Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

USS Lexington: za války noční můra Japonců, dnes magnet turistů

Americké válečné lodě USS Lexington se Japonci báli jako čert kříže. Aby také ne, z paluby slavné letadlové lodě, která za druhé světové války operovala v Pacifiku, odstartovalo přes 300 tisíc letadel. Legendární loď dnes kotví v přístavu Corpus Christi v Texasu a láká turisty z celého světa.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kumbál

lepší je

USS Midway v San Diegu - větší, modernější, interaktivnější, celkově zajímavější - plus se tam dá prolízt i ruská ponorka třídy Foxtrot, jeden z prvních kovových parníků Star of India, trajekt z 19. století anebo HMS Surprise z filmu Master and Commander.

0/0
31.5.2011 22:40

lopenik III - duveryhodny ctenar

x

R^V

0/0
31.5.2011 15:35

Glock Mark XV

Našel nědo prosím na těch fotkách

... toho F/A-18 Horneta? Já tam vidím "v modrém" jen A-4 Skyhawk a F9 Cougar!

0/0
31.5.2011 12:55

carlossaura

Vice lodi tehoz jmena

SNad jen pro doplneni, dole jiz nekolikrat spravne zaznelo, ze za valky byly dve lodi tehoz jmena Lexington; totez ovsem plati o jinych lodich, napr. Yorktown (prvni potopen u Midway, druhy opet trida Essex), totez Wasp a Hornet...

0/0
31.5.2011 10:42

voloda44

300k letadel?

;-D

0/0
31.5.2011 9:49

carlossaura

Re: 300k letadel?

Take mne to zaujalo :-) Ale vsichni vime, ze to bylo 300k vzletu a take vsichni vime, co je autor clanku zac.

0/0
31.5.2011 10:12

fsp

Re: 300k letadel?

To máš stejné, jako když metro v Praze použije přes 300 milionů pasažérů ročně

0/0
31.5.2011 10:12

vysehradsky_jezdec_neumírá

některé státy dodnes rozumí jen

50 000 tun ocelové diplomacie !!!!

0/0
31.5.2011 9:41

Generál Augusto

Jen kvůli přesnosti

Na letadlové lodi Essex class, žilo cca 2200 námořníků, 900 let. personálu a cca 150 signalizačních specialistů.

Takže denní spotřeba jídla byla trochu větší. Doporučuji Propaganda movie "Fighting Lady" (CV-10 Yorktown -Essex class). Jinak pěkný a zajímavý článek.

0/0
31.5.2011 9:33

Glock Mark XV

Re: Jen kvůli přesnosti

Třeba to byli všechno Číňani a dostávali jen poloviční porce. ;-D

0/0
31.5.2011 9:39

Generál Augusto

Re: Jen kvůli přesnosti

Nebyli, kapitán neuměl číňansky.;-D

0/0
31.5.2011 9:40

Glock Mark XV

Re: Jen kvůli přesnosti

tak to potom se polovina mužstva stravovala v nejbližším mekáči. :-P

0/0
31.5.2011 9:42

ičmeka už potřetí smazali

Re: Jen kvůli přesnosti

doporučuji žhavé výstřely, ohledně stravovacích návyků napoví scéna s buřtem za F-14 v režimu afterburner.

0/0
31.5.2011 9:49

smithy

Re: Jen kvůli přesnosti

Hooodne propeceny s petrolejovym dipem :)

0/0
31.5.2011 10:22

rhl13

Expozice letadel

Co se týče exponátů vlastních letadel, tak se teda moc nepochlapili.....

0/0
31.5.2011 9:14

Glock Mark XV

Re: Expozice letadel

Jde o to, že paluba snese jen určité zatížení - některé exponáty tam prostě nejdou umístit (B-52)

0/0
31.5.2011 9:30

Generál Augusto

Re: Expozice letadel

Měj prdlačku, rus by dal rozkaz a bude hned dvakrát.:-):-)

0/0
31.5.2011 9:41

Glock Mark XV

Tohle je jasně třída Essex, původní Lexington byl potopen

... v bitvě v Korálovém moři v r. 1942. Původní Lex měl obrovský komín na ostrově.

.

Mnohem raději bach byl, kdyby namísto Lexe byla vyvázaná Enterprise, Big E, která jako jediná přežila celou válku.

0/0
31.5.2011 8:40

roxxor

Re: Tohle je jasně třída Essex, původní Lexington byl potopen

To se ale nepodarilo :-( a tak sla do srotu.

0/0
31.5.2011 9:16

GEORGE MICHAEL

Re: Tohle je jasně třída Essex, původní Lexington byl potopen

Vlastně máte pravdu - Yorktown byl při této bitvě "jen" těžce poškozen a Lexington šel ke dnu - jen nevím, zda-li to vybuchla munice. Byla to ta známá bitva před ještě známější bitvou o Midway.

