Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Létající vlaky ve světě. A český sen o rychlovlaku pro rok 2030

Železnice proklatě zrychluje. Bohužel nikoli v Česku. Ve světě se však některé vlaky už vznášejí nad tratí. Místo kolejnic ji tvoří soustava magnetů, nad nimiž vagony levitují. Letos překonal tenhle výkřik techniky tempo 600 km/h, píše magazín Víkend DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D85a13l42i75b41o92r 89B62a67r82t35o98š 5904340357359

No doporučil bych si přečíst něco historii magnetického vlaku. První zmíněný vynález byl francouzský a pak už Němci.

http://de.wikipedia.org/wiki/Magnetschwebebahn

0/0
14.6.2015 22:43

G75e27o82r19g 67K57o98m34b66e97r58e97c 9754881326451

a co Rusko? 8-o nejak vam tam v tabulce vypadlo. Aha ono Rusko momentalne neni IN tak se bojkotuje. Ale i v tom zlym Rusku uz jezdi vysokorychlostni vlak "Sapsan" Sankt Petersburg–Moskva a Nizni Nowgorod- Moskva viz http://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/russland/fotos-russland/SAPSAN--1--Bahnhof-Leningrad-xxl.jpg

+1/0
19.5.2015 13:39
Foto

T12o87m47á65š 95K33i59r76o72v 1185838865877

V článku, na místě, kde se hovoří o Šanghajském MagLevu a jeho cestovní rychlosti, mi, dle mého názoru, chybí jeden podstatný detail. A to, že Šanghajský MagLev ihned (možná na této rychlosti chvilku setrvá) po dosažení cestovní rychlosti 430 km/h) přechází do tzv. brzdného režimu, aby na "konečné" zastávce stihnul zastavit;-)

+2/0
17.5.2015 21:36

J26o88s95e83f 59H37ř83e74b25í72č12e92k 7736283410682

Doporučuji nechat se svézt Českými drahami po trati Zábřeh na Moravě - Jeseník a snem bude repasovaný vlak z Rakouska.

+3/−1
17.5.2015 20:52
Foto

P33e63t18e84r 58J19a68b88l32o46n38o61v86s85k17y 1809356251821

Zábřeh na Moravě-cez túto stanicu jazdia jednotky pendolino rýchlosťou 130 km/ h,trať do Jeseníka čaká v tomto roku nepretržitá výluka.

0/0
17.5.2015 22:16

J20a69n 80S86v92o48b84o73d14a 6711502320306

V Itálii se taky jezdí 300 km/h. Na 250 km/h je stavěná jenom trať Řím-Florencie.

+2/0
17.5.2015 17:09

J66a12r54o75s25l63a34v 17K14a46d73l90e48c 5601389852201

Naše malá zem rychlovlak nepotřebuje, ten má spojovat státy a kontinenty. Problém není postavit rychlý vlak, ale kde umístit pro něj trať. Naší malou zemí by chloubou pro začátek bylo metro mezi okresními městy.

+4/−4
17.5.2015 17:01

P25a16v65e47l 16N52o49v53á48k 2135717262292

Ten vlak nemá sloužit jen pro přepravu v ČR, ale právě součástí propojení států... Stačilo by klidně jen 200, kdyby uměl, ale ani to neumějí udělat :-(

+4/0
17.5.2015 17:54

P13e58t41r 65N21e63c64h50a77n80i48c67k56ý 7453726818560

Vlaky to dávno umí, i ty naše. Tratě to neumí

+5/0
18.5.2015 14:49
Foto

H73a93n35a 53A43n63t22o15n59o45v17á 6697719234794

Proč ne třeba rychlovlak Praha-Berlín?

+2/0
18.5.2015 15:46

J68a11n 73M57a70l45ý 1125959294988

Až se rychlovlaků budou pomalu ve světě zbavovat, protože bude "něco lepšího", tak my je začneme čile stavět.

+13/−1
17.5.2015 16:38

M60i50c24h68a34e14l 81C96h13a39r88v68á54t 9189338873322

Tak to jsem si oddechl. Vnoučatům mých vnoučat rozhodně žádný šok z vysokých rychlostí u ČD nehrozí.

