Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pět let se nevdat a umět přežít v džungli. I to se žádá od letušek

Být letuškou na první pohled vypadá jako práce snů, ale požadavky na tuto profesi bývají značné. Např. žadatelky o pozici letušky u společnosti Qatar Airways musí mít dosah paže, když stojí na špičkách, 2,134 metru. Palubní personál brazilské společnosti TAM zase musí absolvovat kurz přežití v džungli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

A18n34h 49V21u 8469296359483

letuška není práce snů, je to jen dobře placená práce.

Poměrně náročná. Kamarádka pracuje jako letuška. Dřív to bývalá hezká holčina, nyní kost a kůže.

S různým rozvrhem někdy spí jen 3 hodiny denně. Vypráví, že má sice odstup od letů, ale někdy v práci musí být dřív. Svátky pro ní nejsou pokud je směna.

Je to servírka na letadle. Před letem musí i kontrolovat věci na letadle, zda nemají vypršenou lhůtu použitelnosti. Pokud se jedná o 1-2 hodinové lety, musí s kolegyní (2letušky) jídlo ohřát, rozdat, uvařit kávu, čaj pro celou kabinu a hned uklidit v průběhu letu.

Musí taká dělat uklízečku na záchodě, které běžně lidi nesplachují nebo ucpou umyvadlo a záchod papírky. Doplňovat krémy a mýdla, které na letadle každých 10 minut "záhadně mizí". Uklízet zvratky.

Musí se smát nebo klidně vysvětlovat i vznětlivým cestujícím, kteří nadávají nebo jejich děti zlobí, poletují, atd. Kontrolovat zda nepřecpávají kabinový prostor, neschovávají zavazadla u sebe, neotvírají nebo zatahují okna při odletu/přistání. nepolohují sedadlo, zda jsou připoutaní. atd.

Nemají čas na rodinu nebo někoho poznávat, peníze utrácet

0/0
16.2.2015 16:30

M78i10c53h40a80l 39M29i53l81l79e14r 9276892859762

jenom pripominka: "neotvírají nebo zatahují okna při odletu/přistání"

Pasazeri v letadlech obvykle nemohou otvirat okna, ani pri odletu/pristani ne. Pouze stahovat rolety.

Jinak ale to co popisujes je UPLNE normalni napln prace letusky/ "letusaka" a pokud kamaradce vadi ta soucast prace, kde je servirka a uklizecka, nemela do toho chodit. Letuska neni jen stabajzna, ktera pluje kabinou ci po letisti, prijemne se usmiva a rozdava cukratka a cukrbliky, tacy s jidlem a doplnuje napoje, zatimco ceka za ji nejaky zamozny cestujici pozve na rande a nakonec ji snatkem vysvobodi ze sluzby v kabine letadla!!

Vedle zminenych povinnosti ale letusky dostavaji opakovany vycvik v zasadach bezpecnosti v letadle, detekci a haseni malych pozaru, v ruznych metodach prvni pomoci/ pri ruznych zranenich a onemocnenich, samozrejme CPR, evakuacnich metodach....atd. Cili jsou to take kvalifikovani zachranari, hasici a ochranci verejneho poradku.

0/0
17.2.2015 2:08
Foto

A63n63h 49V41u 8539636629213

ano, děkuji... psáno okny, myšleno rolety ;-D

jinak jsem spíšše víc chtěla přiblížit, že je to práce.."vše v jednom" a k tomu ještě časově náročná. někdy se musí obětovat i rodina.

kamarádka (už) není barbína s hlavou v oblacích a i přesto jí čekal počáteční šok a zklamání. nyní opouští práci, která ji přinesla na pár let dobrý plat kvůli rodině, kterou si pozdě zakládá.A i na konci kariéry letušky se stále setkávala s různými typy pasažérů, kteří ji stále překvapují...bohužel negativně.

0/0
17.2.2015 10:12

M25i47c44h58a48l 55M44i91l74l92e53r 9116632369672

manzelka se asi pred 15mesici seznamila s jednou ze sef-letusek Emirates, Anglicankou, ktera zije v Dubaji. Sef-letusky jsou na palube vedoucimi tymu a vedle zodpovednosti za tym jeste maji sluzbu v 1.tride. Do sluzby nosi tmavohnede uniformy, ne ty tradicni bezove.

