Už mi z toho hrabalo. Ale Česko a Slovensko jsem objel za necelých osm dní

Obkroužil jsem naši republiku na kole za čtyři dny v čase pod sto hodin. Masakr s názvem Race Around Czechia And Slovakia pokračuje podél hranice východních sousedů. Čechy byly deštivé a Slovensko jakbysmet – kam přijedu, tam začíná pršet.
Momentka ze závodu RACAS

Momentka ze závodu RACAS | foto: Tadeáš Kopča, Traga.cz

Trasa Race Around Czechia & Slovakia (RACAS) vedla ze Vsetína severním směrem okolo ČR, z jižní Moravy následně stoupala zpět do Vsetína, odkud pokračovala do slovenských Tater a z jižního Slovenska se vracela opět do Vsetína. Připomínala tak ležatou osmičku a byla o výrazný kus delší, než kdyby vedla pouze okolo hranic. V minulém díle jsme projeli českou část, v dnešním článku se podíváme na Slovensko.

5. den A mraky se ždímají

Během chladné noci začínám podél řeky Kysuce ukrajovat první kilometry na slovenském území a také nabírat výškové metry v Javorníkách. V údolí řeky Bystrice si dávám třetí spánek, něco málo přes dvě hodiny.

Ráno vstávám do deště a pouštím se do stoupáků Oravské Magury. Od té chvíle prší s malými přestávkami až k Bratislavě…

Ten den se ještě převalím přes Skorušínské vrchy k Liptovské Maře, za níž už čeká nejvyšší pohoří na trase závodu – Západní a Vysoké Tatry. Bohužel zahalené do deštivých mraků.

Denní porci kilometrů sčítám na Štrbském plese (den jízdy se pro nás odvíjí podle času startu, tedy od 16:15). Kopce a neustálé převlékání ve špatném počasí vyústí ve výrazně nejnižší denní nájezd.
Ujeto: 342 km
Převýšení: 3 800 m

6. den Go east!

Před večerem ještě stíhám překonat ostrá stoupání Spišské Magury. Ale sílící déšť a také již naplno rozjetý zánět šlach na pravé ruce mě tlačí ke strategické zastávce, během níž si dávám hodinového šlofíka. Díky tomu vyrážím vstříc Ĺubovnianské vrchovině odpočatý a do slabšího deště.

Přes Čergov, Nízké Beskydy, Ondavskou vrchovinu, Bukovské vrchy a Východní Karpaty se přibližuju nejvýchodnějšímu cípu trasy a pokračuji po slovensko-ukrajinské hranici.
Ujeto: 410 km
Převýšení: 2 970 m

7. den Zombík z hororu

Po rovinkách podél maďarské hranice to odsýpá. Jediným problémem jsou déšť a studené noční mlhy. Než si dopřeji dvouhodinový spánek, stihnu objet Košice. V totálním slejváku, podle radaru jediného v Evropě!

Kam jsme přijeli, tam začalo lejt. Už mi z toho hrabalo!

K benzinové pumpě v Moldavě nad Bodvou se doslova plazím za neustálých ataků mikrospánku. Do kufru doprovodného auta padám jak postřelený zombík a během sekundy usínám na dvě hodiny. Zpět v člověka se měním jen částečně. Jízda hustou mlhou je totiž další horor.

Po stoupáních přes Slovenský kras začínám klesat na roviny jižního Slovenska. Obávaný protivítr je naštěstí slabší, a tak na triatlonovém speciálu Isaac Photon ukrajuji kilometry poměrně rychle.

Stále však přicházejí přeháňky a Ultra Paka Racing Team (UPRT) zdržuje neustálé převlékání. V Podunajské nížině vzpomínám na 24hodinovku na Slovakiaringu, kde jsem v roce 2016 zajel dosud platný český rekord: 911,68 km/24 h.

A nedaleko Velké Paky si připomínám taky naši domovinu. Tady jsou nejspíš ještě větší paka než my. Počasí se konečně vybírá.
Ujeto: 454 km
Převýšení: 2 378 m

8. den Kuk do kufru auta

Fanoušci sledující online stream se nestačí divit, jak rychle se dá na kole „přelétnout“ jižní Slovensko. Večer dorážím do Bratislavy, kde se musím probíjet nebezpečným provozem a řešit řadu uzavírek.

Je to metal!

Přichází tu také jediný můj karambol na kole, když to paní přede mnou zaflokuje na červenou a já se jí podívám do kufru. Když jí stékám po zadním okénku, ukazuji jí jedničku (ne tu Topolánkovu, ale klasickou), jako že je vše OK. Je ráda, ani nevylézá z auta. Naštěstí nejsou následky na jezdci ani technice.

Ve slovenské metropoli a kus za ní mě doprovází i početná skupina kamarádů z Nové Paky. To je skvělá vzpruha do unavené noci. Jakmile jsem opět sám, přichází na mě spaní, takže si ordinuji rychlý, asi půlhodinový odpočinek před obcí Kúty.

