Modernizovaný airbus ČSA

Modernizovaný airbus ČSA | foto: ČSA

ČSA výrazně omezily služby. Rozdíl oproti low-cost společnostem se snížil

  • 111
Národní letecký dopravce ČSA se před nadcházející privatizací snaží vylepšit hospodářské výsledky. Po vzoru nízkonákladových aerolinií výrazně omezil servis pro cestující v turistické třídě. O tři kila se snížil limit hmotnosti odbavených zavazadel, z paluby zmizel denní tisk, ne všechno občerstvení je zadarmo.

Ani jedno z nových pravidel přitom ještě v únoru neinzeroval v aktuálním čísle palubního magazínu, jak si redakce iDNES.cz ověřila při nedávném letu s touto společností.

O změnách v podávání občerstvení musí každého cestujícího informovat palubní personál. V minulých dnech byly jen v některých letadlech na spodních stranách stolečků nálepky informující o ceně občerstvení.

Rozsah nabízených služeb se tak výrazně přiblížil servisu, který svým zákazníkům nabízejí nízkonákladové společnosti. Oproti nim má však ČSA ve většině případů vyšší ceny letenek, nezřídka až mnohonásobně. Výhody, proč využít linkového dopravce a nikoliv low-costovou společnost, tak zůstávají v jeho schopnostech zajistit síťové spojení, v širší nabídce destinací a často v používání letišť blíž center měst.

Před odletem na váhu

"Nedávno jsem letěla na letošní první služební cestu a nestačila jsem se divit nad novými pravidly ČSA," zavzpomínala manažerka Martina Kusová. "Cesta tam ještě probíhala bez problémů, i když absence denního tisku v turistické třídě a omezené občerstvení mě nepříjemně překvapila. Šok přišel při zpátečním letu. S kolegou jsme vezli nějaké materiály a jeho zavazadlo překročilo o jeden a půl kila povolený dvacetikilogramový limit. I když moje zavazadlo bylo pod limitem, supervizor ČSA odmítl hmotnosti zavazadel sečíst a striktně trval na zaplacení nadváhy. Jako majitel věrnostní karty ČSA a dlouholetý zákazník jsem byla šokována. Takový přístup nepředvedla zatím žádná aerolinka. A to létám velmi často a nejenom po Evropě."

Modernizovaný airbus ČSA

ČSA od letošního roku snížila bezplatnou hmotnost pro odbavená zavazadla z 23 na 20 kilogramů. Tím srovnala limity s většinou ostatních leteckých společností. Odmítá ale sčítat hmotnosti zavazadel u spolucestujících, striktně trvá na dodržení dvacetikilogramového limitu. Drtivá většina linkových leteckých společností (nikoliv low-costů) umožňuje naprosto běžně sčítání hmotnosti zavazadel spolucestujících a drobnou nadváhu tolerují. Oficiálně to sice žádná společnost nepotvrdí, v praxi se ale nadváha jednoho až dvou kilogramů toleruje.

Linkové Aerolinie

Výhody:
- Široká síť destinací
. Možnost koupě přestupních letenek
- Propojení s dalšími společnostmi v rámci aliancí
- Věrnostní programy
- Byznys třída
- Další nadstandardní služby

Nevýhody:
- Vyšší ceny letenek, někdy až několikanásobně
- Pro kratší cesty často velmi drahé letenky
- V případě ČSA a některých dalších aerolinií (Aer Lingus, Brussels Airlines) omezený servis v turistické třídě

Na dotaz iDNES odpověděla mluvčí ČSA Daniela Hupáková, že se limit striktně dodržuje také proto, že na všech odbavovacích přepážkách jsou platební terminály. Takže je možné nadváhu ihned zaplatit. Hupáková dodala, že se ČSA soustřeďuje především na obchodní klientelu: "… svůj produkt neustále přizpůsobujeme cestujícím a především obchodní klientele, která je pro České aerolinie prioritní."

"Loni jsem letěl s Air France do jihovýchodní Asie a přestože moje zavazadlo mělo zhruba tři kilogramy nadváhu, tak ani na jednom úseku po mě nikdo nevyžadoval platbu za překročený limit hmotnosti," líčí Jan Lodl, redaktor serveru iDNES.cz. "Cestujícím přede mnou tolerovali dokonce značnou nadváhu, stačilo, aby druhý cestující svůj limit plně nevyužil. I tak dohromady překročili limit o víc něž pět kilogramů."

