Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Deset nejúchvatnějších dopravních divů světa

aktualizováno 
Který cestovatel by někdy na cestách neobdivoval nějaký dopravní skvost - krásný most, letiště či třeba tunel. Reportér magazínu Víkend DNES vytipoval 10 nejzajímavějších dopravních staveb světa, které stojí za vidění.

Transsibiřská magistrála, nejdelší železnice světa (Rusko) | foto: Shutterstock

1.Suezský průplav: cesta globálního obchodu

Postaven: 1869, rekonstruován 2015
Místo: spojnice mezi Středozemním a Rudým mořem (Egypt)

Suezský průplav ze satelitu.

Suezský průplav ze satelitu.

Uvažoval o něm už Napoleon, ale postavit ho nechal až francouzský konzul Ferdinand Lesseps v polovině 19. století. Ročně jím projede 20 tisíc lodí, díky modernizaci ho bude možné naráz používat obousměrně. Cestu z Perského zálivu do Evropy zkracuje o 42 %.

2.Transsibiřská magistrála: nejdelší železnice světa

Postavena: 1891-1905
Místo: Moskva–Vladivostok (Rusko)

Dopravní páteř Ruska měří 9 288 kilometrů. Kompletní elektrifikace trati trvala neuvěřitelnou dobu: od roku 1929 do roku 2002. Nejrychlejší ze zdejších linek, expres Rossija, zvládne celou trasu za 6 dnů.

3.Panamský průplav: Atlantsko-pacifická zkratka

Postaven: 1880–1914
Místo: spojnice mezi Atlantským a Tichým oceánem (Panama)

Panamský průplav, Panama

I on bude za rok rozšířen, stejně jako Suez. Je dlouhý 81 kilometrů a plavbu mezi oceány zkracuje o dva týdny. Nejdřív jej budovali Francouzi, zastavily je malárie se žlutou zimnicí. Dílo dostavěli až Američané. V přepočtu na dnešní dolary stálo 7 miliard, jen od roku 1904 vzalo život 5 609 lidem.

4.Viadukt Millau: jeden z nejvyšších mostů světa

Postaven: 2004
Místo: nad řekou Tarn (Francie)

Viadukt Millau, Francie

Zavěšený most se sedmi betonovými pilíři a osmi mostními poli. Je vyšší než Eiffelovka! Ve svém nejvyšším bodu se klene 342 metrů nad zemí. Působivým rozpětím esteticky přebije i vůbec nejvyšší most světa, mexický Puente Baluarte, který stojí 402 metrů nad údolím.

5.Tibetská železnice: nejvýše položená železnice světa

Postavena: 2006 (dokončen horský úsek do Tibetu)
Místo: Peking–Lhasa (Čína)

Tibetská železnice, nejvýše položená železnice světa (Čína)

Převýšení přes 4 000 metrů, délka 4 064 kilometrů. Stovky kilometrů byly vystavěny na věčně zmrzlé půdě (permafrostu), 965 kilometrů vede nad úrovní 4 000 metrů nad mořem, takže se hodí i kyslíkové masky. Na trase je nejvyšší nádraží světa (Tchang-ku-la, 5 068 m n. m.) i nejvýš položený tunel (Feng-cho-šan, 4 905 m n. m.). Vlak projede trasu za 48 hodin.

6.Letiště Kansai: letiště na umělém ostrově

Postaveno: 1994
Místo: Ósacký záliv (Japonsko)

Letiště Kansai na umělém ostrově (Japonsko)

První letiště postavené na moři. Futuristická letištní budova stojí na stále si sedajícím umělém ostrově, který obstál při zemětřesení i tajfunech. Ostrov je 4 kilometry dlouhý, 1,25 kilometru široký. Od ostrova Honšú je vzdálen 5 kilometrů, spojuje ho s ním most Nebeská brána.

7.Laerdalský tunel: nejdelší silniční tunel na světě

Postaven: 1999
Místo: tunel mezi Laerdalem a Aurlandem na silnici z Osla do Bergenu (Norsko)

Laerdalský tunel, nejdelší silniční tunel na světě (Norsko)

Norská podzemní roura o délce 24,5 kilometru nahradila náročné cestování přes hory, průjezd zabere zhruba 20 minut. Nejdelší železniční tunel, nový Gotthard ve Švýcarsku, měří 57 kilometrů a právě rozjíždí zkušební provoz. Otevřen bude na konci roku 2016.

