Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bezpečné létání? Čtyři z deseti pilotů usnou v kabině, ukázal průzkum

Mnohým cestujícím v letadle by se asi přitížilo, kdyby věděli, že pilot během letu nekontrolovaně usnul. Nejnovější průzkum Evropské asociace pilotů ukázal, že čtyři z deseti pilotů neplánovaně během letu usnou. Třetina z nich pak uvedla, že při probuzení zjistili, že usnul i druhý pilot.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V41ě26r79a 44B49e80n61o42v71á 9979620253

Vážení, ale to spaní je docela dobře placené, jak u pilotů tak i u našich politiků, že by šlo o nový trend?

0/−2
21.11.2012 17:14
Foto

J98a79n 20H23a61ž98m32u94k13a 6603596595

Spí, protože při autopilotu, nemají nic na práci. Statistiky jasně ukazují, že se v podstatě nic neděje. Výjimečné pády letadel jsou stejně, když jsou piloti vzhůru.

+1/0
21.11.2012 16:31

M92a93r38e72k 57H44r26u24b30y 6557382581498

Chrapou, protoze nemaj nic na praci. Mohli by treba prebirat hrasek a cocku ;-)

+2/−2
21.11.2012 10:59

J39i31ř77í 71K21o49c35u92r59e40k 6475574335178

Hmm tak si schrupnou, když mají zaplého autopilota. Od toho je to taky autopilot, aby si pohlídal kurz a výšku. Jiné letící letadlo zaznamená dřív radar, než pilot na vlastní oči uvidí. Zatáčky, ze kterých by se dalo vyletět ani stromy či mosty, do kterých by se dalo narazit nad atlantikem nejsou.

Nakonec ... ten živák na mašině potřebujete jenom když jedete nad 100 km/h a taky jenom v ČR. U takového TGV se fakt na živák nejezdí.

+1/−1
20.11.2012 23:37

J18a58n 29N92o80v66á29k 6514544516883

No ono to s autopilotem je asi dost nuda. Mě byla vyprávěna historka, že piloti odstartovali a pak ke kniplu posadili kamaráda, co měl zkušenosti max s větroněm a šli dozadu hrát karty. Potom, co se s tím hodinu pral přišli, vypnuli autopilota a přistáli.:-)

A jinak mi ten článek připoměl jeden "propagandistický" dokument od "lháře a komunisty" M.Moora, kde se mimo objevil příběh velké letecké havárie. Při přehrávání záznamu hovorů v kabině z černé skříňky se ukázalo, že piloti se těsně před smrtí spolu bavili o tom, jak jsou unavení a jak to nedávají. Havárii už potom nedokázali zabránit a zemřeli (a s nimi i kopa cestujících).

0/−2
20.11.2012 22:04

E84d37a 80D48r93á53b50e60k 7729312773537

To je nesmysl, protože autopilota by ten větroňář přapral a pak by měli "piloti" docela problém ;-DRv P.S. Přistání by zvládla automatika také, klidně jste tu svou smyšlenou historku mohl ještě víc vyšperkovat ;-D

+1/−2
21.11.2012 12:04

P90a21t33r66i42k 63M90a25r33e36k 8172647118626

Ne u vsech letadel kniplem vypnete/ preperete autopilota

0/0
21.11.2012 18:17

J57a91n 29N87o75v36á81k 6364224536533

Není vymyšlená. Mám to přímo od "pilota".

+1/0
22.11.2012 10:26

M65a85r95t95i60n 84S40o15u95š11e68k 8428623199905

Já to říkám pořád, vykopněte lidi z letadel, aut i lokomotiv a šoupněte tam počítače.

.

Počítač nespí, počítač se nemýlí, počítač rozhoduje ve zlomku nanosekund, počítač má komplexní přehled o tisících proměnných...

.

Já bych do autobusu/auta/letadla řízeného počítačem nastupoval mnohem radostněji, než když tam sedí nějaký šedesátiletý děda před infarktem ;-D

0/−14
20.11.2012 21:30
Foto

P59a73v61e10l 73Č82e91r89n91í67k 1528435110260

při běžném linkovém letu by to počítač určitě zvládl bez problémů. Při manévrování už ale bude lepší pilot. Aspoň pár let. V USA už máte povolené v několika státech robotická auta, takže se výzkum na tohle téma rozběhl naplno (protože to už nikoho nelimituje) a to znamená že se v tomhle ohledu brzo dočkáme velkého postupu.