Sčítání zavazadel se snad vrátí

Podle informací iDNES.cz od března ČSA možnost sčítání hmotnosti zavazadel spolucestujících opět zavede, což nepřímo potvrdila i mluvčí společnosti. Ostatní významné letecké společnosti (Lufthansa, British Airways a konsorcium Air France s KLM) spolucestujícím hmotnost zavazadel sčítají.

Na striktním dodržování nadváhy trvají především nízkonákladové společnosti, které si navíc účtují poplatky za každé odbavené zavazadlo. Jejich servis na palubě, jako placené občerstvení a absenci tisku nyní začalo praktikovat i ČSA. Oproti nízkonákladovým společnostem ale nabízí vyšší ceny letenek. Někdy to jsou mnohonásobně vyšší částky, jindy nejsou rozdíly tak značné, ale ČSA jako linkový dopravce je dražší téměř vždy.

Například při únorové cestě do Barcelony byl při koupi s měsíčním předstihem rozdíl mezi nejlevnější letenkou od ČSA a nejlevnější letenkou od společnosti Clickair zhruba 2500 korun v neprospěch ČSA. Výhodou ČSA je větší frekvence spojů a výhodnější časy příletů a odletů z destinace.

Nízkonákladové Aerolinie

Výhody:
- Nízké ceny letenek - často v akci za cenu pod náklady
- Ceny se výrazně neliší pro delší nebo kratší cesty
- I při koupi letenek na poslední chvíli lze najít relativně nízké ceny

Nevýhody:
- Omezený výběr destinací - Komplikované přestupy
- Často nevýhodné časy odletů
- Platba za odbavení na letišti
- Platba za zapsané zavazadlo
- Za servis na palubě se platí
- Lety na vzdálenější letiště

Cola je nadstandard a ke čtení jen bezplatný list

Dnes si na palubě letadel ČSA v ekonomické třídě může cestující dát na evropských linkách vodu, džus nebo kávu. Například cola už patří do placeného sortimentu. Na náš dotaz ostatní významné linkové aerolinie odpověděly, že sortiment neomezují, ani včetně alkoholických nápojů. Air France a British Airways nabízí při odletech z České republiky české deníky i pro cestující v turistické třídě, minimálně jsou ale k dispozici zahraniční tituly. Naopak na testovaných letech s ČSA byl koncem února na palubách k dispozici jen bezplatný titul E15 a v omezeném množství deník Financial Times.

"Výběr titulů se v souladu s požadavky cestujících zaměřuje především na ekonomická média. Složení nabídky denního tisku odpovídá struktuře cestujících, z nichž více než tři čtvrtiny jsou ze zahraničí," vysvětlila Hupáková.

Některé výhody zůstávají

ČSA se oproti nízkonákladovým společnostem profilují jako linkové aerolinie. To znamená, že dokáže nabídnout letenky s přestupem třeba na druhou stranu světa. Naopak přestupy u nízkonákladových společností jsou komplikované. Letenky se kupují samostatně a sám cestující si musí potřebné spoje nalézt a cestu si naplánovat. ČSA má výhodu i v širším letovém řádu a často i ve výhodnějších časech odletů a příletů.

Mnoho zákazníků také motivuje věrnostní program, v němž si za nasbírané míle může vybírat bezplatné letenky a pokud cestuje často, má po dosažení určitého limitu možnost získat vyšší úroveň členské karty, která ho opravňuje k nezanedbatelným výhodám, jako je přednostní odbavení, přístup do salonku na pražském letišti nebo dokonce bezplatný převod do byznys třídy, pokud je v ní volno.

Problém, který se ale týká většiny linkových společností, je v omezeném přidělování bodů u nejlevnějších letenek a s tím spojené obtížné dosažení potřebných bodů pro získání uvedených výhod. Navíc se často stává, že volná letenka má neadekvátně nízkou cenu (například letenka do USA má uvedenou hodnotu jen pár tisíc korun) a zbytek tvoří poplatky. Pak se může klidně stát, že je nutné za volnou letenku doplatit řádově mnohem víc na poplatcích, než kolik stojí sama letenka. Oproti běžné ceně letenek na trhu se tak může ušetřit jen pár stokorun.