Cyklisté na českých silnicích: lovná zvěř

  14:35aktualizováno  14:35
Jezdíte na kole po českých silnicích? Máte odvahu. Nebo spíš rádi riskujete, že? V Praze se dá dokonce mluvit o záměrném hazardu. Cyklista v tuzemsku je postaven na roveň lovné zvěři. Vinou bezohlednosti řidičů, stavu komunikací i právní ochrany. Dá se říct, že platí: Koho nesrazilo na silnici auto, jako by snad ani nevyjel.

"Dávat pozor se musí. Ale v Nizozemsku je cyklista pánbůh. Má přednost před auty i chodci," říká Jiří Ženíšek, bývalý cyklista, nyní šéf nejsilnější české stáje e'D system/ZVVZ. "A líp se nám jezdilo i v Saúdské Arábii, kde ani nemají jízdní pruhy."

Sami to znáte nejlépe: Máte přilbu, motáte se po krajnici, přesto občas zavrávoráte po nárazu zrcátka projíždějícího auta. Nebo čelíte troubení a zběsilým nadávkám projíždějících řidičů. A přece se jezdí...

Obětí je desetkrát víc
Počet nehod na českých silnicích se v posledních deseti letech nemění. Podle statistik ministerstva vnitra ČR cyklisté způsobí zhruba 1 % nehod, počet mrtvých cyklistů při nehodách však tvoří skoro 10 %. Podobná čísla udává i sousední Německo.

"Sportovní cyklista na běžnou komunikaci nepatří," říká dokonce Zdeněk Bambas, šéf dopravní služby Dopravní policie ČR.

DOPRAVNÍ NEHODY V ČR 2003

Celkový počet
(viníci 92 % řidiči motorových vozidel,
1,6 % řidiči nemotorových vozidel)
195.851   
Počet mrtvých
(z toho 123 cyklistů, tj. 9,3 %)
1.319
Počet těžce zraněných 5.253
Počet lehce zraněných 30.312
Počet případů, kdy viník ujel (23 mrtvých) 17.641
Škody 9,33 miliard Kč

Zdroj: Ministerstvo vnitra ČR

Bohužel si to myslí mnoho omezených řidičů. Protože cyklista nemá proti autu žádnou ochranu, dokážou ho často ze silnice brutálně sestřelit. "Zvlášť řidiči městské hromadné dopravy bývají šíleně agresivní," stěžuje si Petr Polívka. Jeho manželka, česká reprezentantka Kája, utrpěla po "souboji" s autobusem před třemi lety nepříjemné zranění.

Policie na hájení cyklistů příliš nedá. To se spíš setkáte se šikanou: Chybí ti světlo - zaplať pokutu. Ač slunce praží zrovna přímo nad hlavou. Nebo: Mazej ze silnice na stezku. Že je plná a zanesená špínou a kameny a ty máš křehkého galuskáče? Nevadí. Předpis je předpis.

Policista Filipec ze Studénky je dokonce obviněn ze zneužití pravomoci veřejného činitele. Při kontrole cyklisty se psem na vodítku loni v listopadu zmlátil 52letého muže obuškem, nasadil mu pouta a nechal ho otřeseného ležet hodiny na stanici.

 

Pojištění? Jen komplikace
Na rozdíl od Spojených států vás pojištění při nehodě nevytrhne. Pokud cyklistu srazí auto a je to řidičova vina, dá se uplatňovat nárok na škodu z povinného ručení. Při škodě nad 20.000 korun je třeba zavolat policii a sepsat protokol. Pokud řidič ujede, sežeňte si svědky. Při léčení nad sedm dní by finanční kompenzaci měla zajistit také pojišťovna.

Napište nám, jestli jste někdy měli v Česku při jízdě na kole po silnici nehodu. Jak a kde se to stalo? Čí to byla vina? Pište na cestovani@idnes.cz

Měli jste někdy v Česku při jízdě na kole po silnici nehodu? Hlasujte v anketě!

