Křivoklátské okruhy, perfektní „nová“ cyklistika kolem Prahy

aktualizováno 
Kdo miluje jízdu po klidných silničkách hezkou přírodou, má nyní ideální příležitost. Díky úsilí člena výboru Klubu pražských cyklistů a šéfa společnosti Progress Cycle Josefa Přiba a vůli dalších nadšenců vznikly v okolí Prahy Křivoklátské okruhy.

Jedna z dodatkových cedulek na okruzích, která upozorňuje řidiče aut, jak by měli předjíždět cyklisty | foto: Křivoklátské okruhy

Systém atraktivních cyklistických tras různé obtížnosti v západní části Středočeského kraje využívá silniček s minimálním provozem, ale současně kvalitním povrchem pro pohodlnou a co možná nejbezpečnější cyklistiku.

Jeden z nejdelších okruhů, osmdesátikilometrový číslo 7 přes Unhošť, Zbečno a Nižbor, jsme vyzkoušeli. Byla to paráda. Krásná příroda, úžasné zvlněné rovinky i pořádné kopce. Prostě cyklistův ráj. Navíc perfektně značený a vybavený i "výchovnými" dodatkovými cedulemi pro řidiče, v jaké vzdálenosti mají cyklisty objíždět.

Unikátní na projektu, který vznikal několik let, je i řešení výjezdu a návratu do stejného bodu v Hostivici. Na osmi okruzích různé obtížnosti vzniklo téměř 450 km tras a umístěno na nich bylo 200 cyklistických a dodatkových značek, které cyklistům usnadňují orientaci, aniž by museli složitě studovat mapy.

Fotogalerie

"Projekt začal vznikat úplně přirozeně," řekl iDNES.cz Josef Přib. "Někde často jezdíš, a proto se stále pokoušíš nalézt nové trasy, systémem pokus omyl. Navíc se kvalita silnic postupně zlepšovala, takže se začínaly rýsovat okruhy vedoucí pěknou přírodou, po silnicích s dobrým povrchem a hlavně minimálním provozem. Tak jsem nakonec po třech letech vyselektoval trasy spojené do okruhů."

Čím se nové trasy odlišují

a) Trasy vytvářejí okruhy, které vás zase zavedou zpět do výchozího místa, aniž byste museli studovat mapy a odhadovat  dobu, kterou na trase asi strávíte.
b) Výchozím místem je parkoviště vybavené velkou mapou, stojany na kolo a lavičkou na přezutí, převlečení v případě, že na místo přijedete autem.
c) Okruhy mají webové stránky, kde je popsána trasa, náročnost a přibližná doba jízdy.
d) Po trase si můžete změřit svoji výkonnost a doma si ji pak porovnat prostřednictvím databáze na webových stránkách s jinými cyklisty, takže si doma již můžete vybrat okruh, který máte zrovna chuť absolvovat.
e) Trasy jsou vedeny 100% po silnicích, takže se již nemusíte obávat bahnitého terénu v lese či na polích a také můžete prakticky užít jakékoliv kolo včetně silničního nebo elektrokola. Právě nastupující éra elektrokol například umožní i slabším jedincům v rodině užít si cyklistiku se svými blízkými.

Když začal Josef Přib brát kamarády na vyjížďky, začaly "Okruhy" sklízet první úspěchy, většinou okomentované: "To bych nevěřil, že takový kousek od Prahy se dá najít tak pěkné ježdění. To by bylo fajn nějak cesty označit a umožnit to jezdit i lidem bez průvodce znalého všech odboček a propojení."

Poté, co loni některé silnice dostaly nový povrch a nadšení přizvaných cyklistů začalo být opravdu motivující, Josef Přib celý projekt pořádně rozpracoval a projednal na úřadě v Hostivici. Tam mu byli nakloněni a předali ho dál na Středočeský kraj, kde ho schválili a věnovali i finanční podporu. Garantem projektu, který vznikl za podpory společnosti Progress Cycle, dovozce jízdních kol Giant, a měst a obcí Středočeského kraje, je Klub pražských cyklistů.

Cílem bylo nabídnout vhodnou alternativu k stávajícím cyklostezkám, jejichž trasa často kombinuje jízdu po běžných komunikacích s terénními úseky, které mohou méně zdatným cyklistům a těm bez vhodného vybavení působit problémy.  Vzorem jsou evropské regiony (Itálie, Francie, Španělsko) s propracovaným systémem silničních rekreačních okruhů pro cyklisty.

