Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Cykloservis v Nepálu. Defekt opraví za 4 koruny, nové kolo je za 1500

  0:01aktualizováno  0:01
Malý nepálský cykloservis Suprena ve vesnici Sauraha u Národního parku Chitwan na jihu země je na hony vzdálen tomu, čemu říkáme cykloservis u nás. Je to malá špinavá místnost, regály s jednoduchými náhradními díly, u zdi pár nových plášťů a ráfků. A na zemi se volně povaluje nářadí, kterému dominují kladiva.

Majitel servisu pan Gopál | foto: Tomáš Hájek (Mylosthat.com)pro iDNES.cz

V jednom koutě je binec, zřejmě na vyhození. Před dílničkou, kterou na zdi zkrášluje jen namalovaná dvojice „sloních“ hinduistických bohů Ganéša, visí na stojanu vesměs ojeté pneumatiky a ráfky v často dost prapodivném stavu.

Fotogalerie

Jediné pojízdné prastaré kolo před servisem napovídá, na čem a jak se na nepálském venkově jezdí. Z 99 % tu kolo slouží jako dopravní prostředek na kratší vzdálenosti. A většinu strojů tvoří staré cestovní bicykly indické provenience značky Hero.

Pětačtyřicetiletý majitel pan Gopál provozuje obchůdek zatím jen tři měsíce. Absolutní většina jeho práce spočívá v drobných opravách. Jen občas se stane zázrak a někdo si přijede kolo koupit. Ale pan Gopál nemá nikde vystaveny nová nablýskaná kola. Ukáže jednoduchý prospekt, kde si zákazník vybere a kolo se pak objedná ze skladu ve městě.

Za den mu projde rukama zhruba 12 kol, za měsíc to je přibližně 200 až 300. Zákazníci moc nevolají, spíš rovnou přijdou s rozbitým kolem. A už tu měl někdy i horské kolo? „Little, very little,“ odpovídá se smíchem hodně lámanou angličtinou.

Jednoduché náhradní díly převážně indické provenience
Cyklistické nářadíčko

Oprava píchlé duše, nejčastější zdejší cyklonehoda, stojí 20 nepálských rupií, v přepočtu o něco více než čtyři koruny. Celé nové zapletené kolo 800 rupií (cca 180 korun), ráfek 200 rupií, stejně jako nový řetěz (asi 45 korun) a plášť 400 rupií (přibližně 90 korun). Nový obyčejný bicykl pak přijde na 7 000 rupií (cca 1 550 korun).

Jak se tam dostat

Do Nepálu vozí za zajímavým programem například CK Sen. (www.cksen.cz)

Prakticky všechny náhradní díly včetně nových kol jsou z Indie, jen minimum z Číny. Tchajwanské nebo japonské kousky tu nehledejte. Názvy značek u nás těžko někomu něco řeknou: Bedrock, Hero, Happy Cycle, Dara, Fonex, Himal Gold.

Pan Gopál za měsíc vydělá 10 až 11 tisíc rupií (2 200 až 2 500 korun). Na otázku, zda je to dobrý byznys, se jen pousměje a pokrčí skromně rameny. Jeho mimika je jasná: velké peníze z toho prostě nikdy nebudou.

Venkovní část dílničky pana Gopála

Venkovní část dílničky pana Gopála

V Nepálu se jezdí na kole po celé zemi, nejvíce však na jihu, kde jsou roviny. Kola jsou z 90 % indické výroby, velmi stará a jsou to hlavně klasické city-biky. Až na naprosté výjimky je bicykl dopravním prostředkem. Jen pozor, jezdí se stejně jako v Indii zásadně vlevo a provoz není nijak snadný. Pro našince je problém se zapojit do hustého městského provozu motocyklů, mopedů, aut a dalších kol. Situaci nepřidává ani smog ve větších aglomeracích. Mnoho cyklistů tu proto používá speciální roušky.

Zejména v Káthmándú je však už dnes více příležitostí půjčit si relativně dobré horské kolo a vyrazit mimo město do okolních kopců.

Autor:




Nejčtenější

Čerpací stanice pro lodě na ostrově Ugljan
Chorvaté otestovali své mariny. Vítězem je přístav na ostrově Krk

Plachtění na jachtě podél jadranského pobřeží v Chorvatsku je stále populárnější i mezi českými turisty. Podívejte se, které mariny ocenili jako nejlepší sami...  celý článek

Další vodní plochou, kterou je možné se při cestě kochat, je Zámecký rybník u...
Na kole za prohranou bitvou Napoleona. Putování okolím Ústí nad Labem

Pokud je pro vás ideální cyklistický výlet spojený nejen s poznáváním krajiny, ale i s místy, kde se psaly dějiny, přesměrujte svoji pozornost na sever Čech....  celý článek

Nebezpečím jsou pro cyklisty nepozorní řidiči i koleje.
Narazil do dveří, spadl na kolejích. Rady, jak přežít jízdu na kole

Řidič otevřel dveře auta, cyklista do nich narazil a zemřel. Muž na kole přejel zpomalovací práh, spadl a oživit ho už nedokázali. To jsou příklady nehod...  celý článek

Jezero Onneto na úpatí sopky Meakan
Mlha a medvědi ostrova Hokkaidó. Výlet do snového Japonska bez turistů

Nejodlehlejším místem celého Japonska je poloostrov Širetoko, který vybíhá jako severovýchodní cíp ostrova Hokkaidó do Ochotského moře. Stejnojmenná rezervace...  celý článek

Další z rubriky

Bruslařská dráha v Praze
Jízda s mistry. In-line bruslaři se chystají na velkou událost v Praze

V neděli se v Praze na Rohanském nábřeží uskuteční velká mezinárodní in-line akce pro stovky českých i zahraničních milovníků kolečkových bruslí. Svoje síly tu...  celý článek

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...
Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle, kdy jeden z nejznámějších českých...  celý článek

Ukázkové roubenky dodávají Vysokému nad Jizerou krkonošský horský ráz.
Relax na kole. Pohodové putování krajinou malebných Jizerek

Prázdniny, horké dny a doba dovolených jsou za námi, dostavilo se babí léto a barevný podzim. Sedět doma v krásných podzimních dnech by byl hřích, takže pokud...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.