"Dohodl jsem se na mimosoudním vyrovnání za ublížení na těle 20.000 korun. Se zničeným kolem obcházím pojišťovny sám," říká Pavel Mráz. V září ho v Praze srazilo auto vyjíždějící z vedlejší silnice. Měl zlomený kotník a zápěstí, dodnes trpí potížemi.

Takových případů najdete stovky. Paralympika Jiřího Ježka v lednu srazil řidič terénního vozu a ještě ho napadl pěstí, že mu odřel lak.

Na případ poškození auta cyklistou si můžete sjednat doplněk v rámci pojištění domácnosti.

Kdy se situace zlepší?

Začíná jaro, na silnicích se vyrojí tisíce kol. Jezděte opatrněji, mějte respekt. Ať držíte volant nebo řídítka. Jiná rada zatím neexistuje.

JAK SE KDE JEZDÍ

PRAHA - Skoro nikde se nejezdí hůř než v Česku.

ITÁLIE. Cyklistika je nesmírně populární a podle toho se řidiči chovají k cyklistům na silnici. "Ideální souznění," vzpomíná Luboš Lom, který tu roky působil jako profesionál.

JIŽNÍ AFRIKA. Nový ráj? Možná, ale pozor! Loni tu v černošském ghettu napadli osamoceného Čecha Zerzana. Ze zranění hlavy se dodnes nevykřesal.

NIZOZEMSKO. Ale i sousední Belgie. Cyklista je pánbůh a také - na kole tu jezdí každý.

POLSKO. Také cyklistická země, ale "morálka" je slabší. "Čím dál na východ, tím hůř," tvrdí Ondřej Sosenka, vítěz Závodu míru 2001. "Jako by se na silnici ještě víc projevovala lidská nervozita a napětí," dodává Ota Fiala, trenér týmu PSK Whirpool Hradec Králové.

SAÚDSKÁ ARÁBIE. Nemají tu pruhy na silnici, ale bát se nemusíte. Pokud nejste žena... "Nemohla jsem vyjet ani oblečená a trénovat na kole jsem mohla jen v hotelu," vypráví triatlonová reprezentantka Lenka Radová, která nedávno závodila v liberálnějších Spojených arabských emirátech.

ŠPANĚLSKO. Nedávno tu zavedli silniční vyhlášku, podle níž mohou cyklisté jezdit dva vedle sebe a auta je musí objet. "Ale musíte nosit přilbu. Zavedl bych to i u nás," říká Jan Hruška, který jezdí už šestý rok ve španělských týmech. Výletní destinace Mallorka, Ibiza nebo Kanárské ostrovy balíky cyklistů přijaly a respektují je.

USA. Široké silnice, opatrní řidiči. Zásluhou smeček policistů, právníků a pojišťováků. Patálie s poraněným cyklistou vás může zničit.

Stezky? Prý budou. Ale na silnici moc nejezděte...
Kde jezdit na kole? Nejlepší je vzít horské nebo trekkingové kolo a vyrazit na polní cesty či do lesa. Ale i tady, především na horách, můžete narazit na omezení v podobě předpisů ochránců přírody.

A na silnici? Stezky, sloužící spíš skutečné dopravě na kole, nejsou řešením. Zaprvé jich najdete zanedbatelně málo. Zadruhé, hlavně v Praze, na sebe stejně nenavazují.

Výjimkou mohou být snad Pardubice, které se pyšní téměř 30 kilometry stezek. "Však také na ně z městského rozpočtu vydali za posledních devět let 71 milionů korun," chválí Jaroslav Martínek z Centra dopravního výzkumu ministerstva dopravy.

Nebo sousední Hradec Králové, který byl se stezkami ještě za komunistické éry unikátem. Lepší se Ostrava, Olomouc, České Budějovice.

Ministerský úředník Martínek však vzbuzuje naději: "Začíná se to hýbat. Usilujeme o revizi norem a zákonů. Vláda podpořila pěti miliony korun pětiletý projekt rozvoje cyklistické dopravy." Co to znamená? Například při značení silnic dojde k "přerozdělení dopravního prostoru". Jeden jízdní pruh se zúží z pěti na 3,5 metru a zbude místo i na cyklisty.

