Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Správně vybrat pláště na horské kolo může být věda

Pláště jsou důležitou částí každého horského kola. Podstatně ovlivňují jízdní vlastnosti, ale nezřídka i obsah peněženky. Věděli jste například, že čím dražší plášť, tím méně kilometrů se na něm dá ujet? Nebo že opravdu dobrá univerzální „guma“ na všechny podmínky vlastně neexistuje?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J37o54s68e50f33f 22M66u48s53i68l 7429805696790

Tuhle jsem měnil ojetý  zadní plášť. Stál 180 Kč, vydrží mně tak tři "sezóny" mého ježdění na nádraží a pro pečivo. Tak jaký 3 stovky za nejlevnější plášť?

0/0
8.9.2014 3:06

J71a51k94u72b 55N28e21b35u12r77k68a 6735437690199

1) "Pokud na kole jezdíte jednou za měsíc, nemá moc smysl pláště řešit. Ale čím více toho najezdíte," doplnil bych: tím méně potřebujete tento článek ;-)

2) "pokud nebudete jezdit do terénu a celkově bude vaše jízda „klidná”" doplním: pak jste si zbytečně kupovali HORSKÉ kolo ;] :-P

3) "Tady totiž neplatí přímá úměra, že čím dražší, tím více vydrží. Je to přesně naopak." Nesouhlasím, za odolné trvanlivé pláště si člověk také připlatí. ;-)

Jinak souhlasím: Pokud člověk jezdí víc, tak rozhodně koupí kevlarový plášť za 600+kč R^

+4/0
5.9.2014 12:06

J88a77n 15M21o67t85ů51r60e89k 7540402871859

Vlastně nevím, komu je přesně článek určen.

Tak jednak je nejlepší věta, že univerzální guma neexistuje a hned na konci věty je obrázek, kde uprostřed je označena univerzální guma :)

A většina lidí stejně jen rozlišuje dva typy: hladké a hrubé a pak cenu. A upřímně, pokud to někdo myslí hodně vážně, tak bez urážky, nebude to studovat na iDnes, ale někde odborněji ;)

Ale pro zajímavost článek dobrý no...

+4/0
4.9.2014 7:08

C97y68r45i38l 49Š39e75v66č58í97k 7106543813196

Jsou výrobci, kteří vyrábí přimo sadu plášťů - jeden pro přední a druhý pro zadní kolo. Např. Bontreager Alfa a Omega, nebo Schwalbe koncipuje vzorek tak, že při otočení je ze šipky příčný blok, tak je jeden plášť použitelný pro přední I zadní kolo. Vzorek na předním je zpravidla šípovitý ve směru odvalování - menší odpor a vedení směru (v bahně si proráží cestu). Zadní má pak většinou příčné bloky pro záběr a brždění. Dobré je také mít boční bloky pro udržení v zatáčce (uplatní se v měkčím terénu). Mám zkušenost, že na zadním kole nemusí být příliš velké bloky ani v bahně, spíš jde o to, aby se vzorek dostal až na pevné podloží a tam zabíral (řídké cácka, ale dá se jet ...). Pokud jsou bloky příliš velké a hluboké, nabalují bahno a plášť přestává fungovat. Nejlepší bahňáky jsem měl od Tiogy (sice velké , ale navržené tak, že skoro nenabalovaly), ale na silnici se s nimi nedalo moc jezdit ...

Jinak co se týká bezdušového řešení - jezdím ho prvním rokem a už bych neměnil - při závodě jsem píchnul - udělalo to pssst, psst, psst, pst, a jel jsem dál. Výměna by zabrala min. 5 minut. Pravdou ale je, jak to někdo psal, musí se to dobře udělat a nasadit - dělal jsem to na dvakrát.

+1/0
3.9.2014 11:42

J42i42ř47í 54K52a92c14í83ř 9599538133638

fajn článek. k prohazování plášťů - jezdím vpředu i vzadu stejný plášť. když se zadní sjede, vyhodím ho a koupím nový. nový dám na přední kolo, ten z předního putuje dozadu. a furt dokola :)

+6/0
1.9.2014 18:20

P67e13t64r 53H21o64š73e80k 6479263786984

Nemůžu souhlasit, že by náročnému sportovnímu uživateli měla vyhovovat duše víc než bezdušový systém. Pokud se někdo (například autor) s bezdušemi trápil, tak je to zpravidla zapříčiněno nějakým polovičatým řešením (různé pásky a sady) nebo prostě nezkušeností. S plnohodnotnými bezdušovými ráfky, ke kterým jsem se nakonec dopracoval, je to naprostá paráda. Bezduše líp jedou, je možné foukat o dost nižší tlaky a běžná píchnutí (trny apod.) tmel spolehlivě eliminuje. V případě (dost nepravděpodobného) defektu, který by nepobral tmel, se prostě nahodí duše, zašpinění je minimální a dá se to v pohodě umýt a vyprat, šmír z řetězu je mnohem horší.