+13/0
17.5.2015 16:11

R56a51d59k90o 41K73ř77i95v42á64n14e80k 7810263335880

Priority zní jasně: nejvíc potřebujeme průplav. Zeptejte se na Hradě :-)

Jinak do budování vysokorychlostní železníční sítě už pár let nejvíc investuje Čína. Takže pokud Evropu jednou převálcuje Čína, ta se dočkáme. Pokud Islámský stát, tak máme smůlu. :-)

+12/−1
17.5.2015 14:19

P51a46v44e22l 53N18o30v47á45k 2665407822652

Rychlovlak je "jen" pro osobní přepravu a neuveze tolik a provoz stojí dost peněz, kdežto lodní doprava po zavedení nestojí téměř nic, přeprava zboží je ve velkém, ulehčilo by se silnicím a dálnicím...

+4/−4
17.5.2015 16:53

P70e84t87r 25P36e77t18r 6963522198903

Nestojí sice vůbec nic ale doprava po řece je pomalá. Takže pro osobní přepravu nevhodná a pro nákladní taktéž. Dnes spousta firem volí přepravu kamiony, protože jim zboží ze skladu přivezou přímo do druhého skladu, u vlaku je to trošku složitější ale pořád je železniční síť dostatečně hustá (s možností rozšíření do průmyslových areálů - už teď má spousta podniků kolejovou přípojku)...v případě lodí nic takového nejde ani přibližně.

+3/0
18.5.2015 11:29

M33i37l59a36n 85M63u47s35i18l 4863381842435

Nějak jste v tom výčtu zapomněli na Rusko, Švédsko a Turecko kde se VRT již pár let provozuje.

+4/0
17.5.2015 11:36

J45a84n 22Š38t15o81č20e36k 5420385110804

1) Vyspělé železniční státy v Evropě (např. Německo, Rakousko, Francie, Itálie,

     Švýcarsko) nikdy ve kvalitě vlakového spojení asi nedoženeme. Vždy (na 99,9%)

     budou napřed. Můžeme poděkovat kladivu se srpem a dalším socanům.

2)  Stavební firmy u nás, to je kapitola sama pro sebe. Po výstavbě D1 u Ostravy 

     jsou nemalé problémy. Nejsme schopni ani otevřít tunel Blanka, nejsme schopni

     mít postavenou páteřní dálniční síť. V 90. letech 20. století se slibovalo, že v

     roce 2010 bude z větší části vše hotovo. Na některých dálnicích / rychlostních

     silnicích se toho opravdu moc neudělalo (R35, R6, D3 atd.).

3)  V Německu, Rakousku, Francii čile budují nové VRT; ve Švýcarsku dokončují

výstavbu Gotthard Base Tunnel (nejdelší železniční tunel na světě); jsou v přípravě nebo se na nich pracuje stavby VRT v úsecích Torino-Lyon, Brenner Base Tunnel (Innsbruck-Bolzano), v Turecku čile staví VRT....

+8/−4
17.5.2015 11:22

P48e19t96r 38N17e62c72h38a46n69i44c26k96ý 7203846408540

Francie a Itálie mají VRT, ale vyspělé jinak moc nejsou. Ten zbytek je téměř zrušený nebo ve špatném stavu. Jejich přístup k železnici stylem jako letadlo, návaznosti nula, přestupy drahé a ceny příšerné i pro místní pokud to nekoupí měsíc dopředu. Takový systém bych tu nechtěl ani za cenu nových VRT. V Německu VRT funguje jako letadlo odděleně od zbytku, takže zákazník má volbu rychle, draho nebo pomalu,levněji. Podle mě ale jen Rakousko a Švýcarsko mají skutečně vyvinuté železnice. Sic VMax 250km/h, tak jim tam systém šlape jako hodinky a jedna jízdenka platí na cokoliv. Doufám, že Rakouským směrem směřujeme...

