Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bezpečné létání? Čtyři z deseti pilotů usnou v kabině, ukázal průzkum

Mnohým cestujícím v letadle by se asi přitížilo, kdyby věděli, že pilot během letu nekontrolovaně usnul. Nejnovější průzkum Evropské asociace pilotů ukázal, že čtyři z deseti pilotů neplánovaně během letu usnou. Třetina z nich pak uvedla, že při probuzení zjistili, že usnul i druhý pilot.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V40ě51r48a 21B63e31n87o98v49á 9499660623

Vážení, ale to spaní je docela dobře placené, jak u pilotů tak i u našich politiků, že by šlo o nový trend?

0/−2
21.11.2012 17:14
Foto

J80a25n 10H15a57ž51m93u78k54a 6173526585

Spí, protože při autopilotu, nemají nic na práci. Statistiky jasně ukazují, že se v podstatě nic neděje. Výjimečné pády letadel jsou stejně, když jsou piloti vzhůru.

+1/0
21.11.2012 16:31

M81a85r48e13k 90H80r57u69b90y 6897342651598

Chrapou, protoze nemaj nic na praci. Mohli by treba prebirat hrasek a cocku ;-)

+2/−2
21.11.2012 10:59

J94i69ř96í 15K62o47c46u23r43e61k 6565764765258

Hmm tak si schrupnou, když mají zaplého autopilota. Od toho je to taky autopilot, aby si pohlídal kurz a výšku. Jiné letící letadlo zaznamená dřív radar, než pilot na vlastní oči uvidí. Zatáčky, ze kterých by se dalo vyletět ani stromy či mosty, do kterých by se dalo narazit nad atlantikem nejsou.

Nakonec ... ten živák na mašině potřebujete jenom když jedete nad 100 km/h a taky jenom v ČR. U takového TGV se fakt na živák nejezdí.

+1/−1
20.11.2012 23:37

J42a23n 35N54o61v95á40k 6674154486123

No ono to s autopilotem je asi dost nuda. Mě byla vyprávěna historka, že piloti odstartovali a pak ke kniplu posadili kamaráda, co měl zkušenosti max s větroněm a šli dozadu hrát karty. Potom, co se s tím hodinu pral přišli, vypnuli autopilota a přistáli.:-)

A jinak mi ten článek připoměl jeden "propagandistický" dokument od "lháře a komunisty" M.Moora, kde se mimo objevil příběh velké letecké havárie. Při přehrávání záznamu hovorů v kabině z černé skříňky se ukázalo, že piloti se těsně před smrtí spolu bavili o tom, jak jsou unavení a jak to nedávají. Havárii už potom nedokázali zabránit a zemřeli (a s nimi i kopa cestujících).

0/−2
20.11.2012 22:04

E60d45a 57D84r15á20b34e19k 7799912903977

To je nesmysl, protože autopilota by ten větroňář přapral a pak by měli "piloti" docela problém ;-DRv P.S. Přistání by zvládla automatika také, klidně jste tu svou smyšlenou historku mohl ještě víc vyšperkovat ;-D

+1/−2
21.11.2012 12:04

P18a57t12r89i20k 45M72a14r51e43k 8142807548576

Ne u vsech letadel kniplem vypnete/ preperete autopilota

0/0
21.11.2012 18:17

J76a97n 21N97o97v38á38k 6104234456853

Není vymyšlená. Mám to přímo od "pilota".

+1/0
22.11.2012 10:26

M76a84r75t51i66n 51S15o61u31š43e55k 8528483389775

Já to říkám pořád, vykopněte lidi z letadel, aut i lokomotiv a šoupněte tam počítače.

.

Počítač nespí, počítač se nemýlí, počítač rozhoduje ve zlomku nanosekund, počítač má komplexní přehled o tisících proměnných...

.

Já bych do autobusu/auta/letadla řízeného počítačem nastupoval mnohem radostněji, než když tam sedí nějaký šedesátiletý děda před infarktem ;-D

0/−14
20.11.2012 21:30
Foto

P93a13v39e55l 93Č24e80r34n65í75k 1428815800910

při běžném linkovém letu by to počítač určitě zvládl bez problémů. Při manévrování už ale bude lepší pilot. Aspoň pár let. V USA už máte povolené v několika státech robotická auta, takže se výzkum na tohle téma rozběhl naplno (protože to už nikoho nelimituje) a to znamená že se v tomhle ohledu brzo dočkáme velkého postupu.

