Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lyžařské helmy počet zranění mozku nesnížily, varuje The New York Times

Zranění Michaela Schumachera při lyžování obrátilo pozornost ke znepokojivému trendu: přestože se používají helmy a další bezpečnostní vybavení ve stále větší míře, rizika v tomto sportu vzrostla a ukazuje se, že používání přileb počet poranění mozku neomezilo. Napsal to list The New York Times.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P36a47v91e88l 21N76e54d47ě67l65a 5366340684791

Asi by bylo fér porovnat stejný počet lyžařů, jezdících stejnou rychlostí a pak dělat závěry. Nebo aspoň vztáhnout počt poranění hlavy na 1000 lyžařů ... :-/

0/0
9.1.2014 13:14

L88á97ď78a 69V30r83a12n92ý 7298568118827

I kdych pominul bezpečnostní prvek, tak helma je hlavně pohodlná.

0/0
9.1.2014 7:48

P34e72t47r 54K42o23m84á55r81e45k 8485703615111

Není náhodou New York Times z Ameriky? Kdo trochu jezdí, má v té věci jasno. To že je helma komfortní záležitost v této diskuzi nehraje roli, ale že při pádu ochrání hlavu (lebku i mozek) je snad každému jasný. Helma většinou vyplněná polystyrenovou hmotou má mnohem větší pohlcení nárazu než čepice a to nemluvím o rozložení bodového tlaku při nárazu na ostrý předmět. Když člověk jezdil před 20 lety ve Francii ve volném terénu, vůbec ho neoblažovala představa, že někde zavadí o skálu, která se mihla metr vedle. Dnes jsou i kevlarové helmy (tu mám), dostupné páteřáky a nemá cenu se vystavovat zbytečnému riziku. Asi je pravda, že jedinců ne zcela ovládajících své lyže, řítících se po svahu přibylo, tak se s tím musíme vyrovnat, nebo jezdit rychleji, než oni. ;-)

+3/0
9.1.2014 1:26

J14a94r83o12s55l95a21v 27C64h62v34o68j60k48a 8464434285

"vůbec ho neoblažovala představa, že někde zavadí o skálu, která se mihla metr vedle" no ale to je právě ono, právě proto sis dával větší pozor, než když jedeš v helmě.

0/0
9.1.2014 20:14

P44e87t38r 51L81i98s22o32n 4225489232

Frajerů bez přileb jsou plný hřbitovy a těch s přilbama zase nemocnice. Jen si vybrat.

+2/−1
8.1.2014 22:32

P97e53t59r 17T18a29f79t 9163187264119

No myslim, ze chybi velice dulezite udaje, jak se v prubehu casu zmenil pocet lyzaru a jejich chovani. Tedy kolik je urazu vuci ujetym km na upravenych ci neupravenych sjezdovach.

A pak by se hned videlo, jak helmy zvysily bezpecnost lyzovani.

Nezanedbatelnym faktorem je taky generacni obmena a chovani lyzaru, kteri jiz nejsou tak sportovne zdatni (holt generace, kdy si deti neustale hraly venku misto sezeni u PC, jiz odrostla) a preferuji free styl jizdy mimo sjezdovky + lepsi vybaveni lyzi, ktere i slabsim lyzarum umoznuji zvladnout tereny, do kterych by se drive ani profik nepustil, neb by v nem zapadl a lyze jen stezi otocil.

+1/−1
8.1.2014 11:00

J14a70n 17D17l84o30u72h61ý 8456190473260

Dříve byly úrazy, že lyžař spadl a zkoutil si nohu. Dneska rovnou zalítne do lesa nebo někoho srazí. Jezdí se podstatně agresívněji. ;-O

+1/0
8.1.2014 13:52

P13e82t33r 58T31a94f70t 9793427574979

Souhlasim - tech duvodu je podstatne vic vcetne lepe upravenych rychlejsich sjezdovek - ono na boulich si to nikdo nenechal moc rozjet, zatimco dneska na uzehlene sjezdovce se to leti jedna radost ;o)

0/0
8.1.2014 13:56

F28e21l12i26x 60M41a68u39t34n11e43r 9825668447740

Mezi sjezdovkami je na foto vidět ten neupravený ostrůvek plný kamenů a uprostřed ostrůvku je zřejmá ta vyježděná trasa od teenager(ů). Když už tedy Schumi potřeboval vjet do toho ostrůvku, proč nezvolil tu vyježděnou stopu, ale jel nesmyslně po okraji plném kamenů?

