Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálkové low costy: do Hongkongu za 6000

aktualizováno 
Fenomén nízkonákladových aerolinek pronikl už i do dálkových letů, které až dosud byly výsadou jen klasických dopravců. Většímu rozmachu zatím brání různé mezivládní dohody, které omezují počet letů mezi státy a hlavně počet společností, které je mohou obsluhovat.

Boeing 747 | foto: Reuters

I tady se ale mohou klasické aerolinie dočkat velké konkurence. První firmy se o to již snaží. Z evropských společností poskytuje takové spojení zatím jen britská společnost Flyglobespan, která nabízí lety i z Prahy do Glasgow. Létá však i do USA, Kanady nebo Jižní Afriky. Například za letenku z Birminghamu do Toronta v říjnu zaplatíte v přepočtu se všemi poplatky necelých sedm tisíc korun. Takovou cenu nikdy u klasických aerolinií neseženete.

Do Asie létá už z Anglie hongkongský Oasis Air. Stejně jako Flyglobespan nabízí v letadlech více různých tříd včetně pohodlnější obchodní. Ceny jednosměrné letenky začínají na 150 librách s poplatky. Firma nabízí ale řadu akcí, při kterých se dá dostat s cenou níže.

Další asijský dopravce se na lety do Evropy chystá. Velké plány má i majitel asijských nízkonákladových společností, malajský miliardář Datruk Tony Fernandes. Stojí za silnou asijskou nízkonákladovou společností Air Asia a je také polovičním vlastníkem společnosti Fly Asian Express. Chystá společnost Air Asia X, která bude létat hlavně do Evropy.

Letadlo  Jak fungují nízkonákladové letecké společnosti? Jaké jsou jejich výhody a nevýhody? Jak získat levou letenku? Čtěte ZDE.

Levně do Číny

"Půjdeme s náklady na takovou úroveň, jaká se dosud v dálkové dopravě nezdála možná,“ řekl pro BBC Fernandes. První tři linky začnou v červenci, spojí Kuala Lumpur s Velkou Británií a dvěma čínskými městy.

Ještě není jisté, zda se firmě podaří proniknout na londýnská letiště, zatím bude létat do Manchesteru.

Nové aerolinie nabídnou zpáteční letenku mezi Evropou a asijskými městy od 40 dolarů (840 korun) za jednu cestu, maximální cena má být kolem 450 dolarů (9450 korun). Cestující však v ceně nebudou mít například občerstvení, to si budou muset koupit. To je oproti Oasis Air rozdíl - tady je občerstvení na palubě zdarma.

Levně i s chartery

Klasickým low costem není německý Condor, je to spíš charterová společnost. Nabízí své letenky na dálkové trasy především do exotických dovolenkových destinací za cenu již od 200 eur za zpáteční letenku. Musíte si však připočíst k cenám také dopravu na západoevropské letiště.

Podobné nabídky má i německý charterový dopravce LTU či francouzský Corsair. Charterové letenky do dalekých destinací se dají sehnat i přes nabídky na poslední chvíli zahraničních cestovek, ty prodávají v česku i některé agentury. Nízkonákladové aerolinie nefungují jen v Evropě. Průkopníkem je v této oblasti společnost Southwest, podobný model se postupně přenesl prakticky na všechny kontinenty. Dá se tak například naplánovat i levné létání u exotických dovolených.

Pokud víte, že poletíte třeba na podzim do Thajska a láká vás vidět jih i sever a nechcete trávit dlouhé hodiny ve vlaku či autobusu, dá se letenka například z Pchúketu do Chiang Mai pořídit při včasné rezervaci i za tisícikorunu.

To samé platí například o letech po Austrálii nebo Novém Zélandu, kde velkou část trhu ovládla společnost miliardáře Richarda Bransona Virgin Blue. Ta už nyní plánuje i lety přes Pacifik do USA.