+1/−1
20.11.2012 21:49
Foto

M10i78c28h11a76l 74Ř58e94h29á74č91e46k 8385487948

Autopilot nezvládá všechny situace, které dokáže bez problémů uřídit pilot. Autopilot rád vlétne třeba do bouřkové oblačnosti. Autopilot se vypojí v případě příliš velkých variací v rychlosti nebo náklonu. Autopilot neřeší TCAS RA. Autopilot (FMS) nedokáže rozhodnout, co dělat, když je spotřeba paliva o 5% vyšší, než by podle všech propočtů měla být - a větrem to není.

Autopilot (a nad ním pracující systémy) je skvělá pomůcka, ale nemůžou pracovat bez dohledu lidského mozku. Respektive můžou, ale je to mnohem méně bezpečné.

+5/0
21.11.2012 11:22

E55d63a 64D55r59á10b60e16k 7199162403827

Počítač má sice "komplexní přehled o tisících proměnných", ale když se letadlo chová jinak, než by podle výpočtu z proměnných mělo, tak je počítač nahranej a bzemocnej jak malý dítě ;-DRv

+3/0
21.11.2012 12:06

K70a94m27i11l 75S72c79h50w51a55g72e29r 3373116295546

:D no vzhledem k moji práci bych nesedl do něčeho, co řídí počítač :D "Nemýlí se, nespí" ;-D no jde vidět, že o počítačích nic nevíte! A ukažte mi počítač, který by uměl rozhodnout na základě tisíců proměnných během zlomku nanosekundy. A používat slovo komplexní v jedné větě se slovem počítač je naprosto nepochopitelné. Počítač je spíš soubor izolovaných funkčních celků, které při správném vyladění nějak dokážou spolupracovat.

.

Ale jo možná za pár let by mohli řídit metro a pár desetiletí třeba i auta, a těch autonomních letadel se možná dožijete, když budete pravidelně cvičit, zdravě jíst a pilot ve ve vašem letu neusne. :-P

+3/−1
21.11.2012 12:12
Foto

M43i36c28h31a43l 94Ř26e79h86á27č25e46k 8495787678

Napadl mě konkrétní příklad letu, který by dopadl hůře, kdyby řídily počítače: diverze EK147 do Ruzyně 9.11.2012. Počítače by nedokázaly o diverzi rozhodnout. Klesání by bylo pomalejší (bez spoilerů), takže zdržení. Přílet by nebyl vektorován, ale podle STAR, další zdržení. Při přiblížení by nemohli proletět vzdušný prostor třídy E, další zdržení. Té paní ani rychlá diverze nepomohla, ale s počítačem by neměla ani šanci.

Když se podívám na další incidenty, u většiny mi vychází, že bez lidského faktoru by dopadly o hodně hůř; i triviální situace jako turbulence by bez živých pilotů končily ztrátami na životech. Naproti tomu existuje jen málo incidentů a nehod, které by zvládl stroj sám lépe, než si počínali lidé. Pár jich určitě existuje - ale teď se mi nevybavuje ani jeden, o kterém bych mohl prohlásit, že kdyby na řízení od začátku do konce nešáhl člověk, že by to dopadlo lépe. U některých incidentů jsou úseky, kde tomu piloti nepomohli - ale jde mi o celý problém od začátku do konce.

0/0
21.11.2012 16:32

K94a66t67e28r21i57n79a 74L45a62b75a25n15i22c19o82v40a 6727586867645

a pocitaci by se asi pravdepodobne nepovedlo pristat na hudsonu, aniz by se kdokoli zranil...

+1/0
1.2.2013 17:25

M71a13r63t49i60n 31J84i94z85d61n34ý 3145151921616

Do kabiny nejakou peknou letusku, aby je udrzovala ve stavu bdelosti

+3/−1
20.11.2012 17:50

J41a44n 60P35a31v77e48l 8553962428496

Nejlepší řešení by asi bylo, aby se společnosti přestaly chovat jako pokrytci a prostě jednoho z nich nechali legálně pohodlně spát, zatímco by dost pečlivě ohlídali toho druhého aby si šlofíka nehodil také. Při správném nastavení by ho podle mě piloti neobcházeli, protože rozumní lidé rozumná opatření respektují.

