Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Správně vybrat pláště na horské kolo může být věda

Pláště jsou důležitou částí každého horského kola. Podstatně ovlivňují jízdní vlastnosti, ale nezřídka i obsah peněženky. Věděli jste například, že čím dražší plášť, tím méně kilometrů se na něm dá ujet? Nebo že opravdu dobrá univerzální „guma“ na všechny podmínky vlastně neexistuje?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J98o34s30e16f48f 27M13u17s93i66l 7369835126490

Tuhle jsem měnil ojetý  zadní plášť. Stál 180 Kč, vydrží mně tak tři "sezóny" mého ježdění na nádraží a pro pečivo. Tak jaký 3 stovky za nejlevnější plášť?

0/0
8.9.2014 3:06

J59a72k71u28b 86N65e26b15u75r36k12a 6425127430269

1) "Pokud na kole jezdíte jednou za měsíc, nemá moc smysl pláště řešit. Ale čím více toho najezdíte," doplnil bych: tím méně potřebujete tento článek ;-)

2) "pokud nebudete jezdit do terénu a celkově bude vaše jízda „klidná”" doplním: pak jste si zbytečně kupovali HORSKÉ kolo ;] :-P

3) "Tady totiž neplatí přímá úměra, že čím dražší, tím více vydrží. Je to přesně naopak." Nesouhlasím, za odolné trvanlivé pláště si člověk také připlatí. ;-)

Jinak souhlasím: Pokud člověk jezdí víc, tak rozhodně koupí kevlarový plášť za 600+kč R^

+4/0
5.9.2014 12:06

J43a76n 10M79o63t60ů62r33e62k 7420832761759

Vlastně nevím, komu je přesně článek určen.

Tak jednak je nejlepší věta, že univerzální guma neexistuje a hned na konci věty je obrázek, kde uprostřed je označena univerzální guma :)

A většina lidí stejně jen rozlišuje dva typy: hladké a hrubé a pak cenu. A upřímně, pokud to někdo myslí hodně vážně, tak bez urážky, nebude to studovat na iDnes, ale někde odborněji ;)

Ale pro zajímavost článek dobrý no...

+4/0
4.9.2014 7:08

C41y42r37i14l 56Š60e63v97č29í60k 7296913913936

Jsou výrobci, kteří vyrábí přimo sadu plášťů - jeden pro přední a druhý pro zadní kolo. Např. Bontreager Alfa a Omega, nebo Schwalbe koncipuje vzorek tak, že při otočení je ze šipky příčný blok, tak je jeden plášť použitelný pro přední I zadní kolo. Vzorek na předním je zpravidla šípovitý ve směru odvalování - menší odpor a vedení směru (v bahně si proráží cestu). Zadní má pak většinou příčné bloky pro záběr a brždění. Dobré je také mít boční bloky pro udržení v zatáčce (uplatní se v měkčím terénu). Mám zkušenost, že na zadním kole nemusí být příliš velké bloky ani v bahně, spíš jde o to, aby se vzorek dostal až na pevné podloží a tam zabíral (řídké cácka, ale dá se jet ...). Pokud jsou bloky příliš velké a hluboké, nabalují bahno a plášť přestává fungovat. Nejlepší bahňáky jsem měl od Tiogy (sice velké , ale navržené tak, že skoro nenabalovaly), ale na silnici se s nimi nedalo moc jezdit ...

Jinak co se týká bezdušového řešení - jezdím ho prvním rokem a už bych neměnil - při závodě jsem píchnul - udělalo to pssst, psst, psst, pst, a jel jsem dál. Výměna by zabrala min. 5 minut. Pravdou ale je, jak to někdo psal, musí se to dobře udělat a nasadit - dělal jsem to na dvakrát.

+1/0
3.9.2014 11:42

J57i92ř13í 15K24a69c90í59ř 9889368143488

fajn článek. k prohazování plášťů - jezdím vpředu i vzadu stejný plášť. když se zadní sjede, vyhodím ho a koupím nový. nový dám na přední kolo, ten z předního putuje dozadu. a furt dokola :)

+6/0
1.9.2014 18:20

P87e95t48r 19H84o12š88e49k 6739423986974

Nemůžu souhlasit, že by náročnému sportovnímu uživateli měla vyhovovat duše víc než bezdušový systém. Pokud se někdo (například autor) s bezdušemi trápil, tak je to zpravidla zapříčiněno nějakým polovičatým řešením (různé pásky a sady) nebo prostě nezkušeností. S plnohodnotnými bezdušovými ráfky, ke kterým jsem se nakonec dopracoval, je to naprostá paráda. Bezduše líp jedou, je možné foukat o dost nižší tlaky a běžná píchnutí (trny apod.) tmel spolehlivě eliminuje. V případě (dost nepravděpodobného) defektu, který by nepobral tmel, se prostě nahodí duše, zašpinění je minimální a dá se to v pohodě umýt a vyprat, šmír z řetězu je mnohem horší.