0/0
8.1.2014 9:19

J24i91ř58í 60M13a14c60e36k 3555345844691

Zranění mozku? Mám takový pocit, že těm, kteří na sjezdovce nepřiměřeně riskují, se často nemá v hlavě co zranit.

+4/−2
8.1.2014 8:17

S57i21d47n46e68y 56F72o88s94t81e13r 4226309754788

Brusel navrhuje protiskluzové hroty na skluznicích, případně sypané sjezdovky. V plánu jsou i rozmražovače sněhu vytvářeného sněžnými děly. Vědci zkoumají možnost jízdy do svahu. Ekologická frakce je pro absolutní zákaz přístupu do přírody.

+4/−2
8.1.2014 6:01

J22i25ř69í 98M65a24c56e79k 3785315814541

Vám ten Brusel ale leží v žaludku. Je zajímavé, že čeští politici vždy vymyslí dobré věci a bruselští vždy špatné.

+3/−1
8.1.2014 8:16

J93o66h83a56n 91Z75i70n21g28e86l 2641735366931

Jo jo, všechny ty helmy, dětský sedačky a bezpečnostní pasy i na parkovišti jsou jen lobbing pojišťoven a ke skutečný bezpečnosti nevedou. Kdo ze zastánců těchto povinných opatření si třeba vůbec dokáže představit, v čem může taková dětská sedačka pomoci? Nebo to všichni používají jen proto, že někdo někde určil, že je to správně?

+1/−9
7.1.2014 23:13

Š54t78ě42p87á45n 39K36a34r47l21í84k 3344289553111

tak zrovna dětská autosedačka smysl má.

+7/0
7.1.2014 23:17

J40o67h25a86n 12Z78i31n21g34e21l 2451585646601

Tak to zkuste vysvětlit. Proč má smysl? Protože prodlouží délku pasu, tím ho uvolní a umožní dítěti nabrat rychlost, než vezme držku o přední sedadlo?

0/−10
7.1.2014 23:41

Š34t60ě95p72á70n 68K76a47r89l84í51k 3274689283711

nechápu - prodlouží délku pasu a tím ho uvolní .... Nevím, o jaké sedačce, kategorii, se zde bavíme.

+5/0
7.1.2014 23:49

J71o66h56a24n 19Z86i29n48g86e33l 2251335676171

Bavíme se o dětské autosedačce na zadní sedadlo, která je poutána na standardní bezpečnostní pás. Tzn.při nárazu se nejprve našponuje ten pás zadního sedadla, a teprve potom se šponuje ten na autosedačce. Dítě tak urazí daleko větší dráhu, než ho zádržný systém zastaví.

0/−10
8.1.2014 0:35

J76a10n 79J71e72ž23e60k 3881605577865

Sedacka, o niz mluvis, je pro male deti, ktere do samotneho pasu na zadni sedacce neupoutas. Jak bys to teda resil?

+6/0
8.1.2014 6:54

J33a92k76u40b 45V83í19z12e48k 5628532888447

Není dnes už isofix na zadních sedačkách téměř standartem? A pokud ne, tak pořád lepší dítě v sedačce, která má ono "prodloužení-uvolnění", než dítě bez sedačky, které uškrtí dospělý pás.

+3/0
8.1.2014 8:44

L73á15ď21a 19V48r55a45n19ý 7398238848707

nebo vyletí předním oknem.

0/0
9.1.2014 7:38

V55l95a15d21i81m15i98r 37C85h93y51l18i50k 1480159307296

Vo vasom pripade odporucam pozriet si nejake crash testy. Sedacky nezmysel urcite nie su.

+2/0
8.1.2014 9:24

B54e32n 20P45a26v98k17a 1497793217121

Tenhle článek mně připomíná blbé kecy automobilistů, kteří se nepoutají. Nebo to tak aspoň dříve bylo. Že prý lepší vyletět oknem, než uhořet. Fakt zajímavé myšlenkové pochody.

+9/0
7.1.2014 22:54

J50o24h62a63n 54Z73i38n23g95e36l 2791475896161

Osobně jsem díky nepřipoutání vylezl z auta živej a zdravej po nárazu do příčně jedoucího auta a následně betonovýho plotu. Pasy se po výbuchu airbagu a pyropartrony zakously a nešly rozepnout, přičemž z motoru už se kouřilo.