+19/−1
20.11.2012 16:29

F64i80l15i16p63e 19S16a18l17a11m94a 6244572189

tak pozor, ono se dneska legálně spát může, akorát na to potřebujete mít dva bdělé v kokpitu, a to může být problém.

+5/−1
20.11.2012 19:22

J28a52n 60P66a88v63e79l 8173132888776

Nejsem pilot, ale k čemu dva bdělí?

0/−1
20.11.2012 22:19

T40o24m 35K38r49a35u25s 2923620872443

Pozadovane minimum u komercnich letu

+2/−1
20.11.2012 23:04

I40v14a55n 28Z50y95k86á52n 9330423659216

pokud jediný bdělý dostane zdravotní indispozici za letu, tak se o tom ten spící ani nemusí dozvědět. Druhý bděly pilot v kokpitu je jako aktivní záloha. Podstatné je tam to slůvko AKTIVNÍ.

+6/0
21.11.2012 0:06

K73a68t30e12r46i75n59a 10M11a96t12t74h40e75w92s 3814714545871

Na dlouhych letech maji pilotu i vice nez dva a vzadu spaci kabinku, kam si legalne chodi schrupnout. Clanek je trochu neuplny, protoze neuvadi, o jak dlouhych letech se hovori. Jestli pilot pravidelne usina na lince Praha - Bratislava, tak je to dost problem. Jestli Londyn - Los Angeles, tak tam je vice mista na trochu spanku za kniplem.

+5/−1
20.11.2012 19:54

T41o25m 64K64r26a35u84s 2173600662173

Na lince Londyn -LA se nespi za kniplem ale v te zminene pilotske odpocinkove kabince, zatimco letadlo ma v rukou nahradni posadka.

+3/−1
20.11.2012 23:06

M11a35r16e81k 69F27l74e65k93a89č 2260224832393

NO hlavně že neusnul i autopilot!

+7/−1
20.11.2012 16:28

M13i58c25h75a64l 20Z58e51t69e20k 3328412530657

Chtělo by to tlačítko zvané "živák", jako mají lokomotivy. Pokud ho strojvůdce po zaznění bzučáku nestiskne, vlak se zastaví.....R^

+8/−4
20.11.2012 14:26

P47e30t49r 74J92e49l40í94n72e15k 9698214225543

tak hlavně aby nezastavilo pak letadlo

+20/−1
20.11.2012 16:09

M79a32r47e35k 47F51l41e95k81a57č 2450904512903

Tak asi by stačilo nějaké řinčení zvonku na přivolání posádky případně obyčejný budík

+1/−2
20.11.2012 16:28
Foto

P75a63v22e59l 94Č43e22r38n51í95k 1718185450620

Přesně tak :) kdo usne, ať spadne ;-D

0/−2
20.11.2012 21:47

V27á30c12l59a50v 47P39c25h40á10l93e28k 8276942871532

Čemu se divíme??? Dnešní pilot je jen "dohlížitel nads trojem". Když budete v práci ráno půl hodiny startovat mašinu, na koncism ěny ji půl hodiny budete "brzdit"a  zastavovat, a 6 hodin mezitím ji budetejen  hlídat, tak se vám to dříve nebo později taky stane...

+18/−2
20.11.2012 13:04

M92i44r14o49s52l80a38v 15Ž97v61á58t45o19r18a 5828511786339

mozna by ses mel prihlasit do vyberoveho rizeni na pilota

+3/−12
20.11.2012 13:48

P59a28t39r25i87k 91M50a38r34e96k 8292947488926

myslim ze jste to vystihnul opravdu dobre

ono kdyz clovek jenom kontroluje a nic nedela.. tak je ta unava rozhodne horsi, nez kdyz to aktivne ridi :)

+5/−1
20.11.2012 21:01

A21n55t17o28n25í10n 58P77o76l31i31c44k48ý 9760652931897

No, a představte si, že moderní letadla nepotřebují pilota ani na to přistání.