Když mě ale švára Jarda probouzí, mám pocit, že jsme na nějaké společné rodinné dovolené a čeká nás pěší túra. Vůbec netuším, kde jsem a proč. Pak vyskakuje z auta Táda a posílá mě zpět do kufru, abych se „dopekl“.

Za další čtvrthoďku spánku je vše v pořádku a můžeme se rozjet podél hranice s Moravou k prudkým stoupáním Bílých Karpat. Právě v nich přichází úžasné svítání slibující krásný den. Na posledních 180 kilometrů mě doprovází na motorce kamarád a spoluhráč z hokejového týmu.

Mozek už je sice spíš ve vegetativním módu, ale přesto dokáže jednoduchými počty dojít k další výzvě, která mi pošle poslední zbytky sil do nohou. Začíná hra o stihnutí RACAS pod osm dní!

Ranní doplnění energie

Ve dvou velmi prudkých beskydských stoupácích v oblasti Makova prodávám svoje vrchařské vlohy. Vzápětí přeskakuji na časovkářské kolo, abych „spadl“ co nejrychleji do 45 kilometrů vzdáleného Vsetína. A podařilo se! Přes 3 500 kilometrů dlouhou ležatou osmičku s UPRT týmem uzavíráme v čase sedm dní a 23 hodin.

Cílovou čáru protínám společně s kluky z týmu za velké podpory novopackých fanoušků i místních diváků. Objetí s mýma holkama a váza plná piva tvoří tu nejlepší tečku za další nezapomenutelnou jízdou. Musím uznat, hodně náročnou.
Ujeto: 450 km
Převýšení: 3 000 m

V cíli Velká únava a zánět šlach

Jsem neskutečně dobitej. Asi jako nikdy. Bylo to opravdu hodně těžký. Trasa sama o sobě je obtížná, navíc polovina závodu se jela v dešti. Co mě ale nejvíc popravovalo, byly noční studené mlhy. A taky horší silnice, které odrovnaly moje zápěstí.

Udělal jsem velkou chybu, že jsem galusky dřív nepodhustil. Pravá ruka mi otekla a začala pekelně bolet, diagnóza jasná: zánět šlach. Například železniční přejezdy jsem od poloviny závodu zdolával tak, že jsem se držel jen levou rukou.

Dojezd do cíle

Mrzelo mě, že Jirka Severa musel po 1 500 kilometrech skončit. Bylo to opravdu velké sousto. Na druhou stranu to, co za čtyři dny v závodě odmakal, si zaslouží obdiv. Trasa je krásná a má potenciál pro velký mezinárodní ultracyklistický závod, o což budou Libor Procházka s Jirkou Severou usilovat. Mají šanci a já jim budu fandit. Dostali ode mě relevantní data a mohou lépe organizovat první ostrý ročník RACAS.

Jsem rád, že jsem udržel motivaci a objel celou trasu v závodním režimu. Myslím, že za podmínek, které jsme měli, je čas pod osm dní skvělým výsledkem, a potvrdili jsme, že slovo „racing“ v názvu našeho týmu není náhodou. Takže díky fanouškům a partnerům za podporu!

A také díky všem, kdo přispěli na charitativní sbírku pro Petra. Na jeho nový invalidní vozík se podařilo vybrat přes 61 tisíc korun, takže každý kilometr hodil 17,50 koruny!

Mapa závodu RACAS - zastávky se spaním

RACAS v číslech

Délka: 3 540 km (Danova GPS 3 520 km)
Převýšení: 36 000 m (Danova GPS 35 220 m)
Průměrný denní nájezd a výškové metry: přes 440 km / 4 500 m
Průměrná rychlost (včetně pauz a spaní): 18,5 km/h
Spánek celkem: 10 h a 45 min (1 h a 20 min/den)
Pád: 1
Defekty: 0
Fajn zážitky: nekonečně
Více na danielpolman.com

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  19.4 14:15

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

15. dubna 2024

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

OBRAZEM: Na samotě V lomu. Podívejte se na nejnovější glamping v Česku

17. dubna 2024

Glamping, tedy luxusní kempování, nabírá v tuzemsku v posledních letech na popularitě. Nejnovější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Váháte, kam na dovolenou? Toulání po Dánsku vás nabije pozitivní energií

12. dubna 2024

Dříve jsme chtěli vidět celý svět, dnes máme chuť jezdit jen do zemí, ve kterých se cítíme dobře....

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  19.4 14:15

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Španělské Stonehenge zpřístupnily klimatické změny. Je vítanou atrakcí

19. dubna 2024

Epizody vražedného sucha se do dění v Evropě nezapisují jen negativy. Vlna veder v roce 2022...

To nejlepší z Itálie. Florencie ohromí nejen originály starých mistrů

19. dubna 2024

Ve zvlněné krajině Toskánska leží kolébka renesance, která kdysi bývala jedním z nejvýznamnějších...

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...