0/0
31.5.2011 9:25

mléko nebeské panny

Re: Tohle je jasně třída Essex, původní Lexington byl potopen

Lexington byl těžce poškozený a posádka ho opustila. Když se k údivu všech nepotápěl, tak se ho snažili odtáhnout nějakou menší lodí, ale než se dostali do chráněných oblastí, tak ho potopila Japonská ponorka

0/0
31.5.2011 9:46

American Eagle

Re: Tohle je jasně třída Essex, původní Lexington byl potopen

Lexington byl v Korálovém moři težce poškozený, ale držel se na hladině dokud nedošlo k explozi benzínových výparů. Kapitán vydal rozkaz opustit loď a Lexington byl následně potopen torpédy z USS Phelps. Japonskou ponorkou byl potopen poškozený Yorktown nebo třeba Wasp.

0/0
31.5.2011 10:01

mléko nebeské panny

Re: Tohle je jasně třída Essex, původní Lexington byl potopen

Možná máš pravdu, že se při pokusu ho dál potápěl a bylo  technicky nemožné tomu zabránit, tak dostal ránu z milosti. Už je to přece jen pár let, co jsem ty knížky četl

0/0
31.5.2011 10:06

American Eagle

Re: Tohle je jasně třída Essex, původní Lexington byl potopen

Pravdu mám určitě. V pozdějších fázích války by Lexington nejspíš zachránili (dá se usoudit z toho, že byly zachráněny i lodě, které byly poškozeny mnohem vážněji než Lexington). Bohužel chvíli trvalo než záchranné týmy získaly praxi v odstraňování škod. Japončíkům lodě díky palivových výparům vesele bouchaly až do konce války- zvláš´t když používali surovou ropu z Bornea;-D

0/0
31.5.2011 10:24

mléko nebeské panny

Re: Tohle je jasně třída Essex, původní Lexington byl potopen

Teď jsem četl další příspěvek a trochu se mi to vybavilo. Na Lex zaútočili Japonci jeden den dvakrát. Po prvním náletu pumami sice hořel a odešla mu část strojovny, ale námořníci podali fantastický výkon, loď uhasili a i zprovoznili letovou palubu. Když se Japončíci po několika hodinách vrátili, tak si mysleli, že jsou nad jinou lodí a Lex už je potopený a zasáhli jí torpédy a následně vybuchly benzínové výpary. To s tím pokusem o odtažení a potopení se týkalo YorkTownu.

0/0
31.5.2011 10:51

p266

Re: Tohle je jasně třída Essex, původní Lexington byl potopen

To co popisujete se stalo Yorktownu 6.6. 1942 po bitvě u Midway.

0/0
31.5.2011 14:30

Generál Augusto

Re: Tohle je jasně třída Essex, původní Lexington byl potopen

Myslím , že tento druhý toho nabojoval mnohem víc.;-D;-D

0/0
31.5.2011 9:34

Sven Gumby

Re: Tohle je jasně třída Essex, původní Lexington byl potopen

Nepřežila celou válku i Saratoga?

0/0
31.5.2011 9:35

Glock Mark XV

Re: Tohle je jasně třída Essex, původní Lexington byl potopen

Jo, máte pravdu. Díky R^

0/0
31.5.2011 9:38

p266

Re: Tohle je jasně třída Essex, původní Lexington byl potopen

válku přežila i Saratoga a Ranger. Bohužel Big E šla hned po válce do šrotu. Nejvyznamenávanější loď US Navy, účastník útoku na Tokyo, bitvy o Midway a všech bitev u Guadalcanalu. Obrovská škoda.

0/0
31.5.2011 14:29

slon75

Re: Tohle je jasně třída Essex, původní Lexington byl potopen

Přesně tak, nejslavnější americká ledadlová loď 2. světové války, opravdu škoda.

Proč šla vůbec do šrotu? Vím, že byla mnohokrát vážně poškozena, ale že by po třech letech intenzivní služby a těžkých bojů nezvládla v klidu kotvit někde v přístavu, se mi nezdá.

0/0
31.5.2011 22:10

flajboj82

Pro fanoušky lodí

Nechci se nikoho dotknout, ale Corpus Cristi není jistě standartní destinace návštěvy USA pro Čechy...Doporučuju alternativu v NY na Pier 82 a to Intrepid...Ten je dokonce originálem (myšleno, že tenhle Lexington je č.2, jak mnozí pode mnou uvádějí)...Intrepid byl ve 2.světové válce, působil ve studené válce, v Perském zálivu...Navíc hned vedle je Concorde British Airways a jaderná ponorka Growler, které se dají taky obejít i s komentářem...Vřele doporučuju...pro mě naprostý zážitek...R^

0/0
31.5.2011 8:07

American Eagle

Re: Pro fanoušky lodí

Mohu také doporučit. Navíc cestou do Washingtonu je možné navštívit USS New Jersey.

0/0
31.5.2011 9:54

nic.ole__modrobolsev stale vadi

jestli je to obdoba USS Midway, ktera kotvi v San Diegu

tak z naprosto laickeho pohledu doporucuju vsemi deseti. :-)EUR^

0/0
31.5.2011 8:04

mlčanlivý boban

Sorry za OFF TOPIC

ale tých obéznych by som po tom mostíku hnal bičom a nie ich vyvážal na golfovom vozíku jak vojnových invalidov....