+1/−1
20.11.2012 21:49
Foto

M50i63c98h78a22l 75Ř76e93h28á71č51e76k 8595157608

Autopilot nezvládá všechny situace, které dokáže bez problémů uřídit pilot. Autopilot rád vlétne třeba do bouřkové oblačnosti. Autopilot se vypojí v případě příliš velkých variací v rychlosti nebo náklonu. Autopilot neřeší TCAS RA. Autopilot (FMS) nedokáže rozhodnout, co dělat, když je spotřeba paliva o 5% vyšší, než by podle všech propočtů měla být - a větrem to není.

Autopilot (a nad ním pracující systémy) je skvělá pomůcka, ale nemůžou pracovat bez dohledu lidského mozku. Respektive můžou, ale je to mnohem méně bezpečné.

+5/0
21.11.2012 11:22

E87d59a 66D78r84á75b17e74k 7219792693727

Počítač má sice "komplexní přehled o tisících proměnných", ale když se letadlo chová jinak, než by podle výpočtu z proměnných mělo, tak je počítač nahranej a bzemocnej jak malý dítě ;-DRv

+3/0
21.11.2012 12:06

K95a13m38i17l 51S38c87h54w46a69g63e50r 3423236645556

:D no vzhledem k moji práci bych nesedl do něčeho, co řídí počítač :D "Nemýlí se, nespí" ;-D no jde vidět, že o počítačích nic nevíte! A ukažte mi počítač, který by uměl rozhodnout na základě tisíců proměnných během zlomku nanosekundy. A používat slovo komplexní v jedné větě se slovem počítač je naprosto nepochopitelné. Počítač je spíš soubor izolovaných funkčních celků, které při správném vyladění nějak dokážou spolupracovat.

.

Ale jo možná za pár let by mohli řídit metro a pár desetiletí třeba i auta, a těch autonomních letadel se možná dožijete, když budete pravidelně cvičit, zdravě jíst a pilot ve ve vašem letu neusne. :-P

+3/−1
21.11.2012 12:12
Foto

M88i57c96h33a86l 38Ř14e18h85á64č25e50k 8435887868

Napadl mě konkrétní příklad letu, který by dopadl hůře, kdyby řídily počítače: diverze EK147 do Ruzyně 9.11.2012. Počítače by nedokázaly o diverzi rozhodnout. Klesání by bylo pomalejší (bez spoilerů), takže zdržení. Přílet by nebyl vektorován, ale podle STAR, další zdržení. Při přiblížení by nemohli proletět vzdušný prostor třídy E, další zdržení. Té paní ani rychlá diverze nepomohla, ale s počítačem by neměla ani šanci.

Když se podívám na další incidenty, u většiny mi vychází, že bez lidského faktoru by dopadly o hodně hůř; i triviální situace jako turbulence by bez živých pilotů končily ztrátami na životech. Naproti tomu existuje jen málo incidentů a nehod, které by zvládl stroj sám lépe, než si počínali lidé. Pár jich určitě existuje - ale teď se mi nevybavuje ani jeden, o kterém bych mohl prohlásit, že kdyby na řízení od začátku do konce nešáhl člověk, že by to dopadlo lépe. U některých incidentů jsou úseky, kde tomu piloti nepomohli - ale jde mi o celý problém od začátku do konce.

0/0
21.11.2012 16:32

K97a51t13e80r90i88n63a 10L47a70b60a24n28i95c25o46v71a 6207616847625

a pocitaci by se asi pravdepodobne nepovedlo pristat na hudsonu, aniz by se kdokoli zranil...

+1/0
1.2.2013 17:25

M82a46r85t66i98n 30J31i86z22d46n21ý 3575821641986

Do kabiny nejakou peknou letusku, aby je udrzovala ve stavu bdelosti

+3/−1
20.11.2012 17:50

J39a42n 73P65a35v57e58l 8613352248846

Nejlepší řešení by asi bylo, aby se společnosti přestaly chovat jako pokrytci a prostě jednoho z nich nechali legálně pohodlně spát, zatímco by dost pečlivě ohlídali toho druhého aby si šlofíka nehodil také. Při správném nastavení by ho podle mě piloti neobcházeli, protože rozumní lidé rozumná opatření respektují.

