Diskuze

Jak se správně nastavuje lyžařské vázání? Je to pěkná věda

Od té doby, co se pro správné nastavení vázání nevyužívá průměr tibie, ale váha, výška a zdatnost lyžaře, může se někomu zdát, že to je hračka. Není. Přesvědčí se o tom občas i zkušený lyžař.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

topivko

10. 3. 2012 13:43
Souhlas se seřízením na stroji

Já si nechal seřídit lyže na elektronickém stroji Montana JetBond v Opavě a jsem spokojen, stroj jednoznačně vypočítal dle zadaných parametrů doporučenou din hodnotu - po výkonu servisáka, který mi proměřil sílu pružin, vypínací sílu ve špičce a patě plus předpětí, jsem navíc dostal vytištěný papír jako potvrzení pro pojišťovnu, kdyby se mi něco stalo. Byl jsem z toho nadšený, tak když jsem si v únoru půjčoval ze Skiservisu Jaglarz testovačky, opět jsem této služby využil. Můžu vřele doporučit. Máte jistotu, že jsou lyže seřízené na 100%..R^

0 0
možnosti

pickup

7. 2. 2012 9:04
Záleží na dynamice a agresivitě lyžaře

Mám 95 kilo, 187cm a jezdím poměrně dynamicky. Kdysi (před 20 lety) mi servis seřídil vázání asi na 7-8, ale to jsem na základě zkušeností postupně posunul na 10 na špičkách a 11 na patkách. To je pro mě hranice bezpečnosti z obou stran, protože jediná zranění na lyžích jsem měl z samovolně vypnuté lyže. Před týdnem jsem si na jednu jízdu vyměnil se stejně velkým a těžkým kámošem lyže, který je měl nastavené na 7. Jel jsem na nich opatrně, ale přesto se stalo, že po sjetí hanku mi v následné kompresi na rovině tak v šedesátce vypla jedna patka. No a i po týdnu mi stále jedno zlomené žebro trochu křupe.. Takže tolik k bezpečnému seřízení vázání :-)

0 0
možnosti

jmkb

2. 2. 2012 10:30
Jednou jsem zkoušel nechat si nastavit vázání profikem

Ale poté jsem byl nucen jezdit na sjezdovce se šroubovákem, protože po projetí o něco větší nerovnosti jsem nedobrovolně vystoupil z vázání. Nyní to praktikuji tak, že postupně přidávám vypínací sílu. Je sice pravda, že po vypnutí vázání trochu bolí noha, ale zatím jsem na nohách žádnou zlomeninu neměl. A nemusím se obávat, že mi na nerovnostech nebo v hlubokém sněhu, nedopatřením vypne vázání  (tím nemyslím, že vázání mi nevypíná).

0 0
možnosti

snickim

2. 2. 2012 8:31
Není to jednoduché

Ono bohužel nic není nikdy na 100% a u seřizování vázaní lyží to platí taky. Svému synovi jsem nechal vloni před cestou na hory seřídit vázaní na lyžích. Začátečník, váha výška atd. Seřízení podle tabulek vypadalo vpořádku, jen si chlapec zlomil druhý den lyžování stehenní kost. Ani jedna lyže mu při pádu nevypla. Co dodat? :-/

0 0
možnosti

Skier1965

2. 2. 2012 8:34
Re: Není to jednoduché

Záleží na tom, kde jste si servis nechal udělat. Po mých zkušenostech si raději připlatím a lyže servisuji zásadně v zahraničí, nejlépe v Rakousku. Cenový rozdíl je navíc bezvýznamný.

0 0
možnosti

S-Tony

1. 2. 2012 19:41
Pád

Já nové lyže nastavuji podle první sezony.

Vyžaduju aby se mi lyže při jízdě nevyply, ale při každém pádu ano. Tak mi z toho vyšlo 4,5.

A to mám 90 kilo a 30,5 botu.

To mi nějak ty tabulky nesedí. Podle nich bych měl mít cca 7.

Projeví se nějak na vlastnostech lyží při jízdě, když tam mám tedy 4,5 místo těch sedmi ?

0 0
možnosti

Amper77

1. 2. 2012 20:46
OMG

To si děláš prdel, žejo?

2 0
možnosti

sumdumguy

1. 2. 2012 17:01
Takze ujmu na zdravi pak hodim na MF Dnes

Podle tabulky mi to vyhodilo 7 ;-DR^ To bych z toho vypad uz na prvnim hanku... ROFLOLMAO

0 0
možnosti

Hekynen druhý

1. 2. 2012 17:25
Re: Takze ujmu na zdravi pak hodim na MF Dnes

Tak to máte ještě dobré! Já jsem rovnou vypadl mimo měření... ;-D

0 0
možnosti

Tunaq

1. 2. 2012 16:33
Kombinuji tabulky a praxi

Nejvíc se mi aspoň zatím osvědčil tento postup: nastavení nejdřív podle tabulky a když z toho předčasně nebo při malém pádu vypadnu, tak trochu přitáhnu. Za několik let jsem se dostal na nastavení, kdy lyže drží i při velké rychlosti a při řáckém držkopádu se zase uvolní. Z tohoto hlediska doporučuji jeden takový pád přibližně na dvě sezóny, pro kontrolu. Ještě taky trochu přitahuju, když mám pocit, že vážím víc, než loni, neboli každou sezónu. Postup nutno doladit, pokud člověk dramaticky změní délku lyže, ale snad to zkracování už taky skončilo. Tak snad mi to bude fungovat i nadále.

0 0
možnosti

Johnee_r

1. 2. 2012 14:38
Konečně článek trochu na úrovni...