+2/0
18.5.2015 14:55

F29r27a45n75t10i86š50e44k 71S21t39u79r85m 4502260330926

Plánování a stavba VRT úseku Praha - Brno podle mě nic nebrání.

1. Nezasahuje do stávajících tratí.

2.Na trase není kromě Jihlavy, potřeba řešit zastávky.

3.Naplněnost trati je zaručena, stačí se podívat na provoz na D1.

4.Částečně by to ulehčilo jiným žel. tratím i D1. Uvolněný prostor může využít nákladní doprava.

+7/−1
17.5.2015 10:38

M57i61r65e85k 97Z89á98v77o80d72n56ý 7742687690658

Brání tomu 

1) Finance (a těch je na totu stavbu potřeba opravdu hodně)

2) Výkup pozemků. Pokud nebude plošné vyvlastňování, tak se z toho po...

+5/0
17.5.2015 10:58

P23a26v56e96l 56N61o30v73á30k 2375297212372

1) ano, vybrat ty správné firmy, aby se nažrali správní lidi

2) na výkup se již těší všichni, když vidím, jak je stát hloupý a nemohoucí viz. D11, tak to nebude ani v roce 2200...

+3/0
17.5.2015 16:56

J65a34n 39P64i39r55k92l 2603468964664

VRT by se u nás mohla postavit jen za vlády nějaké diktatury, kdy by pozemky na její trase byly vyvlastněny a veškerá sdružení "zelených" a podobných ochránců čehokoli zakázány. Nebýt vystěhování Němců a  uzavřeného pohraničí na západě našich hranic, rozhodně by tam příroda nevypadala, jak dnes vypadá. Možná že by Šumavské lesy byly dávno vykáceny a prodány do Německa a Rakouska.

+13/0
17.5.2015 9:27

I60v58a77n 19M87a72r63e98k 6644648202

Rychlíkové zastávky u nás každých 20-30 km, to by na těch 600km/hod nestihla na ty krátké vzdálenosti udělat ani stíhačka- a pokud ano pak už by to nedobrzdila  !

+1/−9
17.5.2015 9:21

S26t84a12n17i45s59l15a14v 65M34o69k70r57ý 8687442906492

To si vazne myslite ze by to melo tolik zastavek?

+5/0
17.5.2015 10:32

F39r15a35n66t32i95š60e59k 93S68t24u52r27m 4412470730656

Realisticky to vychází na dva typy spojů na těchto tratích. "Rychlé" a "pomalé".

Na trase Praha -> Brno -> Ostrava by pak byly zastávky:

Rychlá trasa: Praha , Brno a Ostrava

Pomalá trasa: Praha , Jihlava , Brno , Olomouc a Ostrava

a to určitě nejsou vzdálenosti 20-30km ;-)

Navíc tady nikdo neplánuje 600km/h. Například na 350km/h stačí 12km na rozjezd a 7km na brždění.

+6/−1
17.5.2015 10:50

I69v74a53n 23M70a90r53e10k 6474618562

Např. z Prahy do Starého Města na Mor. (330km) to IC "udělá" zhruba za tři hodiny . . . . ..zbytek cesty  cca 70km  na Horní Vláru se kodrcám lokálkou víc jak dvě hodiny >>>>takže k čemu je rychlodráha ? ! A nebo všichni bydlí jen v Praze, Ostravě , v Brně a ve zbytku republiky přežívá jen zanedbatelné procento populace    ? !

+2/−2
17.5.2015 16:29

P92e52t49r 26N24e93c64h72a24n79i20c58k44ý 7843496978550

V tomhle se mi líbí Nizozemský styl, kde VRT mají jen to co jim nacpaly okolní země, ale zaměřují se na to, aby celá síť byla na 100-140km/h, ne jen hlavní tratě

0/0
18.5.2015 14:58

J19a95r19o27s52l25a30v 70P34r79u64s60a 9212950402524

v cesku je hlavne sorta nedotknutelnych sberacu kovu to kdyby meli v japonsku tak sou uplne v haji protoze tam je vsude milion snimacu kabely maj skoro volne u koleji a trat shinkansenu je na mnoha mistech oplocena pletivem :-)

+8/0
17.5.2015 8:22

F59r21a42n22t31i98š77e25k 32S78c11h95l60i72c13h21t55s 9675602481165

Drahý.

