Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Získat průkaz na jachtu je jednodušší v Chorvatsku než Česku. Jak na to

Konec léta je v Chorvatsku ideální dobou, kdy mohou i čeští suchozemci získat kapitánský průkaz na jachtu. Na ten chorvatský vám totiž půjčí loď skoro všude na světě. Pro výuku plachtění je ideální měsíc září, kdy už není takové vedro a fouká čerstvý vítr.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F86r47a59n27t11i26s92e50k 95M67i59k12e63s 8133197930552

Ja jsem dostal skoleni pred 49 roky na Lipne od Jardy Valtra a jezdil jsem jako stary morsky vlk i u Long Island.

0/0
8.9.2014 22:25

A25d37a94m 75L52i77p75s89k24ý 1402304757240

A já mám průkaz z Irska, ISA B (offshore). Studium mi trvalo tři čtvrtě roku, než jsme šli ke zkouškám, a byl to mazec. Jachtu jsem koupil napůl s kolegou, nefungovalo na ní lautr nic, a všechno jsem opravil, naposledy hloubkoměr. Akorát hajzlík nenaplachuje a motoru po době provozu klesá tlak oleje. Ale je moc malá (22 stop - 6.7 m), takže když je vítr a zvednou se vlny, tak musím nahodit motor a ty vlny krájet, plachty neplachty. Ale jinak taky používám k navigaci jen mobil s navionics. https://www.flickr.com/photos/49426244@N04/sets

Plynulost chodu dieselového jednoválce nelze popsat :-)

0/0
8.9.2014 21:43

Z87d46e90n49ě79k 74T45e10s17n62e60r 1836941829973

Kdyby někoho zaujal jachting více... https://dl.dropboxusercontent.com/u/11497545/drakkar_2014_45_srpen.pdf

S platností/použitelností chorvatského průkazu je to složitější, zejména po vstupu do EU. De iure platí jen na území Chorvatska, fakticky lze předpokládat platnost na území EU (existuje dohoda o uznávání úředních dokladů)...nicméně hlavní věc ve skutečnosti je, jak se k tomu postaví pojišťovna v případě problémů a to bych se trochu bál, nicméně český průkaz není o moc větší výhra...de iure platí všude, ale třeba na Zélandu bych to nezkoušel. Z tohoto hlediska je jediná jistota licence RYA ve třídě Yachtmaster.

0/0
8.9.2014 21:28

Z25d70e82n96ě28k 92T78e19s85n70e43r 1686821379853

správný postřeh, který již zazněl, je rozdíl mezi způsobilostí úřední a faktickou...já si udělal chorvatský průkaz už na své druhé plavbě, bez jakéhokoliv kurzu...ale jako kapitán jsem vyplul až o 7 let později...po cvičné přeplavbě do Afriky a nějakých cca 1500 NM na Jadranu - a doteď si nemyslím, že bych uměl všechno...

0/0
8.9.2014 21:31

M85a71r74e80k 78H23r21u23b32y 6437582551188

Kdyby papiry dostavali jenom ti, co umi vsechno, na mori by nebyl nikdo. Totez plati o silnicich;-)

0/0
9.9.2014 8:37

M74i44c91h57a93l 77Ř73e53z56n33í56č31e19k 3372144776462

Fajn reklama :-)

0/0
8.9.2014 18:14

M15a62r71e30k 76H87r18u23b14y 6847132561608

jj, Jelinek umi ;-)

0/0
9.9.2014 8:38

J62a68n 46H69e43r51m78o84c73h 3145620423389

Clanek je sice zajimavy, lec hodne zavadejici. V soucasnosti naopak plati, ze chorvatsky prukaz Voditel brodice B neuznavaji nikde jinde nez v Chorvatsku (a nektere charterove spolecnosti ani tam uz ne). 

Bohuzel, byl jsem letos svedkem toho, jak novy drzitel chorvatskeho kapitanskeho prukazu nebyl schopen, za mirneho bocniho vetru, zakotvit plachetnici u mola a pri odpluti z mariny nerespektoval ani znaceny plavebni kanal a plachetnici usadil na melcine.

