Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Byl to děs, nouzové dveře v A380 se za letu otevřely, popsal cestující

Britský turista vylíčil hrůzný zážitek z letu Airbusem A380 minulé pondělí pro list Daily Mail. Během letu z Bangkoku do Hongkongu se podle něho ve výšce 8 300 metrů pootevřely nouzové dveře. Po počátečních zmatcích prý posádka nakonec ucpala dveře dekami, polštáři a lepicí páskou gaffer.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T70o82m22á36š 11V41e46n46t38u54r85a 2881266645388

Dobrý den, děkujeme za připomínky. V první fázi se nám článek na Daily Mail  jevil jako zajímavý cestovatelský zážitek, kterých jsme z jinak důvěryhodnýchwebů převzali už řadu. Pokud si to dobře vybavuji Emirates v té první verzicelou událost nekomentovaly, teď zpětně viděno to samozřejmě vypadá, že to onencestující poněkud zveličil. Věřím, že nám zachováte přízeň i dál.

+4/0
18.2.2013 13:48

S87l22a19v44o44m18i91l 49R56o71z50h77o33ň 3683139691665

Bylo by na místě, aby se paní Tomanová omluvila.

Za to, jak mizerně dělá svoji práci.

Za to, že nám tu lhala.

Za to, že mi smazala příspěvek, ve kterém jsem tvrdil přesně to, co se z toho nakonec vyvrbilo.

Fakt je, že to nevypadá "teď zpětně viděno", ale že zcela zásadní logické rozpory v článku byly už od začátku a většina z nás tu tvrdila, že nic takového nastat nemohlo. Stačilo by, aby redaktor uměl jen víc než stojově překládat - zamyslet se a zavzpomínat na fyziku základní školy.

0/−1
18.2.2013 23:38

M38i62c31h26a37l 95M12i51l98l41e36r 9826292509402

zalezi na tom, jestli je nekdo zamestnavan, aby jen prebiral clanky ze zahranicniho tisku a upravoval je pro mistni konsumpci, nebo aby psal vlastni uvahy a delal k tomu vlastni vyzkum faktu

+1/0
19.2.2013 1:38

T57o85m79a98s 58H87a95c63e30k 6354507855337

"Diky za vyjadreni. Skoda ze jste nevyuzili prilezistost a "neznasilnili" nekoho treba z Technetu, kdo by vam k tomu udelal ramecek, kde by vysvetlil proc je to kravina, jak funguji dvere u letadla, jaky je rozdil tlaku vzduchu, co se stane kdyz opravdu prudce poklesne tlak v letadle a podobne veci. Podobne meli na Technetu uvedeny clanek o konspiracni teorii a hezke vysvetleni faktu k tomu.

Urcite je tu hodne ctenaru kteri "cestuji" tady na iDnes a nemaji treba tolik zkusenosti s letanim a tem by to urcite pomohlo vedet ze se nemusi bat ze by se letadlu za letu dvere otevrely, protoze na ne pusobi tlak nekolika tun a podobne veci.

+2/0
21.2.2013 7:17

M18a76r43e67k 86Š56e35b93e48s10t91a 2203661453137

dneska se na post redaktora dostává jak?? znalosti to určitě totiž nejsou....

0/−1
18.2.2013 11:27

M81a19t29o15u40š 91B90á52r68t53a 4816700746418

Je potřeba být mladý, pokud možno drzý a hlavně přehnaně sebevědomý. Pak je pro začátek potřeba se smířit s nižším platem a především umět užívat ty dvě populární klávesové zkratky a vědět, kde je na Google překladač

+2/0
18.2.2013 11:36

T94o74m51a71s 93H73a65c72e48k 6354937555917

;-D;-D;-D Jeste jste tam meli pridat tu fotku z ty ponorky co zrovna bafala nadsvetelnou rychlosti kolem a bylo by to perfektni. R^ 

Ja mam aprilove zpravy moc rad. Akorat byt Vami tak prece jen uvedu nejakou neexistujici spolecnost, ktera Vas potom nebude moci zalovat. I kdyz pravdou je uverit takovemu blabolu chce opravdu hodne dutou hlavu, ale nepodcenujte moderni spolecnost a Jihoceske matky! Jeste bude petice za zakaz dveri v letadle - a nebo rovnou vsech letadel. Pro takove a nebo mladsi ctenare jeste ne tak zbehle ve fyzice by to chtelo vysvetlujici ramecek o tom ze to je samozrejme nesmysl, a vysvetleni tech par zakladnich fyzikalnich zakonu.

