Jezdit by se mělo nejpozději do dvou let. Zajistí to peníze z EU, která jen na 27 kilometrů cyklostezek ve Zlínském kraji posílá víc než 140 milionů.
"Úsek Kvasice - Bělov - Otrokovice by mohl být hotový už do konce příští plavební sezony," těší se Jiří Durďák ze Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu. Jde o čtyři a půl kilometru dlouhý úsek, který vyjde na téměř 20 milionů.
"A až bude hotová i cyklostezka ze Zlína do Otrokovic, otevře se cesta ze Zlína přímo až k nám," dodává Durďák.
Úsek Zlín - Otrokovice mohou zbrzdit výkupy pozemků
I když celkový počet kilometrů není vysoký, jsou naprosto zásadní. Celý kraj má totiž poměrně hustou síť cyklostezek, ale zatím v jednotlivých úsecích. Ty se teď spojí.
Plánované cyklostezkyZlín - Otrokovice |
"Máte cyklostezky dobře rozmístěné na celém území," říká koordinátor olomouckého centra dopravního výzkumu Jaroslav Martinek.
"Jakmile se propojí, bude to pro cyklisty skvělá zpráva. Nejen pro turisty, ale i pro obyvatele, kteří po nich budou jezdit do práce a do škol," dodává.
Nejvíc peněz, bezmála 34 milionů, jde na úsek mezi Zlínem a Otrokovicemi. Povede za areálem firmy ZPS a podél vody a hotový by mohl být už do konce příštího roku.
"Zdržet se to ale může na výkupu pozemků. Jsou jich desítky a zatím máme od majitelů jen předběžné souhlasy," uvedl Michal Zlámal, který řídí investice na zlínském magistrátu.
Problémových pozemků může být asi osm a ne vždy jde jen o cenu. Dohoda vázne třeba i na dědických řízeních. Samotná stavba pak může být hotová poměrně rychle, nejsou na ní žádné technické záludnosti jako třeba mosty.
Cyklisté se pohodlně dostanou do Hostýnských vrchů
Krátká, ale důležitá je i stezka z Lešné do Lukova, o které se mluví už víc než pět let. Ve Zlíně a Lukově na ni dostanou přes 19,5 milionu korun.
"Je v tom zdravý rozum, že se ty úseky spojují. Z Lukova vede několik krásných lesních cest do Hostýnských vrchů, které cyklisty lákají. Od Zlína se dostanou po cyklostezce do Lešné, dál ale musí kus po úzké a frekventované silnici. Hotová sebevražda," míní starosta Lukova Jiří Jangot.
Jenže dostat se k nim je momentálně velký hazard.
Peníze jdou ale také na prodloužení stezky v uherskohradišťském Kunovském lese nebo na opravu a zpevnění stezky v Dolní Bečvě.
"Máme ji už roky, byla jedna z prvních a vede napříč celou obcí, většinou po břehu Bečvy," popisuje starosta obce Pavel Mana. Tehdy však nebyly peníze na celý úsek, a tak je částečně nezpevněná. To teď napraví a přidají i odbočku do sousedních Vigantic.
"Cykloturistika má ve Zlínském kraji velkou budoucnost. A až se u vás jednou podaří spojit dvě základní cyklostezky, podél Baťova kanálu a Bečvy, bude to úplný skvost," tvrdí Martinek.