+19/−1
20.11.2012 16:29

F21i69l28i53p39e 81S13a33l25a15m26a 6234902689

tak pozor, ono se dneska legálně spát může, akorát na to potřebujete mít dva bdělé v kokpitu, a to může být problém.

+5/−1
20.11.2012 19:22

J42a23n 34P33a49v65e45l 8413262178386

Nejsem pilot, ale k čemu dva bdělí?

0/−1
20.11.2012 22:19

T45o94m 59K15r33a83u59s 2523230182603

Pozadovane minimum u komercnich letu

+2/−1
20.11.2012 23:04

I67v68a17n 38Z53y58k48á92n 9220283829966

pokud jediný bdělý dostane zdravotní indispozici za letu, tak se o tom ten spící ani nemusí dozvědět. Druhý bděly pilot v kokpitu je jako aktivní záloha. Podstatné je tam to slůvko AKTIVNÍ.

+6/0
21.11.2012 0:06

K91a44t34e38r85i57n49a 79M53a21t24t92h86e53w28s 3904314665701

Na dlouhych letech maji pilotu i vice nez dva a vzadu spaci kabinku, kam si legalne chodi schrupnout. Clanek je trochu neuplny, protoze neuvadi, o jak dlouhych letech se hovori. Jestli pilot pravidelne usina na lince Praha - Bratislava, tak je to dost problem. Jestli Londyn - Los Angeles, tak tam je vice mista na trochu spanku za kniplem.

+5/−1
20.11.2012 19:54

T76o59m 80K54r65a26u20s 2223850912323

Na lince Londyn -LA se nespi za kniplem ale v te zminene pilotske odpocinkove kabince, zatimco letadlo ma v rukou nahradni posadka.

+3/−1
20.11.2012 23:06

M93a20r62e96k 66F69l98e55k73a93č 2730384172563

NO hlavně že neusnul i autopilot!

+7/−1
20.11.2012 16:28

M53i23c51h98a40l 56Z71e55t57e16k 3478212890687

Chtělo by to tlačítko zvané "živák", jako mají lokomotivy. Pokud ho strojvůdce po zaznění bzučáku nestiskne, vlak se zastaví.....R^

+8/−4
20.11.2012 14:26

P21e75t45r 63J86e30l26í14n40e88k 9858574915743

tak hlavně aby nezastavilo pak letadlo

+20/−1
20.11.2012 16:09

M92a76r13e31k 72F96l21e12k67a22č 2540444602483

Tak asi by stačilo nějaké řinčení zvonku na přivolání posádky případně obyčejný budík

+1/−2
20.11.2012 16:28
Foto

P62a55v58e54l 78Č40e43r96n58í19k 1508865400490

Přesně tak :) kdo usne, ať spadne ;-D

0/−2
20.11.2012 21:47

V81á62c23l81a64v 95P62c79h12á26l47e92k 8566182171322

Čemu se divíme??? Dnešní pilot je jen "dohlížitel nads trojem". Když budete v práci ráno půl hodiny startovat mašinu, na koncism ěny ji půl hodiny budete "brzdit"a  zastavovat, a 6 hodin mezitím ji budetejen  hlídat, tak se vám to dříve nebo později taky stane...

+18/−2
20.11.2012 13:04

M51i69r76o51s83l39a40v 77Ž61v41á94t28o92r79a 5858651716309

mozna by ses mel prihlasit do vyberoveho rizeni na pilota

+3/−12
20.11.2012 13:48

P15a98t72r79i63k 85M81a52r42e17k 8852837348896

myslim ze jste to vystihnul opravdu dobre

ono kdyz clovek jenom kontroluje a nic nedela.. tak je ta unava rozhodne horsi, nez kdyz to aktivne ridi :)

+5/−1
20.11.2012 21:01

A35n11t97o27n62í96n 96P32o81l14i12c64k67ý 9610192451617

No, a představte si, že moderní letadla nepotřebují pilota ani na to přistání.