Tloušťka plášťů je dost kontroverzní téma. Přijde mi, že dost lidí vozí zbytečně tenké pláště s tím, že jsou rychlejší, což je zpravidla zcela zanedbatelné nebo to ani není pravda (když musí ten tenký plášť přefoukat, aby necvakali duše). Při posuzování, jestli je pro mě daná šířka pláště vhodná, je vždycky třeba uvážit hmotnost jezdce a terén, z čehož vyplývají dva požadavky na tlak. První požadavek je, kolik bych foukat chtěl, aby plášť držel a fungoval tak, jak chci, a druhý požadavek je ten, kolik foukat musím, abych plášt necvaknul (to se liší v závislosti duše/bezduše). Když se oba požadavky potkají, je to ok, když ne, potřebuju širší plášť.

+2/0
26.8.2014 16:30

J84a50n 79S27t24o26d79o86l70a 7661150403580

Právě píše, že NEnáročnému uživateli tubeles nic nepřinese. Náročný bezduše má, z důvodů, které píšeš. Jenže když jedeš jednou za týden do hospody, tak proč dávat víc peněz za zbytečný luxus.

+1/0
2.9.2014 17:04

P36e68t16r 84H80o53š11e98k 6179713666584

V článku je ale napsáno náročnému, nikoli nenáročnému. Poslední věta odstavce. Sice je tam i slovo běžnému, ale i tak je to na mě příliš odvážné tvrzení.

0/0
2.9.2014 17:13

J19a74n 26S12t52o29d24o93l15a 7291730893720

A jo. Na konci. Odstavec začíná dobře, ale na konci je opravdu náročný uživatel. Trochu si ten odstavec protiřečí, ač dobrý článek.

0/0
2.9.2014 17:15

P45a72v55e26l 77S31o90b18o60t58k42a 5810644

Kdepak, hoši, v tomdle mne nepřesvědčíte, horské kolo je jen marketingový výmysl - uměle vytvořená disciplína. Proč jezdit na kole po kořenech stromů, po schodech?

To máte stejné jako kdyby někdo přišel se soutěží "Skok na kole s padákem" - ano, proč ne, ale je to k ničemu ;-D

+1/−24
26.8.2014 13:30

J91i88ř97í 97M77u77ž22í68k 5146507622842

Někoho prostě baví víc terén než pořád jen silnice. Se stim smiř.

+13/0
26.8.2014 14:16

J46i89ř46í 53D16u94f26e21k 1450796543820

prostě nás to baví :-) uměle neuměle, cyklostezky sou tak pro rodinky s dětma...

+6/−2
26.8.2014 14:41

D39a50v75i50d 58C26e83c29h 9861368

Odbornik se hned pozna. Je videt,ze jsi na horskem kole nikdy nebyl. Havne , ze se vyjadrujes k clanku o MTB plastich.R^R^

+6/−1
26.8.2014 16:59

M35a94r16t51i94n 76V14y40s31k91o40c59i83l 3112718165510

Jojo, na kamenite cesty mezi poli je proste silnicka jasna volba, souhlasim s vama - horak je uplne zbytecny.

+3/0
26.8.2014 17:41

P46a65v53e56l 18H52o24r47a37k 1469276551348

Tak to bych chtel videt jak to pekne jede

;-)

0/0
26.8.2014 20:15

M78a64r40t20i64n 50V46y64s10k49o16c14i58l 3622518785650

I ja ;-)

0/0
26.8.2014 23:46

Z74b78y51n74ě46k 63Š43o79l26c 2522916136663

Pavle, rika Vam neco vyraz "ironie"? ;-)

+2/0
27.8.2014 7:39

M40a85r84t96i22n 75F29r73a45n30t69i85š46e25k 7465510593895

to není to modrý na vokna?

+3/0
27.8.2014 10:50

J72a68n 71P70e48t13r58ů 7423111952

A proč riskovat v dnešním provozu na silnicích? Kolo,na kterém nemůžu jezdit v podstatě kdekoliv, je mi k ničemu ;-)

+2/0
27.8.2014 8:34

J40i48ř97í 54M60a43r18e30č29e61k 5493751596907

Kluk neví o čem mluví, měl by to zkusit a viděl by, jaká je to paráda..........

