4415792532487

jsem nepochopil: Ukazuje rukou nebo prsty - rukou chapu, ale prsty?

0/−1
27.5.2015 7:28

J79a65n 62Č97á43p 5711440962264

Jde to. Ruce na riditkach vidět jsou. Prsty se ukazují drobne odchylky z trasy, treba diry.

+1/0
27.5.2015 7:30

P29e91t69r 71N89ě37m48e38c 4595692762877

Ale přece nekoukám "kolegovi" pořád na ruce, abych si všimnul, že zvedne třeba ukazováček na řídítkách - to si třeba jen protahuje prsty

0/−1
27.5.2015 8:27

A92d80a24m 89K36r38u16m69l 1823362971274

Vy jste asi na kole za nikým nejel - když za někým jedete 50km, rozeznáte automaticky jakýkoliv pohyb, co udělá ten před Váma. Mám naježděno s pár lidma stovky km a poznám i v prudkým sjezdu v terénu co ten přede mnou udělá, jakou pojede stopu... samozřejmě nepolevuju v pozornosti, nikdy nevíte, co se může stát:-).

+2/0
27.5.2015 10:17

A40l37e82š 68W57o29l82k94e95r 6859809114379

Taky myslím, že ta gesta mohl autor víc rozepsat. Prstem dolů se třeba ukazuje na které straně čekat díru, někdy se otevřenou dlaní upozorňuje na brždění atd.

+2/0
27.5.2015 7:33

P64a78v57e84l 25N64e91d59ě66l65a 5756360684361

No tak kdo na kole jezdí, tohle pochopí hned. Za mě se ukazovaly dlaní dolů díry na silnici. Dnes se rukama - tedy palcema zaháklýma za brzdy a zbytkem prstů signalizuje třeba zpomalující retardér přes silnici nebo třeba to, že ten kdo vepředu táhne, tak svěsí nohy a jde střídat.

Jinak pro toho, kdo nikdy ve skupině nejel a nemá tyhle návyky, je v podstatě zbytečné se tohle učit. Protože pro někoho takového je strašně nebezpečné vůbec v háku jet. A rozhodně bych to nikomu nedoporučoval. Ohrožuje tím nejen sebe, ale celou skupinu, ve které jede.

+3/0
27.5.2015 9:09

H12a60n69a 28K12o61l42í87n30o79v29á 6559644730906

Ukazuje se na stranu kde je díra nebo směr kudy ji objet ? Tohle mě při jízdě mátlo, protože jsem čekal směr. Ale asi ve skupině se díře vyhnout nedá a musí se jet rovně. Je to tak?

0/0
27.5.2015 9:21

P16a91v52e59l 21N77e53d90ě14l90a 5756400614631

Já jsem zvyklý ukázat rukou tam, kde je díra. Např. je-li po mé pravé straně díra/kanál, sundám pravou ruku z řídítek a dlaní dopředu či dolů signalizuji tomu za mnou něco v tom smnyslu jako !bacha hrozí na silnici nějaké nebezpečí!.

+1/0
27.5.2015 10:56

M11i23l42a54n 67H22o75š92e33k 3483229175835

I ten, co v háku jezdit umí, někdy začínal, tzn. nikdy nejel :)

Tzn. každý musí začít...

+1/0
27.5.2015 10:43

P58a12v30e50l 73N84e67d23ě15l64a 5576250454961

Tak určitě. Ale chápu, že tenhle článek je pro hobbíky.  A ti to úplně zrovna k životu nepotřebují. Dneska každý sedne na kolo, ale už málokdo dokáže jet třeba rovně a nevlní se na tom. Což je základní předpoklad pro jízdu v háku. Takže jízdu v háku ano, ale začít tím, že se naučím jet na kole rovně. Bez toho bych tu jízdu v háku raději nezkoušel.

Takové líznutí může skončit dost nepěkným silničním lišejem ...

+2/0
27.5.2015 11:03

P69e92t86r 50N96ě41m74e87c 4345612422877

jak jet ale rovně z hospody ? To se nedá :)

+2/0
27.5.2015 14:50

B79a67r67b78o45r74a 61M75a32r49e40š15o18v27á 7552982522960

I hobbík si třeba jednou za čas rád vyjede na nějakou krasojízdu, kterou organizují profíci, a je rád, když ho na to populárně naučný článek aspoň maličko připraví. Bohužel tenhle to není...

+1/0
27.5.2015 22:09

J95i56ř97í 29N88o52v35o17t47n28ý 5580968687424

Kolo patří na silnici.

+5/−2
27.5.2015 7:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.