Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Davy pěšáků i cykloturistů válcují Český ráj

  18:10aktualizováno  18:10
Je po prázdninách a dovolených. Parkoviště v Českém ráji již nejsou beznadějně plná a auta zmizela z míst, kde to nejrůznější předpisy zakazují. Problém opět nastane, jakmile začnou růst houby. Motoristé pak parkují všude i proto, že zatím neexistují záchytná parkoviště, i když projekty jsou již zpracované. Teď ještě zbývá sehnat peníze na jejich realizaci. Již v předstihu byly obcemi sdruženými v mikroregionu od letošního června zavedeny dvě turistické autobusové linky, tak, jak je známe třeba ze Šumavy.

REKREAČNÍ BUSY JEDOU JEN V LÉTĚ

Jezdily z Turnova přes Sedmihorky do Libuně a odtud dále přes Trosky, Hrubou Skálu a Vyskeř zpět do Turnova. Druhá linka vyjížděla ze Sobotky ke hradu Kosti a dále přes Libošovice, Žďár, Všeň a Olešnici na Vyskeř, kde se potkává s autobusem první linky. Dále pokračuje do Mladějova a zpět do Sobotky. Pomocí těchto spojů bylo možné dosáhnout většiny cílů v Českém ráji. Od září však autobusy nejezdí. Lidem ubyla jedna z možností, jak se z výletu dostat do města. V příštím roce se možná podaří prodloužit jejich fungování i na září. Jsou sice ztrátové, ale když zhodnotíme veškeré dopady autoturistiky na chráněné území, výsledek by byl jiný. Rekreační linky mají za úkol zpřístupnit turistům i domácím místa v CHKO jinak než individuální dopravou. Pěších turistů totiž v poslední době ubylo. Těm, co zbyli, znepříjemňují chůzi mnohdy neukáznění cyklisté. Ti se buď vyskytují v místech, kde by vůbec neměli jezdit, často poškodí cestu tak, že je jen stěží schůdná, nebo ohrožují svou bezohlednou jízdou. Pěšáci jim to oplácí tím, že jdou roztaženi přes celou cestu, na které by se vyhnuly dva nákladní vozy, a hovoří mezi sebou tak hlasitě, že i kdyby měl cyklista na kole zvonek, tak by mu nebyl nic platný. Všechno je jen ve vzájemné ohleduplnosti. Český ráj, to jsou především pískovcové skály. Přijíždí sem řada horolezců z celé republiky i ze zahraničí. Zdejší pískovec má však jednu nevýhodu. Tmel, který spojuje křemenná zrna je měkký, a jestliže navlhne, jeho pevnost klesá. Proto je lezení na mokrém pískovci zakázáno jak vyhláškami rezervací, tak pravidly pro horolezectví. Přesto se každoročně najde mnoho návštěvníků, kteří tato pravidla nectí. Je to buď proto, že s takto měkkým kamenem nemají zkušenosti, nebo proto, že když už sem vážili cestu, od lezení je neodradí ani déšť.

CYKLISTIKA V CHKO

Cyklistika, to je kapitola sama pro sebe. Stala se módou. Módou, která může pominout jedině v případě, že se lidé přestanou hýbat úplně. Jak ukázala deštivá období letních měsíců, je turistů stále dost. Cesty, zvlášť ty méně zpevněné, se postupně rozblátí a nutno přiznat, že jeden cyklista zde napáchá stejnou škodu jako deset pěšáků. Do bláta se nikomu nechce a tak šlape mimo cestu a tím ji rozšiřuje na úkor okolního porostu. A tak jediné rostliny, které takový nápor přežijí, jsou vzrostlé stromy, i když i ony sešlapáváním kořenů trpí. Na druhé straně se jen těžko vysvětluje lidem, že musí šetřit přírodu, když právě míjejí rozblácené koryto rozryté lesní těžbou.