+1/0
18.2.2013 5:23

J56i93r69i 42O23s84v24a53l11d 2295204926427

Mluvci spolecnosti uvedl ze se dvere za letu nemohou otevrit a ma pravdu, po technicke strance je to nerealne. Novinarka pise ze se za letu otevrely. Novinarka lze.

+3/0
17.2.2013 20:00

T64o17m88a85s 26H81a92c98e72k 6584297255917

Ono je tech nepravd (at nejsme tak prisni) v clanku vic nez dost. Spise se divim ze ten clanek tu porad je. Pritom dvere se neotevrely (pusobil na ne tlak nekolika tun ktery je drzel zavrene), vzduch urcite neproudil smerem do letadla, ale naopak ven, a tlak urcite pridce neklesal, protoze to by na snimkach musely byt videt kyslikove masky ktere by se v takovem pripade automaticky uvolnily. 

Kdyby radsi psali - pardon - prebirali  alespon neco o cem stoji za to psat, napriklad http://www.dailymail.co.uk/news/article-2279972/Anjem-Choudary-Hate-preacher-pocketing-25-000-year-benefits-calls-fanatics-live-state.html?ICO=most_read_module

Ale to neni moc bombasticke a "in".

+1/0
18.2.2013 5:45

K78a40r42e83l 35B59a47r45t96a82k 9366401955556

Milá pí. Tomanová. Proč raději nepíšete články o americké historii a literatuře? To by vám možná mohlo jít.

+3/0
17.2.2013 15:33

L31y40d74i64e 57E39i38s65e75l85t32o53v10á 4566290963734

Někdo z cestujících si chce prostě na špatně přiléhajícím těsnění namastit kapsu. 

Ale je také pravdou, že některé zprávy na IDnes bych spíš čekala v Blesku. Bohužel.

+2/0
17.2.2013 10:16

M53i49c43h53a80l 69V74o69t71a57v44a 9813803581886

Kdybyste to přeložili z Daily mail aspoň celé stejně jako jiná média, tak ten lčánek nebude vypadat tak nevěrohodně. Uvedli jte jen část vysvětlení, zbytek který popisuje co se opravdu stalo jste nějak zapomněli (ona by to pak nebyla senzace)

"Můžeme potvrdit, že na palubě našeho stroje A380 letícího z Bangkoku do Hong Kongu byl písklavý zvuk, který způsobovaly jedny z dveří ve vrchním patře. V žádný moment ale nebyla bezpečnost letu v ohrožení," reagoval mluvčí aerolinek Emirates. Toho následně podpořil i mluvčí Airbusu.

"Není možné, aby se dveře u stroje A380 během letu jen tak otevřely. Otevírají se dovnitř a mají bezpečnostní mechanismy. Ty dveře se během letu neotevřely a na palubě nedošlo k poklesu tlaku vzduchu v žádné fázi letu. Hluk byl pak způsoben nedoléháním nafukovacího těsnění dveří a spodní lišty dveří. Příčinu tohoto nedostatku nyní prošetřujeme. Přikrývky byly rozmístěny kolem dveří jen proto, abychom co nejvíce eliminovali nepříjemný zvuk," uvedl podle deníku Daily Mail mluvčí Airbusu.

+6/0
17.2.2013 8:12

S69l60a62v33o17m10i89l 85R36o13z53h20o40ň 3353129281475

To je nesmysl, mluvčí Airbusu neví, o čem mluví. Paní Tomanová přece jasně psala v článku i v diskuzi, že v kabině prudce poklesl tlak a že mnoha otvory kolem dveří fičelo dovnitř.

