Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pět let se nevdat a umět přežít v džungli. I to se žádá od letušek

Být letuškou na první pohled vypadá jako práce snů, ale požadavky na tuto profesi bývají značné. Např. žadatelky o pozici letušky u společnosti Qatar Airways musí mít dosah paže, když stojí na špičkách, 2,134 metru. Palubní personál brazilské společnosti TAM zase musí absolvovat kurz přežití v džungli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

A12n53h 92V54u 8319606249173

letuška není práce snů, je to jen dobře placená práce.

Poměrně náročná. Kamarádka pracuje jako letuška. Dřív to bývalá hezká holčina, nyní kost a kůže.

S různým rozvrhem někdy spí jen 3 hodiny denně. Vypráví, že má sice odstup od letů, ale někdy v práci musí být dřív. Svátky pro ní nejsou pokud je směna.

Je to servírka na letadle. Před letem musí i kontrolovat věci na letadle, zda nemají vypršenou lhůtu použitelnosti. Pokud se jedná o 1-2 hodinové lety, musí s kolegyní (2letušky) jídlo ohřát, rozdat, uvařit kávu, čaj pro celou kabinu a hned uklidit v průběhu letu.

Musí taká dělat uklízečku na záchodě, které běžně lidi nesplachují nebo ucpou umyvadlo a záchod papírky. Doplňovat krémy a mýdla, které na letadle každých 10 minut "záhadně mizí". Uklízet zvratky.

Musí se smát nebo klidně vysvětlovat i vznětlivým cestujícím, kteří nadávají nebo jejich děti zlobí, poletují, atd. Kontrolovat zda nepřecpávají kabinový prostor, neschovávají zavazadla u sebe, neotvírají nebo zatahují okna při odletu/přistání. nepolohují sedadlo, zda jsou připoutaní. atd.

Nemají čas na rodinu nebo někoho poznávat, peníze utrácet

0/0
16.2.2015 16:30

M13i16c90h12a17l 19M75i97l32l82e54r 9506172659112

jenom pripominka: "neotvírají nebo zatahují okna při odletu/přistání"

Pasazeri v letadlech obvykle nemohou otvirat okna, ani pri odletu/pristani ne. Pouze stahovat rolety.

Jinak ale to co popisujes je UPLNE normalni napln prace letusky/ "letusaka" a pokud kamaradce vadi ta soucast prace, kde je servirka a uklizecka, nemela do toho chodit. Letuska neni jen stabajzna, ktera pluje kabinou ci po letisti, prijemne se usmiva a rozdava cukratka a cukrbliky, tacy s jidlem a doplnuje napoje, zatimco ceka za ji nejaky zamozny cestujici pozve na rande a nakonec ji snatkem vysvobodi ze sluzby v kabine letadla!!

Vedle zminenych povinnosti ale letusky dostavaji opakovany vycvik v zasadach bezpecnosti v letadle, detekci a haseni malych pozaru, v ruznych metodach prvni pomoci/ pri ruznych zranenich a onemocnenich, samozrejme CPR, evakuacnich metodach....atd. Cili jsou to take kvalifikovani zachranari, hasici a ochranci verejneho poradku.

0/0
17.2.2015 2:08
Foto

A24n17h 40V67u 8519656889243

ano, děkuji... psáno okny, myšleno rolety ;-D

jinak jsem spíšše víc chtěla přiblížit, že je to práce.."vše v jednom" a k tomu ještě časově náročná. někdy se musí obětovat i rodina.

kamarádka (už) není barbína s hlavou v oblacích a i přesto jí čekal počáteční šok a zklamání. nyní opouští práci, která ji přinesla na pár let dobrý plat kvůli rodině, kterou si pozdě zakládá.A i na konci kariéry letušky se stále setkávala s různými typy pasažérů, kteří ji stále překvapují...bohužel negativně.

0/0
17.2.2015 10:12

M42i74c58h65a62l 76M81i20l84l94e28r 9306732969322

manzelka se asi pred 15mesici seznamila s jednou ze sef-letusek Emirates, Anglicankou, ktera zije v Dubaji. Sef-letusky jsou na palube vedoucimi tymu a vedle zodpovednosti za tym jeste maji sluzbu v 1.tride. Do sluzby nosi tmavohnede uniformy, ne ty tradicni bezove.