Naopak prukaz Velitele námořní jachty (Yachtmastera) C/B/A uznavaji vsude ve svete. Prece jen zkouska je obtiznejsi, mimo teorie, je vyzadovana i tydenni praxe na mori a uplute mile. V soucasnosti se prukaz Velitele námořní jachty C vydava na pet let (staci zazadat pred koncem platnosti o prodlouzeni prukazu) a plati 20Nm od pribrezni linie, pro lode do delky 16m a za vetru max 6Bf.

0/0
8.9.2014 12:40

P48e27t59r 68F85i16a45l85a 4381959826873

Asi je to zkušenost od zkušenosti. Byl jsem s "chorvatskými" kapitány na Kubě, v Norsku, Švédsku, Polsku, Řecku. Absolutně žádný problém s uznáním průkazu. Známí narazili v Francii, v Řecku (jiná oblast), Španělsku. Druhou věcí je kvalita těchto kapitánů. Já bych se s nima teda neplavil

+1/0
8.9.2014 15:23

M97a55r82e43k 89H92r69u96b95y 6707872841488

Zajimalo by mne, jestli ma nekdo nejake konkretni poznatky o neuznavani chorvatskych prukazu, pokud mozno osobni. Zatim jsem neslysel o konkretnim pripadu, same JPP. Ale davalo by to zhruba stejny smysl, jako kdyby nejaky stat neuznaval chorvatske ridicaky ;-):-P

0/0
9.9.2014 8:36

A92l61e97x60a40n57d19r 86P47r49u89c63h44a 7980966219737

Ja to delal v Zadaru cca pred 15 roky, neplanovane behem namornich zavodu. Prijel zastupce z Cech, ktery to zorganizoval, vybral od kazdeho cca 7 tis. a hned jsme sli na kapitanat. Vcelku humorne. Probihalo to v chorvatsko/cestine. nejdriv se me zeptali na to , co to je signal  pan... pan...  Myslel jsem, ze se ptaji na moje jmeno, tak jsem s klidem odpovedel : Prucha....  Odpoved byla OK. pak jsem popletl u mapy rovnobezky s poledniky ale presto jsem hned odchazel s prukazem v kapse.:-)

Prukaz me od te doby lezi v supliku nevyuzity.

Pozn. Jem doposud aktivni zavodni jachtar cca 30 let na otevrene lodi , zucastnil jsem se nekolika zavodu i rekreacnich plaveb na mori na velke i male lodi, vlastnim kajutovou plachetnici na Slapech kde s ni aktivne zavodim. Presto jsme natolik zodpovedny, ze bych si netroufl vyjet na more jako kapitan, zodpovedny za celou posadku. Trochu me desi tam moznost, ze kazdy, kdo se jednou sveze treba s nekym na Orliku a pak si udela zkousky v Chorvatsku, nema sebereflexi a mysli si, ze s temi zkusenostmi muze hned vyrazit na more. I tydenni kurz, kde se dobre naucite pouzivat toaletu a zavirat okenka je na nic, protoze malokdy budete konfrontovani s tezkymi vetrnymi podminkami a ovladat za techto podminek lod potrebuje pouze praxi, nikdo vas to teoreticky nenauci. Proto si myslim, ze napr. pozadavek o upluti nejakeho mnoztvi mil pred vydanim prukazu, nepokladam za nejakou byrokracii, ale nutnost.

+4/0
8.9.2014 11:49

L33á72ď62a 81V45r95a95n51ý 7838218918447

Z těch důvodů, co píšete jsem si oproti původnímu mému rozhodnutí jsem si neudělal zkoušky na námořní jachtu.

Zjistil jsem, že si nevěřím, že získám dost zkušeností abych rodinu a kamarády mohl vzít na námořní plavbu po pár týdnech na moři za rok.

Tak mám jen zkoušky na přípobřežní plavbu, kdy je jistota, že když uvidím mrak nebo začne foukat tako to do mariny stihnu. A v noci pěkně na pevnině. ;-D

0/0
8.9.2014 14:36

M42a76r39e73k 30H91r53u46b34y 6967482721108

Jsem rad, ze vas nedesi kolik lidi muze bez nejake praxe vyrazit na silnice ;-)

0/0
8.9.2014 22:44
Foto

L59u15k91á78š 55N92o72v85o31t46n25ý 6316657568648

Já nechápu v čem spočívá ta výhodnost toho českého průkazu? Proč by vůbec člověk měl uvažovat nad tím, že si ho bude dělat? 8-o

+1/−2
8.9.2014 10:10

M12a18r56t45i27n 52V15o72j60á89č23e16k 9522738498367

no možná jediná výhoda je ,že se dělá v místě ,ale praktická využitelnost je asi žádná oproti chorvatskému

0/−2
8.9.2014 10:50

P33a88v81o84l 90Z14e72m37a27n29í58k 8201399245526

To je docela prosté - stačí si pozrieť mapu a zistiť, že more nie je len Chorvátsko. Keď ide človek na balt, do Grécka, na kanál, tak chorvátsky preukaz neplatí.