+3/0
17.2.2013 22:52

T52o73m60á64š 14M92a10r93n56ý 4840272952616

Hele, jak mohl dovnitř proudit studený vzduch a zároveň uvnitř klesat tlak? Neproudil ten vzduch náhodou spíš ven?

+6/0
17.2.2013 0:05

R91u46d33a 22S96l82a67v23í40k 5983708396491

Vzduch proudil ven, vevnitř klesal tlak, a v důsledku toho se ochlazovalo.

0/0
18.2.2013 11:28

J67a53r19o21s53l92a61v 46B95u98r96s28í23k 8989945394502

No tak se trochu přivřel outflow valve a šlo to ven dveřma...;-D akorát tam asi smrděly záchodky po celym letadle :D

0/0
16.2.2013 20:42

S84t57á57ň47a 87L78o16u50n49o70v73á 3658521131310

Teeeda..paní Tomanová, vy jste mi ale pohádkář...;-D

+5/−2
16.2.2013 18:37
Foto

P25a46t49r89i82c13k 91B64l59a65h92o 3497145970969

Pani Tomanova netusi ktera bije, nechte ji bejt, je to preci jenom redaktorka (asi neco jako ja profik ve tkani Perskych kobercu). Zvyknete si na neprofesionaly a tupe kopirovace textu. No proto sem chodime ne ?:-P

+3/−1
16.2.2013 19:44
Foto

P87a37t71r54i51c22k 90B61l88a47h68o 3717825280959

Amatéři ... ale co se divíte ? ČTK nebo jiná zahraniční agentura něco vydá a práce redaktora spočívá v úkonech CTRL+C a (V). Ale abychom jim nekřivdili občas využijí translate.google.com ;-)

+5/−2
16.2.2013 15:47

M93a92r76e81k 81Š73e18b22e36s57t29a 2973911543477

jj, to je to jediné co dnesaka většina redaktorů umí (čest vyjímkám)

CTRL+Cizí-------CTR+Vlastní

0/0
18.2.2013 11:29

E73d17a 52D61r42á11b20e10k 7899402623577

Dveře půjdou? To je doslovný přepis? ;-D

+3/−1
16.2.2013 14:21

A12n31d21r30e72j 68K64r71á25l 7675326335875

"ř" šlo letušce těžce vyslovit, ale možná že tu před lety studovala.. ;-)

+3/0
16.2.2013 17:48
Foto

P75ř11e23m34e53k 29H46o23m24o39l26a 5198495275856

Koukám maj tu několik odkazů, že si to bulvár vymyslel, žádný dveře se neotevřely, letadlo normálně přistálo, nic se nevyšetřuje ale idnes tu ten čláínek prostě nechá, tím ukazujete svou kvalitu ;) Rv

+11/−1
16.2.2013 13:54

R93o12m46a28n 33K70r86a10t16o84c60h42v29í38l 6796517826644

Někde jsem slyšel vtip o tom že u letadla Concorde byla nefunkční směrovka (nebo výškovka) v seznamu závad se kterýma se může letět.

Třeba jsou v tom seznamu u A380 i otevřené dveře;-D

+4/−3
16.2.2013 14:00
Foto

M84i40c86h84a55l 69Ř92e48h42á72č15e11k 8795557828

Pokud jste ve vzduchu, tak můžete a musíte letět s libovolnou závadou, která se vám ve vzduchu stane, ať je to cokoliv. Ten seznam se dělá proto, aby bylo jasné, s čím se ještě ze země může odstartovat a s čím už ne.

Ale výškovku či alespoň vyvažování letadlo nutně potřebuje, a vícemotorové letadlo bez směrovky je taky dost k ničemu, takže zrovna směrovku a výškovku bych tam nehádal. Nicméně často se dá letět i s poškozením na prvním pohled drastickým, byť někdy pouze bez pasažérů. S uraženým wingletem se dá většinou letět, B747 dokonce může bez pasažérů a se speciálně vyškolenou posádkou odstartovat do opravy pouze se třemi motory.

