Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Narazil do dveří, spadl na kolejích. Rady, jak přežít jízdu na kole

aktualizováno 
Řidič otevřel dveře auta, cyklista do nich narazil a zemřel. Muž na kole přejel zpomalovací práh, spadl a oživit ho už nedokázali. To jsou příklady nehod cyklistů, ke kterým došlo letos a minulý rok. Připravili jsme pro vás přehled situací, kdy cyklistům hrozí nebezpečí.

Každoročně se v Česku tisíce cyklistů zraní lehce, stovky těžce a desítky jich zemřou. Některé nehody přitom vypadají banálně a cyklisté mají tendenci tyto problémy přehlížet. Ale při jízdě na kole si musíte dávat pozor na auta, koleje i krajnice.

1.Dooring

Toto nebezpečí na vás číhá hlavně ve městech. A hrozí, když pojedete blízko zaparkovaných aut. Nemůžete totiž spoléhat na to, že každý řidič se před otevřením dveří podívá do zrcátka. Může vám tak zkřížit cestu. Pokud nezvládnete uhnout a v plné rychlosti narazíte do dveří, můžete se i zabít, jako se to stalo loni v Brně.

Fotogalerie

„Ideálně by měl cyklista jet od zaparkovaných aut na délku otevřených dveří, uvádí se, že takové minimum je 75 centimetrů,“ říká expert na cyklistiku Jiří Motýl.

V takovém případě budete hodně zasahovat do vozovky a měli byste brát ohled i na řidiče za vámi.

2.Jízda v kolejích

Občas se stane, že cyklista musí přejíždět koleje. Někdy ani nemá jinou možnost. Pád mu hrozí minimálně ze dvou důvodů. Pokud jsou kolejnice mokré nebo namrzlé a pak v případě, kdy mu do nich zapadne kolo.

„Kolo se pak zablokuje a drží se v kolejnici. Cyklista pak musí zabrzdit, kolo vyndat a pak teprve může pokračovat dál v jízdě. Ideální je kolejnici přejíždět v co nejkolmějším úhlu,“ upozorňuje Jiří Motýl.

3.Zpomalovací práh

Na první pohled se zdá téměř neškodný. Ale bývá nebezpečný. Záleží, jakou rychlostí cyklista jede. „Při rychlém průjezdu nad prahem kolo nadskočí a pak záleží na tom, jestli po dopadu zvládne udržet rovnováhu.“

Cyklista by proto měl dávat na zpomalovacím prahu pozor na svoji rychlost a přizpůsobit se. Občas se už najdou prahy, kde je ponechán průjezd pro cyklisty není třeba zpomalovat.

Akce se zúčastnili cyklisté místní i z různých koutů Česka. Někteří milovníci...

Ať už vás na silnici potká cokoli, jedno každopádně platí pořád. Časy cyklistů bez helem už jsou dávno pryč.

4.Odbočující auta

Typická situace. Vy chcete jet rovně a řidič, který zatáčí doprava, vám zkříží cestu. Lepší je proto vždy počítat s chybou druhých. Člověk za volantem se totiž může zapomenout podívat do zpětného zrcátka a rovnou odbočí.

„Když cyklista vidí, že vozidlo odbočuje vpravo, měl by buď počkat za odbočujícím vozidlem, nebo se snažit být před ním,“ radí Motýl. „Nebezpečný je ale také slepý úhel, kdy cyklista v určitém okamžiku není v zrcátku vidět.“

5.Jízda u krajnice

Cyklisté chtějí co nejméně překážet autům, a tak jezdí co nejvíc u kraje. Tady ale číhá hned několik nebezpečí. Krajnice mohou být nezpevněné, nacházejí se zde kanály, do kterých může kolo zapadnout, bývají tam střepy, výmoly, odpadky.

„Určitě je dobré držet si nějaký minimální odstup od krajnice, aby se člověk vyhnul těmto problémům. Navíc je pro řidiče více čitelný a nestane se, že cyklista náhle vybočí ze směru jízdy kvůli kanálu nebo výmolu,“ vysvětluje Jiří Motýl.

Ale ať už vás na silnici potká cokoli, jedno každopádně platí pořád: vždy je lepší jezdit s helmou.

Pozor také na zatáčky

Cyklista zejména ve městě nebo na jeho okraji musí počítat s dalším možným problémem v zatáčkách. Při předjíždění kolaře spěchající řidiči často prudce „utahují“ - uzavírají zatáčku, aby stihli manévr před protijedoucím vozem, a mohou tím cyklistu vytlačit ze silnice.

Autoři:



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...



Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Český skialpinista nepřežil 300 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách

V Nízkých Tatrách zahynuli dva skialpinisté z Česka (26. listopadu 2017)

Český skialpinista ve čtvrtek nepřežil dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom horská záchranná...

Další z rubriky

Na kole k nejvyšší rozhledně Šumavy, nejmenšímu jezeru i do Prášil

Poledník - 37 metrů vysokou rozhlednu tvoří betonová věž původní vojenské...

Zveme vás na cyklovýlet centrální Šumavou. Během 36 kilometrů navštívíme mimo jiné dvě z pěti šumavských jezer a...

Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle,...

Fenomén Favorit. Cyklistická legenda vystavuje v Národním technickém muzeu

Výstava Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu

Jízdní kola značky Favorit přiblíží výstava, která je do konce září otevřena v Národním technickém muzeu v Praze....

Najdete na iDNES.cz