Sluzby v letadlech stridaji s praci instruktoru v "Letecke akademii" Emirates v Dubaji. Mohou ale pracovat jako instruktorky max. 5 mesicu, protoze si musi udrzovat praxi a jit zase na nekolik mesicu letat.

Jak se zabavi ve svem volnem case, je na nich. Tato zena se ve volnem case zabyva modnim navrharstvim satu a klobouku a jeji navrhy pry vyhraly nejake ceny v soutezi. Manzelka se s ni seznamila ve vikendovem modistickem kursu v Australii, kam si zaletela na par dni na proslavene australske dostihy Melbournsky Pohar.

Rekla, ze u Emirates vydrzi jeste nekolik terminu, kdy bude stridat instruktaz s letanim a pak se "mozna vrati do Anglie".

0/0
17.2.2015 12:32

V81e66r10o81n41i81k55a 11Š85k78v69á48r14o23v93á 5231920946746

Mě přijde udávaná výška stevardů společnosti Ryanair na Evropu poměrně nízká, max.1,62m. Není to chyba? Vždyť takovíto lidé by měli problém zavřít zavazadlový prostor. Naopak, minimální výška letušek u Airasia 162cm mi v Asii přijde zase moc vysoká, když se vezmou v úvahu i další podmínky, tak na asijském trhu není velký výběr.

+1/0
5.2.2015 8:50

M33i59c50h30a60l 65S57e34d88m86í40k 3829895386211

"Palubní personál nízkonákladové společnosti easyJet musí být zase schopen šlapat vodu po dobu nejméně jedné minuty."

Nejen to, musí umět i vařit z vody.

+1/0
4.2.2015 9:42

L22i46b77o68r 66D42a74v74i76d 4349802300799

Gendrovou bábu Marksovou bych poslal na všechny ta zpupné aerolinky. Ta už by jim vytmavila, jak má vypadat letuška nebo letušák.

0/0
4.2.2015 9:20

V34i15l35é79m 26K59o12s 4182878701344

Já bych jí poslal spíš do toho brazilského pralesa. Ale ve vedení ČSSD by snad tato neokomunistka mohla taky udělat něco záslužného..;-D

0/0
5.2.2015 8:32

J57a80r40o35s50l30a31v 45T58a26c82h20o32v63s82k62y 2852810814620

A k cemu je dobra schopnost postavit z trosek letadla zachod ?

+2/0
3.2.2015 23:49

F27i89l82i56p 63T16ř19e13b65a 6323850428306

Zkuste ho pár dní nepoužívat, a uvidíte...

Mě by spíš zajímalo, k čemu je dobré "minutu šlapat vodu". Zvládne to každý, kdo někdy viděl vodu, a za minutu se letadlo ani nepotopí...

0/0
4.2.2015 8:42

P27e65t57r 54H14o49l28u52b 7491939390

Servírky v letadle. V životě jsem neviděl dělat letušku něco jiného, než je roznášení jídla a pití. Ovšem proč ne, když je za to 30 měsíčně, šel bych to klidně dělat sám :-)

0/−14
3.2.2015 23:06

P14a83v88e30l 10J76i90r85s34á87k 9719716987577

To je stejné asi jako s piloty. Také mají lidi názor, že se jen vozí protože většnu letu a třeba i přistání zvládne autopilot. Jejich přítomnost a výcvik oceníte v případě krizové situace.

+5/0
4.2.2015 8:42

P71a32v39l47í87n94a 19G73a17j66d40o95š29í65k64o26v15á 5726858423374

A co Vám brání v tom, abyste tuto práci dělal?8-o

+6/0
4.2.2015 9:23

A20n66n24a 72Š60l48e96h21o29f49e73r71o30v25á 6771563533908

Osobni zkusenost z Emirates je takova, ze staci pouze anglictina a to uroven B1. Nejvetsi duraz je kladen na vzhled a zejména zuby-bez kazu a krasne bile. Dale vlasy a plet. Zadne viditelne tetovani je samotrejmost. Holky v Emirates nabiraji mlade, cca ve 23. Proste ty, ktere budou drit silene smeny a s vdecnosti za exotiku zvladnou  dlouhe lety s Araby apod. Valna vetsina cabin crew jsou party people. Co jinyho taky delat v Dubaji

+2/−2
3.2.2015 22:33

P32a17v73e45l 10V35e90t13e82š28n92í90k 7515158435417

S Emirates?