Minimum Equipment List pro A320 má asi 300 stran - seznam věcí, co nemusí fungovat, plus podrobný popis podmínek a omezení, která s danou nefunkční věci je nutné dodržet. Nefunkční výškovka ani směrovka tam není (ale je možné letět s rozličnými poruchami systémů spojených s výškovkou a vyvažováním, za splnění mnoha podmínek).

+6/−1
16.2.2013 14:25

R69o69m77a49n 97K61r10a74t94o38c73h21v98í17l 6436727556604

Ta směrovka byla u Concordu né u A380

0/−1
16.2.2013 14:42

K34a19r39e10l 48K42o52š78ť90á97l 8817981350385

Možná šlo o vtip, protože Concorde žádné výškovky nemá.

+4/0
16.2.2013 17:15

R77o71m59a59n 39K52r30a63t20o44c58h20v43í69l 6856157696264

Ano bylo to myšleno vtipně.

0/0
16.2.2013 17:24

R53o76m69a26n 81K31r37a35t69o17c63h27v75í68l 6986957486494

OK, děkuji.

0/0
16.2.2013 14:55

R56o13b30e34r96t 23A73n79t88o14n71í66n 73T30l81u38č31h65o22ř 1940493322347

IMHO s jakoukoliv zavadou vzniklou za letu -MUZETE letet a nebo MUSITE padat. :-P

+1/0
18.2.2013 12:45
Foto

M69i44c66h45a44l 75Ř58e24h94á30č38e11k 8495907558

Ono se skutečně něco stalo; jen to nebylo takové, jak psal Daily Mail. I malá netěsnost ve dveřích, byť to třeba není čtyřcentimetrová díra, může způsobit hluk, ochlazení, ba dokonce paniku mezi pasažéry, zvlášť těmi, kteří nevidí, o co jde, ale jen slyší ránu a svištění vzduchu a vidí nervózní letušky. (Když před startem v malém letadle mám nedovřené dveře, tak to nevidím, ale slyším - a to jsem na zemi a rychlost okolního vzduchu od vrtule je malá.) Dokonce myslím, že spousta cestujících to jako horor vnímala a že na to dlouho nezapomenou (bez ohledu na to, jestli nějaké skutečné nebezpečí hrozilo). Vyšetřování možná probíhá, možná ne - zatím jen úřad zveřejnil, že (jestli) vyšetřuje. Takže mě ten článek po odstranění informací o tom zeleném světle přijde OK.

+8/−1
16.2.2013 14:09

J62a95n 45B91l27a64ž68e95k 1856800880536

I malá netěsnost ve dveřích bude pěkně hučet. Je to jako když se pára dere ven z papiňáku. Příjemný pocit to určitě nebyl.

+2/0
16.2.2013 14:18

J13a86k10u97b 26Š32a43f84a66n60d78a 7975307741181

Nebude to nic hrozného. V této letové hladině je tlak zhruba třetinový oproti zemi. Navíc v letadle je nižší tlak něž na zemi takže ten rozdíl bude třeba někde u 0,5atm. To žádný velký přetlak není. V papiňáku je ten přetlak mnohem větší.

+1/0
16.2.2013 15:59
Foto

P50ř37e71m80e89k 81H68o68m75o13l32a 5668655725576

Jenže podle zprávy na avherald se nic nevyšetřovalo a nedošlo k poklesu tlaku, letadlo letělo dál do cílové destinace .Tak tam určitě žádný otvor nebyl. Maximálně vymačkaný těsnění ale rozhodně se tam nemohlo ochlazovat..

Já jednou nechal otevříno ale ještě jsem stihl zabrzdil na zemi, naštěstí ty dveře pěkně cvakaly.. :-)

0/0
16.2.2013 14:20

R85o56m89a71n 71K24r95a14t16o67c63h33v94í83l 6976247276184

Jste stejně jako já "hobby" odborník na letadla. 

Letadlo se ochlazovalo z důvodu "Adiabatické expanze". Přiznávám, že tento pojem jsem uviděla tady na fóru poprvé.