Tloušťka plášťů je dost kontroverzní téma. Přijde mi, že dost lidí vozí zbytečně tenké pláště s tím, že jsou rychlejší, což je zpravidla zcela zanedbatelné nebo to ani není pravda (když musí ten tenký plášť přefoukat, aby necvakali duše). Při posuzování, jestli je pro mě daná šířka pláště vhodná, je vždycky třeba uvážit hmotnost jezdce a terén, z čehož vyplývají dva požadavky na tlak. První požadavek je, kolik bych foukat chtěl, aby plášť držel a fungoval tak, jak chci, a druhý požadavek je ten, kolik foukat musím, abych plášt necvaknul (to se liší v závislosti duše/bezduše). Když se oba požadavky potkají, je to ok, když ne, potřebuju širší plášť.

+2/0
26.8.2014 16:30

J14a29n 78S22t20o55d23o67l40a 7691510563210

Právě píše, že NEnáročnému uživateli tubeles nic nepřinese. Náročný bezduše má, z důvodů, které píšeš. Jenže když jedeš jednou za týden do hospody, tak proč dávat víc peněz za zbytečný luxus.

+1/0
2.9.2014 17:04

P91e42t42r 15H64o60š78e95k 6369213976554

V článku je ale napsáno náročnému, nikoli nenáročnému. Poslední věta odstavce. Sice je tam i slovo běžnému, ale i tak je to na mě příliš odvážné tvrzení.

0/0
2.9.2014 17:13

J42a56n 43S26t45o61d94o31l74a 7521640983640

A jo. Na konci. Odstavec začíná dobře, ale na konci je opravdu náročný uživatel. Trochu si ten odstavec protiřečí, ač dobrý článek.

0/0
2.9.2014 17:15

P80a40v91e17l 54S45o33b82o68t18k61a 5870144

Kdepak, hoši, v tomdle mne nepřesvědčíte, horské kolo je jen marketingový výmysl - uměle vytvořená disciplína. Proč jezdit na kole po kořenech stromů, po schodech?

To máte stejné jako kdyby někdo přišel se soutěží "Skok na kole s padákem" - ano, proč ne, ale je to k ničemu ;-D

+1/−24
26.8.2014 13:30

J82i73ř44í 76M35u33ž52í10k 5216107802202

Někoho prostě baví víc terén než pořád jen silnice. Se stim smiř.

+13/0
26.8.2014 14:16

J96i52ř16í 93D25u70f66e89k 1490646953970

prostě nás to baví :-) uměle neuměle, cyklostezky sou tak pro rodinky s dětma...

+6/−2
26.8.2014 14:41

D64a43v14i53d 19C18e72c73h 9181828

Odbornik se hned pozna. Je videt,ze jsi na horskem kole nikdy nebyl. Havne , ze se vyjadrujes k clanku o MTB plastich.R^R^

+6/−1
26.8.2014 16:59

M72a90r47t10i17n 87V73y41s37k39o80c16i72l 3342368395610

Jojo, na kamenite cesty mezi poli je proste silnicka jasna volba, souhlasim s vama - horak je uplne zbytecny.

+3/0
26.8.2014 17:41

P23a45v27e46l 92H34o78r80a36k 1679186951678

Tak to bych chtel videt jak to pekne jede

;-)

0/0
26.8.2014 20:15

M90a72r47t32i44n 32V31y34s32k65o81c60i90l 3632698345620

I ja ;-)

0/0
26.8.2014 23:46

Z96b79y83n80ě42k 21Š94o47l55c 2532536756373

Pavle, rika Vam neco vyraz "ironie"? ;-)

+2/0
27.8.2014 7:39

M17a46r72t29i43n 22F25r10a86n13t94i38š90e20k 7935790203725

to není to modrý na vokna?

+3/0
27.8.2014 10:50

J87a26n 66P42e55t97r86ů 7173901142

A proč riskovat v dnešním provozu na silnicích? Kolo,na kterém nemůžu jezdit v podstatě kdekoliv, je mi k ničemu ;-)

+2/0
27.8.2014 8:34

J21i49ř84í 75M80a78r89e53č52e53k 5903501906497

Kluk neví o čem mluví, měl by to zkusit a viděl by, jaká je to paráda..........

