"Dávat pozor se musí. Ale v Nizozemsku je cyklista pánbůh. Má přednost před auty i chodci," říká Jiří Ženíšek, bývalý cyklista, nyní šéf nejsilnější české stáje e'D system/ZVVZ. "A líp se nám jezdilo i v Saúdské Arábii, kde ani nemají jízdní pruhy."
Sami to znáte nejlépe: Máte přilbu, motáte se po krajnici, přesto občas zavrávoráte po nárazu zrcátka projíždějícího auta. Nebo čelíte troubení a zběsilým nadávkám projíždějících řidičů. A přece se jezdí...
Obětí je desetkrát víc
Počet nehod na českých silnicích se v posledních deseti letech nemění. Podle statistik ministerstva vnitra ČR cyklisté způsobí zhruba 1 % nehod, počet mrtvých cyklistů při nehodách však tvoří skoro 10 %. Podobná čísla udává i sousední Německo.
"Sportovní cyklista na běžnou komunikaci nepatří," říká dokonce Zdeněk Bambas, šéf dopravní služby Dopravní policie ČR.
DOPRAVNÍ NEHODY V ČR 2003 | |
Celkový počet (viníci 92 % řidiči motorových vozidel, 1,6 % řidiči nemotorových vozidel) |
195.851 |
Počet mrtvých (z toho 123 cyklistů, tj. 9,3 %) |
1.319 |
Počet těžce zraněných | 5.253 |
Počet lehce zraněných | 30.312 |
Počet případů, kdy viník ujel (23 mrtvých) | 17.641 |
Škody | 9,33 miliard Kč |
Zdroj: Ministerstvo vnitra ČR |
Bohužel si to myslí mnoho omezených řidičů. Protože cyklista nemá proti autu žádnou ochranu, dokážou ho často ze silnice brutálně sestřelit. "Zvlášť řidiči městské hromadné dopravy bývají šíleně agresivní," stěžuje si Petr Polívka. Jeho manželka, česká reprezentantka Kája, utrpěla po "souboji" s autobusem před třemi lety nepříjemné zranění.
Policie na hájení cyklistů příliš nedá. To se spíš setkáte se šikanou: Chybí ti světlo - zaplať pokutu. Ač slunce praží zrovna přímo nad hlavou. Nebo: Mazej ze silnice na stezku. Že je plná a zanesená špínou a kameny a ty máš křehkého galuskáče? Nevadí. Předpis je předpis.
Policista Filipec ze Studénky je dokonce obviněn ze zneužití pravomoci veřejného činitele. Při kontrole cyklisty se psem na vodítku loni v listopadu zmlátil 52letého muže obuškem, nasadil mu pouta a nechal ho otřeseného ležet hodiny na stanici.
Pojištění? Jen komplikace
Na rozdíl od Spojených států vás pojištění při nehodě nevytrhne. Pokud cyklistu srazí auto a je to řidičova vina, dá se uplatňovat nárok na škodu z povinného ručení. Při škodě nad 20.000 korun je třeba zavolat policii a sepsat protokol. Pokud řidič ujede, sežeňte si svědky. Při léčení nad sedm dní by finanční kompenzaci měla zajistit také pojišťovna.
Napište nám, jestli jste někdy měli v Česku při jízdě na kole po silnici nehodu. Jak a kde se to stalo? Čí to byla vina? Pište na cestovani@idnes.cz |
Měli jste někdy v Česku při jízdě na kole po silnici nehodu? Hlasujte v anketě! |
"Dohodl jsem se na mimosoudním vyrovnání za ublížení na těle 20.000 korun. Se zničeným kolem obcházím pojišťovny sám," říká Pavel Mráz. V září ho v Praze srazilo auto vyjíždějící z vedlejší silnice. Měl zlomený kotník a zápěstí, dodnes trpí potížemi.
Takových případů najdete stovky. Paralympika Jiřího Ježka v lednu srazil řidič terénního vozu a ještě ho napadl pěstí, že mu odřel lak.
Na případ poškození auta cyklistou si můžete sjednat doplněk v rámci pojištění domácnosti.
Kdy se situace zlepší?
Začíná jaro, na silnicích se vyrojí tisíce kol. Jezděte opatrněji, mějte respekt. Ať držíte volant nebo řídítka. Jiná rada zatím neexistuje.
