Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Létající vlaky ve světě. A český sen o rychlovlaku pro rok 2030

Železnice proklatě zrychluje. Bohužel nikoli v Česku. Ve světě se však některé vlaky už vznášejí nad tratí. Místo kolejnic ji tvoří soustava magnetů, nad nimiž vagony levitují. Letos překonal tenhle výkřik techniky tempo 600 km/h, píše magazín Víkend DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D58a31l24i37b94o93r 79B44a81r39t32o56š 5504370407959

No doporučil bych si přečíst něco historii magnetického vlaku. První zmíněný vynález byl francouzský a pak už Němci.

http://de.wikipedia.org/wiki/Magnetschwebebahn

0/0
14.6.2015 22:43

G83e40o70r17g 59K54o49m53b31e62r16e58c 9204891296421

a co Rusko? 8-o nejak vam tam v tabulce vypadlo. Aha ono Rusko momentalne neni IN tak se bojkotuje. Ale i v tom zlym Rusku uz jezdi vysokorychlostni vlak "Sapsan" Sankt Petersburg–Moskva a Nizni Nowgorod- Moskva viz http://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/russland/fotos-russland/SAPSAN--1--Bahnhof-Leningrad-xxl.jpg

+1/0
19.5.2015 13:39
Foto

T69o30m78á47š 24K13i40r50o82v 1155268245307

V článku, na místě, kde se hovoří o Šanghajském MagLevu a jeho cestovní rychlosti, mi, dle mého názoru, chybí jeden podstatný detail. A to, že Šanghajský MagLev ihned (možná na této rychlosti chvilku setrvá) po dosažení cestovní rychlosti 430 km/h) přechází do tzv. brzdného režimu, aby na "konečné" zastávce stihnul zastavit;-)

+2/0
17.5.2015 21:36

J61o87s38e71f 59H72ř92e27b24í49č13e80k 7706153420872

Doporučuji nechat se svézt Českými drahami po trati Zábřeh na Moravě - Jeseník a snem bude repasovaný vlak z Rakouska.

+3/−1
17.5.2015 20:52
Foto

P31e34t90e20r 88J86a30b57l91o80n80o98v29s34k54y 1379356321681

Zábřeh na Moravě-cez túto stanicu jazdia jednotky pendolino rýchlosťou 130 km/ h,trať do Jeseníka čaká v tomto roku nepretržitá výluka.

0/0
17.5.2015 22:16

J76a85n 60S26v35o25b55o79d75a 6661532960976

V Itálii se taky jezdí 300 km/h. Na 250 km/h je stavěná jenom trať Řím-Florencie.

+2/0
17.5.2015 17:09

J61a61r79o35s13l41a74v 67K79a78d77l91e93c 5971899942741

Naše malá zem rychlovlak nepotřebuje, ten má spojovat státy a kontinenty. Problém není postavit rychlý vlak, ale kde umístit pro něj trať. Naší malou zemí by chloubou pro začátek bylo metro mezi okresními městy.

+4/−4
17.5.2015 17:01

P55a48v46e67l 20N44o73v73á84k 2725407502812

Ten vlak nemá sloužit jen pro přepravu v ČR, ale právě součástí propojení států... Stačilo by klidně jen 200, kdyby uměl, ale ani to neumějí udělat :-(

+4/0
17.5.2015 17:54

P35e37t83r 11N66e72c74h12a31n89i93c16k96ý 7173816348410

Vlaky to dávno umí, i ty naše. Tratě to neumí

+5/0
18.5.2015 14:49
Foto

H26a65n83a 10A20n14t60o40n51o27v16á 6617289674434

Proč ne třeba rychlovlak Praha-Berlín?

+2/0
18.5.2015 15:46

J97a52n 50M17a91l40ý 1275309724348

Až se rychlovlaků budou pomalu ve světě zbavovat, protože bude "něco lepšího", tak my je začneme čile stavět.

+13/−1
17.5.2015 16:38

M57i51c61h23a36e91l 48C53h55a74r65v80á25t 9329328693252

Tak to jsem si oddechl. Vnoučatům mých vnoučat rozhodně žádný šok z vysokých rychlostí u ČD nehrozí.