0/0
28.8.2014 1:14

M38a58r81e87k 98K47l96u37f65a 3628294444936

Klidně dál jezdi na silničce, v čem je problém?

A já budu dál jezdit na MTB, v čem je problém?

;-):-P

0/0
2.9.2014 20:32

J68i47ř80í 47K79r73a33m43p96l 4316254356126

nejste bratr pana premiéra?

0/0
8.9.2014 9:23

V17á26c32l97a49v 95P19c80h42á89l31e70k 8426622971122

Po hodně dlouhé době jeden velmi dobrý článek, který je na idnes a není na technetu.

Velmi dobře zpracovánoR^

+6/0
26.8.2014 12:56

J81i45r35i 26B48e49c81v47a24r 7692119366

Docela mne zajímá zmiňovaná kombinace: vpředu širší, vzadu užší! Má logika mi říká, že vzadu je větší zatížení a "hnací náprava" -tak bych očekával širší vzadu (jak to vidím na motorkách i některých autech!). Proč by to mělo být na MTB jinak?

+1/−1
26.8.2014 12:11

V56á40c36l65a62v 95P40c80h15á67l22e32k 8356232361572

Neporovnávejte auta a silniční motorky s offroad "jednou stopou" Podívejte se na cross a enduro motorky a uvidíte, že většinou mají na zadním kole nazutý užší plášť na kole menšího průměru, než je přední...

+2/−2
26.8.2014 12:59

V59á75c46l20a34v 41S25v85o89b18o63d67a 3431839830790

ještě jsem neviděl terénní motorku s užší gumou vzadu než vepředu...

+7/0
26.8.2014 13:11

P94e82t33r 11H63o64f18m45a32n27n 6969244325120

Je to úplně běžné, když na motorce couváte.;-)

+1/0
26.8.2014 21:14

J90i35r22i 33B87e47c32v89a11r 7252259496

Samozřejmě jsem neměl na mysli silniční motorky, když se bavíme o záběrových vlastnostech v terénu -ale uvědomil jsem si to ihned po napsání prvotního příspěvku ;)

0/0
26.8.2014 23:24

J75i53ř42í 72D46u30f82e42k 1370526883340

na kole je to kůli tomu, že přední širší  lip drží stopu, líp drží v zatáčkách a zadní užšší líp jede

+3/0
26.8.2014 14:57

J93i93r67i 11B87e16c43v10a62r 7862279386

Toto zdůvodnění je i v článku - ale právě to "zadní užší líp jede" mi nesedí: na zadku je IMHO 60-70% váhy jezdce, takže širší plášť lépe utlumí nárazy a může mít i více segmentů pro záběr..

0/0
26.8.2014 23:22

M54a20r95e46k 56O14p 9809183850233

njede o tlumení, to zajišťuje "bezduše", carbonová sedlovka, nebo full odpružení

tady jde o záběr, respektive omezení kontaktu a ztráty energie a snadné oidvalování, proto užší plášť vzdau (bavíme se o sportovní/závodní jízdě, ne rekreační, tam je to zcela jedno)

+1/0
29.8.2014 9:30

P88e63t13r 59S79t76e40j89s74k48a45l 3879388924786

Mel se tento plast 2 roky na krosovem kole (asi 5000km) - bez defektu a celkem dobre drzel i v zime na cerstvem snehu - mekka smes, ale nevydrzel dlouho, tak jak sa pise v clanku:

http://plaste.heureka.cz/schwalbe-treking-road-cruiser-42-622/

Problem byl ale sundat ten plast, protoze mel ocelovy drat v patce.

Ted mam

http://plaste.heureka.cz/schwalbe-treking-land-cruiser-42-622/

Toto uz je podstatne lepsi v terenu, horsi na silnici, ale stredem to ma pomerne souvisly vzorek, takze celkem dobre se odvaluje i na asfaltu a nema ocelovy drat, tak jde pekne sudnat a nahodit na rafek, je ale samozrejme o trochu tezsi.

+1/0
26.8.2014 11:35

J31i12n94d80ř25i86c87h 36S14p28i36l34k46a 9840321719799

ChybĂ­ mi tam Maxxis.Docela zavedena a kvalitni znacka..

+5/0
26.8.2014 11:32

J48i80ř15í 13K97o37n36d66r68á72t 4225781918

Zajímala by mě jedna věc. Na motorce (cenduro) mám vzorek na plášti na každym kole jinak. V podstatě je to stromeček a na zadnim kole směřuje opačně než na přednim (je tam vyznačen směr rotace takže je to nasazený správně). Bude to kvůli tomu že zadek zabírá ři akceleraci (při brždění taky, ale minimálně) a předek při brždění. Na kole mám taky takovej ,,stromeček,, ale směuje mi na obou kolech stejně. Nemělo by to být opačně jako na motorce (taky zabírá zadek a předek brzdí)?