Druhý dôvod je vlastná loď - na lodi pod českou vlajkou by mal mať kapitán české oprávnenie.

Pokiaľ človek ostane len v Chorvátsku, tak chorvátske papiere bohate stačia - záleží ale na tom, ako k nim človek príde. Skúška pozostáva z určenia jedného znaku na mape, dohľadania súradnic, volania mayday a vyhláskovania ostrova - ale nepozostáva zo žiadnej plavby. V ideálnom počasí, žiaden problém, na mori sa vyhnete lodiam a v maríne loď dostrkáte aj ručne. Problém nastáva vo chvíly, keď ste v stredu najďalej od domovskej maríny a neočakávane sa zmení počasie. Plávať vo vlnách, alebo pristávať v nárazovom vetre už chce trochu skúsenosť (nemusí fúkať 9BF) a to je rozdiel medzi chorvátskym papierom a papierom z MD ČR.

+3/0
8.9.2014 11:04
Foto

L63u44k87á43š 25N50o12v55o56t54n41ý 6416887418868

Podívám-li se na mapu, tak zjistím, že ČR nemá moře vůbec žádné. Podle této logiky pak je daný průkaz vhodný leda tak na Vltavu nebo Slapy. Ale pokud to chápu dobře, znamená to, že český průkaz je v jiné "vyšší" mezinárodní kategorii? Což mi podle popisu nepřijde...

0/0
8.9.2014 11:14

L29á21ď81a 20V90r41a82n70ý 7738978458297

Na Vltavu a Slapy vám platit nebude, tam se dělá průkaz na říční plavbu.

Dle typu průkazu jsou součástí i plavby a povinná praxe se zkušeným kapitánem.

Chorvati vám ho dají "na chodbě".

To je ten základní rozdíl.

0/0
8.9.2014 11:18

P27a97v93o93l 42Z45e47m59a70n63í40k 8331849305436

On proste je vo "vyššej" kategórii. Môžem len hádať prečo to tak je, ale zrejme sa počíta s tým, že s českým papierom budete voziť ludí aj za úplatu. 

Paradoxne mnohé morské štáty nemajú povinné papiere na loď. Zato majú rešpekt pred morom a preto si ich ľudia dobrovolne robia. Napríklad spomínané papiere RYA v anglii majú dobrovolný charakter. Ak ich chce človek využiť komerčne dorobí si Commercial endorsement. Skúška je o niečom inom, pretože sa očakáva, že viete počítať s prúdom, prílivy (ono 10 metrov zmena urobí dosť aj v prúde aj pri plánovaní trasy), viesť jachtu len na plachty keď nejde motor, navigovať bez možnosti vidieť von (hold majú často mlhu).... 

Čo sa týka vnútorných tokov, tak tam sa treba pozrieť na preukaz ICC od štátnej plavebnej správy.

0/0
8.9.2014 11:34

V35l40a58d72i82m94í40r 98S46t37r29u33s20k79a 4739244453784

Jen dodám, že ČR podepsala mezinárodní úmluvu o námořní plavbě, tudíž platnost české licence je na všech mořích, tuším, že Chorvatsko, ač přímořský stát tuto úmluvu nepodepsalo. Pokud někomu připadá jako buzerace MD skládat zkoušku z navigace, meteorologie, Colreg, kolizních pravidel a zdravovědy, tak praxe mu ukáže, že to nebylo vůbec zbytečné a naopak bude si znovu některé obtížněji zapamatovatelná pravidla opakovat. V době GPS navigací a telefonního pokrytí to připadá zbytečné, nicméně všechny zařízení mohou mít poruchu a mapa, odpichovátko, úhloměr, pravítko a kompas ne. Druhá věc je nutnost průkazu rádiového operátora, to je síla (nebo před lety byla), zkouška se skládá na Českém Telekomunikačním Úřadě, kde "odborníci" se snaží z člověka dělat pitomce a dokazovat mu, že nic neumí. Jejich sláva je známá až v Gibraltaru.:-/