+13/0
17.5.2015 16:11

R55a68d50k13o 31K59ř87i97v64á41n26e48k 7850483635370

Priority zní jasně: nejvíc potřebujeme průplav. Zeptejte se na Hradě :-)

Jinak do budování vysokorychlostní železníční sítě už pár let nejvíc investuje Čína. Takže pokud Evropu jednou převálcuje Čína, ta se dočkáme. Pokud Islámský stát, tak máme smůlu. :-)

+12/−1
17.5.2015 14:19

P84a55v18e78l 37N89o23v22á73k 2215687612272

Rychlovlak je "jen" pro osobní přepravu a neuveze tolik a provoz stojí dost peněz, kdežto lodní doprava po zavedení nestojí téměř nic, přeprava zboží je ve velkém, ulehčilo by se silnicím a dálnicím...

+4/−4
17.5.2015 16:53

P36e27t84r 31P25e71t61r 6323312368913

Nestojí sice vůbec nic ale doprava po řece je pomalá. Takže pro osobní přepravu nevhodná a pro nákladní taktéž. Dnes spousta firem volí přepravu kamiony, protože jim zboží ze skladu přivezou přímo do druhého skladu, u vlaku je to trošku složitější ale pořád je železniční síť dostatečně hustá (s možností rozšíření do průmyslových areálů - už teď má spousta podniků kolejovou přípojku)...v případě lodí nic takového nejde ani přibližně.

+3/0
18.5.2015 11:29

M72i25l71a60n 31M15u69s36i11l 4533391752245

Nějak jste v tom výčtu zapomněli na Rusko, Švédsko a Turecko kde se VRT již pár let provozuje.

+4/0
17.5.2015 11:36

J90a86n 64Š54t37o38č19e90k 5360805370234

1) Vyspělé železniční státy v Evropě (např. Německo, Rakousko, Francie, Itálie,

     Švýcarsko) nikdy ve kvalitě vlakového spojení asi nedoženeme. Vždy (na 99,9%)

     budou napřed. Můžeme poděkovat kladivu se srpem a dalším socanům.

2)  Stavební firmy u nás, to je kapitola sama pro sebe. Po výstavbě D1 u Ostravy 

     jsou nemalé problémy. Nejsme schopni ani otevřít tunel Blanka, nejsme schopni

     mít postavenou páteřní dálniční síť. V 90. letech 20. století se slibovalo, že v

     roce 2010 bude z větší části vše hotovo. Na některých dálnicích / rychlostních

     silnicích se toho opravdu moc neudělalo (R35, R6, D3 atd.).

3)  V Německu, Rakousku, Francii čile budují nové VRT; ve Švýcarsku dokončují

výstavbu Gotthard Base Tunnel (nejdelší železniční tunel na světě); jsou v přípravě nebo se na nich pracuje stavby VRT v úsecích Torino-Lyon, Brenner Base Tunnel (Innsbruck-Bolzano), v Turecku čile staví VRT....

+8/−4
17.5.2015 11:22

P41e26t69r 76N12e14c63h29a26n15i22c28k62ý 7893686518410

Francie a Itálie mají VRT, ale vyspělé jinak moc nejsou. Ten zbytek je téměř zrušený nebo ve špatném stavu. Jejich přístup k železnici stylem jako letadlo, návaznosti nula, přestupy drahé a ceny příšerné i pro místní pokud to nekoupí měsíc dopředu. Takový systém bych tu nechtěl ani za cenu nových VRT. V Německu VRT funguje jako letadlo odděleně od zbytku, takže zákazník má volbu rychle, draho nebo pomalu,levněji. Podle mě ale jen Rakousko a Švýcarsko mají skutečně vyvinuté železnice. Sic VMax 250km/h, tak jim tam systém šlape jako hodinky a jedna jízdenka platí na cokoliv. Doufám, že Rakouským směrem směřujeme...