+1/−1
20.11.2012 21:18
Foto

M85i44c74h25a64l 93Ř73e15h88á60č60e40k 8105807118

Potřebují, a to i během automatického přistání. Detaily viz níže.

0/0
22.11.2012 10:47

J42a63k96u26b 95K37r43č60í17n 4582698609472

Dost dobře nechápu, proč piloti nemají v kabině to samé, co je v každé lokomotivě a to tzv. tlačítko bdělosti. To se musí cyklicky mačkat, pokud se tak nestane, spustí se alarm a pokud ani to nezabere, tak se vlak zastaví. No u letadla by takové zastavení mohlo být zajímavé;-D.

+5/−3
20.11.2012 12:52

P66a70v15e88l 56N40o35v15á61k 7581456399523

Možná by stačil senzor na snímání unavy, volvi to už testuje je dost možný že už to funguje v praxi někde :) ale nedivím se těm pilotům predstavte si že jedete v kuse 10 hodin pořád rovně po fakt hezké silnici asi bych taky zachrapal...

+4/−2
20.11.2012 13:01

T33o50m 94K69r27a25u89s 2313620462443

Piloti nemaji sluzbu nonstop 10 hodin za kniplem.

0/0
20.11.2012 23:09

T11o95m73á88š 17S40w64a56t45z14i53n50a 6932899340207

no jo, ale co se "zastaveným" (stojícím) letadlem ve vzduchu nad Atlantikem...:-)

+4/−1
20.11.2012 13:13

P34a70v17e58l 44N66o59v96á90k 7361666629983

Toť otázka... každopádně by si letuška měla vzít oranžovou vestu a jít letadlo.označit trojuhelnikem...

+21/−2
20.11.2012 13:20
Foto

M43i32c75h48a52l 52Ř21e39h38á41č72e50k 8155747958

Jeden z důvodů může být třeba to, že to tlačítko by dost dobře v některých fázích letu zmáčknout nešlo. Dvoupilotní posádka, počasí blízko minim, pilot řídící má jednu ruku na řízení, druhou na plynu, pilot neřídící komunikuje a dělá checklist, a ještě se díva z okna, jestli uvidí runway - to si fakt nedovedu představit. Alarm třeba 50ft nad výškou rozhodnutí, protože prostě na tlačítko čas nebyl, by asi taky bezpečnost dost snížil, spíš než naopak.

Chápu, že idea byla spíš mířena na cestovní let, ale i tam jsou situace, kdy na tlačítko prostě čas není. Především nouzové situace, ale i mimo nouzi - třeba řešení počasí v destinaci a rozhodnutí o diverzi; pilot řídící nemá dost rukou, aby mačkal další tlačítko, a pilot neřídící se věnuje té situaci, kterou je nutné řešit, a vyrušování situaci nepomůže. Ne, děkuji, nechci.

Spíš než řešit, co dělat, aby unavený pilot neusnul, by bylo lepší věnovat stejné úsilí a prostředky tomu, aby piloti nebyli unavení. Výsledek bude mnohem lepší.

+3/−1
20.11.2012 14:52

F87i46l51i29p32e 34S64a20l38a75m37a 6514602169

ono stačí i v té hladině, jeden spí legálně, druhý řídí, komunikuje a vyplňuje OFP, obědvá, čte noviny, luští křížovku.

Jinak to nemusí být ani tak o úvaně, jasně, že pokud je člověk vyspaný, tak se líp vzdoruje, ale ona tam nahoře je někdy fakt hodně velká nuda.

+3/−1
20.11.2012 15:10
Foto

M38i19c49h37a89l 81Ř14e19h27á27č50e81k 8675227408

Je to tak. Zvlášť v noci je asi lepší částečně dělat něco, co nesouvisí s letem (třeba luštit křížovku, jak zmiňujete), než čumět šest hodin do přístrojů. Ta činnost navíc sice odvádí trochu pozornosti, ale zase dost snižuje riziko usnutí, což naštěstí i hodně kapitánů chápe a nemivá s takovou činností problém.