"Při prosazování cílů musí být především politická vůle města," tvrdí Martínek. Jednoduše: když se chce, jde to. Snaží se Ústí nad Labem, kde získali finance z fondu dopravy projektu Phare. Mělník touží iniciovat výstavbu cyklostezky podél Labe.

Sportovní cyklista na běžnou komunikaci nepatří. "Bohužel, říká se mi to těžce, sám jezdím na kole," tvrdí Zdeněk Bambas, šéf dopravní služby Dopravní policie ČR. "Legislativa silničního provozu je velmi špatná. Navíc čeští řidiči jsou bezohlední a neumějí řídit," dodá.

Sportovní cyklisty trápí i komplikace s pojištěním nebo vymahatelnost práva v případě poškození při nehodě. Ale také zdánlivá banalita.

Podle vyhlášky 341/02 zákona číslo 56 by mělo být každé kolo v silničním provozu vybaveno odrazkami, světlem, blatníky, zvonkem a dalšími "zbytečnostmi" pro sportovní kolo.

Při silniční policejní kontrole stačilo donedávna prokázat se cyklistickou nebo triatlonovou licencí a - mohli jste jet dál. To už neplatí, můžete dostat pokutu. "Kdyby to po mně policajti chtěli, asi bych zkolaboval nebo se s nimi vůbec nebavil," zhrozil se Jiří Ženíšek, šéf klubu e'D system/ZVVZ. "To nemá logiku..."

Dopravní šéf Bambas vysvětluje: "Chceme přimět ke starosti o vlastní bezpečnost lidi, kteří jezdí ráno za šera do práce nebo se vracejí za tmy z hospody."

Anketa: BOJÍTE SE S KOLEM NA SILNICI?  

Jan Pirk
profesor, světově uznávaný kardiochirurg, aktivní triatlonista

V Praze nejezdím. Uzákonil bych nošení přilby. Zabrání 75 procentům úrazů lebky. Našimi dárci srdce bývají nejčastěji cyklisté... Své děti a vnoučata bez přilby na kolo nepouštím. A nosím ji i sám, i když na mě jednou řidič křičel: Co to máš na hlavě, ty debile!

 

Ondřej Sosenka
vítěz Závodu míru 2001, prošel stájemi v Itálii i Polsku, nyní Acqua e Sapone

I když jsou italští řidiči pověstní, k cyklistům mají větší úctu než v Česku. Tady mi přijde, že ho považují spíš za překážku, kterou je potřeba rychle zdolat. Každý týden na mě při tréninku někdo řve z auta. Díky mé dvoumetrové postavě si však zatím nikdo na nějaký větší útok netroufl.

 

Radim Kořínek
nejlepší český biker, tým ČS MTB, účastník olympiády v Sydney

Jednou jsem viděl zblízka, jak náklaďák na hlavní silnici smetl starou paní na kole, letěla jako papír do pole... Ten obrázek se mi někdy vybaví, jsem fakt opatrný. A když do mě nějaký řidič hodně nevybíravě najede a potkám ho pak na semaforu, bouchnu mu aspoň dlaní do střechy, aby se trochu probral...

 

Luboš Lom
bývalý profesionál v Itálii, nyní obchodník a aktivní cyklista

No, příhod mám spoustu, naštěstí vždycky dopadly dobře. Občas skončily zahozením řidičových klíčků od auta do pole. Ale jednou naopak autobusák zavřel rozzuřeného cyklistu v kabině a odvezl ho na policii. Cyklista se u nás musí ubránit sám.

 

Kája Polívková
mistryně světa v kvadriatlonu a bývalá reprezentantka na horském kole.

Před třemi lety jsem si zažila u Šeberova u Prahy drama. Řidič autobusu MHD mě bokem strčil do příkopu. Spadla jsem, odřela se, potloukla a vykloubila si prsty na ruce. Manžel Petr za ním vyrazil, postavil se před něj s kolem na křižovatce, ale on ho zkusil přejet. Petr ho chytil na zastávce a prokopl mu zadní světlo. To šofér konečně vystoupil a vyhrožoval policií. Ale pasažéři řekli, že vše dosvědčí pro nás. Přijela sanitka i policajti. Řidiče pak za to vyhodili z práce, proto jsme ani nepodávali žalobu.