Sluzby v letadlech stridaji s praci instruktoru v "Letecke akademii" Emirates v Dubaji. Mohou ale pracovat jako instruktorky max. 5 mesicu, protoze si musi udrzovat praxi a jit zase na nekolik mesicu letat.

Jak se zabavi ve svem volnem case, je na nich. Tato zena se ve volnem case zabyva modnim navrharstvim satu a klobouku a jeji navrhy pry vyhraly nejake ceny v soutezi. Manzelka se s ni seznamila ve vikendovem modistickem kursu v Australii, kam si zaletela na par dni na proslavene australske dostihy Melbournsky Pohar.

Rekla, ze u Emirates vydrzi jeste nekolik terminu, kdy bude stridat instruktaz s letanim a pak se "mozna vrati do Anglie".

0/0
17.2.2015 12:32

V81e37r53o11n26i44k85a 93Š94k31v57á85r57o96v87á 5811840266886

Mě přijde udávaná výška stevardů společnosti Ryanair na Evropu poměrně nízká, max.1,62m. Není to chyba? Vždyť takovíto lidé by měli problém zavřít zavazadlový prostor. Naopak, minimální výška letušek u Airasia 162cm mi v Asii přijde zase moc vysoká, když se vezmou v úvahu i další podmínky, tak na asijském trhu není velký výběr.

+1/0
5.2.2015 8:50

M37i92c45h80a79l 97S46e86d39m34í46k 3839235366941

"Palubní personál nízkonákladové společnosti easyJet musí být zase schopen šlapat vodu po dobu nejméně jedné minuty."

Nejen to, musí umět i vařit z vody.

+1/0
4.2.2015 9:42

L66i14b98o62r 45D75a39v53i49d 4369902680859

Gendrovou bábu Marksovou bych poslal na všechny ta zpupné aerolinky. Ta už by jim vytmavila, jak má vypadat letuška nebo letušák.

0/0
4.2.2015 9:20

V94i85l20é68m 84K73o97s 4732468551734

Já bych jí poslal spíš do toho brazilského pralesa. Ale ve vedení ČSSD by snad tato neokomunistka mohla taky udělat něco záslužného..;-D

0/0
5.2.2015 8:32

J13a79r57o56s68l58a46v 44T59a62c40h83o82v32s79k23y 2972480954530

A k cemu je dobra schopnost postavit z trosek letadla zachod ?

+2/0
3.2.2015 23:49

F87i38l59i91p 52T24ř76e98b48a 6373300298576

Zkuste ho pár dní nepoužívat, a uvidíte...

Mě by spíš zajímalo, k čemu je dobré "minutu šlapat vodu". Zvládne to každý, kdo někdy viděl vodu, a za minutu se letadlo ani nepotopí...

0/0
4.2.2015 8:42

P35e58t65r 28H81o83l89u89b 7561199330

Servírky v letadle. V životě jsem neviděl dělat letušku něco jiného, než je roznášení jídla a pití. Ovšem proč ne, když je za to 30 měsíčně, šel bych to klidně dělat sám :-)

0/−14
3.2.2015 23:06

P64a12v36e46l 14J60i98r35s50á11k 9849736297647

To je stejné asi jako s piloty. Také mají lidi názor, že se jen vozí protože většnu letu a třeba i přistání zvládne autopilot. Jejich přítomnost a výcvik oceníte v případě krizové situace.

+5/0
4.2.2015 8:42

P14a54v80l47í94n31a 41G20a35j57d72o23š93í26k64o15v63á 5416288353364

A co Vám brání v tom, abyste tuto práci dělal?8-o

+6/0
4.2.2015 9:23

A49n86n40a 93Š86l38e94h78o56f49e83r45o62v77á 6381193513608

Osobni zkusenost z Emirates je takova, ze staci pouze anglictina a to uroven B1. Nejvetsi duraz je kladen na vzhled a zejména zuby-bez kazu a krasne bile. Dale vlasy a plet. Zadne viditelne tetovani je samotrejmost. Holky v Emirates nabiraji mlade, cca ve 23. Proste ty, ktere budou drit silene smeny a s vdecnosti za exotiku zvladnou  dlouhe lety s Araby apod. Valna vetsina cabin crew jsou party people. Co jinyho taky delat v Dubaji

+2/−2
3.2.2015 22:33

P87a91v54e76l 78V72e89t65e82š69n44í47k 7525558935377

S Emirates?