+2/−1
20.11.2012 15:52

J77a27k71u26b 54Š32a94f47a29n20d79a 7205967211381

Tak pokud má vypnutého autopilota a občas hýbne pákou tak by tlačítko mačkat nemusel. To asi není problém zařídit.

0/−1
20.11.2012 16:43
Foto

M23i75c83h86a77l 35Ř43e40h64á46č15e16k 8415427118

Třeba usne těsně předtím, než se autopilot sám vypne. Nebo je autopilot zapnutý a pilot má ruce na řízení nebo v těsné blízkosti, jako při automatickém přistání. Třeba nejde monitorovat řízení, protože je někdy pevně spojeno s řídícími plochami.

Jak by to mělo fungovat v dvoupilotní posádce, aby to tlačítko museli mačkat oba, a ne jeden pilot jedno tlačítko (nebo obě?), zatímco ten druhý spí?

V nových Cirrusech je něco jako tlačítko mrtvého muže jako součást ochrany proti hypoxii - byť to není samostatné tlačítko, ale systém sleduje mačkání všech tlačítek na FMS. Řízení monitorováno není a být nemůže. Jsem ochoten přiznat, že to snad jednou i někomu život zachrání, a jsem rád, že to v letadle je. Jako obrana proti hypoxii ale stačí, aby byl funkční jeden pilot (i když by byli v letadle dva), ten je pak schopen se situací něco udělat. Nedovedu si moc představit, jak by to mělo fungovat jako obrana proti spánku; nevidím, jak to vyřeší dvoupilotní provoz a spánek jednoho z pilotů.

0/−1
20.11.2012 17:56

P15a83t81r52i26k 44M59a34r88e88k 8822867548886

pokud ma autopilota vypnuteho tak urcite neusne .. protoze ho ma vypnutehou pouze kdyz pristava nebo vzleta :) ..

navic dneska umi autopilot i pristat .. takze nevidim v tom zas takovy problem .. a kdyz uz by se s letadlem neco delo .. tak predpokladam ze se aspon jeden z nich probudi .. jinak samozrejme... jeden by mel byt vzdy vzhuru .. ale ono to fakt nebude nic lehkeho ... takovy ridic kamionu, kdyz bude mit zapnute drzeni stopy na dalnici a aktivni tempomat ... tak predpokladam ze v noci taky do par minut spi ..

0/−1
20.11.2012 21:04
Foto

M69i70c34h97a30l 15Ř22e68h90á37č53e98k 8915377848

Autopilot nemusí být a není zapnutý po celou dobu letu. Třeba průlet turbulentním vzduchem nezvládá, tam se často řídí ručně.

Automatické přistání vlastně tak úplně automatické není. Klapky, podvozek, rozhodnutí o použité síle autobrake, určení Vref, armování autrobrake/spoilerů, rozhodnutí v minimech, stažení plynu při podrovnání - nic z toho nedělá automat (a to jsem asi ještě na další ne-automatické věci zampomněl).

"Automatické" přistání je navíc velmi náročné na provedení. Jak na posádku (pro piloty je to mnohem těžší než ruční přistání), tak pro letiště. Je snížená kapacita letiště (protože rozestupy musí být větší kvůli ochraně paprsku ILS), vyčkávání se děje na vyčkávacích místech dále od RWY (opět kvůli ochraně ILS). Automatické přistání má navíc nižší limity třeba na boční vítr, s kterým si lépe dokáže poradit člověk.

Já bych nechtěl vsadit svůj život na to, že se předpokládá, že se pilot probudí. Ani bych nechtěl, aby lidi, co létají se mnou, vsázeli své životy na to samé.

0/0
21.11.2012 11:32

P88a84t88r41i87k 77M78a15r22e39k 8842957408346

Ano, mate pravdu, brzdeni a dalsi veci autopilot nezvlada

Ale proto jsem na konec prispevku psal, ze samozrejme jeden z pilotu by mel byt vzhuru vzdy, ale nenechat je vyspat vubec, to by mohlo byt jeste horsi, az by pak rucne pristavali, nedej boze jako ILS v mlze, tam bych klidny nebyl, kdybych vedel ze pilot uz 12h nespal

0/0
21.11.2012 18:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.