+1/−1
20.11.2012 21:18
Foto

M36i83c87h12a33l 45Ř71e16h90á68č40e96k 8335917778

Potřebují, a to i během automatického přistání. Detaily viz níže.

0/0
22.11.2012 10:47

J16a15k91u90b 81K67r12č74í32n 4822278689772

Dost dobře nechápu, proč piloti nemají v kabině to samé, co je v každé lokomotivě a to tzv. tlačítko bdělosti. To se musí cyklicky mačkat, pokud se tak nestane, spustí se alarm a pokud ani to nezabere, tak se vlak zastaví. No u letadla by takové zastavení mohlo být zajímavé;-D.

+5/−3
20.11.2012 12:52

P97a28v29e43l 96N54o58v98á46k 7861126659363

Možná by stačil senzor na snímání unavy, volvi to už testuje je dost možný že už to funguje v praxi někde :) ale nedivím se těm pilotům predstavte si že jedete v kuse 10 hodin pořád rovně po fakt hezké silnici asi bych taky zachrapal...

+4/−2
20.11.2012 13:01

T21o70m 37K65r35a57u21s 2343580612683

Piloti nemaji sluzbu nonstop 10 hodin za kniplem.

0/0
20.11.2012 23:09

T27o63m92á34š 19S65w29a15t76z92i17n72a 6492969100787

no jo, ale co se "zastaveným" (stojícím) letadlem ve vzduchu nad Atlantikem...:-)

+4/−1
20.11.2012 13:13

P42a77v68e27l 89N35o54v56á40k 7461656569683

Toť otázka... každopádně by si letuška měla vzít oranžovou vestu a jít letadlo.označit trojuhelnikem...

+21/−2
20.11.2012 13:20
Foto

M56i52c48h65a60l 26Ř42e60h34á89č80e67k 8955887428

Jeden z důvodů může být třeba to, že to tlačítko by dost dobře v některých fázích letu zmáčknout nešlo. Dvoupilotní posádka, počasí blízko minim, pilot řídící má jednu ruku na řízení, druhou na plynu, pilot neřídící komunikuje a dělá checklist, a ještě se díva z okna, jestli uvidí runway - to si fakt nedovedu představit. Alarm třeba 50ft nad výškou rozhodnutí, protože prostě na tlačítko čas nebyl, by asi taky bezpečnost dost snížil, spíš než naopak.

Chápu, že idea byla spíš mířena na cestovní let, ale i tam jsou situace, kdy na tlačítko prostě čas není. Především nouzové situace, ale i mimo nouzi - třeba řešení počasí v destinaci a rozhodnutí o diverzi; pilot řídící nemá dost rukou, aby mačkal další tlačítko, a pilot neřídící se věnuje té situaci, kterou je nutné řešit, a vyrušování situaci nepomůže. Ne, děkuji, nechci.

Spíš než řešit, co dělat, aby unavený pilot neusnul, by bylo lepší věnovat stejné úsilí a prostředky tomu, aby piloti nebyli unavení. Výsledek bude mnohem lepší.

+3/−1
20.11.2012 14:52

F13i97l87i68p35e 78S78a55l88a44m78a 6904182469

ono stačí i v té hladině, jeden spí legálně, druhý řídí, komunikuje a vyplňuje OFP, obědvá, čte noviny, luští křížovku.

Jinak to nemusí být ani tak o úvaně, jasně, že pokud je člověk vyspaný, tak se líp vzdoruje, ale ona tam nahoře je někdy fakt hodně velká nuda.

+3/−1
20.11.2012 15:10
Foto

M92i71c98h71a46l 30Ř49e67h17á88č80e66k 8275177868

Je to tak. Zvlášť v noci je asi lepší částečně dělat něco, co nesouvisí s letem (třeba luštit křížovku, jak zmiňujete), než čumět šest hodin do přístrojů. Ta činnost navíc sice odvádí trochu pozornosti, ale zase dost snižuje riziko usnutí, což naštěstí i hodně kapitánů chápe a nemivá s takovou činností problém.