Jiří Ježek
paralympijský vítěz, mistr světa a Evropy

Nejhorší zkušenost jsem zažil v lednu u Mělníka. Na silnici mě srazil řidič terénního auta a ještě mi dal pěstí do obličeje, že prý jsem mu odřel lak. Policajti mě vyslýchali přes hodinu, pomláceného a zpoceného na mrazu, málem mě zabásli. Přitom já skončil večer v nemocnici. Podali jsme trestní oznámení a řidiče dnes stíhají za výtržnictví.

 

Nehoda na Gočárově okruhu, kamion zachytil cyklistu jedoucího po okruhu z nadjezdu na Slezském předměstí (Hradec Králové) směrem na Prahu a Jičín a způsobil mu smrtelná zranění.

Hradec vs. Pardubice. Východočeská města na své cyklisty myslí. Zvláštní stezky bývaly na městském okruhu v Hradci Králové ještě za komunistické éry nevídanou raritou. Teď ale mají navrch Pardubice.

Cyklisté

I cyklista patří na silnici. Potkáte-li skupinu cyklistů, objeďte je. Není třeba troubit nebo do nich najíždět. "V divočejsích zemích raději jezdíme za balíkem s doprovodným vozidlem," říká zkušený cyklistický šéf Jiří Ženíšek.

Cyklisté

Cyklisté

Cyklisté

Autoři: ,


Nejčtenější

Brány a soutěsky Strážovských vrchů. Neskutečný výlet pro milovníky skal

Panoramatický rozhled ze zříceniny Súľovský hrad

Skalní města bývají vyhledávaným cílem turistů. Súľovské skály vám pak k malebnosti přidají bonus v podobě...

Silný žaludek a trpělivost s sebou. Na co se připravit při cestě do Indie

Hmyzí trus a znečištěný vzduch zabarvily původně bílou hrobku Tádž Mahal v...

Do druhé nejlidnatější země světa míří na přelomu roku tisíce cestovatelů. Indie je pestrobarevná a hlavně...



Tísnivé pátrání po starém Bejrútu. Jak jsem si užil lekci pomíjivosti

Centrální čtvrt v Bejrútu byla tak zničená, že se zatím neví, co s ní.

Bejrútu a Libanonu se dříve říkalo Švýcarsko Blízkého východu, dnes však je bohužel pravdou opak. „Bejrút už není tím,...

Byl jsem ve všech zemích světa dvakrát, tvrdí cestovatelský rekordman

Babis Bizas na návštěvě Crozetových ostrovů v roce 2013

Řecký cestovatel Babis Bizas se na svou první cestu vydal v roce 1976 ve věku 22 let. Od té doby se v podstatě...

Trendy nejlepších restaurací světa. Co objevili čeští kuchaři na cestách?

Kachní prsa s kachními játry foie gras v La Verandě – inspirace ze Singapuru

Návštěva nejlepších restaurací světa je zážitek, na který se nezapomíná. Co všechno v nich hosty čeká, prozradí...

Další z rubriky

Pohoda v údolí i strmé výjezdy. Projeli jsme cyklistický ráj v Tyrolsku

Nečekané setkání v horách vysoko nad údolím Kaiserwinkl

Pot po dlouhém souboji s bezmála tisícimetrovým převýšením pálí v očích, ale nečekaně se stává lákadlem pro koně, kteří...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Kategorie krosových kol

Test elektrokol - kros

V kategorii krosových elektrokol jsme testovali čtyři modely: Apache Matto, Author Empire, Merida eSpresso a...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Kategorie horských kol s pevným rámem

Test elektrokol - Hardtail MTB

V kategorii horských kol s pevným rámem testovali jezdci sedm kousků různých značek: Apache Yamka, Author Elevation,...



Najdete na iDNES.cz