0/0
16.2.2013 17:23

L24y41d34i15e 89E16i84s43e20l95t75o58v65á 4706360803144

Pokud zjistili, že šlo o vadné těsnění, tak co dál vyšetřovat? Šlo o technickou závadu, kterou evidentně nikdo nezavinil.

0/0
17.2.2013 10:24

P87e35t57r 59M22a46c30o14u26r65e86k 5834708616847

Vypadá to, že tomu rozumíte, tak se zeptám. Co mi přijde divný v článku, i když pominu jestli je to kachna, že když se došlo k takovéto závadě, že nezačali ihned klesat do 14000 stop pro vyrovnání tlaku.

0/0
16.2.2013 18:28
Foto

M23i52c33h48a52l 94Ř49e15h37á61č27e29k 8545507958

Dovedu si to vysvětlit jen tak, že vevnitř tlak neklesnul (aspoň ne nijak zásadně), protože ten otvor byl opravdu malý - nejspíš to jen trochu netěsnilo.

Kdyby došlo skutečně k dekompresi, tak ve FL410 mají asi 15 vteřin a ve FL270 pár minut na to, aby si nasadili masky, a masky pro pasažéry vydrží dodávat kyslík řekněme čtvrt hodiny. V takovém případě by nikdo neměl na ucpání otvoru nebo na focení ani pomyšlení, a Daily Mail by to jistojistě rozmázl ještě mnohem víc.

+2/0
16.2.2013 20:27

P37e52t89r 95M71a65c67o94u77r21e29k 5874348286107

Tak jasně, ale tím si pilot přece nemůže být jistý, že se nestane nic závažnějšího. Známe přece nehody, kdy podobné "banality" vedly k destrukcím.

0/−1
16.2.2013 20:35

L72y58d20i61e 16E41i32s82e85l63t81o96v95á 4416920903784

S tímhle přístupem asi nemáte zrovna lehký život, co?;-D

+2/0
17.2.2013 10:28

P17e88t23r 95M87a97c94o27u27r73e22k 5284648706307

Tak já jsem diskutoval s člověkem, který o tom nejspíše něco ví. Já mám také nějaké školení a v problematice se orientuju.  Ale jestli vám je jedno, že by jste kvůli zanedbání preventivních předpisů přišla o život, tak mě ne. Podívejte se na seriál " Letecké katastrofy " na ČT2, třeba vám to otevře oči.

Doplnění informací od Michala Votavy vysvětluje proč se tak piloti rozhodly.

0/0
17.2.2013 10:45
Foto

M14i63c13h16a66l 47Ř18e73h54á65č36e23k 8735697358

Jo, to dává smysl.

Navíc je ještě možné, že k incidentu došlo až během sestupu na cílové letiště (protože toho soukromého pilota na palubě se to stalo ve FL270, ale cestovní výška byla někde koelm FL400), a v takové fázi letu by už diverze nic neurychlila.

0/0
17.2.2013 10:57

M12a85t41o22u98š 20B31á22r74t63a 4926440416298

Rád bych jenom podotkl k níže vedené diskusi, že pan Bernoulli v 18. století popsal (a ti, kteří ve škole dávali pozor si to zpamatovali) jev, který nese jeho jméno. Podstata spočívá v tom, že prodící kapalina či plyn, to je jedno, sebou strhává molekuly plynu. Tudíž škvírou ve dveřích, kolem níž několikasetkilometrovou rychlostí proudí vzduch, bude těžko dovnitř vnikat ledový vzduch. Ale možná, že je pan Bernoulli staromódní a současná fyzika se řídí mediálními zákony...