+1/0
26.8.2014 11:15

F65r80a12n66t35i12š84e36k 69K36ý11h37o97s 8418531513936

kolo je lehčí - na kole předek vede, zadek brdí

0/−5
26.8.2014 12:02

K14a51r76e64l 48K57o87v75a33r 7733675240554

A protože předek vede, tak i převážně brzdí víc než zadek. Jde o rozložení sil.

+3/0
26.8.2014 14:58

M23a74r57t21i61n 54B32l79a59s30s 3851539776541

http://ridingagainstthegrain.com/2013/12/14/a-treatise-on-tire-direction/

0/0
26.8.2014 12:36

J14i75ř98í 95K82o24n74d67r70á11t 4375261338

hm, škoda že nevim co tam píšou......

+3/0
26.8.2014 22:57

M23a90r12t37i26n 22B23l22a35s79s 3861789976291

"nasypte" to do Googlu - ten překlad je docela dobrej...

0/0
27.8.2014 7:58

J23i53ř30í 90K21o70n13d83r98á33t 4765841988

takže tam hraje roli valivý odpor. Jo, má to svoji logiku. Ale proč mám na motce přední pneu obráceně než dotyčný traktor mi hlava nebere.

0/0
27.8.2014 11:27

J80a55n 14S55t83o44d31o18l88a 7571920683400

V tomhle článku se toho nedotkli, ale já se držím tradovaného pravidla, že když mám dva stejné pláště, tak na přední kolo u horského bicyklu dám po směru otáčení a dozadu proti. Vpředu jede a vede, vzadu zabírá, proto vzadu protisměr. Ale nevím jestli to je exht závodnické.

0/0
2.9.2014 17:09

F63r41a77n95t22i26š83e94k 60K23ý49h20o25s 8558301393906

1. Kde je Maxxis? Nejpoužívanější gumy na gravity disciplíny? 

2. na sjezd budu volit minimálně 2,35 ale spíš 2,5 - vždy s butylem

3. co se týče prohazování plášťů - přední minion vzadu udělá skvělou službu

4. už vidim, jak na udržovanym singletracku drží wetscreamy

5. co se týče tvrdosti - měkký gumy do šutrů podrží v průseru, ale dají se odprasit za     půl dne - čili na najíždění tvrdý a na ostro prohodit a klidně zničit

+2/0
26.8.2014 10:19

J77a59n 41P22e42t66r30ů 7343121432

Maxxis Ardent R^

+3/0
26.8.2014 12:11

P76e20t34r 95D37u31c79h16á70č15e12k 6218599113143

Překvapivě velmi dobrý plášť (měl jsem trochu negativní zkušenost se staršími plášti od Maxxsiu) na zadek v 2,2 a na předek Nobby Nicky 2,25". Projel jsem s tím teď Švícarksé Alpy a velká spokojenost - předek drží stopu v drsnějším terénu a zadek se rychle odvaluje při přesunech po šotolinách.

+1/0
26.8.2014 13:49

F30r41a63n44t67i88š10e78k 96K79ý42h37o28s 8318741573716

Duchno seš to ty?

0/0
26.8.2014 14:08

P19e81t17r 84D35u27c22h88á45č48e58k 6338879653983

No jasně :D

+1/0
26.8.2014 14:30

F40r18a21n34t66i88š43e54k 75K40ý36h25o93s 8938611833956

tvl :D

+1/0
26.8.2014 14:47

T57o40m11á76š 92Š28t93e23c 4518550325497

Pekný článok. Sám vozím Nobby Nic 2,25" nasadené bezdušovo. K tubeless je dobré povedať, že je s nimi zložitejšia práca, napríklad prvé nasadenie je prakticky nemožné bez kompresoru a po lepení väčšieho defektu by som sa bál, že bez bombičkovej pumpičky to v teréne tiež nenafúkam, takže náhradná duša pre každý prípad so sebov.

+2/0
26.8.2014 9:18

M51a55r19c23e42l 95P20a20v49l90í81k 7741374418539

automobilová bezdušová pneu sa fúkala aj ručnou pumpou - obtočila sa lanom, utiahla a bolo.

0/0
26.8.2014 9:35

V98á12c27l93a83v 63S62v74o57b63o32d46a 3881269210240

no, já mám na sjezďáku 2,5 a viděl jsem i 3, takže těch 2,1-2,3 jak je v článku je nějak málo :-) to je tak možná na enduro...

+2/0
26.8.2014 8:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.