+2/−1
20.11.2012 15:52

J87a58k93u46b 22Š53a42f57a95n31d89a 7765957591301

Tak pokud má vypnutého autopilota a občas hýbne pákou tak by tlačítko mačkat nemusel. To asi není problém zařídit.

0/−1
20.11.2012 16:43
Foto

M81i34c34h24a41l 27Ř80e95h59á68č91e44k 8895987878

Třeba usne těsně předtím, než se autopilot sám vypne. Nebo je autopilot zapnutý a pilot má ruce na řízení nebo v těsné blízkosti, jako při automatickém přistání. Třeba nejde monitorovat řízení, protože je někdy pevně spojeno s řídícími plochami.

Jak by to mělo fungovat v dvoupilotní posádce, aby to tlačítko museli mačkat oba, a ne jeden pilot jedno tlačítko (nebo obě?), zatímco ten druhý spí?

V nových Cirrusech je něco jako tlačítko mrtvého muže jako součást ochrany proti hypoxii - byť to není samostatné tlačítko, ale systém sleduje mačkání všech tlačítek na FMS. Řízení monitorováno není a být nemůže. Jsem ochoten přiznat, že to snad jednou i někomu život zachrání, a jsem rád, že to v letadle je. Jako obrana proti hypoxii ale stačí, aby byl funkční jeden pilot (i když by byli v letadle dva), ten je pak schopen se situací něco udělat. Nedovedu si moc představit, jak by to mělo fungovat jako obrana proti spánku; nevidím, jak to vyřeší dvoupilotní provoz a spánek jednoho z pilotů.

0/−1
20.11.2012 17:56

P67a60t70r67i10k 84M83a54r95e92k 8592247138496

pokud ma autopilota vypnuteho tak urcite neusne .. protoze ho ma vypnutehou pouze kdyz pristava nebo vzleta :) ..

navic dneska umi autopilot i pristat .. takze nevidim v tom zas takovy problem .. a kdyz uz by se s letadlem neco delo .. tak predpokladam ze se aspon jeden z nich probudi .. jinak samozrejme... jeden by mel byt vzdy vzhuru .. ale ono to fakt nebude nic lehkeho ... takovy ridic kamionu, kdyz bude mit zapnute drzeni stopy na dalnici a aktivni tempomat ... tak predpokladam ze v noci taky do par minut spi ..

0/−1
20.11.2012 21:04
Foto

M55i52c52h18a85l 16Ř56e42h13á75č69e17k 8625447778

Autopilot nemusí být a není zapnutý po celou dobu letu. Třeba průlet turbulentním vzduchem nezvládá, tam se často řídí ručně.

Automatické přistání vlastně tak úplně automatické není. Klapky, podvozek, rozhodnutí o použité síle autobrake, určení Vref, armování autrobrake/spoilerů, rozhodnutí v minimech, stažení plynu při podrovnání - nic z toho nedělá automat (a to jsem asi ještě na další ne-automatické věci zampomněl).

"Automatické" přistání je navíc velmi náročné na provedení. Jak na posádku (pro piloty je to mnohem těžší než ruční přistání), tak pro letiště. Je snížená kapacita letiště (protože rozestupy musí být větší kvůli ochraně paprsku ILS), vyčkávání se děje na vyčkávacích místech dále od RWY (opět kvůli ochraně ILS). Automatické přistání má navíc nižší limity třeba na boční vítr, s kterým si lépe dokáže poradit člověk.

Já bych nechtěl vsadit svůj život na to, že se předpokládá, že se pilot probudí. Ani bych nechtěl, aby lidi, co létají se mnou, vsázeli své životy na to samé.

0/0
21.11.2012 11:32

P29a18t52r58i18k 63M39a16r38e58k 8442967788376

Ano, mate pravdu, brzdeni a dalsi veci autopilot nezvlada

Ale proto jsem na konec prispevku psal, ze samozrejme jeden z pilotu by mel byt vzhuru vzdy, ale nenechat je vyspat vubec, to by mohlo byt jeste horsi, az by pak rucne pristavali, nedej boze jako ILS v mlze, tam bych klidny nebyl, kdybych vedel ze pilot uz 12h nespal

0/0
21.11.2012 18:13







Najdete na iDNES.cz