Lepší - urychlená dostavba R35 a zbývajících úseků D1,D8.

To odhaduji tak na ten rok 2025( optimista).

Mimochodem, dráhy přece prodávají pozemky na Praha - Střed, kde by mohlo být nádraží. To je budou pak draze vykupovat??!

+4/−6
17.5.2015 8:22

O46t95o43m32a72r 98T72h92o48m43a 2255587476485

Zatim nejsme schopni postavit ani pseudo-rychlodrahu na letiste takze VRT je u nas Sci-fi.

+17/0
17.5.2015 8:02

M53i96r48e43k 76Z83á87v27o74d10n97ý 7902327820148

Proč tady stále (v poslední době) mnoho lidí mluví o VRT jako o kategorii MUST. To prostě není. Je to NICE TO HAVE. Co si budeme nalhávat, je to drahý, a proto tady není politická vůle. Až někdo bouchne do stolu a řekne - budeme mít vyšší daně/nižší důchody, tak se třeba něco začne dít. Ale kumu by se to chtělo, že.  V článku mě ještě udivily argumenty, které si protiřečí a to, že aby byl vlak Praha - Brno atraktivní, musí jeho jízdní dobado hodiny a 10 minut. Kousek vedle je napsané, že mezi Prahou a Brnem je tolik vlaků, že se tam pomalu ani nevejdou. Tak ta železnice není asi až tak neatraktivní.

+5/−2
17.5.2015 8:00

J86a18k83u83b 83Š98a72f35a74n34d65a 7545517331151

Jenže ty vlaky se tam nevejdou ne proto, že by jich bylo tolik mezi Prahou a Brnem ale že jich je tolik v okolí Prahy a Brna (vlaků, které jedou třeba jen do Kolína/Pardubic).

+5/0
17.5.2015 9:43

M17i57r26e57k 53Z73á17v24o62d10n72ý 7682227540148

Pravda - nicméně já vycházím z frází "odborníka" a ten to popsal, tak jak to popsal. Nicméně se podívejte na množství spojů Praha - Brno, které není zanedbatelné.

+1/0
17.5.2015 10:55

R97a97d74i12m 25P60o21l70á39š63e68k 9236493699519

Těch vlaků tam je tolik proto, že jezdí pomalu. Místo pomalého osobáku příměstské dopravy stavící co 4 kilometry by mohl ojezdit 5 - 10 rychlíků.

+1/0
17.5.2015 9:52

M18i62r61e29k 57Z73á84v25o34d86n39ý 7632207760688

Problémů je tam více. Především úsek Praha - Česká Třebová je přeplněn také rychlíkovou/expresní vrstvou.

+4/0
17.5.2015 10:56

J45a72k62u15b 22M20a49t53ě34j40ů 5155422641465

Az na to, ze Japonci testovali maglevy od 60. let a komercne jezdi minimalne jeden dalsi low speed v Japonsku a tusim, ze i v Koree a pak je v clanku jeste par dalsich nepresnosti... Za okny Transrapidu se rozhodne nemiha dalnice, jakoby clovek sedel ve formuli 1, ale pekne hnusny prostredi, ze kteryho clovek ani moc nepozna, jak rychle vlastne jede... Neco jako na Japonske testovaci draze maglevu (teda alespon podle simulatoru v SCMaglev muzeu, kterej by mel bejt vcetne vibraci naprosto presnej). O tehle vecech by asi fakt meli radsi psat panove z Technetu.

+6/0
17.5.2015 3:23

V81l43a53d54i49m59i13r 27Z13a91b52l77o50u10d26i10l 6357331419740

Spis pro rok 2222, vy neschopny, korupcni, hovadka z Kocourkova...Rv

+10/0
17.5.2015 3:09

M52i91c53h13a95l 88Z13e50l51e78n14ý 6484543195916

Nejak mi to nesedi. Pokud ma vlak ujet 60 km za 8 minut, musel by jet prumernou rychlosti 450 km/h. Zduraznuji PRUMERNOU rychlosti. I kdyby vlak nemel zadnou mezizastavku, kdyz uz nic jineho, tak musi nejakou dobu zrychlovat a pak zase zpomalovat.