0/0
8.9.2014 12:34

P31a84v57o62l 59Z98e94m51a81n26í65k 8801589345696

U ČTÚ je problém, že predpokladajú, že každý užívateľ VHF stanice je radioamatér nadšenec. Takže skúška obsahuje pre mnohých ľudí zbytočné veci, ako sú oscilačné obvody a podobne. Završuje to všeobecný preukaz, kde kolujú povesti o "skvelej" angličtine skúšajúcích a požiadavky na výslovnosť mayday ako médé (čo je síce správne, lebo je to z francúzštiny, ale irelevantné v situácii keď sa loď potápa). Ešte horšie je, že v zásade vyžadujú tých preukazov niekoľko (pretože SRC je zvlášť). Rieši sa to složením skúšky RYA SRC, ktorá má neobmedzenú platnosť a na chartrovú jachtu postačuje ...

0/0
8.9.2014 12:43

V57l40a24d35i62m33í86r 98S56t65r23u22s36k78a 4969494933534

Je na každém, jakou cestu zvolí, v každém případě se však jedná o zodpovědnost kapitána za posádku a loď. Já jsem zvolil po pěti letech kormidelníkování plachetní jachty českou licenci, ta skutečně platí všude a její získání je skutečně zkouškou znalostí a praxe, kapitán - instruktor skutečně během kursu prověří každého. Stejně je to celé o zkušenostech a vlohách.

+3/0
8.9.2014 9:24

M63a45r84e71k 80H59r76u40b23y 6247432651788

Neni nad namorni prukaz zeme, ktera nema more ;-) O to vic se musi urednici ministerstva dopravy vyzivat v buzeraci, od doby co Viki Kozeny rozprodal namorni flotilu uz mnoho jineho prostoru k realizaci nemaji :-P

0/−3
8.9.2014 9:55

L93á62ď21a 31V43r10a20n26ý 7968968588167

V tomto případě je trochu buzerace na místě, navíc je to na rozdíl od Chorvatů dle mezinárodních pravidel.

+1/0
8.9.2014 11:20

R92e84n82é 24P12t28á26č86e14k 3691349233850

Že Chorvati dají průkaz každému, kdo se umí podepsat, je známá věc... na druhou stranu k cemu mu ten průkaz je? leda tak na machrovani, byl by blázen, kdyby bez jakýchkoliv zkušeností vzal loď s osmi lidmi a vyrazil na moře...

+2/0
8.9.2014 9:01

M58a64r57e31k 20H72r64u90b86y 6297582251578

Je to stejne jako s ridicakem - jeho vydanim se ridit nenaucite. Na to je potreba az praxe...

+1/0
8.9.2014 9:56

L63á49ď83a 37V65r47a35n65ý 7878738938267

Což požaduje vydání průkazu v ČR.

0/−1
8.9.2014 11:21

M20a94r26e77k 74H33r38u96b45y 6837442611938

Nikoli. V CR muzete jezdit s jakymkoli ridicakem vydanym zemi videnske umluvy.

0/0
9.9.2014 8:40

P86e34t92r 24F16i65a33l98a 4541649766123

nejsem sice kapitán, ale najezdil jsem jako člen posádky docela hodně  a věřte, že těchto machrů je v Chorvatsku plno, když pak foukne nebo přijde nějaká krize tak měl vždy náš kapitán zásadu, mít tyto od sebe co nejdál

0/0
8.9.2014 15:27

J76a13n 85P86e29l70l89a63n15t 2986766472224

V Chorvatsku dají průkaz každému, jde jim jen o finanční příjem. Mně osobně trvaly zkoušky 40 vteřin!! Řekl jsem "růžice", ukázal, která loď má přednost a měření vzdálenosti. Po těchto třech náročných úkonech jsem vypadnul ze zkušební místnosti. A to jsem se na zkoušky začal připravovat ten den ráno, když jsme se rozhodli udělat si ve Splitu na chvíli zastávku... Obrázek o kvalitě nechť si udělá každý sám :-)

+2/0
8.9.2014 8:30

V21i94l30é27m 21J78u14r32á42n78e23k 2420500802184

Fotka 12/18 "Kapitánovo pracoviště - vše musí být při ruce."

