Deset nejúžasnějších kol roku 2016

  • 31
Kolegové z BBC se rozhodli, tak jako každý rok, vytipovat deset nejkrásnějších kol roku 2016. A to, co vybrali, opravdu překvapí. Od dětské tříkolky v neoklasicistním stylu, přes nadupaný double-FAT bike až po švédské šlapací autíčko.

Archont / Ono Bikes

Archont (Ono Bikes)

Asi tři metry dlouhý Archont od firmy Ono vypadá jak potomek slavného stroje Schwinn Stingray. Každý kus je vyroben na míru jezdci. Jako kolo jezdí výborně, ale s baterií schovanou do „palivové nádrže“ a elektromotorem je to šílené podivné a také docela dost rychlé pohybovadlo.
Cena: 48 000 - 252 000 korun (podle hnacího ústrojí)

Super 73 / Lithium

Super 73 (Lithium Cycles)

Super 73 od kalifornské firmy Lithium je zajímavým strojem v prudce se rozvíjejícím segmentu elektrokol. 1000 wattový elektromotor umožňuje maximální rychlost přes 40 km/hod na vzdálenost cca 30 km bez jediného šlápnutí do pedálů. S přispěním vlastního pohonu je to samozřejmě více. Tlustými plášti a placatým sedlem trochu připomíná ikonickou motorčičku Honda Z50 Mini Trail ze 70. let. K dispozici je i otvírák a držák nápojů.
Cena: asi 80 000 korun

Volata / Volata Cycles

Volata (Volata Cycles)

Firma Volata Cycles vytvořila všestranný, více na silnici orientovaný stroj, který nabízí technologické lahůdky 21. století: elektrické řazení, hydraulické diskové brzdy, GPS navigaci, automatické rozsvěcování světel, tichý pohon řemenem a houkačku. Odolnější širší pláště umožní střídat asfalt s prašnými šotolinovými cestami. Mobilní aplikace ride-tracking pak aktivuje GPS systém proti krádeži s detekcí pohybu. Při podezřelém pohybu lze na dálku zapnout i houkačku.
Cena: cca 85 000 korun

The Electric Juggernaut / Rungu

Electric Juggernaut (Rungu)

Výrobce tuto brutální FAT e-tříkolku označuje za zelenou alternativu k oblíbeným terénním čtyřkolkám. Cykloobluda Rungu dosahuje maximální rychlosti asi 32 km/hod a dojezd má něco málo přes 30 km.
Cena: asi 105 000 korun

Sladda / Ikea

Sladda (Ikea)

Sladda je zajímavým vstupem nábytkářského obra Ikea na trh s jízdními koly. A nijak nevybočuje ze stylu. Naopak. Tohle kolo je jednoduché a praktické, s dvojitě lakovaným hliníkovým rámem, převody v nábě, řemenovým pohonem a světly. K tomu praktický přední a zadní nosič včetně závěsného vozíku. Levné, čistě navržené, prostě dost dobré.
Cena: 15 000 korun

G3 / GoCycle

G3 (GoCycle)

Skládací e-kola nejsou ničím novým, ale GoCycle nabízí velmi elegantní řešení. G3 umožňuje maximálku 32 km/hod a díky programovatelným režimům jízdy slušný maximální dojezd 80 km. Skutečná krása „gétrojky“ ale spočívá v tom, co není vidět - baterie, kabely a řetěz jsou ukryty v rámu z hořčíkové slitiny. Stylové jsou i světlomety a multifunkční palubní deska integrovaná do řídítek. Montáž a úpravy jsou rychlé díky nářadí ukrytému pod sedlem. Cena: 110 000 až 118 000 korun

Ready Made Road OG1 / Speedvagen

Ready Made Road OG1 (Speedvagen)

Velmi sportovně orientovaná značka Speedvagen byla proslulá mimo jiné i dlouhými čekacími lhůtami, někdy až několik let. Minimalistický silniční model Ready Made Road OG1 je však k dispozici za pár týdnů. Model je nabízen v pěti skladových velikostech ve dvou matných barevných provedeních - armádní zelené nebo báječně levandulové. K tomu mix komponentů Shimano a Mavic.
Cena: 130 000 korun

Tribel Gran Turismo / Smikeson

Tribel Gran Tourismo (Smikeson)

Německá neoklasicistní tříkolka je prostá a krásně stylová: hliníkový nebo ocelový rám s předním spoilerem a pedály z hruškového nebo bukového dřeva. Řídí se volantem stejně jako auto, pohon obstarává ozubený řemen a převody jsou v poměru 2:1. V případě, že se řidič dostane do příliš prudkého sjezdu, rychlé zastavení umožní elegantní ruční brzda. Krásu Tribel Gran Turismo dotvářejí andělsky bílé pneumatiky.
Cena: 10 200 až 16 000 korun

Invalidní vozík Cogy / Tess Co

Cogy Wheelchair (Tess Co)

Ztratit schopnost chůze je zničující. To je důvod, proč se japonská společnost Tess Co rozhodla posunout hranice jízdního kola a vytvořit invalidní vozík s pohonem pomocí pedálů. Pro pacienty, kteří mohou vyvinout aspoň minimální pohyb nohou a šlapat. Na rozdíl od kola se vozík může díky ručnímu ovládání pohybovat i dozadu a ve všech směrech.
Cena: 78 000 až 87 000 korun

PodRide / Mikael Kjellman

PodRide (Mikael Kjellman)

Velomobil je jedním z těch zářivých konceptů, který se nikdy zcela nechytil. První takový stroj, francouzská zvláštnost nazvaná Mochet Velocar, spatřila světlo světa v roce 1931 a měla být dosažitelnou alternativou k tradičním benzinovým automobilům. Byl roztomilý a chytrý, ale stejně jako desítky podobných výtvorů poháněných pedály, které v následujících dekádách přicházely a odcházely, se mu změnit svět nepodařilo.

Teď tu máme PodRide a velomobil znovu vypadá jako bezva nápad. Švédský vynálezce Mikael Kjellman vyrobil jednomístný vozík připomínající auto, potažený voděodolnou tkaninou, s čelním sklem a stěračem, malým kufrem a připojením pro přívěs. 250wattový elektromotor zvyšuje sílu nohou a umožňuje maximální rychlost 25 km/hod a dojezdem asi 60 km. Civilizovanější než tradiční kolo a lépe zvládnutelné než i to nejmenší auto, PodRide může být ideální vozítko pro městské prostředí, komunitní střediska či univerzitní areály.
Cena: 68 000 korun