Ma-li tedy takovy vlak maximalni rychlost 430 km/h, pak urcite 60 km za 8 minut ujet nestihne.

Pro zvidave redaktory mam pak klasickou sovetskou slovni matematickou ulohu: Pluje-li jeden sovetsky ledoborec z Leningradu do Vladivostoku 2 tydny, jak dlouho pluji stejnou trasu DVA sovetske ledoborce?

+3/0
17.5.2015 1:35

J31a92k81u75b 32M24a94t22ě59j86ů 5195282961745

Ale ta trasa nevede do centra, ale jen k metru, takze ma tech 30 km, ale pravdou taky je, ze letiste nelezi 60km od centra, ale jen 30, jenze trasa maglevu neni prima, takze kdyz clovek ujede tech 30km maglevem, tak je nekde za pulkou cesty do centra.

+1/0
17.5.2015 4:01

R83a39d87o42s38l22a50v 68K11l62a95u56d16a 5384988514112

Jinými slovy. Na to letiště se z centra Šanghaje dostanete za zhruba stejnou dobu, jako z centra Prahy na LVH. Jenže to už by neznělo tak atraktivně.

+1/0
17.5.2015 7:40

J98a45k61u71b 89M43a11t47ě92j75ů 5685392181835

u nas je to vyrazne rychlejsi, protoze shanghaiske metro je neuveritelny ukaz sam pro sebe. jednak mistni obyvatele nedokazou pochopit, ze by meli nechat nejdriv vystoupit lidi z metra (a to mluvim o davech, ktere natlaci zpatky do vagonu a pak se tam pres sebe motaji) a v kazde zastavce ceka metro pred odjezdem se zavrenymi dvermi temer minutu... proste neco neuveritelnyho

+2/0
17.5.2015 12:44

J39a25n 40H32o81r38a64k 3244303584

Hlavne pri vzdalenostech mest v CR by VRT nemela ani cas rozjet se poradne a uz by musela brzdit do stanice.

+1/−13
17.5.2015 1:29

A91d79a41m 17H30r60n98č65i52ř58í19k 1757941751478

Pokud by v ČR bylo VRT s rychlostí kolem 250 km/h, tak moderní vlaky se na tuto rychlost dostanou za dobu menší než 4 minuty. Například TGV v běžném provozu za 3 minuty (https://www.youtube.com/watch?v=KFqwuaotKDI). Takže než začnete dělat rozruch, prosím, najděte si něco o daném tématu. [>-]

+10/0
17.5.2015 2:05

T77o25m51á94š 21M12o75r35a92v66č48í31k 3987836203775

Praha - Brno je cca 200 km, což je naprosto luxusní vzdálenost pro VRT, dnes se nejnovější vlaky rozjedou na 200 km/h za chvíli a 300 km/h viz níže, nezapomínejte, že u nás bude možná VRT v době, kdy se vlak rozjede z Prahy jl. nádraží a v Praze Vršovice už možná bude mít s nadsázkou 300 Km/h....dnes to vychází u nejmodernějších vlaků na cca hranici Prahy, zpomalení/dekcelarece je ještě účinnější než akcelarace. Mrkněte na VRT Taiwan, kde vlak zastavuje mnohem častěji, přitom je to trať na 300 km/h. Dalším dobrým příkladem je Německo. Jak daleko od sebe je Norimberk a Mnichov (přitom ještě každý druhý vlak zastavuje v půli cesty - Ingolstadt), nebo Kolín - Frankfurt atd. Případně Belgie, Holandsko, Japonsko.....