0/−2
7.1.2014 23:44

L68u78k63e 12V67o98j49t24ě89c84h 7903735340387

A co se poutat a mít v autě dostupný nůž? V přihrádce ve dveřích, v přihrádce sklápěcí opěrky mezi řidičem a spolujezdcem...?

+3/−2
8.1.2014 2:02

V96l97a71d12i92m96i85r 70C40h87y63l75i20k 1910339917736

Dokonca existuje original noz na rezanie pasov pri nehode a niektore auta ho maju vo vybave.

0/0
8.1.2014 9:27

J83o30h39a57n 29Z53i46n22g21e61l 2361345776711

Jo, nůž ve dveřích na Vás bude čekat, až se auto otočí na bok a zase zpátky.

+1/0
8.1.2014 9:29

J80a49k98u25b 97V64í77z53e92k 5308962488747

Co se stalo s těmi, co byli připoutáni?

0/0
8.1.2014 8:44

J48o90h88a56n 90Z96i20n16g52e94l 2801775536341

Nic, jel jsem sám.

0/0
8.1.2014 9:27

V89l81a44d59i45m62i25r 81C36h21y75l35i36k 1950399377186

Vynimka potvrdzuje pravidlo. Ano stava sa ze pas niekedy moze uskodit ale to bude asi velmi male percento.

+2/0
8.1.2014 9:26

Š59á80r77k97a 30S32t14a45ň36k66o65v37á 9533275479539

Skáču ráda, skáču dobře, ale bez helmy ani náhodou!

0/0
7.1.2014 22:09

J39a86n 71J57a69n61e84č59e65k 9630763790646

To je v pořádku, kdybys vlítla do muldy a najednou: cink - cink ;-D

0/0
7.1.2014 22:48
Foto

J69i24ř75í 25K85r30á95k74o36r68a 9589393

Zatracenej Peltzaman. Pořád tak nějak socanům nabourává sluníčkově světlé zítřky. :-)

+4/0
7.1.2014 20:42

P24e18t94r 58P54o82s93p38í80š96i18l 4678794486976

Já si myslím, že je to důsledek hojně používaného umělého zasněžování. Umělý sníh je tvrdší a ledovatější než přírodní.

+5/0
7.1.2014 19:44

O94n28d41ř66e55j 33Š79i65n52d89l22e66r 2957508786135

A je daleko těžší na něm udržet stopu. Tak akorát uježděný čerstvý sníh odpustí lecos. Umělá namrzlina nebo oko od prknaře vám dá sežrat i drobnou nerovnováhu.

+1/0
7.1.2014 20:18

R28a23d27e55k 52P88r10o21c80h82á51z83k72a 2153189458

A je ta statistika normovaná na počet pádů nebo na počet ujetých kilometrů na sjezdovkách? Nebo jen to jen klasické novinářské zjednodušení až za mez správnosti a oni tam porovnávají absolutní počet úrazů?

+7/0
7.1.2014 19:27

L47a32d11i56s93l12a12v 15T44r52i52s68k41a 4255967860

Souhlasím, ta čísla pro mne nic moc nevypovídají. Nevíme z nich například o kolik stoupl počet lyžařů na svazích a počet naježděných kilometrů.

To je podobné, jako s auty. Když srovnám počet a závažnost nehod dnes a před 40 lety, tak je to teď hrůza. No a obrázek se změní s tím, když do toho zahrneme i počet aut a najetých kilometrů dnes a před 40 lety.

+3/0
8.1.2014 9:23

P12e93t89r 53N61e92s54v16a27d30b84a 2724815946929

Helma dokáže zabránit otřesu mozku nebo tržné ráně na hlavně. Žádná helma nedokáže udržet mozek v lebce na místě. Hlava se zastaví, ale mozek "letí" dál. :-(

+7/0
7.1.2014 19:14

V46á80c75l29a72v 49J31e18b25a21v21ý 8200109463406

Což byl pravděpodobně i případ Schumachera. Děje se to i při autonehodách, kde létají i jiné vnitřní orgány. Prostě lidské tělo je stavěné na chůzi a běh...

+1/0
7.1.2014 21:36

B78e65n 84P64a81v78k25a 1637823547761

Ale plosím vás. To možná tak kdyby měl na zádech tryskový pohon a rychlost MACH 2. Jinak takové přetížení ten mozek zvládne raz dva. Sice se trochu bací a chvíli budete v bezvědomí, ale jinak v pořádku. Problém je v tom nárazu.