CYKLOTRASY JSOU ZATÍM NOVINKOU

Vyznačení cyklotras přineslo své ovoce. Našli se lidé, kteří přijali nabízené. Bohužel cykloturistické značení je u nás novinkou. Dva roky stačí k tomu, aby se s ním sžili místní. Desetitisíce návštěvníků na kolech se zde s ním setkává poprvé, anebo poprvé v této formě. Klub českých turistů připouští dva systémy. První, který je obdobou silničních dopravních značek a druhý, který vychází ze značení pro pěší. Značky pro pěšáky jsou čtvercové o velikosti strany 10 centimetrů s bílým rámováním. Málokdo z těch, kdo je využívají si na turistických mapách přečetl, že jsou určeny pouze pro pěší a v době bez sněhové pokrývky. Značení pro cyklisty používá obdobné pásové značení s tím rozdílem, že značky jsou 14 x 14 centimetrů a rámování je žluté. Když v Českém ráji vznikala síť cykloturistických značek, byla vyznačena převážná většina lesních cest s výjimkou slepých a několika málo cest, kde je vhodné buď z hlediska ochrany přírody nebo myslivosti zachovat klid. Silnice jsou značeny pouze v rámci okruhů. Medvědí službu nám prokazují mnozí vydavatelé map. Aniž by se zabývali situací v terénu, opisují, či spíše obkreslují, jeden od druhého a tak například najdete cyklotrasu od Rokytnického rybníka kolem rybníka Hrudky k Vidláku a přitom i jako pěšák zjistíte, že je tam bláta nad kotníky. Obdobně od Vidláku dále ke Věžáku.

ZÁBRANY PROTI CYKLISTŮM

Trasy jsou vyznačeny, máme co nabídnout, ale potíže přetrvávají. V současné době se dokončují zábrany na cesty, kde cyklisté opravdu nemají co dělat. Není výjimkou, že kolem nového kamenného schodiště za sto padesát tisíc, v místě erozní rýhy, vytvoří cyklisté během dvou měsíců erozní rýhu novou. I s takovými případy se ochranáři setkávají. Budování zábran je druhý krok po značení. Pokud ani to nebude stačit, bude následovat krok třetí - pokuty pro neukázněné cyklisty i chodce.

Hrad Trosky v Českém ráji

Autor:




Nejčtenější

Jezero Como patří k těm lokalitám, kam se dá z Česka snadno zaletět na víkend....
Kam létat v zimě: k moři v Maroku se dá dostat už za pětistovku

Nebe nad Evropou nikdy nebylo tak plné, ceny za leteckou dopravu tak nízké a pro cestovatele z Česka se nově přibližují i některé destinace, do kterých...  celý článek

Petrova bouda v Krkonoších už zvenčí opět vypadá jako horská chalupa...
VIDEO: Krkonošská Petrovka už vypadá jako horská bouda, je pod střechou

Petrova bouda na hřebenech Krkonoš, kterou před šesti lety zničil požár, už znovu vypadá jako horská chalupa. Přes léto dostala dřevěná okna a střechu. Zima...  celý článek

Tak samozřejmě, polévání slečen v bikinách šampaňským je přesně to, o čem muži...
Ostrov bude plný sexu, drog a alkoholu, láká na svou dovolenou agentura

Neomezený sex, dvě dívky denně, vstřícný postoj k drogám, alkoholu a jídla, co hrdlo ráčí. Čarokrásné pláže, party na jachtě. Ony čtyři dny na soukromém...  celý článek

Kotelský potok pramení ve Velké Kotelní jámě nedaleko Vrbatovy boudy a táhne se...
Vodí turisty na zapomenuté stezky Krkonoš, zná cesty budařské i dřevařské

Jana Tesařová v Krkonoších rozplétá pavučinu horských pěšin, svážnic, stezek a zanikajících chodníků. Pronikla až do míst, o kterých se návštěvníkům hor ani...  celý článek

Na západě Francie se můžete přes Airbnb ubytovat třeba v letadle.
Recept na nudu na cestách. Noc v letadle, věži či perníkové chaloupce

Sdílená ekonomika nerezonuje jen v oblasti služeb pro přepravu osob, ale také na poli krátkodobého ubytování. Celosvětová platforma Airbnb získává stále více...  celý článek

Další z rubriky

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...
Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle, kdy jeden z nejznámějších českých...  celý článek

Kostelík na Byšičkách se nám v dáli ukáže již z oken motorového vlaku. To se...
Na tajemné Byšičky po stopách pochmurné balady o umrlcově nevěstě

Půvabné Podkrkonoší v sobě nese tajemný náboj. Tady se na odlehlých samotách dlouho udržela lidová forma komunikace s duchy zemřelých. A v tomto kraji též...  celý článek

Hřbitov sovětských zajatců
Na moravském konci světa. Putování kolem nejvyššího kopce Malé Hané

Na tomto výletě davy určitě nepotkáte. Budete se totiž pohybovat po jednom z našich vnitrozemských „konců světa“, kde nevedou žádné hlavní silnice ani...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.