Když jsem s nimi letěl posledně, tak říkali "náš personál mluví anglicky, francouzky, arabsky, portugalsky a polsky". Když viděli můj pas, tak mě pozdravili "dobrý den" (to bylo na lince Bangkok-Dubaj).

Řek bych, že Emirates mají naopak velmi dobře školený personál.

+2/0
3.2.2015 23:47

M66i58c53h15a60l 83M51i58l44l15e91r 9986182469242

predpokladam, ze osobne znas nekoho z Emirates posadek, kdyz takhle pises a ze s Emirates pravidelne letas.;-)

Kdyz jsem s nimi letel z Prahy do Dubaje pred 3 mesici, oznamili, ze personal na palube tohoto letu s B777 mluvi celkem 16 jazyky.

Kdyz jsem druhy den pokracoval z Dubaje do Australie na palube A380, pocet oznamovanych jazyku personalu byl 20. Nevsiml jsem si u techto letu ani u nasich predchozich letu s Emirates, ze by na palube byla vetsina Arabu a ze by se to mohlo popsat jako "dlouhe lety s Araby".

Manzel kamosky me manzelky je australsky kapitan u Emirates a moje manzelka se pri lonskem modistickem skoleni seznamila s jednou z sef-letusek z Emirates. Jeji vypraveni o naplni prace bylo zajimave. Asi by ses hodne divila a mozna by te to dokonce zbavilo predsuku.

Co se tyce belosti zubu, v mnoha zapadnich zemich je docela samozrejme, ze si lide -muzi i zeny -bezne nechavaji zuby belit - a nejsou to jen letusky, Missky, herecky nebo sportovci.

Pokud mas zajem si doplnit informace, doporucuji dokumentarni serii "Ultimate Airport Dubai" -serie 1, ktera se v ruznych episodach zabyva treninkem letusek Emirates.

http://natgeotv.com.au/tv/ultimate-airport-dubai/episodes.aspx?series=1

0/0
4.2.2015 12:36

V51i43l52é69m 64K79o66s 4752918651864

Omg, jaké předsudky? Pro lidi, co se živí znalostmi nebo obchodem to bude vždycky podřadná práce a pro uklízečky a servírky práce snů. A není na tom nic špatného. Nepochybuji, že vyprávění o náplni práce bude superzajímavé. Však jim taky na přijímacích pohovorech vymývají mozek (jako všude) osvědčenými příběhy, které pak není problém posílat dál..

0/0
5.2.2015 8:40

M12i95c85h38a46l 90M52i36l34l35e51r 9196582659572

asi nechapes  text: "... s vdecnosti za exotiku zvladnou  dlouhe lety s Araby apod. ...... Co jinyho taky delat v Dubaji"

Z toho cisi predsudky vuci arabskym aerolinkam a destinacim, pokud ti to nedoslo.

0/0
6.2.2015 4:04

L30u40c49i50a48n 53P48a23p10a90z43i68a29n 5894327161825

A pak dostane v Čechystánu mzdu 15.000 hrubého. Ostudné poměry.

0/−6
3.2.2015 22:29

M49a79r27i75e 66V77a28š89í13č31k17o76v60á 3901253452398

Všechny podmínky se dají zvládnout. Snad jediné, co bych nepřekousla je ta rtěnka :)

+1/0
3.2.2015 20:37

L38u56b26o36m17í65r 71P55ř45e88c92e51c39h36t42ě91l 9817892685421

v tom pripade by ten zbytek dost mozna neprekousli cestujici

+1/0
4.2.2015 8:26
Foto

J51i47ř89í 69R33o72h86a70n 5934208877215

Já v případě ztroskotání v džungli na pár dní sprchu oželím, spíš než schopnost nanášet makeup bych u letušek uvítal dokonalou znalost první pomoci a vůbec mi nevadí, když se na mě v případě havárie do moře letušky nebudou vesele usmívat. V tu chvíli totiž budu mít zcela jiné starosti.

+12/0
3.2.2015 19:31

M60i51c38h41a89l 47M20i50l69l58e39r 9696612289562

letusky i letusaci KAZDE kvalitni aerolinky absolvuji dost obsazny kurz prvni pomoci a CPR(cardio-pulmonary resuscitation) jako soucast sveho zakladniho treninku a behem let sluzby si musi sve znalosti obnovovat.