+6/−1
16.2.2013 13:15
Foto

M13i27c25h42a77l 43Ř91e34h35á52č70e42k 8445577698

Bernoulliho princip popisuje laminární proudění, neplatí pro proudění turbulentní. V případě netěsnících dveří skutečně k průniku venkovního vzduchu dovnitř dochází, byť z jiného důvodu, než je dole obhajováno. Dynamický tlak samotný to vysvětlit nedokáže, neb působí ve směru proudění. Náběžná hrana taky ne, protože dveře se otevírají dovnitř, tudíž ven z letadla nečouhá nic. Svědectví soukromého pilota na palubě je taky nutné brát s rezervou, protože v PPL se nenaučí nic o transonických rychlostech, chování vzduchu ve FL410 nebo FL270, ani o konstrukci dopravních letadel.

Jakákoliv nerovnost na povrchu letadla - například dveře zatažené dovnitř - způsobí buď zahnutí proudu vzduchu podél povrchu (pokud nerovnost není příliš velká - třeba horní strana křídla) nebo turbulenci (víry) v proudění vzduchu kolem nerovnosti (u dveří to je druhá varianta). Směr proudu vzduchu v turbulentním proudění může mít lokálně libovolný směr, například i dovnitř do letadla. Ono turbulentní proudění tudíž způsobuje (malý) průnik vzduchu zvenku dovnitř - byť opačným směrem se ho dostane víc. Zima u dveří tudíž být mohla, i když tlak vevnitř v letadla na úroveň okolního vzduchu neklesl nikdy. (Masky nevypadly.)

P.S. Já věděl, že se mi výcvik, kdy mi instruktor za letu otevřel dveře, bude hodit :)

+9/−1
16.2.2013 13:27
Foto

M74i33c34h90a24l 86Ř80e16h65á59č98e91k 8885497238

To zelené světýlko není ukazatel, zda jsou otevřené dveře; ukazatel otevření dveří v A388 je na jiném místě, které není na fotografii Daily Mailu vidět. To zakroužkované zelené světlo je tzv. "Attendant Indication Panel", což je displej ukazující stevardům informace třeba o tom, že by měli dojít k telefonu.

Detaily o AIP, včetně fotografie jedné z používaných variant, můžete vidět zde:

http://www.airbus.com/support/upgrades/cabin-related-systems-upgrades/cabin/our-products/cids-classic/attendant-indication-panel/

Dveře prostě "jenom" netěsnily. Zelené světlo svítilo, protože to asi někdo chtěl řešit po telefonu.

To, že zelené světlo skutečně svítí i v případě, že dveře otevřené nejsou, lze pěkně vidět například zde:

http://www.airliners.net/photo/Emirates/Airbus-A380-861/2147285/L/

+8/0
16.2.2013 12:50

L32i16b88o70r 36H50o92s45a40k 3775112764436

To je business class? Vypada to tam jak v nakladovem prostoru.. Nesedeli ti pasazeri az za prepazkou, nakonec?

0/−1
16.2.2013 12:54

L69i78b63u62š61e 46T50o38m11a29n54o47v96á 2618648438848

Dobrý den pane Řeháčku, děkuju za upozornění, popisek i fotografii jsme opravili.

+2/−1
16.2.2013 12:58
Foto

P53ř51e20m12e46k 81H71o17m16o76l39a 5928555895476

Už jsme to tu psali dva a dávali jsme odkaz.. Ale je to marný, je to marný, je to marný... Kdyby se ty dveře opravdu otevřely tak to veme dolů jak stihačka a nepoletí si v klidu do cílové destinace...

+2/0
16.2.2013 13:02
Foto

M53i20c36h11a96l 47Ř54e48h20á22č13e60k 8505727748

Ta díra rozhodně neměla 4cm, to je další věc, co si Daily Mail musel vymyslet. Nejspíš jen dveře byly dovnitř letadla zapadlé o 4cm - ale to neznamená, že mezi dveřmi a futrem byla 4cm mezera. (Toto je ale jen má spekulace založená na tom, že díra 4cm široka a několik metrů dlouhá by asi způsobila dekompresi; pak by fakt nikdo nefotil ani nic neutěsňoval dekama.)

+4/0
16.2.2013 13:29

R84o58m59a86n 35K89r73a95t87o16c56h55v83í17l 6576827216814

Byznys není to náhodou business?

+1/−2
16.2.2013 13:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.