0/0
28.8.2014 1:14

M81a79r95e77k 47K81l13u36f60a 3728434124496

Klidně dál jezdi na silničce, v čem je problém?

A já budu dál jezdit na MTB, v čem je problém?

;-):-P

0/0
2.9.2014 20:32

J90i79ř39í 72K44r35a18m19p81l 4916544536256

nejste bratr pana premiéra?

0/0
8.9.2014 9:23

V39á25c89l65a30v 43P34c25h50á16l26e16k 8206222661382

Po hodně dlouhé době jeden velmi dobrý článek, který je na idnes a není na technetu.

Velmi dobře zpracovánoR^

+6/0
26.8.2014 12:56

J46i57r24i 17B44e86c14v61a73r 7602779566

Docela mne zajímá zmiňovaná kombinace: vpředu širší, vzadu užší! Má logika mi říká, že vzadu je větší zatížení a "hnací náprava" -tak bych očekával širší vzadu (jak to vidím na motorkách i některých autech!). Proč by to mělo být na MTB jinak?

+1/−1
26.8.2014 12:11

V23á73c69l24a84v 91P38c86h96á44l82e76k 8816152651632

Neporovnávejte auta a silniční motorky s offroad "jednou stopou" Podívejte se na cross a enduro motorky a uvidíte, že většinou mají na zadním kole nazutý užší plášť na kole menšího průměru, než je přední...

+2/−2
26.8.2014 12:59

V87á65c27l28a96v 95S25v63o18b94o10d32a 3791129600680

ještě jsem neviděl terénní motorku s užší gumou vzadu než vepředu...

+7/0
26.8.2014 13:11

P69e73t47r 93H91o52f45m95a37n73n 6989584605790

Je to úplně běžné, když na motorce couváte.;-)

+1/0
26.8.2014 21:14

J34i67r15i 98B94e20c71v21a39r 7942759736

Samozřejmě jsem neměl na mysli silniční motorky, když se bavíme o záběrových vlastnostech v terénu -ale uvědomil jsem si to ihned po napsání prvotního příspěvku ;)

0/0
26.8.2014 23:24

J97i31ř83í 42D86u73f63e79k 1250236443910

na kole je to kůli tomu, že přední širší  lip drží stopu, líp drží v zatáčkách a zadní užšší líp jede

+3/0
26.8.2014 14:57

J25i93r73i 74B81e11c68v50a63r 7582449306

Toto zdůvodnění je i v článku - ale právě to "zadní užší líp jede" mi nesedí: na zadku je IMHO 60-70% váhy jezdce, takže širší plášť lépe utlumí nárazy a může mít i více segmentů pro záběr..

0/0
26.8.2014 23:22

M97a22r96e60k 72O59p 9119363640963

njede o tlumení, to zajišťuje "bezduše", carbonová sedlovka, nebo full odpružení

tady jde o záběr, respektive omezení kontaktu a ztráty energie a snadné oidvalování, proto užší plášť vzdau (bavíme se o sportovní/závodní jízdě, ne rekreační, tam je to zcela jedno)

+1/0
29.8.2014 9:30

P75e71t96r 15S88t66e71j85s25k53a51l 3909648124936

Mel se tento plast 2 roky na krosovem kole (asi 5000km) - bez defektu a celkem dobre drzel i v zime na cerstvem snehu - mekka smes, ale nevydrzel dlouho, tak jak sa pise v clanku:

http://plaste.heureka.cz/schwalbe-treking-road-cruiser-42-622/

Problem byl ale sundat ten plast, protoze mel ocelovy drat v patce.

Ted mam

http://plaste.heureka.cz/schwalbe-treking-land-cruiser-42-622/

Toto uz je podstatne lepsi v terenu, horsi na silnici, ale stredem to ma pomerne souvisly vzorek, takze celkem dobre se odvaluje i na asfaltu a nema ocelovy drat, tak jde pekne sudnat a nahodit na rafek, je ale samozrejme o trochu tezsi.

+1/0
26.8.2014 11:35

J76i47n63d22ř73i15c56h 66S35p97i65l75k51a 9810631499849

ChybĂ­ mi tam Maxxis.Docela zavedena a kvalitni znacka..

+5/0
26.8.2014 11:32

J39i75ř98í 20K14o62n61d95r85á57t 4145531708

Zajímala by mě jedna věc. Na motorce (cenduro) mám vzorek na plášti na každym kole jinak. V podstatě je to stromeček a na zadnim kole směřuje opačně než na přednim (je tam vyznačen směr rotace takže je to nasazený správně). Bude to kvůli tomu že zadek zabírá ři akceleraci (při brždění taky, ale minimálně) a předek při brždění. Na kole mám taky takovej ,,stromeček,, ale směuje mi na obou kolech stejně. Nemělo by to být opačně jako na motorce (taky zabírá zadek a předek brzdí)?

