Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Prohlédněte si deset nejobdivovanějších železnic světa

Ještě na sklonku 20. století se ozývaly pochyby o budoucnosti železnic, dnes jsou však v úspěšných zemích pilířem veřejné dopravy. Magazín Víkend MF DNES sestavil galerii top tratí planety.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J54i38ř94í 33K63o11c74u60r98e37k 6515544365338

Chybí Channel Tunnel, neboli tunel pod kanálem La Manche. Taky Kiruna-Narvik, železnice, kde naložený vlak jedoucí dolů vyrobí víc energie, než spotřebuje prázdný cestou nahoru.

A Tehacchapi. Mekka amerických vláčkařů. ;-)

+1/0
18.12.2014 21:10

A11d34o50l34f 72Ř11í96h11a 7508235442766

Chybí tam zmíněná ČR. S nejhustější kolejovou zástavbou na m2. A taky nejdelšími prodlevami ve zpoždění.

+1/0
17.12.2014 11:21

T11o55m93á73š 57Z38a64h56á41l49k75a 7150542827950

V těch nej tratích chybí Praha - Liberec ;-D

+1/0
14.12.2014 18:35

O60n68d10ř21e75j 53B37e51r93á23n73e26k 5765674522410

Zajimave, ale cekal jsem vic...:-P

0/0
10.12.2014 21:53

A93n82d49r65e97a 58M52a43l77á 7955973676544

Význam železnice z Číny do Tibetu je pochybný, každopádně je hloupé neustále opakovat, že vagony na této trati jsou "speciální". Každý, kdo v tomto vlaku jel ví, že "přetlakované" ani nic jiného vagony nejsou. Jako každý jiný čínský vlak, mají vagony mezi sebou mezery (kde Číňani kouří), stejně tak "přetlakování" nepřidají obyčejné turecké záchody, tedy díra v v podlaze, odkud neuvěřitelně táhne na holý zadek.

+3/−1
10.12.2014 18:44

M91i11c57h67a56l 23C14h88a54l44u64p35a 6128650319633

Ty jsi tam jela? Viděl jsem o tom nějaký dokument a tam o tom přetlakování mluvili taky, ještě tam nějak zvyšují hladinu kyslíku a pro horší případy mají masky.

0/0
11.12.2014 22:19

T24o90m40a63s 81H33a72c60e10k 6564947695507

S tou nejstrmejsi je to osemetne. Pilatus ji ma sice bez lana ale zase se zubama. Bez zubu ale s lanem je zase Scenic Railway v Blue Mountains v Australii - 52 stupnu :-)

+1/0
10.12.2014 14:18

M68i41r75o40s53l35a68v 80Z24i29k10m95u27n88d 7929943314423

Na Pilatus  jede současně několik elektrických vozů s vlastním pohonem, na laně je pozemní lanovka s kyvadlově provozovanými vozy bez vlastního pohonu.

0/0
10.12.2014 16:24

M32i50r76e56k 42K82o76n24e37č29n33ý 6937945235574

Velmi ledabyle napsané, nepřesné, úmyslně či z nedbalosti. Například "Energii pro vlaky dodávají z velké části vodní elektrárny napájené z alpských ledovců" je nutné upřesnit, že jaderné a klasické vyrobí 42%, všechny vodní 58% a to samozřejmě není jen voda z ledovců. Takže když hodně, tak 37% je z alpských ledovců a to je to samé jako z jádra.

+9/−3
7.12.2014 10:46

Ř93e83h93o95ř 92V35l35a76s37á55k 2194254441816

Což ovšem je "z velké části".

+7/0
7.12.2014 12:27

R37o54m71a16n 60P72o36l28á27č64e28k 5966699575

Nadpoloviční... Velkou bych viděl nad 70%

0/0
7.12.2014 23:50

L53u53d94ě94k 15N10o14v40ý 2981209373461

Přesně naopak. Velká rovná se v tomto případě významná. Když použiju spojení "z velké části", tak je to míň, než polovina, ale je to hodně. :-) Tady naprosto není co redaktorovi vyčítat. Nebo snad 37 % není velké množství, když maximum je (logicky) 100 %? Když je něčeho 37 %, tak je to buď největší nebo druhý největší podíl, nikdy míň. :-)

+5/0
10.12.2014 9:01
Foto

M38a24r51t78i15n 37F67a98l91t47ý95n 9481336174968

Neexistuje větší polovina a menší polovina, protože poloviny jsou obě stejné.

A větší poloivna z vás to ne a ne pochopit!