JAK SE KDE JEZDÍ PRAHA JIŽNÍ AFRIKA. Nový ráj? Možná, ale pozor! Loni tu v černošském ghettu napadli osamoceného Čecha Zerzana. Ze zranění hlavy se dodnes nevykřesal. NIZOZEMSKO. Ale i sousední Belgie. Cyklista je pánbůh a také - na kole tu jezdí každý. POLSKO. Také cyklistická země, ale "morálka" je slabší. "Čím dál na východ, tím hůř," tvrdí Ondřej Sosenka, vítěz Závodu míru 2001. "Jako by se na silnici ještě víc projevovala lidská nervozita a napětí," dodává Ota Fiala, trenér týmu PSK Whirpool Hradec Králové. SAÚDSKÁ ARÁBIE. Nemají tu pruhy na silnici, ale bát se nemusíte. Pokud nejste žena... "Nemohla jsem vyjet ani oblečená a trénovat na kole jsem mohla jen v hotelu," vypráví triatlonová reprezentantka Lenka Radová, která nedávno závodila v liberálnějších Spojených arabských emirátech. ŠPANĚLSKO. Nedávno tu zavedli silniční vyhlášku, podle níž mohou cyklisté jezdit dva vedle sebe a auta je musí objet. "Ale musíte nosit přilbu. Zavedl bych to i u nás," říká Jan Hruška, který jezdí už šestý rok ve španělských týmech. Výletní destinace Mallorka, Ibiza nebo Kanárské ostrovy balíky cyklistů přijaly a respektují je. USA. Široké silnice, opatrní řidiči. Zásluhou smeček policistů, právníků a pojišťováků. Patálie s poraněným cyklistou vás může zničit. |
Stezky? Prý budou. Ale na silnici moc nejezděte...
Kde jezdit na kole? Nejlepší je vzít horské nebo trekkingové kolo a vyrazit na polní cesty či do lesa. Ale i tady, především na horách, můžete narazit na omezení v podobě předpisů ochránců přírody.
A na silnici? Stezky, sloužící spíš skutečné dopravě na kole, nejsou řešením. Zaprvé jich najdete zanedbatelně málo. Zadruhé, hlavně v Praze, na sebe stejně nenavazují.
Výjimkou mohou být snad Pardubice, které se pyšní téměř 30 kilometry stezek. "Však také na ně z městského rozpočtu vydali za posledních devět let 71 milionů korun," chválí Jaroslav Martínek z Centra dopravního výzkumu ministerstva dopravy.
Nebo sousední Hradec Králové, který byl se stezkami ještě za komunistické éry unikátem. Lepší se Ostrava, Olomouc, České Budějovice.
Ministerský úředník Martínek však vzbuzuje naději: "Začíná se to hýbat. Usilujeme o revizi norem a zákonů. Vláda podpořila pěti miliony korun pětiletý projekt rozvoje cyklistické dopravy." Co to znamená? Například při značení silnic dojde k "přerozdělení dopravního prostoru". Jeden jízdní pruh se zúží z pěti na 3,5 metru a zbude místo i na cyklisty.
"Při prosazování cílů musí být především politická vůle města," tvrdí Martínek. Jednoduše: když se chce, jde to. Snaží se Ústí nad Labem, kde získali finance z fondu dopravy projektu Phare. Mělník touží iniciovat výstavbu cyklostezky podél Labe.
Sportovní cyklista na běžnou komunikaci nepatří. "Bohužel, říká se mi to těžce, sám jezdím na kole," tvrdí Zdeněk Bambas, šéf dopravní služby Dopravní policie ČR. "Legislativa silničního provozu je velmi špatná. Navíc čeští řidiči jsou bezohlední a neumějí řídit," dodá.
Sportovní cyklisty trápí i komplikace s pojištěním nebo vymahatelnost práva v případě poškození při nehodě. Ale také zdánlivá banalita.
Podle vyhlášky 341/02 zákona číslo 56 by mělo být každé kolo v silničním provozu vybaveno odrazkami, světlem, blatníky, zvonkem a dalšími "zbytečnostmi" pro sportovní kolo.
Při silniční policejní kontrole stačilo donedávna prokázat se cyklistickou nebo triatlonovou licencí a - mohli jste jet dál. To už neplatí, můžete dostat pokutu. "Kdyby to po mně policajti chtěli, asi bych zkolaboval nebo se s nimi vůbec nebavil," zhrozil se Jiří Ženíšek, šéf klubu e'D system/ZVVZ. "To nemá logiku..."
Dopravní šéf Bambas vysvětluje: "Chceme přimět ke starosti o vlastní bezpečnost lidi, kteří jezdí ráno za šera do práce nebo se vracejí za tmy z hospody."
Anketa: BOJÍTE SE S KOLEM NA SILNICI? Jan Pirk
Ondřej Sosenka
Radim Kořínek
Luboš Lom
Kája Polívková Jiří Ježek |
Nehoda na Gočárově okruhu, kamion zachytil cyklistu jedoucího po okruhu z nadjezdu na Slezském předměstí (Hradec Králové) směrem na Prahu a Jičín a způsobil mu smrtelná zranění. |
Hradec vs. Pardubice. Východočeská města na své cyklisty myslí. Zvláštní stezky bývaly na městském okruhu v Hradci Králové ještě za komunistické éry nevídanou raritou. Teď ale mají navrch Pardubice. |
Cyklisté |
I cyklista patří na silnici. Potkáte-li skupinu cyklistů, objeďte je. Není třeba troubit nebo do nich najíždět. "V divočejsích zemích raději jezdíme za balíkem s doprovodným vozidlem," říká zkušený cyklistický šéf Jiří Ženíšek. |
Cyklisté |
Cyklisté |
Cyklisté |