Když jsem s nimi letěl posledně, tak říkali "náš personál mluví anglicky, francouzky, arabsky, portugalsky a polsky". Když viděli můj pas, tak mě pozdravili "dobrý den" (to bylo na lince Bangkok-Dubaj).

Řek bych, že Emirates mají naopak velmi dobře školený personál.

+2/0
3.2.2015 23:47

M64i67c50h53a17l 92M45i40l78l17e87r 9776412479352

predpokladam, ze osobne znas nekoho z Emirates posadek, kdyz takhle pises a ze s Emirates pravidelne letas.;-)

Kdyz jsem s nimi letel z Prahy do Dubaje pred 3 mesici, oznamili, ze personal na palube tohoto letu s B777 mluvi celkem 16 jazyky.

Kdyz jsem druhy den pokracoval z Dubaje do Australie na palube A380, pocet oznamovanych jazyku personalu byl 20. Nevsiml jsem si u techto letu ani u nasich predchozich letu s Emirates, ze by na palube byla vetsina Arabu a ze by se to mohlo popsat jako "dlouhe lety s Araby".

Manzel kamosky me manzelky je australsky kapitan u Emirates a moje manzelka se pri lonskem modistickem skoleni seznamila s jednou z sef-letusek z Emirates. Jeji vypraveni o naplni prace bylo zajimave. Asi by ses hodne divila a mozna by te to dokonce zbavilo predsuku.

Co se tyce belosti zubu, v mnoha zapadnich zemich je docela samozrejme, ze si lide -muzi i zeny -bezne nechavaji zuby belit - a nejsou to jen letusky, Missky, herecky nebo sportovci.

Pokud mas zajem si doplnit informace, doporucuji dokumentarni serii "Ultimate Airport Dubai" -serie 1, ktera se v ruznych episodach zabyva treninkem letusek Emirates.

http://natgeotv.com.au/tv/ultimate-airport-dubai/episodes.aspx?series=1

0/0
4.2.2015 12:36

V95i21l80é40m 42K81o71s 4172668131314

Omg, jaké předsudky? Pro lidi, co se živí znalostmi nebo obchodem to bude vždycky podřadná práce a pro uklízečky a servírky práce snů. A není na tom nic špatného. Nepochybuji, že vyprávění o náplni práce bude superzajímavé. Však jim taky na přijímacích pohovorech vymývají mozek (jako všude) osvědčenými příběhy, které pak není problém posílat dál..

0/0
5.2.2015 8:40

M54i35c43h18a96l 38M51i34l23l70e67r 9976522949562

asi nechapes  text: "... s vdecnosti za exotiku zvladnou  dlouhe lety s Araby apod. ...... Co jinyho taky delat v Dubaji"

Z toho cisi predsudky vuci arabskym aerolinkam a destinacim, pokud ti to nedoslo.

0/0
6.2.2015 4:04

L23u97c71i84a22n 34P45a44p48a35z71i24a60n 5554917591825

A pak dostane v Čechystánu mzdu 15.000 hrubého. Ostudné poměry.

0/−6
3.2.2015 22:29

M49a85r47i20e 95V69a19š59í35č16k34o63v37á 3221373442858

Všechny podmínky se dají zvládnout. Snad jediné, co bych nepřekousla je ta rtěnka :)

+1/0
3.2.2015 20:37

L68u73b45o81m89í95r 18P90ř93e82c34e23c89h78t31ě20l 9837582655561

v tom pripade by ten zbytek dost mozna neprekousli cestujici

+1/0
4.2.2015 8:26
Foto

J46i26ř37í 61R35o85h28a21n 5794218227435

Já v případě ztroskotání v džungli na pár dní sprchu oželím, spíš než schopnost nanášet makeup bych u letušek uvítal dokonalou znalost první pomoci a vůbec mi nevadí, když se na mě v případě havárie do moře letušky nebudou vesele usmívat. V tu chvíli totiž budu mít zcela jiné starosti.

+12/0
3.2.2015 19:31

M79i74c85h27a24l 11M59i89l39l29e11r 9866832459452

letusky i letusaci KAZDE kvalitni aerolinky absolvuji dost obsazny kurz prvni pomoci a CPR(cardio-pulmonary resuscitation) jako soucast sveho zakladniho treninku a behem let sluzby si musi sve znalosti obnovovat.