+2/0
18.5.2015 14:55

F59r72a96n50t69i40š38e16k 16S93t91u27r10m 4462430440466

Plánování a stavba VRT úseku Praha - Brno podle mě nic nebrání.

1. Nezasahuje do stávajících tratí.

2.Na trase není kromě Jihlavy, potřeba řešit zastávky.

3.Naplněnost trati je zaručena, stačí se podívat na provoz na D1.

4.Částečně by to ulehčilo jiným žel. tratím i D1. Uvolněný prostor může využít nákladní doprava.

+7/−1
17.5.2015 10:38

M88i88r98e59k 98Z48á75v56o97d85n73ý 7462907460698

Brání tomu 

1) Finance (a těch je na totu stavbu potřeba opravdu hodně)

2) Výkup pozemků. Pokud nebude plošné vyvlastňování, tak se z toho po...

+5/0
17.5.2015 10:58

P67a59v75e17l 40N71o71v85á41k 2695947202702

1) ano, vybrat ty správné firmy, aby se nažrali správní lidi

2) na výkup se již těší všichni, když vidím, jak je stát hloupý a nemohoucí viz. D11, tak to nebude ani v roce 2200...

+3/0
17.5.2015 16:56

J12a25n 68P77i83r26k11l 2793518814594

VRT by se u nás mohla postavit jen za vlády nějaké diktatury, kdy by pozemky na její trase byly vyvlastněny a veškerá sdružení "zelených" a podobných ochránců čehokoli zakázány. Nebýt vystěhování Němců a  uzavřeného pohraničí na západě našich hranic, rozhodně by tam příroda nevypadala, jak dnes vypadá. Možná že by Šumavské lesy byly dávno vykáceny a prodány do Německa a Rakouska.

+13/0
17.5.2015 9:27

I34v30a93n 70M53a63r69e25k 6564328582

Rychlíkové zastávky u nás každých 20-30 km, to by na těch 600km/hod nestihla na ty krátké vzdálenosti udělat ani stíhačka- a pokud ano pak už by to nedobrzdila  !

+1/−9
17.5.2015 9:21

S50t69a36n13i73s27l13a67v 88M14o38k14r53ý 8817272946612

To si vazne myslite ze by to melo tolik zastavek?

+5/0
17.5.2015 10:32

F74r45a89n25t76i25š82e19k 77S10t41u76r98m 4782620480526

Realisticky to vychází na dva typy spojů na těchto tratích. "Rychlé" a "pomalé".

Na trase Praha -> Brno -> Ostrava by pak byly zastávky:

Rychlá trasa: Praha , Brno a Ostrava

Pomalá trasa: Praha , Jihlava , Brno , Olomouc a Ostrava

a to určitě nejsou vzdálenosti 20-30km ;-)

Navíc tady nikdo neplánuje 600km/h. Například na 350km/h stačí 12km na rozjezd a 7km na brždění.

+6/−1
17.5.2015 10:50

I74v97a51n 79M51a83r76e82k 6914558952

Např. z Prahy do Starého Města na Mor. (330km) to IC "udělá" zhruba za tři hodiny . . . . ..zbytek cesty  cca 70km  na Horní Vláru se kodrcám lokálkou víc jak dvě hodiny >>>>takže k čemu je rychlodráha ? ! A nebo všichni bydlí jen v Praze, Ostravě , v Brně a ve zbytku republiky přežívá jen zanedbatelné procento populace    ? !

+2/−2
17.5.2015 16:29

P26e49t88r 36N67e17c50h21a42n42i72c53k53ý 7933956268700

V tomhle se mi líbí Nizozemský styl, kde VRT mají jen to co jim nacpaly okolní země, ale zaměřují se na to, aby celá síť byla na 100-140km/h, ne jen hlavní tratě

0/0
18.5.2015 14:58

J89a88r34o74s65l11a17v 28P53r81u32s61a 9232410832694

v cesku je hlavne sorta nedotknutelnych sberacu kovu to kdyby meli v japonsku tak sou uplne v haji protoze tam je vsude milion snimacu kabely maj skoro volne u koleji a trat shinkansenu je na mnoha mistech oplocena pletivem :-)

+8/0
17.5.2015 8:22

F86r91a37n21t14i19š90e38k 51S15c19h12l54i97c84h54t67s 9155922121315

Drahý.