Pokud si chcete skutečně odborně seřídit vázání (nikoli nastavit - tedy najít údaj v tabulce a podle toho našroubovat čísla), tak:

1.jděte do kvalitního servisu, který disponuje trhačkou. Jedině na trhačce je možné změřit skutečné vypínací síly, takže nastavení vázání pak nemusí odpovídat těm číslům, ale odpovídá těm silám, což je rozhodující.

2.Vezměte s sebou boty. Tření mezi botou a kluznou ploškou vázání je zásadní parametr mající vliv na vyhození boty. Pokud máte boty významně odrbané, je vhodné nechat si seřídit každou lyži s jinou botou a následně dodržovat pravou/levou lyži.

3.Zvažte skutečně podle reality své schopnosti. Nepřeceňujte se, machrů jsou plný hřbitovy. Na druhou stranu se ale ani nepodceňujte, není nic nepříjemnějšího než v 90km rychlosti nečekaně vystoupit z lyží.

4.Nechte si vázání seřídit aspoň jednou za sezónu a vystavit potvrzení. Kdyby se totiž nakonec něco přeci jen stalo, ať vám pojišťovna aspoň něco dá.

0 0
možnosti

a1b1c1d1

1. 2. 2012 14:52
Re: Konečně článek trochu na úrovni...

OK - ale vas bod c. 3 je v rozporu s bodem c.4 a o tom je ten clanek. Bud si dotahnout vazani podle bodu 3 a nedostat nic od pojistovny nebo ho nedotahovat tak moc, pojistovna bude hradit a obcas pri jizde vam to vypne drive. A jen a pouze o to tu jde.... A otazka je, co je ten nejlepsi kompromis.

0 0
možnosti

skijan

1. 2. 2012 12:25
BEZ URÁŽKY II.

Pro čtenáře hloubající nad finesami seřízení bych ještě doplnil pár jistotu nepřidávajících hledisek:

1. stupnice na vázání rozhodně není "kalibrovaná" a sítotisk ve výrobě ujede o milimetr natošup.  2. pružiny a další díly vázání postupně stárnou a mění svoje vlastnosti.  3. na kluzné vlastnosti ploch mezi skeletem a vázáním má nezanedbatelný vliv i opotřebení podrážek, špiček i pat konkrétních lyžařskýcj skeletů.  4. mechanizmus vázání jistě nebude fungovat stejně v -25°a okolo 0° atd... atd...

Takže podtrženo a sečteno, seřízení podle základních parametrů a s konkrétní botou na seřizovačce je určitě dobrou kontrolou třeba jednou za 2 roky, minimálně proto, aby se z těchto nastavených hodnot pak "dotahovalo" alespoň rovnoměrně. Dál už je to na Vás. A mějte, prosím, na paměti, že dobré seřízení je sice věda, trochu i umění, ale hlavněbude vždy potřeba "kousek toho štěstíčka" !

Skol

1 0
možnosti

akfas

1. 2. 2012 12:12
BEZ URÁŽKY

Lyžařská obec přetéka borci, kteří "vypadávají z tabulek" a alpské i naše nemocnice zase pacienty s přetrhanými vazy, poškozenými menisky a zlomeninami. Netvrdím ale, že to jsou stejní lidé. Máme v našem skiservisu spolehlivou kalibrovanou elektronickou seřizovačku (nikoliv špičkový Wintersteiger ;-)), a za sebou stovky pečlivých fyzických seřízení (vč. protokolu ze stroje). Tvrdím, že pokud by se vedle parametrů dnes uvažovaných zohledňovalovaly i další individuální rysy každého lyžaře, nikam o moc dál by to nevedlo. Stejně nakonec rozhodne kritický okamžik a souhra okolností na pistě nebo mimo ni. Dobré a pečlivé seřízení bude stále jen nutnou, ale nikoliv postačující podmínkou k tomu, aby to vždycky dobře dopadlo.

Skol!

1 0
možnosti

alčawirth

1. 2. 2012 12:16
Re: BEZ URÁŽKY

R^

0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.3 14:07

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Vstup zakázán! Ostrovu Morgan vládnou tisícovky pokusných makaků

25. března 2024

Mohutné duby porostlé chomáči lišejníků, husté křoviny a šest úzkých písečných pláží. Morgan Island...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte země světa podle jediné fotografie?

22. března 2024

Existují místa, která jsou tak výjimečná, že se dají zařadit pouze do jedné konkrétní země. Poznáte...

Nejpomalejší rychlík světa. Ledovcový Express nabízí úchvatnou jízdu

25. března 2024

Tentokrát jsme se za švýcarskými panoramaty vydali s vlaky Rhétských drah, tedy typicky červenými...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na palubě české La Grace: Vlny tu kradou jídlo a medúzy ucpávají kohoutky

26. března 2024

Dnes brzy ráno odstartoval ve Francii největší námořní festival ve Středozemním moři. Letos má i...

OBRAZEM: Nejdivnější armáda světa. Tisíce mužů chrání posmrtný klid císaře

29. března 2024

Až osm tisíc bojovníků bylo zrozeno z hlíny, podobně jako golem, aby chránili posmrtný klid jednoho...

Český výletník: Říkali mi, že v Kolíně nic není. Tak jsem tam vyrazil

29. března 2024

Všichni si myslí, že ho znají, protože přes něj jezdí každý někam vlakem. Ale doopravdy ho zná...

Děravé království v údolí Loiry. Nejen zámky, ohromí skalními domy i koktejly

28. března 2024

Premium V některých se pěstují houby, v jiných zpracovávají jablka, v dalších farmáři chovají bource...

Sedadlo v třinácté řadě v letadlech nehledejte. Chybí tu i další čísla

28. března 2024

Třináctka má v Evropě pověst smolného čísla. Pokud se vám ale podařilo zasednout v letadle na...