Výhody low-costů


+ vysoká úroveň cestování za nízké ceny
+ nízkonákladové společnosti naučily Čechy létat - spousta lidí si nyní dopřává vánoční nákupy v Paříži, kamarádky vyrážejí na víkend do Říma + pokud můžete plánovat dopředu, letenky pořídíte za bezkonkurenční ceny
+ nízkorozpočtové společnosti mají často novější a modernější letadla než tradiční dopravci; letadla i piloti jsou však vytíženi na maximum

Nevýhody low-costů 


- na palubě se neservíruje žádné jídlo ani pití, musíte si ho koupit
- člověk, který neumí pracovat s internetem, může mít problémy s objednávkou; společnosti často nemají stálá prodejní místa, zvýhodňují pasažéry, kteří si spoje objednávají přes internet; telefonní linka může být placená a v případě, že s asistentkou hledáte výhodný let, telefonát se může prodražit
- když se neobsadí letadlo, může se stát, že společnost let zruší
- společnosti často přistávají na menších letištích, doprava do centra města se pak může prodražit
- low-costy nenabízejí věrnostní programy, to znamená odměny za pravidelné létání
- některé low-costy (například Aer Lingus, Ryanair) požadují peníze za každé odbavené zavazadlo
- low-costy létají z bodu do bodu, ve své nabídce mají pouze krátké destinace; nejsou proto příliš vhodné, když někdo potřebuje chytit navazující spoj

Zlaté tipy

 
Londýn-Hongkong 1. října tam, 9. zpět. Cena i s poplatky 269,93 libry (cca 11 300 Kč).
Více www.oasishongkong.com
Praha-Londýn/Stansted -Toronto a zpět - kombinace easyJet a Flyglobespan dohromady 2367 Kč + 167 liber (cca 7100 Kč) i s poplatky na termín 4.-13. května

Autor:


Nejčtenější

Naivní Češi v sandálech jsou v Chorvatsku pojem. Znají je i záchranáři

Milovníci hor ocení při návštěvě Makarské výstup na vrcholky Biokova.

Makarska je klenot Dalmácie, ale umí být i nebezpečná. Nádherná a unikátní příroda totiž bývá při nepříznivém počasí...

V Paříži nainstalovali nové eko-pisoáry. Nechutné, bouří se místní

Pařížané si stěžují na výrazné pisoáry bez zástěn v centru města. (13. srpna...

Paříž přišla s novým nápadem, jak ekologicky využít lidskou moč. Nové červené pisoáry se slámou uvnitř dokážou vytvořit...



Musíte sebrat odvahu a se žralokem bojovat, řekl v Rozstřelu filmař žraloků

Steve Lichtag byl hostem pořadu Rozstřel.

Na začátku srpna usmrtil českého turistu v egyptském letovisku Marsá Alam žralok. V Egyptě nejde o ojedinělý útok, za...

Nejhezčí výstup na Praděd. Trasu z malebné osady moc lidí nevyužívá

Výstup na Praděd

Na Pradědu byl skoro každý, ale skutečně nejhezčí cestou se na nejvyšší kopec Jeseníků vydává jen málokdo. Řeč není o...

Do Pákistánu prý jezdí jen hlupáci, ale Žlutý cirkus si to stejně užil

Babu, trabant, který se nikdy nezastavil, se nám začal rozpadat. Čím dál jsme,...

Skoro čtvrt roku jsme cestovali Indií. Bylo to krásné, bylo to intenzivní, ale bylo toho dost. Před námi je Pákistán,...

Další z rubriky

Do Pákistánu prý jezdí jen hlupáci, ale Žlutý cirkus si to stejně užil

Babu, trabant, který se nikdy nezastavil, se nám začal rozpadat. Čím dál jsme,...

Skoro čtvrt roku jsme cestovali Indií. Bylo to krásné, bylo to intenzivní, ale bylo toho dost. Před námi je Pákistán,...

Soudruzi nás poslali rovnou pod rentgen. Trabanty dojely přes Čínu do Ruska

Expedice Dana Přibáně musela na čínské hranici projít důslednou kontrolou....

Dostat se do Číny letadlem je celkem snadné. Vjet tam autem je ale noční můrou. Pokud tedy není vaším snem...

Amsterdam pohlcuje kriminalita, v noci se z města stává džungle

Amsterdam se stabilně řadí mezi nejnebezpečnější evropské metropole. Na sto...

Nizozemská metropole je po setmění místem, kde přestávají platit zákony, varuje tamní ombudsman. Přetížená policie...

Najdete na iDNES.cz