;-D

0/0
18.12.2014 18:54

D30u57š74a78n 38M17a37n17d78á12t 8644307492752

Salto je mesto u Buenos Aires, to mesto ktere je zmineno je SALTA vlak miri do San Antonia de Los Cobres a pak do Chile, v roce 2012 cast trati zavalilo kameni pri obrivske prutrzi. Na ceste pro auta, ktera kopiruje zeleznici, byly metrove laviny kamenu. Jinak pro pripad nevolnosti maji mistn ispelhlivy lek - listky koky, v provincii Salta je legalni a da se koupit normalne v Kiosko (obchod se s misenym zbozim). Ale da se zvladnout i bez niz (vlastni zkusenost ze San Antonia). V San Antoniu maji vyborne stejky z lamy.

+1/0
7.12.2014 10:42

V37i50k41t16o50r 45K89o88š12k23a 4492910427899

maglev v Číně už dávno nejezdí přes 400km/h  ta trat a ty vozy jsou celkem v dezolátním stavu, dneska to tam jezdí cca 310km/h....

+1/−6
7.12.2014 10:18

M54a60r57t97i65n 75P95l43z78á62k 2617679988174

Není pravda, dvakrát denně, cca mezi 9 -10 a 16-17 jezdí těch 430 km/h. Po zbytek dne maximálně 300.

+8/0
7.12.2014 11:00
Foto

T24o70m35á35š 12K78i51r70o68v 1965918105557

A to ještě po dosažení těch 430 km/h "vlak" in´hned přechází do brzdného režimu, aby stihnul včas zastavitR^

0/0
7.12.2014 20:31

T83o66m85á75š 25C66i44b74u88l56k14a 7712519197603

To by mě zajímalo, kde jste k této informaci přišel. Ještě loni jsem jel právě jedním z vybraných spojů, který jezdí 431 km/h... Je to sice jen 2x denně, ale rozhodně trať v dezolátním stavu není.

+4/0
7.12.2014 18:38

T53o97m37a86s 83H32a88c94e97k 6774667175877

Ja chapu ze treba nemate Cinany rad, chapu ze vubec cela stavba byla mirne receno "zajimava" z pohledu prislibu Ciny Nemcum... 

Ale zrovna na cestovatelskem webu placat takovehle nesmysly, kdyz je velka sance ze mezi diskutujicimi bude dost lidi co v Cine byli a tim maglevem jeli, je trosku ujete. 

Jak uz tu psali lide prede mnou, Maglev z ciste uspornych duvodu jezdi 430km/h mezi 9:00-10:45 a 15:00-15:45. Zbytek dne zcela dostacujicich 300km/h. Ze Vas stve ze jste si to nezjistil a jel "pomalu" je Vas problem (pokud jste tim maglevem vubec nekdy jel). 

Vlaky jsou i na dnesni dobu moderni, ciste, udrzovane. Z venku i zevnitr. Trat - vzhledem k tomu ze musi byt vicemene v milimetrovych presnostech, tak to asi s tim dezolatnem nebude tak horke, ze?

+4/0
10.12.2014 14:01

J75i18ř85í 38E68r83b95e86n 1933944756907

Nepletete si maglev s jednokolejkou v Severním Havenbrooku (viz Simpsonovi)? ;-)

+1/0
10.12.2014 16:45

M83i50l79o95š 45H77o97l16e10č60e18k 7520931729684

Vagóny v Tibetu nejsou pretlakove, mají jen generátor kyslíku, který zvýší jeho koncentraci ve vagónu.

+1/0
7.12.2014 9:36

Š10i44m95o80n 26F87r76a66n11c 8805943846224

Prosímvás idnes, správně se píše ŠinkanSen se S, nikoli se Z.

+1/−1
7.12.2014 9:36

P50a75v57e20l 43P90r18o40k15o53p 6288802305390

Není pravdou, používané jsou obě možnosti. Je to jako diskuze o "cunami" vs. "tsunami". Varianta se "z" vychází z české transkripce, zápis se "s" patrně z anglické transkripce (pak by ovšem bylo vhodné být konzistentní v celém slově a použít "shinkansen").

0/0
8.12.2014 10:00
Foto

V89o68j17t35ě30c25h 89H33u27b93r 2606795208662

Dovolím si tvrdit, že se mýlíte.

Slovo šinkansen je složenina 3 znaků - šin - nový, kan - kmenová, sen - linka. Se a ze jsou blízké slabiky, v hiraganě a katakaně se liší jenom nigori, dvěma čárkami vpravo nahoře u ze. Často se stává, že ve složenině se "s" hlavně za "n" změní na "z" (shoda znělosti, rendaku, např maki+suši = makizuši), u slova šinkansen k této změně ovšem nedochází. Správná výslovnost je [šinaknsen], přepis českým přepisem tentýž, Hepburnovým přepisem "shinkansen", japonským pak "sinkansen".

Cunami vs tsunami je právě problém rozdílných přepisů. Cunami je český, tsunami Hepburnův a tunami japonský. Výslovnost je samozřejmě stejná.