Lepší - urychlená dostavba R35 a zbývajících úseků D1,D8.

To odhaduji tak na ten rok 2025( optimista).

Mimochodem, dráhy přece prodávají pozemky na Praha - Střed, kde by mohlo být nádraží. To je budou pak draze vykupovat??!

+4/−6
17.5.2015 8:22

O30t59o48m81a18r 24T35h27o58m29a 2115877836665

Zatim nejsme schopni postavit ani pseudo-rychlodrahu na letiste takze VRT je u nas Sci-fi.

+17/0
17.5.2015 8:02

M11i68r14e66k 80Z96á94v32o59d90n15ý 7732557950768

Proč tady stále (v poslední době) mnoho lidí mluví o VRT jako o kategorii MUST. To prostě není. Je to NICE TO HAVE. Co si budeme nalhávat, je to drahý, a proto tady není politická vůle. Až někdo bouchne do stolu a řekne - budeme mít vyšší daně/nižší důchody, tak se třeba něco začne dít. Ale kumu by se to chtělo, že.  V článku mě ještě udivily argumenty, které si protiřečí a to, že aby byl vlak Praha - Brno atraktivní, musí jeho jízdní dobado hodiny a 10 minut. Kousek vedle je napsané, že mezi Prahou a Brnem je tolik vlaků, že se tam pomalu ani nevejdou. Tak ta železnice není asi až tak neatraktivní.

+5/−2
17.5.2015 8:00

J93a17k48u80b 47Š65a42f88a39n94d93a 7655217911851

Jenže ty vlaky se tam nevejdou ne proto, že by jich bylo tolik mezi Prahou a Brnem ale že jich je tolik v okolí Prahy a Brna (vlaků, které jedou třeba jen do Kolína/Pardubic).

+5/0
17.5.2015 9:43

M18i23r69e41k 82Z85á62v47o22d15n36ý 7972987560768

Pravda - nicméně já vycházím z frází "odborníka" a ten to popsal, tak jak to popsal. Nicméně se podívejte na množství spojů Praha - Brno, které není zanedbatelné.

+1/0
17.5.2015 10:55

R44a68d39i49m 64P21o61l16á45š10e68k 9786743719859

Těch vlaků tam je tolik proto, že jezdí pomalu. Místo pomalého osobáku příměstské dopravy stavící co 4 kilometry by mohl ojezdit 5 - 10 rychlíků.

+1/0
17.5.2015 9:52

M41i83r39e73k 82Z90á13v24o22d89n40ý 7692367750218

Problémů je tam více. Především úsek Praha - Česká Třebová je přeplněn také rychlíkovou/expresní vrstvou.

+4/0
17.5.2015 10:56

J66a42k41u62b 60M34a36t70ě37j73ů 5565162341405

Az na to, ze Japonci testovali maglevy od 60. let a komercne jezdi minimalne jeden dalsi low speed v Japonsku a tusim, ze i v Koree a pak je v clanku jeste par dalsich nepresnosti... Za okny Transrapidu se rozhodne nemiha dalnice, jakoby clovek sedel ve formuli 1, ale pekne hnusny prostredi, ze kteryho clovek ani moc nepozna, jak rychle vlastne jede... Neco jako na Japonske testovaci draze maglevu (teda alespon podle simulatoru v SCMaglev muzeu, kterej by mel bejt vcetne vibraci naprosto presnej). O tehle vecech by asi fakt meli radsi psat panove z Technetu.

+6/0
17.5.2015 3:23

V23l17a87d75i35m72i52r 67Z35a73b84l41o54u26d58i33l 6517351409340

Spis pro rok 2222, vy neschopny, korupcni, hovadka z Kocourkova...Rv

+10/0
17.5.2015 3:09

M42i36c46h21a21l 61Z15e22l12e10n36ý 6844783825976

Nejak mi to nesedi. Pokud ma vlak ujet 60 km za 8 minut, musel by jet prumernou rychlosti 450 km/h. Zduraznuji PRUMERNOU rychlosti. I kdyby vlak nemel zadnou mezizastavku, kdyz uz nic jineho, tak musi nejakou dobu zrychlovat a pak zase zpomalovat.