Viz napr. nahore zminena dokumentarni serie "Ultimate Airport Dubai" - serie 1, ktera se v nekterych episodach zabyva vycvikem a zkouskami, kterymi palubni personal Emirates musi prochazet.

http://natgeotv.com.au/tv/ultimate-airport-dubai/episodes.aspx?series=1

0/0
4.2.2015 13:10

J36a13n53a 52K63u70b87o49v51á 6459822568130

Už se vidím, jak skáču v uniformě do bazénu a hlavně si dávám pozor na zářivý úsměv ;-D

+8/0
3.2.2015 19:01

K76a96r21e82l 69S90t43r25ž91a13n95o82v97s75k27ý 1278245505

Alespoň tu diskriminaci uvádí rovnou, u nás se to schovává za mladý dynamický tým.

+18/0
3.2.2015 18:53

M76i88c50h90a18l 36P67a58d72ě90r35a 7440802400547

R^;-D

+1/0
4.2.2015 0:02

B55á22r41a 18T28e26s92n11e29r43o98v56á 5695640944699

Opravdu se nesmějí vdát? Nebo mohou, ale nesmějí otěhotnět (což dovedu pochopit)? Titulek článku a článek samotný v tomto není zajedno...

+1/0
3.2.2015 18:36

A31l36e94k16s66a62n85d88r83a 24F20i28š51e89r 3571314643370

kamaradka tam pracovala a mela ve smlouve, ze se nesmi po dobu pracovni smlouvy (3 roky) ani vdat ani otehotnet. ted dela v emirates a rika, ze tam je to mnohem volnejsi.

+1/0
3.2.2015 20:39

M52i62c84h19a95l 33M82i86l30l56e18r 9786972929762

asi proto, ze v Emirates maji rozsahly pozemni personal a lepsi moznost prelozeni letusky z aktivni letecke sluzby na praci na letiste.

0/0
4.2.2015 13:12

F31i13l18i85p 34T86ř92e36b51a 6333140168746

Aerolinky se tím chrání - nemusí řešit přeložení personálu, mateřské dovolené a pod - buď budeš létat, nebo budeš odejita...

0/0
4.2.2015 8:46

J58a39k85u77b 91K41o22r41e83c 6224400711323

Nevěřím, není to tak dávno, co zdejší diskutéři tvrdili, že zaměstnání letušky je stejné jako servírka.

+5/0
3.2.2015 16:37

V78l41a38d80a 15M25u27s50i30l 9850496458403

To co tady  napíšou diskutující  nemůžete brát   vážně. letuška musí mít exteriér, musí umět jazyky atd.Za minulého režimu byly kletušky v 1  důchodové kategorii

+1/0
3.2.2015 18:33

J49a59n 36P43a85v91e27l 8183382908706

Za minulého režimu bylo létání něco prestižního. Teď je letadlo kapku jiný autobus a prestiž letušky se tomu přizpůsobila. 

Letuška musí umět jazyky, musí jakž takž vypadat a je často z domova. Nicméně, to srovnání se servírkou z dobré restaurace není úplně mimo.

+11/0
3.2.2015 18:43

I40r86e66n80a 45K46r89o76u24p11o18v61á 4970703277872

No, když máte obtížného, agresívního nebo hysterického hosta v dobré restauraci, může vám pomoci ochranka, v nejhorším zavoláte policii. Když máte takového exota v letadle, je to kapku problematičtější. Ono je to vždycky složité v uzavřeném prostoru přecpaném lidmi, přičemž se najde vždy nějaký opilec, hádavý blb, hysterik, nevychovaný spratek, komandující baba ... případně kombinace nebo souběh čehokoli z toho, útéct není kam, vyhodit je nemůžete ... Nevidím to jako jednoduché zaměstnání.

+4/0
4.2.2015 8:22

J87a34k38u52b 46K42o61r90e62c 6144500361483

mě je to naprosto jasný, a jsem si vědom náročnosti tohoto povolání, na rozdíl od mnoha jiných

0/0
3.2.2015 18:48

J53a24n50a 50R66u50s28o58v45a 3149839956710

Kdybych přežila leteckou havárii a skončila v džungli, tak by mě určitě nejvíc trápilo, že nemám WC a umývárnu ;-D. A tu minutu šlapání vody jsem taky nějak nepobrala :-)

+13/0
3.2.2015 15:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.