0/−1
7.1.2014 23:00

P93e38t73r 26N39e33s49v58a15d87b65a 2944335466799

Pohmoždění mozku není problém na motorce a to při nijak závratné rychlosti které dosáhnete i na lyžích.

0/0
8.1.2014 9:33

L84a73d42a 50N81o54v68a85k 4502293867

prostě na jednu stranu se zlepšila ochrana hlavy.. a na druhou stranu se jezdí mnohem rychleji a riskantněji.. není nic divného na tom, že úrazů hlavy neubylo..

0/0
7.1.2014 18:56

M26a22r23c31e26l 92P74a95v54l91í44k 7971814868709

všetky takzvané bezpečnostné opatrenia, nariadenia, jedno kde sú (autá, bicykle, lyžovanie) iba zvyšujú náklady a ako je podnadpis - falošný pocit bezpečia.

+1/−2
7.1.2014 17:53

A50l40o52i23s 69J61i27n12d93r51a 9310424717325

Nikdy jsem s helmou nelyzoval, az mne sejmul jeden "neukaznenec" v Rakousku. Pak jsem si uvedomil jednu vec. On helmu mel ja ne. Je jasne, kdo mel vyhodu. Takze lyzuji s helmou ani ne tak kvuli sobe, jako kvuli tem ostatnim. V helme se necitim dobre, omezuje to pohyb, ale dodava vetsi pocit bezbeci. Jinak zajimavy clanek a rozbor.

+9/−1
7.1.2014 16:39

J34a52n 32R96i51c16h36t44e83r 7705710301372

Na to je jen jedna odpověď. Kupte si lepší helmu. Sám v helmě jezdím několik let a musím říct, že pohodlí, které mi poskytuje helma oproti čepici je naprosto nesrovnatelné. Nevěřil jsem, že ochranný prvek může být zároveň pohodlný, ale je to tak. Čepici už nikdy, a to nejen kvůli bezpečí, ale i kvůli pohodlí. Brýle na tom dokonale drží, není v tom zima. Dá se otevřít nebo zavřít větrání podle počasí. Neměnil bych.

+3/0
7.1.2014 16:58

J90a87r49o74m60í62r 20S13v38o42b37o59d35a 2980201299787

V květnu na Stubai je helma ale pěkný opruz a to doslova....

+2/−1
7.1.2014 17:07

J94a59k12u72b 29V49í21z11e39k 5808442158567

V květnu určitě ano, ale v běžně teplém lyžařském počasí - kolem 5 stupňů - pomáhá tenoučká čepice pod helmu. Něco takového (http://www.vseprokolo.cz/moira-ultralight-uln-ce-cepice-pod-prilbu-73401) dostatečně zchladí a odsaje pot.

0/0
8.1.2014 8:48

M81a50r48t33i35n 23J53e75l70í79n61e28k 9956194947477

No moc se mi to nelíbí co se The New York Times snaží naznačit. Užívání helmy riziko zranění samozřejmě snižuje, to je logický. A co motorky a kola, že by helmy byly zbytečné? 8-o sakryš...

+3/−1
7.1.2014 16:34

J25a17r25o24m14í75r 22S28v63o70b47o38d73a 2300811759967

Bohužel lidi zapomínají používat to, co pod tou helmou mají a to je ten největší problém. Zbytečné helmy nejsou...zbytečný je jen blbec na sjezdovce, silnici , kdekoliv....

+6/0
7.1.2014 17:09

P80e60t85r 20N12e72s95v75a13d34b79a 2494545336399

Smutné ale výstižné.... R^

0/0
7.1.2014 19:15

R26i63c24h72a28r90d 52S16y38r29o68v63ý 4754253122496

Lyžuji v čepici, a stále tvrdím, že více ochranných prostředků vede k většímu riskování. A to nejen u lyžování. Lyžuji i mimo sjezdovky,užívám si krátký oblouk, boule a dávám bacha na sebe a ostatní na svahu. Neustálé ochranářství, aby se něco někomu nestalo, vede k opaku. Vrcholem je pak měření rychlosti na sjezdovkách. Bohužel dnešní lyžaři umí jen velký oblouk rychle dolů. Jediné riziko pro mně je, že to do mně někdo z těch šílenců v helmách a pásovcem na zádech, napálí.

+16/−6
7.1.2014 15:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.