+1/0
26.8.2014 11:15

F15r47a70n64t11i69š52e94k 69K48ý49h60o32s 8808761673786

kolo je lehčí - na kole předek vede, zadek brdí

0/−5
26.8.2014 12:02

K29a66r98e38l 90K96o53v64a24r 7973375790484

A protože předek vede, tak i převážně brzdí víc než zadek. Jde o rozložení sil.

+3/0
26.8.2014 14:58

M40a81r82t63i26n 58B58l85a27s45s 3821419246531

http://ridingagainstthegrain.com/2013/12/14/a-treatise-on-tire-direction/

0/0
26.8.2014 12:36

J50i29ř69í 79K80o92n17d65r39á20t 4455831178

hm, škoda že nevim co tam píšou......

+3/0
26.8.2014 22:57

M35a61r47t87i63n 90B66l13a53s76s 3471789356361

"nasypte" to do Googlu - ten překlad je docela dobrej...

0/0
27.8.2014 7:58

J85i56ř44í 54K28o34n46d94r80á77t 4525871738

takže tam hraje roli valivý odpor. Jo, má to svoji logiku. Ale proč mám na motce přední pneu obráceně než dotyčný traktor mi hlava nebere.

0/0
27.8.2014 11:27

J33a25n 71S10t28o93d91o22l34a 7421490813620

V tomhle článku se toho nedotkli, ale já se držím tradovaného pravidla, že když mám dva stejné pláště, tak na přední kolo u horského bicyklu dám po směru otáčení a dozadu proti. Vpředu jede a vede, vzadu zabírá, proto vzadu protisměr. Ale nevím jestli to je exht závodnické.

0/0
2.9.2014 17:09

F43r32a82n26t26i13š43e23k 81K39ý53h62o11s 8388881113256

1. Kde je Maxxis? Nejpoužívanější gumy na gravity disciplíny? 

2. na sjezd budu volit minimálně 2,35 ale spíš 2,5 - vždy s butylem

3. co se týče prohazování plášťů - přední minion vzadu udělá skvělou službu

4. už vidim, jak na udržovanym singletracku drží wetscreamy

5. co se týče tvrdosti - měkký gumy do šutrů podrží v průseru, ale dají se odprasit za     půl dne - čili na najíždění tvrdý a na ostro prohodit a klidně zničit

+2/0
26.8.2014 10:19

J52a16n 84P48e77t39r29ů 7603751772

Maxxis Ardent R^

+3/0
26.8.2014 12:11

P17e41t92r 44D20u22c78h51á82č61e57k 6938359713703

Překvapivě velmi dobrý plášť (měl jsem trochu negativní zkušenost se staršími plášti od Maxxsiu) na zadek v 2,2 a na předek Nobby Nicky 2,25". Projel jsem s tím teď Švícarksé Alpy a velká spokojenost - předek drží stopu v drsnějším terénu a zadek se rychle odvaluje při přesunech po šotolinách.

+1/0
26.8.2014 13:49

F89r11a89n70t73i41š90e83k 44K40ý34h38o55s 8578831143856

Duchno seš to ty?

0/0
26.8.2014 14:08

P96e51t67r 45D74u97c59h28á89č25e20k 6588419893583

No jasně :D

+1/0
26.8.2014 14:30

F89r22a16n68t38i58š84e16k 42K10ý12h59o74s 8808541233376

tvl :D

+1/0
26.8.2014 14:47

T89o49m73á28š 32Š65t25e72c 4248220105677

Pekný článok. Sám vozím Nobby Nic 2,25" nasadené bezdušovo. K tubeless je dobré povedať, že je s nimi zložitejšia práca, napríklad prvé nasadenie je prakticky nemožné bez kompresoru a po lepení väčšieho defektu by som sa bál, že bez bombičkovej pumpičky to v teréne tiež nenafúkam, takže náhradná duša pre každý prípad so sebov.

+2/0
26.8.2014 9:18

M34a81r91c48e95l 66P71a97v27l67í92k 7811384418969

automobilová bezdušová pneu sa fúkala aj ručnou pumpou - obtočila sa lanom, utiahla a bolo.

0/0
26.8.2014 9:35

V56á67c25l44a64v 45S13v85o83b10o71d42a 3501169920690

no, já mám na sjezďáku 2,5 a viděl jsem i 3, takže těch 2,1-2,3 jak je v článku je nějak málo :-) to je tak možná na enduro...

+2/0
26.8.2014 8:39







Najdete na iDNES.cz