Ma-li tedy takovy vlak maximalni rychlost 430 km/h, pak urcite 60 km za 8 minut ujet nestihne.

Pro zvidave redaktory mam pak klasickou sovetskou slovni matematickou ulohu: Pluje-li jeden sovetsky ledoborec z Leningradu do Vladivostoku 2 tydny, jak dlouho pluji stejnou trasu DVA sovetske ledoborce?

+3/0
17.5.2015 1:35

J82a52k92u10b 12M68a98t16ě67j77ů 5285792191215

Ale ta trasa nevede do centra, ale jen k metru, takze ma tech 30 km, ale pravdou taky je, ze letiste nelezi 60km od centra, ale jen 30, jenze trasa maglevu neni prima, takze kdyz clovek ujede tech 30km maglevem, tak je nekde za pulkou cesty do centra.

+1/0
17.5.2015 4:01

R13a32d30o75s98l96a86v 69K75l64a73u67d39a 5654358474102

Jinými slovy. Na to letiště se z centra Šanghaje dostanete za zhruba stejnou dobu, jako z centra Prahy na LVH. Jenže to už by neznělo tak atraktivně.

+1/0
17.5.2015 7:40

J62a70k27u75b 80M57a34t37ě65j43ů 5295782431915

u nas je to vyrazne rychlejsi, protoze shanghaiske metro je neuveritelny ukaz sam pro sebe. jednak mistni obyvatele nedokazou pochopit, ze by meli nechat nejdriv vystoupit lidi z metra (a to mluvim o davech, ktere natlaci zpatky do vagonu a pak se tam pres sebe motaji) a v kazde zastavce ceka metro pred odjezdem se zavrenymi dvermi temer minutu... proste neco neuveritelnyho

+2/0
17.5.2015 12:44

J80a94n 10H97o76r15a18k 3784853214

Hlavne pri vzdalenostech mest v CR by VRT nemela ani cas rozjet se poradne a uz by musela brzdit do stanice.

+1/−13
17.5.2015 1:29

A23d76a38m 36H44r38n42č80i30ř77í65k 1187911451328

Pokud by v ČR bylo VRT s rychlostí kolem 250 km/h, tak moderní vlaky se na tuto rychlost dostanou za dobu menší než 4 minuty. Například TGV v běžném provozu za 3 minuty (https://www.youtube.com/watch?v=KFqwuaotKDI). Takže než začnete dělat rozruch, prosím, najděte si něco o daném tématu. [>-]

+10/0
17.5.2015 2:05

T73o95m48á43š 62M66o89r41a71v91č72í39k 3667576413905

Praha - Brno je cca 200 km, což je naprosto luxusní vzdálenost pro VRT, dnes se nejnovější vlaky rozjedou na 200 km/h za chvíli a 300 km/h viz níže, nezapomínejte, že u nás bude možná VRT v době, kdy se vlak rozjede z Prahy jl. nádraží a v Praze Vršovice už možná bude mít s nadsázkou 300 Km/h....dnes to vychází u nejmodernějších vlaků na cca hranici Prahy, zpomalení/dekcelarece je ještě účinnější než akcelarace. Mrkněte na VRT Taiwan, kde vlak zastavuje mnohem častěji, přitom je to trať na 300 km/h. Dalším dobrým příkladem je Německo. Jak daleko od sebe je Norimberk a Mnichov (přitom ještě každý druhý vlak zastavuje v půli cesty - Ingolstadt), nebo Kolín - Frankfurt atd. Případně Belgie, Holandsko, Japonsko.....

