- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
V Rumunsku, na horách jsme byli parta kamarádů v roce 1987,bylo nám kolem 18 let, po návratu do socialistické ČSSR jsme si připadali jak na bohatém západě. Krásná horská příroda,ale těžká bída místních obyvatel, na vesnicích se zastavil čas tak před 100 lety, ve městech (Cluj) šla elektrika do domácností několik hodin denně, obchody prázdné,chleba dostávali místní na lístky, my cizinci po předložení pasu,halvně byly všude transparenty s Ceauceskovými citáty...Rumuni nebyli národ "chudí ale hrdí", kradli na co přišli, dokonce vysoko v horách našel kamarádovi v noci vykradli stan. Zato jsme tam jeli všemi možnými dopravními prostředky, vlaky (přesný popis, jednou jsme cestovali večer a každý jen držel ruce na krosně,aby nebyl v přecpaném vlaku okraden,všude tma,žárovky odšroubované a ukradené..),jeli jsme na sklápěčce náklaďáku,na širokém blatníku dřevařského auta, na naftové cisterně, v přívěsu za traktorem....
Navštívil jsem Sighisoaru asi před deseti lety a pamatuji si z ní především jednu věc, o které v tomto článku není ani zmínka. A to, že se zde narodil Vlad Tepeš, neboli hrabě Dracula...
Nevim jestli to hlavní je malej barák a s pamětní deskou. To už mi přijde zajímavější ten hrobníkův dům u německého hřbitova.
si zajeďte do Břeclavi k večeru. Pár ustrašených místních se plíží podél stěn a snaží se být neviditelní. Naopk neviditelné najednou vidíte všude a pokud je náhodou nevidíte, tak je zcela jistě slyšíte...
To je ještě dobré, když se tam ve vesnici neobšeli bez znalosti rumunštiny. Je tam totiž docela dost vesnic, kde si člověk bez znalosti maďarštiny nekoupí ani chleba. Kvalitní mapy pochopitelně existují, jen je třeba ty ruské tajné vojenské po internetu chvíli shánět. Jsou ale v podstatě na metr přesné. (Nevydali taky maďaři mapu té oblasti? Rumunské mapy Rumunska stojí za nic, maďarské jsou vcelku dobré.)
Douška o velmi pomalých, nepohodlných a zastaralých vlacích mi přijde sice nikoliv nepravdivá, ale trochu problematická. Rumunské železnice za vyzkoušení totiž stojí (a to nejsem žádný železniční nadšenec). Jak se psalo v jednom materiálu Českých drah: cestování s CFR má svoje nezaměnitelné kouzlo -- a to platí zcela v dobrém a je to přesně tak. A mimochodem, pomalé jsou nejen osobní vlaky, ale dost často i rychlíky. Hodina dvě zpoždění není žádná míra. Nebo alespoň nebývávala. Přeci jen časy se mění.
Vloni jsem tam byl. Cestoval jsem (mluvim je o vlaku) z Temešváru do Brasova(přestup v Dévě) A pak ze Sibiu do Malé vesničky směrem na Arad. - jméno už jsi nepamatuju.Vesměs to byli intercity a jezdili naprosto přesně. Kvalita byla srovnatelná s ČD. Co se týče autobusů, tam je to trochu horší, ale vesměs je to naprosto v klidu - v Transylvánii především. V župě Caras-Severin to je horší. Jinak nejlepší doprava je autostop. Stopovali jsme ve tech lidech 14 dní v Transylvánii + jsme nastopovali i cestu zpět do ČR a nebyl vůbec žádný problém.
Návrat do středověku a všudypřítomné srocování místních tmavé pleti? K tomu není třeba dalekých cest.
Nemá smysl otevírat tady diskuze o smyslu nebo nesmyslu šíření euroamerické civilizace v Transylvánii. To prostě probíhá a nikdo tomu (pro někoho bohužel, pro někoho bohudík) nezabrání. Něco podobného probíhá po celém světě. Také třeba Himálaje nejsou dnes takové, jaké byly dřív a je těžké upírat pokrok všem těm místním, kteří třeba díky nové silnici mají blíž třeba k doktorovi. Má ovšem smysl některé věci z minulosti uchovat? Podle mě určitě, byť za cenu toho, že se stanou inventářem nějakého skanzenu. V oblasti Trascau jsou například jedinečné domky se střechami mnohem vyššími než sám dům. Vypadají úžasně, ale většina z nich chátrá. Pokud by sem a na záchranu podobných míst plynuly některé z těch prošustrovaných evropských miliard...
Ono to šíření průmyslové civilizace ale už nebude zas tak dlouho probíhat, energetické zdroje, na kterých vyrostla, totiž docházejí.
Byl jsem tam vloni 14 dní. Projel jsem stopem spoustu měst a vesnic, spal u místních lidí. A řeknu Vám jednim slovem skvělé. Jen pokud tam jedete, tak bych se vyhnul hradu Bran; opravdu není moc o co stát + asi bych se vyhnul městu Fagaras, které krom citadely a mohutného kostela, jehož zlatou střechu uvidíte na hony daleko nic moc nenabízí. Pokud se jedná o opevněné kostely, tak ty jsou v každé druhé vesnici - docela hezký je Prejmer - ale zjistěte si otevírací dobu, jinak dopadnete jako my tak, že jsme hledali plácek za vesnicí na vyspání a ocitli jsme se uprostřed romského ghetta :)
Ten nadpis je samozřejmě blbost ( můj) :D
Za chvíli na každém rohu Mc' Donald,na každé krtině aspoň dvě lyžařské sjezdovky,do každé vesničky čtyřproudá silnice,všude parkoviště a asfaltové cyklostezky...Smutné,ale je to tak.Za bude příroda jen na ,Dálném Východě,někde na Sibiři za polárním kruhem...
ono to zas nebude tak horký. Nemají tam žádnou infrastrukturu, silnice, vodu, kanalizaci, s elektřinou je to tam často taky na prd. Já jsem teď byl v Rumunsku měsíc na služební cestě a nestačil jsem se divit, jak zaostalá je to země. Někde jsem dokonce našel, že v Bukurešti je tekoucí voda jen v cca 60% bytů, zdálo se mi to jako kravina, ale teď už tomu docela věřím.