-hlavně ten Morgan :-)..

+3/0
8.9.2014 7:59

P69a27v65o39l 49Z75e97m29a51n20í26k 8231549965886

Pekne zavádzajúci článok. Keď pominiem ako málo treba vedieť na Chorvátsky preukaz (pre nich je to obchod, takže to dostane skutočne každý), tak rozhodne ten preukaz nikoho neoprávňuje k vedeniu lodi kdekoľvek inde.  

Na preukaze je vyslovene uvedené "The holder of this certificate has competency to operate up to 12Nm from coast od island in Adriatic Sea." Žiadne iné oprávnenie Voditelj Brodice "B" nedáva. Platnosti preukazov chorváti v priebehu času menili. 

MD ČR má tohto roku novelizovaný preukaz, kde došlo k odstráneniu zdvojenia preukazov na jachty a preukaz typu "C" (najnižší) umožňuje riadiť loď do 16m dĺžky 20Nm od pevniny do vetru 6Bf - a mimo iné plavbu kdekoľvek, napríklad aj v prílivových vodách. 

Článok bohužial uvádza nejaký reklamný text z minulosti - ktorý ale už neplatí. V ČR sú kapitánske školy, ktoré pripravia v jednom týždni na obidve skúšky, takže po splnení pisomnej skúšky v ČR (a lekárskej prehliadke) je možné získať obidva preukazy. Koho zaujímajú skutočne celosvetovo platne preukazy, tak sa treba pozrieť na RYA Yachtmaster - ale tam je skúška podstatne ťažšia.

+9/0
8.9.2014 7:54

J87a56n 54J12a93n69e13č80e42k 9850713790436

Hrnek postavenej na navigaci - na to jsem alergickej ;-€

+2/−1
8.9.2014 7:54

J34a72r54o77s88l80a92v 87C42h47a97l46u23p74a 8774171945645

Pardon jsme se překlikl. Souhlasím :-)

0/0
8.9.2014 7:58
Foto

V58l34a52d90i65m86í48r 86V47o66l45k32o 6530762947639

typicky české....buzerovat, plno byrokracie, a co pět let znova cáluješ.[>-]Rv. Chorvati dnesR^

0/−9
8.9.2014 7:15

J94a78r64o47s34l73a14v 11C54h19a56l65u80p93a 8354731475305

Chvála pánu bohu za úroveň českého systému získání oprávnění pro provozování yachtingu. Takových co si udělali průkaz v Chorvatsku a neuměli ani uvázat loď v maríně, jsem viděl spousty. I díky tomu Češi patří mezi jedny z nejlepších yachtařů, protože když už se vydají na moře tak už něco i umí, alespoň teoreticky. To Vám řekne každá který už má něco odpluto. Někdy ta byrokracie není na škodu.

+9/−1
8.9.2014 7:55

M23a55r90e43k 16H66r38u11b42y 6357512201938

Byrokracie nikdy k nicemu dobremu neprispela:-P

0/0
8.9.2014 9:58

M30a50r59t79i97n 51V56o40j83á29č50e45k 9562408828167

no na rovinu radši si udělám rychlý průkaz v chorvatsku a ostatní se stejně naučím -přeci nebudu na marině za idiota,že neumím uvázat loď

0/−3
8.9.2014 10:54

J52a41r71o84s32l63a49v 71C60h71a97l18u32p40a 8774591445245

To by jste se divil kolik takovych magorů jsem už viděl. Bohužel.

+1/0
8.9.2014 11:23

M36a24r30e24k 36H31r90u88b38y 6357492971598

Vetsina z nich ma ovsem nemecky starobni duchod ;-) Chorvati si s tim dokazou poradit, vydelane euro jim za to zrejme stoji :-P

0/0
8.9.2014 22:50

P36a54v94o88l 93Z79e35m70a65n10í86k 8291369535476

To "cálovanie" a obnova nie je nič hrozné - je primárne zavedené z dôvodu výmeny preukazov, keď sa zmení zákon. Tak sa vlastne na všetky "C" preukazy aktuálne dostane rozšírenie na nové pravidlá. Pri výmene sa žiadna skúška neskladá, jedná sa v podstate o formalitu (i keď kto rád formality).

+1/0
8.9.2014 8:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.