8.Most Tokyo Bay Aqua Line: unikátní spojení mostu a tunelu

Postaven: 1997
Místo: spojnice mezi městy Kawasaki a Kisarazu přes Tokijský záliv (Japonsko)

Most Tokyo Bay Aqua Line: unikátní spojení mostu a tunelu (Japonsko)

Celkem 4,4 kilometru mostu, 9,6 kilometru podmořského tunelu a umělý ostrov Umihatoru s obrovským parkovištěm, restauracemi a turistickými atrakcemi. Velkolepý projekt se 23 let plánoval a 9 let stavěl. Podobný skvost stojí mezi švédským Malmö a dánskou Kodaní.

9.Panamericana: nejdelší dálniční síť světa

Postavena: průběžně budována od roku 1950
Místo: od Prudhoe Bay (Aljaška) do Ushuaie (Argentina)

Panamericana, nejdelší silniční síť světa. Od Prudhoe Bay (Aljaška) do Ushuaie...

Spletitá síť dálnic přes Severní i Jižní Ameriku měří 48 tisíc kilometrů (to je víc než obvod Země na rovníku) a vede přes 15 zemí. Některé části jsou průjezdné pouze v obdobích sucha. Ke zkompletování chybí 87 kilometrů v pralese Darién mezi Kolumbií a Panamou.

10.Cesta pod Nanga Parbat: nejnebezpečnější silnice světa

Cesta pod Nanga Parbat: nejnebezpečnější silnice světa (Pákistán)

Postavena: před stovkami let místními horaly
Místo: Region Gilgit-Baltistán (Pákistán)

Nadčasový důkaz lidského umu, to je „Cesta smrti“ k hoře Nanga Parbat. Je dlouhá 16,2 kilometru, někde se na ni jen tak tak vejde jedno auto. Pod nezpevněným okrajem štěrkové stezky děsí několikasetmetrové srázy.

Autor:



Nejčtenější

Češi si v Astaně oblékli „boratovské“ plavky, skončili ve vazbě

Zelené plavky proslavil filmový snímek Borat z roku 2006 s hercem Sachou...

Skupina Čechů se chtěla z žertu vyfotit v kazašské Astaně v kultovních zelených plavkách, kterými zemi proslavil...

Turisté naházeli za rok do římské fontány 36 milionů, charita je nedostane

Před římskou fontánou jsou každý den takové davy, že je velice těžké se k jejím...

Peníze, jež turisté nahází do slavné římské fontány di Trevi, už nebude automaticky dostávat katolická charitativní...



Je to tady! E-kola naplno vtrhla na cyklostezky i do terénu

Moderní e-kolo Specialized Turbo Vado 4.0 pro jízdu po městě i pro výlety po...

Měl jsem pekelný sen. Sešla se naše parta na bikovou půldenní vyjížďku. „Doufám, že na vás nebudeme čekat,“ obrací se...

Kde sídlili Keltové i páni. Výlet za tajemnými hrady Drahanské vrchoviny

Repešský žleb

Podzimní lesy bez listí jsou ideálním obdobím pro hledání starých zřícenin, ze kterých toho mnoho nezbylo. Doslova...

PŘEHLEDNĚ: Podívejte se na novinky lyžařských areálů. Kde zdražili?

Zahájení lyžařské sezony ve skiareálu na šumavském Špičáku.

Lyžaři si v nadcházející zimní sezoně připlatí za permanentky v průměru o čtyři procenta víc než loni. Vyplývá to z...

Další z rubriky

Taková normální japonská procházka. Na Kjúšú vládnou sopky a zemětřesení

Trasa po hraně kráteru Ohachi. V pozadí Šinmoedake a Karakunidake

Kjúšú je japonský ostrov ohně. Zemětřesení a spad popela jsou součástí života zdejších obyvatel i ve velkoměstech,...

Bělehrad je těžkotonážní balkánský válec, jehož síle podlehnete

Bělěhrad je jako tavící kotel Balkánského poloostrova. Nebude to trvat dlouho a...

Metropole Srbska u našich cestovatelů dlouho platila za nutnou dopravní komplikaci při rychlém přesunu do Řecka. A mezi...

Pro čínské turisty je Paříž nebezpečná. Zaměřují se na ně zloději

Večer s výhledem na Eiffelovu věž. I proto je Paříž vnímána jako jedno z...

Jedno z turisticky nejatraktivnějších měst světa se stalo nebezpečnou destinací pro bohatší čínské turisty, kteří se...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.