+5/0
17.5.2015 2:15

J83a84k15u61b 13M29a96t91ě36j11ů 5485582651365

Jen pro upresneni, na Taiwanu je to Shinkansen 700 series (presne je to tusim 700T)

+1/0
17.5.2015 3:07
Foto

B72r12o63n75i13s19l69a44v 33G54a32b44r65y44š 2712979751

Jak to můžete vědět?? O zrychlení tam nebylo ani písmenko.

+1/0
17.5.2015 10:45

J33a87n 85H81o33r86a83k 3284543974

Smysl by mela trebas trasa Praha - Brno. Jenze aby se politici zalibili vsem, bude to stavet v kdejakym "vetsim" meste po ceste ... coz pri nasich vzdalenostech opravdu postrada smysl. Kazda zastavka jsou hodne ztraceny minuty az desitky minut.

Ja nerikam, ze VRT nema smysl, ja rikam, ze jak zname nas narod a nase politiky at jiz statni ci regionalni, bude u nas VRT na tri veci ...

0/−3
17.5.2015 11:06
Foto

B55r16o61n28i41s74l45a29v 69G74a90b54r32y30š 2482619601

Zvláštní. Škoda, že někteří řidiči o ztracených minutách až desítkách minut neuvažují stejně, když stojí v zácpě.

VRT na našem území samozřejmě má smysl, když tady lidi argumentují Švýcarskem. Tato země je rozlohou menší a má méně obyvatel než Česko. Opravdu bych v tom neviděl problém.

Problém je v té mentalitě jeho obyvatel a samozřejmě v politicích. Prostě o tom, že se lidi nejsou schopní domluvit. Když se nebude nic stavět, řeknou, že se na to kašle. Když se bude stavět, pak stavbu označí za zbytečnou a předraženou. Chceme se mít jako na západě (přinejmenším častokrát vzhlížíme k Německu a jeho úspěchu), ale chováme se a jednáme jako na východě.S tímhle stavem mysli to nikam nedotáhneme.

+7/0
17.5.2015 11:32

J38a67n 62A62l30á38n 4345244702783

Jezdím často vlakem do Německa a Rakouska. Německá ICE jsou prostě super a něco na ten způsob u nás opravdu čekám tak v roce 2050. Rakousko za posledních pár let udělalo obrovský kus práce tím, že navýšili na řadě úseků rychlost na 230 km/h. Nemyslím ale, že je pro nás Německo dobrý vzor - řádově větší země, s řadou rozptýlených metropolí podobného významu, které leží v rovinaté krajině poměrně daleko od sebe... Pokud by se podařilo postavit Praha-Brno-Ostrava trať na 200 km/h (alespoň částečně), Praha-Drážďany celé na 230 km/h a Brno-Vídeň celé na 230 Km/h, byla by ČR napojená přímo na síť ICE (z Vídně a Drážďan). Stavět tratě na 250-300 km/h uvnitř ČR se mi zdá nesmyslné... kolik minut celkem by ten vlak na trase Praha-Pardubice-Česká Třebová-Olomouc-Ostrava těch 300 km/h jel?

+7/−1
17.5.2015 1:23

A53d48a25m 79H56r57n20č24i38ř70í36k 1907681291248

Ono se chce i zamyslet nad dnešními tratěmi. Mají vůbec nějaké tratě, stavěné před 50 a více lety smysl pro dnešní dojíždění za prací, školou a do měst? Třeba vámi zmíněná trať Praha-Pardubice-ČT-Olomouc-Ostrava díky svému vedení a uložení ani na 300 km/h modernizovat nejde. Proto je třeba plán, na kterém SŽDC už asi po 5 pracuje, na nové tratě. Tím se zvýší kapacita, tratě budou přímější, rychlejší a mezi městy která VRT potřebují. Pokud stávající tratě modernizujeme na vyšší rychlosti, stejně nám je zahltí nákladní doprava, a její objem stoupá, a pro provoz VRT nezbude místo nebo naopak pro Os. Celkem logicky vypadá jeden z posledních návrhů http://www.vysokorychlostnizeleznice.cz/wp-content/uploads/2014/05/VRT-CR80-postup-005.jpg

+3/0
17.5.2015 2:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.