+5/0
9.12.2014 11:14

Z61d12e39n44ě95k 12B30u86r19e41š 2942829395762

A co takhle zeleznice Toronto-Vancouver ? Kanadska priroda,skaliska a pak klesani k tichemu oceanu. Jeste me napada unikatni trat v maroku ,na africky kontinent nadcasova.ale to je jen muj nazor .ale stejne se ptam,kde pan redaktor cerpa "zarucene informace"?

+5/−1
7.12.2014 9:36

K91u14r89t 36P97l16a56t37t21i22g 4864598915355

Jo, ale prvnich par tisic km. -Manitoba, Saskatchewan i vychodni cast Alberty - rovina, rovina, rovina. Jenom B.C. stoji za to.

0/0
7.12.2014 22:11

A85l34o91j48z 40O38n29d47r91e26j51k85a 6428861489304

To ste tu nespomenuli najnovší unikát.

Na Slovensku je železničná doprava pre polovicu obyvateľstva úplne zdarma.

A všetko to platí tá druhá polovica.:-/

+67/0
7.12.2014 8:13

M25i87c29h16a92l 50P12i55n88d83j68a54k 5553114337837

ta prvni polovica co to ma zadara neplati dane? :-)

+1/0
7.12.2014 21:35

L24u69d94ě83k 55N69o89v89ý 2451629843521

Vzhledem k tomu, že jsou to studenti a důchodci, tak většinou ne. :-)

+2/0
10.12.2014 9:04
Foto

P44e81t64r 70K93o33m72i66n44i13k 6152784405518

Vzkaz pro pana novinare - sinkansen ma mista jen k sezeni, tudis se tam zadni cestujici nepechuji..

+25/0
7.12.2014 7:30

L46u84b49o45s 78O46n69d50r61a58c72e77k 6347409421599

Bylo myšleno pěchovat cestující pri nastupování

+3/0
7.12.2014 8:03

L26i13b15o48r 70M45o48h85o89u84t 3176987208562

Redaktor si spletl Šinkansen-/velké písmeno u vl.jména také/ a tokijské metro-tam se lidi opravdu vtlačují.

+12/0
7.12.2014 8:31

J35o90s77e75f 38Š48e53m59e23l48í72k 7969211240187

Si to spletl s metrem, no a co? ;-)

+11/0
7.12.2014 8:07

P44e60t93r 42U13r69a55m 1622370463967

myslim ze jsou tam zrizenci, kteri dohlizeji na to, aby mohl vlak odjet na sekundu presne. Z 99% nejsou potreba.

0/0
7.12.2014 19:56
Foto

T24o13m95á91š 56K84i42r62o48v 1255528425627

Redaktor si zřejmě spletl japonské rychlovlaky s Tokijským metrem8-o

0/0
7.12.2014 20:32
Foto

V66o30j77t59ě54c34h 31H72u51b74r 2756765718482

Většina šinkansenů má dva druhy vozů - s rezervovanými a nerezervovanými místy. Čím vyšší kvalita spoje, tím větší podíl rezervovaných vozů. V nerezervovaných vozech se dá i stát, když nezbydou místo. Ve vlacích, kde jsou místa jen rezervovaná, prodává průvodčí lístky na stání lidem, co rezervaci nemají.

V Tokiu jezdím vlakem každý den poslední asi rok a půl a pěchování nídražákem jsem snad ještě nezažil. Je to také tím, že jezdím do práce až na desátou, kolem osmé je to větší maso, ale v drtivé většině případů se tam prostě lidi narvou sami Ona taková hrozba papírování, omluvných mailů a srážek z platu, pokud se o minutu zpozdíte do práce, ovlivní chování lidí docela dost směrem k tomu zvířecímu.

Přesnost u městských vlaků je bohužel jenom zbožným přáním. Ano, pokud se nic neděje, odjíždí se přesně i na vteřinu, ale jinak minuta sem, minuta tam. U linky Jamanote jsem už na jízdní řád úplně rezignoval. Pokud ale zastavíte někde mezi, průvodří aspoň okamžitě hlásí, co se děje.

+4/0
10.12.2014 3:24

L25u24d31ě30k 32N23o11v11ý 2551459203521

Pokud je to minuta sem, minuta tam, pořád je to nejpřesnější na světě.. :-)

+1/0
10.12.2014 9:12
Foto

J79a50n 35M80a54c95k 5457512982505

jak rikal Krampol - u nas se klidne stane, ze vlak neprijede vubec, a lide jdou spokojene domu.

0/0
18.12.2014 14:26
Foto

M13a34r83t76i90n 72F92a39l54t27ý80n 9181706234328

R^

0/0
18.12.2014 18:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.