Viz napr. nahore zminena dokumentarni serie "Ultimate Airport Dubai" - serie 1, ktera se v nekterych episodach zabyva vycvikem a zkouskami, kterymi palubni personal Emirates musi prochazet.

http://natgeotv.com.au/tv/ultimate-airport-dubai/episodes.aspx?series=1

0/0
4.2.2015 13:10

J85a28n83a 19K61u88b12o46v56á 6669572928650

Už se vidím, jak skáču v uniformě do bazénu a hlavně si dávám pozor na zářivý úsměv ;-D

+8/0
3.2.2015 19:01

K28a80r85e21l 26S15t79r44ž25a53n79o31v48s39k11ý 1608985795

Alespoň tu diskriminaci uvádí rovnou, u nás se to schovává za mladý dynamický tým.

+18/0
3.2.2015 18:53

M28i63c23h56a10l 42P91a41d35ě42r66a 7290792110447

R^;-D

+1/0
4.2.2015 0:02

B72á93r12a 11T45e13s43n46e69r73o12v78á 5385260724589

Opravdu se nesmějí vdát? Nebo mohou, ale nesmějí otěhotnět (což dovedu pochopit)? Titulek článku a článek samotný v tomto není zajedno...

+1/0
3.2.2015 18:36

A66l35e28k27s91a15n28d10r67a 57F12i58š79e12r 3331224533870

kamaradka tam pracovala a mela ve smlouve, ze se nesmi po dobu pracovni smlouvy (3 roky) ani vdat ani otehotnet. ted dela v emirates a rika, ze tam je to mnohem volnejsi.

+1/0
3.2.2015 20:39

M80i19c31h59a64l 16M33i60l22l20e95r 9976542709612

asi proto, ze v Emirates maji rozsahly pozemni personal a lepsi moznost prelozeni letusky z aktivni letecke sluzby na praci na letiste.

0/0
4.2.2015 13:12

F39i87l90i62p 37T85ř16e68b83a 6823530978246

Aerolinky se tím chrání - nemusí řešit přeložení personálu, mateřské dovolené a pod - buď budeš létat, nebo budeš odejita...

0/0
4.2.2015 8:46

J46a11k26u10b 30K57o24r48e46c 6234460461183

Nevěřím, není to tak dávno, co zdejší diskutéři tvrdili, že zaměstnání letušky je stejné jako servírka.

+5/0
3.2.2015 16:37

V70l55a63d93a 43M95u89s47i82l 9130786508913

To co tady  napíšou diskutující  nemůžete brát   vážně. letuška musí mít exteriér, musí umět jazyky atd.Za minulého režimu byly kletušky v 1  důchodové kategorii

+1/0
3.2.2015 18:33

J58a92n 28P67a31v77e10l 8643752388666

Za minulého režimu bylo létání něco prestižního. Teď je letadlo kapku jiný autobus a prestiž letušky se tomu přizpůsobila. 

Letuška musí umět jazyky, musí jakž takž vypadat a je často z domova. Nicméně, to srovnání se servírkou z dobré restaurace není úplně mimo.

+11/0
3.2.2015 18:43

I97r83e18n68a 45K39r67o42u48p87o49v92á 4320473747812

No, když máte obtížného, agresívního nebo hysterického hosta v dobré restauraci, může vám pomoci ochranka, v nejhorším zavoláte policii. Když máte takového exota v letadle, je to kapku problematičtější. Ono je to vždycky složité v uzavřeném prostoru přecpaném lidmi, přičemž se najde vždy nějaký opilec, hádavý blb, hysterik, nevychovaný spratek, komandující baba ... případně kombinace nebo souběh čehokoli z toho, útéct není kam, vyhodit je nemůžete ... Nevidím to jako jednoduché zaměstnání.

+4/0
4.2.2015 8:22

J51a59k51u67b 29K19o81r74e20c 6694940301863

mě je to naprosto jasný, a jsem si vědom náročnosti tohoto povolání, na rozdíl od mnoha jiných

0/0
3.2.2015 18:48

J52a89n12a 34R85u93s78o30v60a 3799849286690

Kdybych přežila leteckou havárii a skončila v džungli, tak by mě určitě nejvíc trápilo, že nemám WC a umývárnu ;-D. A tu minutu šlapání vody jsem taky nějak nepobrala :-)

+13/0
3.2.2015 15:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.