0/0
31.5.2011 8:03

cassul

Re: Sorry za OFF TOPIC

No, já byl na USS Hornet CV-12 v Kalifornii a zrovna tam jednoho tlouštíka vyváželi. Byl to velmi starý pán, ale vzhledem k tomu, že jako mladík na Hornetu sloužil za WWII v Pacifiku, tak si ho velmi vážili a vzdávali poctu. Takže opatrně...

0/0
31.5.2011 8:16

mlčanlivý boban

Re: Sorry za OFF TOPIC

No, zrovna na tých veteránov som nemyslel, skôr na tých, čo dokola žalujú Mcdonald za vlastnú obezitu a ešte vyžadujú extra zaobchádzanie.

0/0
31.5.2011 8:27

Generál Augusto

Re: Sorry za OFF TOPIC

Ty si volajaký hubený šiši. Seš línej se nažrat a těm dobře rostlejm závidíš co?8-o8-o:-P:-P

0/0
31.5.2011 9:36

dropa

Re: Sorry za OFF TOPIC

;-D;-D;-D;-D;-D R^

0/0
31.5.2011 11:37

Glock Mark XV

Re: Sorry za OFF TOPIC

Až budou tlustý hubený,

budou hubený studený. ;-)

0/0
31.5.2011 9:43

lopenik III - duveryhodny ctenar

Re: Sorry za OFF TOPIC

a kolik takovych jsi osobne potkal? ;-D

0/0
31.5.2011 15:49

p266

Re: Sorry za OFF TOPIC

Lidi jako vy by hnali bičem všechny kdo nejsou jako vy. Jděte se vycpat.

0/0
31.5.2011 14:32

lopenik III - duveryhodny ctenar

Re: Sorry za OFF TOPIC

k tve hlouposti je zbytecne se vyjadrovat... Rv

0/0
31.5.2011 15:39

stagger

JAKÝ VŮBEC MAJÍ AMERIČANÉ SYSTÉM V POJMENOVÁVÁNÍ

letadlových lodí?? Lexington (Saratoga,Yorktown ..) je evidentně po bitvě a dnes třída po admirálovi a jména po prezidentech??

0/0
31.5.2011 7:25

locom

Re: JAKÝ VŮBEC MAJÍ AMERIČANÉ SYSTÉM V POJMENOVÁVÁNÍ

Dlouhodobej system v tom asi neni. Puvodne se davala jmena hodne podle bitev, ale ne vsechna. Napr. jedny z prvnich lodi byly Wasp, nebo Hornet. Pak se treba jedna jmenovala Kitty Hawk podle mista, kde bratri Wrightove poprve leteli, jina zase primo Wright.  

Poslednich +- 10 lodi se jmenuje podle prezidentu, a s dnesni rychlosti stavby novych lodi (spusti na vodu jednu za cca 5 let) by jim ten system s prezidentama nejakou dobu mohl vydrzet.

0/0
31.5.2011 7:54

lopenik III - duveryhodny ctenar

Re: JAKÝ VŮBEC MAJÍ AMERIČANÉ SYSTÉM V POJMENOVÁVÁNÍ

kitty hawk je male turisticke mestecko na (polo)ostrove severni karoliny, kde bratri wrightove bydleli a "letadlo" sestavili, ale prvni let se konal ve vedlejsim mestecku kill devil hills, kde vyuzili ke svemu pokusu kopec - velke pisecne duny... dnes je na tom miste pamatnik...

http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Brothers_National_Memorial

0/0
31.5.2011 15:48

cassul

Re: JAKÝ VŮBEC MAJÍ AMERIČANÉ SYSTÉM V POJMENOVÁVÁNÍ

Nemluvím o třídě Nimitz, tam je to zřejmé, ale o řadě jiných lodí, jejichž jména se dědí - třeba Enterprise...

0/0
31.5.2011 7:57

Glock Mark XV

Re: JAKÝ VŮBEC MAJÍ AMERIČANÉ SYSTÉM V POJMENOVÁVÁNÍ

Dnešní letadlové lodi se jmenují po prezidentech (Ronald Reagan), ministrech obrany (John Stennis), ministrech námořnictva (Forrestal) nebo mají jména užívaná delší dobu (Saratoga, Enterprise, Yorktown) a které pochází ještě z občanské války (Gettysburg).

0/0
31.5.2011 8:38

Lobo - krotitel nanotermitů

Re: JAKÝ VŮBEC MAJÍ AMERIČANÉ SYSTÉM V POJMENOVÁVÁNÍ

Yorktown a Gettysburg jsou momentálně raketový křižníky.

0/0
31.5.2011 8:43

Glock Mark XV

Re: JAKÝ VŮBEC MAJÍ AMERIČANÉ SYSTÉM V POJMENOVÁVÁNÍ

Bohužel ... podle mne jsou to lepší jména pro lodě než Gerald Ford, Ronald Reagan, John Stennis, Chester Nimitz, ..

0/0
31.5.2011 9:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.