Oblast Křivoklátských okruhů vymezují silnice E48 a E50 a nejdelší trasy dovedou cyklisty až do okolí hradu Křivoklát. Vytipovaným hlavním výchozím bodem je Hostivice, lehce dosažitelná autem z hlavního města a současně dostupná s menším dojezdem i z konečné metra (trasa B – Zličín).

V Hostivici je vybudováno hlavní nástupní místo na většinu cyklotras, vybavené velkoplošnou mapou oblasti a popisem všech cyklistických tras včetně schránky s mapami "do kapsy" a v budoucnosti i se základním servisním vybavením, to vše doplněné o stojany pro jízdní kola. Současně zde je i hlavní "meeting point" pro cyklisty, kteří neradi jezdí na kole sami.

Romantická silnička na Křivoklátsku

Romantická silnička na Křivoklátsku

Hrad Křivoklát

Hrad Křivoklát

Křivoklátské okruhy jsou určené cyklistům všech výkonnostních kategorií. Pro ty, kteří hledají vhodnou alternativu k jízdě na kole v terénu, zejména pak v období, kdy jsou na polních a lesních cestách zhoršené podmínky pro cyklistiku (bláto, kaluže, kluzký povrch...). Někdo rád na chvíli zamění jízdu v terénu za svižnou projížďku po pěkných a méně frekventovaných asfaltkách s dobrým povrchem, vedoucích krásnou přírodou Křivoklátska.

Zvláště trasy ocení ten, kdo si koupil silniční kolo a hledá kvalitní silnice v blízkosti Prahy, zasazené do atraktivní krajiny. Nebo ten, kdo hledá další rychle dostupné cyklotrasy v blízkosti centra, a to jak autem a s dobrými možnostmi parkování, tak s krátkým a nenáročným (5,5 km dlouhým) dojezdem z konečné metra B Zličín. Ideální mohou trasy být i pro rodiny se staršími dětmi, víkendové a rekreační jezdce stejně jako pro sportovní cyklisty.

Partnery projektu jsou i tři bezvadné hospody na trase: Pivovarská krčma v centru obce Chýně, Tyrolská hospůdka za Horním Bezděkovem a Keltovna Nižbor.

Více informací naleznete na www.krivoklatskeokruhy.cz.

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

VIDEO: Kyslík jen za příplatek. Vtipná instruktáž rozesmála cestující v letadle

Vtipná palubní posádka bavila celé letadlo

Bezpečnostní instrukce patří k nejnudnější části cestování před vzletem letadla. Zpříjemnit pasažérům dlouhou chvíli se...

Sova nic neuloví, tetřívek nepřeběhne. Nové sjezdovky škodí Krkonoším

Ilustrační snímek

Rok po vzniku Krkonošského národního parku se tam lyžovalo na 65 hektarech sjezdových tratí. Po více než padesáti...

Blesk nepotřebujete. Zaručené tipy jak udělat parádní fotografii v noci

Poměrně ojedinělý záběr na zasněžený Karlův most je fotografován časně ráno,...

Noční fotografování má mnoho kategorií, disciplín a podob. I když jde o poměrně náročnou disciplínu, o to více budeme...

Vědci našli tajemství úspěchu Vikingů na moři. Lodě utěsňovali dehtem

Kvalitní lodě umožnily Vikingům daleké objevitelské cesty, v průběhu kterých...

Za nevídanými dobyvatelskými úspěchy Vikingů, severských nájezdníků, stály jejich pověstné štíhlé lodě. Rychlé, dobře...

Další z rubriky

Na kole až na samý Východ. Pět dnů na pomezí Polska a Slovenska

Pohoří Gorce již dýchá dalekým východem. Pohled na vrchol Turbacz a...

Pět dní karpatských sedel, pět dní bukolických scenérií. Taky přes pět tisíc metrů převýšení. Čísla 5 jako bychom se...

VIDEO: Jágr trénuje na elektrokole. Zbývá kousíček, komentuje kariéru

Jágr objevil kouzlo elektrokola a je z něj nadšený.

Hokejista Jaromír Jágr se chystá na novou sezónu. Součástí jeho tréninků je i jízda na koloběžce, v létě si navíc v...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Kategorie krosových kol

Test elektrokol - kros

V kategorii krosových elektrokol jsme testovali čtyři modely: Apache Matto, Author Empire, Merida eSpresso a...

Najdete na iDNES.cz