+5/0
17.5.2015 2:15

J27a17k95u57b 68M84a18t67ě60j67ů 5485772191275

Jen pro upresneni, na Taiwanu je to Shinkansen 700 series (presne je to tusim 700T)

+1/0
17.5.2015 3:07
Foto

B85r65o31n55i85s62l27a46v 14G16a96b68r39y41š 2942679411

Jak to můžete vědět?? O zrychlení tam nebylo ani písmenko.

+1/0
17.5.2015 10:45

J27a31n 59H34o65r27a58k 3404803674

Smysl by mela trebas trasa Praha - Brno. Jenze aby se politici zalibili vsem, bude to stavet v kdejakym "vetsim" meste po ceste ... coz pri nasich vzdalenostech opravdu postrada smysl. Kazda zastavka jsou hodne ztraceny minuty az desitky minut.

Ja nerikam, ze VRT nema smysl, ja rikam, ze jak zname nas narod a nase politiky at jiz statni ci regionalni, bude u nas VRT na tri veci ...

0/−3
17.5.2015 11:06
Foto

B82r19o12n44i24s66l54a88v 38G13a22b27r87y31š 2402539781

Zvláštní. Škoda, že někteří řidiči o ztracených minutách až desítkách minut neuvažují stejně, když stojí v zácpě.

VRT na našem území samozřejmě má smysl, když tady lidi argumentují Švýcarskem. Tato země je rozlohou menší a má méně obyvatel než Česko. Opravdu bych v tom neviděl problém.

Problém je v té mentalitě jeho obyvatel a samozřejmě v politicích. Prostě o tom, že se lidi nejsou schopní domluvit. Když se nebude nic stavět, řeknou, že se na to kašle. Když se bude stavět, pak stavbu označí za zbytečnou a předraženou. Chceme se mít jako na západě (přinejmenším častokrát vzhlížíme k Německu a jeho úspěchu), ale chováme se a jednáme jako na východě.S tímhle stavem mysli to nikam nedotáhneme.

+7/0
17.5.2015 11:32

J20a63n 77A20l97á31n 4365524202763

Jezdím často vlakem do Německa a Rakouska. Německá ICE jsou prostě super a něco na ten způsob u nás opravdu čekám tak v roce 2050. Rakousko za posledních pár let udělalo obrovský kus práce tím, že navýšili na řadě úseků rychlost na 230 km/h. Nemyslím ale, že je pro nás Německo dobrý vzor - řádově větší země, s řadou rozptýlených metropolí podobného významu, které leží v rovinaté krajině poměrně daleko od sebe... Pokud by se podařilo postavit Praha-Brno-Ostrava trať na 200 km/h (alespoň částečně), Praha-Drážďany celé na 230 km/h a Brno-Vídeň celé na 230 Km/h, byla by ČR napojená přímo na síť ICE (z Vídně a Drážďan). Stavět tratě na 250-300 km/h uvnitř ČR se mi zdá nesmyslné... kolik minut celkem by ten vlak na trase Praha-Pardubice-Česká Třebová-Olomouc-Ostrava těch 300 km/h jel?

+7/−1
17.5.2015 1:23

A64d16a95m 89H67r14n85č64i45ř33í87k 1657931271378

Ono se chce i zamyslet nad dnešními tratěmi. Mají vůbec nějaké tratě, stavěné před 50 a více lety smysl pro dnešní dojíždění za prací, školou a do měst? Třeba vámi zmíněná trať Praha-Pardubice-ČT-Olomouc-Ostrava díky svému vedení a uložení ani na 300 km/h modernizovat nejde. Proto je třeba plán, na kterém SŽDC už asi po 5 pracuje, na nové tratě. Tím se zvýší kapacita, tratě budou přímější, rychlejší a mezi městy která VRT potřebují. Pokud stávající tratě modernizujeme na vyšší rychlosti, stejně nám je zahltí nákladní doprava, a její objem stoupá, a pro provoz VRT nezbude místo nebo naopak pro Os. Celkem logicky vypadá jeden z posledních návrhů http://www.vysokorychlostnizeleznice.cz/wp-content/uploads/2014/05/VRT-CR80-postup-005.jpg

+3/0
17.5.2015 2:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.