Diskuze

STROJ ČASU: Jak se stavěla D1, matka všech českých dálnic

Dnešní svět si můžeme jen těžko představit bez rozsáhlé sítě dálnic. V České republice je její ústřední páteří dálnice spojující Prahu s Brnem, která se v současné době konečně dočkala tolik očekávané rekonstrukce. Jak ale probíhala její výstavba?
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
FD

Může mi nějaký pamětník popsat, kudy vedla standardní trasa Praha - Brno před existencí dálnice?

0 0
možnosti
JS

J40a22n 51S62l77o45v48í48k

21. 6. 2013 9:13

Trasa vedla z Prahy do Jihlavy po silnici přes Kolín (nebo Kutnou Horu), Čáslav a Havlíčkův Brod. Je jisté, že pokud by se dálnice stavěla třeba nyní, vedla by právě tudy. Jenže ve 30. letech byla tendence propojit Československo co nejkratším směrem a proto trasu rozestavěli pro nás nepochopitelně nejen přes kopce v Posázaví, ale i po hřebenech Chřibů. Komunisté by D1 také postavili raději jinudy, ale rádi využili rozestavěnou trasu, kterou předtím nechali zarůst lesem. Z Jihlavy do Brna trasa staré silnice už vede podél dálnice (dnes II/602).

2 0
možnosti
LH

"Dobový název asfaltobeton" ;-D

Baroch zase perlí. Ale abych nebyl tak přísný, nutno ocenit, že alespoň v těch částech, které jsem četl, se vyvaroval ekologistické propagandy  R^

1 1
možnosti
AK

Ano, u Prahy je hustota dopravy skoro 100 tisíc aut za den. Jenže z toho skoro polovina jede během raní nebo odpolení/večerní špičky. A pak se "odborníci" diví, že tam řidiči nedodržují bezpečnou vzdálenost. Ono to prostě nejde. Pokud chcete na 3 pruzích mít vzdálenost mezi vozidly (nepočítám délku průjezdu samotného auta) 3 vteřiny, tak se tam vejde 3600 aut za hodinu. A co s tím, když tam ve špičce jede víc než 2x tolik?

1 1
možnosti
JS

J97a35n 24S80l96o77v94í21k

20. 6. 2013 11:46

Právě proto by měly být rozšířeny proměnlivé značky, omezující rychlost při vyšším provozu vozidel a ta pak mohou mít mezi sebou kratší vzdálenost aniž by došlo k ohrožení bezpečnosti, protože by měly jet všechny pruhy stejnou rychlostí. Jenže, spousta řidičů toto omezení stejně (jako i jiná) nedodržuje a dochází pak k ještě horším podmínkám, kdy v jednom pruhu jedou auta moc pomalu a v druhém zase moc rychle a zbytek mezi nimi kličkuje. Takže se jen dojíždí, brzdí, rozjíždí ... :-)

2 2
možnosti
PN

Sítí můžete nazvat cokoliv, ale rozsáhlá určitě není a to ani vzhledem k malé rozloze republiky. Navíc naše dálnice moc síťový charakter nemají a nejsou pořádně propojené ani v té Praze

4 0
možnosti
RK

Tak já si myslím že to co máme tady v ČR se dá nazvat "Dálniční síť"

0 0
možnosti
PN

A určitě nepočítali s tak masivním automobilismem jaký tu je posledních 15 let. Infrastruktura pro 40mil. z roku 1930 by byla tak akorát pro současných 10mil. My tu momentálně nemáme ani kapacity pro těch 10 mega.

3 1
možnosti
PN

V tom si dovolím nesouhlasit. Takových úseků najdete po ČR mraky. Navíc můžete sledovat, že zrovna tahle část Moravy má velké množství čtyřproudých silnic nebo i dvouproudých s mimoúrovňovým křížením. K tomu kvalitnější železniční síť než většina Čech, takže zas tak zlé to nebude

2 0
možnosti
PN

Měla to být reakce, že na Moravu se kálí, ale systém to nějak nepobral...

0 0
možnosti
PD

P33a59v11e68l 34D47i22v82i47s

19. 6. 2013 15:36

Moc hezky clanek! - jen nechapu, ze jeste dnes nekdo voli KSCM.... vlastne po skandalu 13. cervna chapu, ale stejne...[>-]

9 0
možnosti
JM

J65a63n 14M39a87š88í37n

19. 6. 2013 15:48

jaká je souvislost s KSČM? Zrovna za komančů se dálnice postavila (drtivá většina) a dodnes slouží.

PS: komanče nevolím.....

1 14
možnosti
PK

Výstavbu dálnic prosadili tlové, aby se měli kde batoumat.

1 7
možnosti
PK

A chrudošiví borolové je v tom plně podporovali!

2 1
možnosti
VJ

Obrázek 20: Dálnice připravená k provozu a už je záplatovaná...

13 0
možnosti
JH

Obrazek 25: prvni leta provozu. S peknyma prasklinama. Kde udelali soudruzi chybu.

9 1
možnosti
MJ

Stavěla, v termínech dostavěla a některé úseky slouží do GO 40 let. Dnes se postaví, termín se většinou nedodrží a do půl roku se zvlní a musí opravovat.

4 8
možnosti
PD

P35e98t28r 22D93a74v12i30d

19. 6. 2013 10:44

40 let v provozu, posledních 20 let tankodrom.

10 2
možnosti
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

15. dubna 2024

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Na samotě V lomu. Podívejte se na nejnovější glamping v Česku

17. dubna 2024

Glamping, tedy luxusní kempování, nabírá v tuzemsku v posledních letech na popularitě. Nejnovější...

Váháte, kam na dovolenou? Toulání po Dánsku vás nabije pozitivní energií

12. dubna 2024

Dříve jsme chtěli vidět celý svět, dnes máme chuť jezdit jen do zemí, ve kterých se cítíme dobře....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra: Opomíjenou lokálkou do tajemných Zlatých Hor

13. dubna 2024

S dnešním Mašinfírou vyrazíme do kraje, o kterém mnozí z vás asi neslyšeli, a to i přesto, že má za...

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Pěšky, na kole, po vodě. Horní Rakousko je utajený ráj nedaleko českých hranic

17. dubna 2024

Premium Rakousko jsem dosud znala jen pod sněhem, bylo pro mě vždy osvědčeným lyžařským cílem. Zajímalo mě...

Lyžařská střediska ukládají sníh na další sezonu, v létě ho pokryjí izolací

17. dubna 2024

Globální oteplování ohrožuje lyžařské dovolené. Některá zimní střediska proto oživují starodávný...