Nádherná loď kotvící v prosluněné zátoce. Nikde nikdo. Nekonečná pláž s jemným, bílým pískem, palmy a průzračné moře. A koupání snů. Nebo záběr na bazén, v němž si zaplavete s fantastickým výhledem na oceán. Přičemž kulisu obstarají vyskakující delfíni.
A samozřejmě bohatý bufet, kajuta připomínající přepychový hotelový pokoj... To všechno slibují propagační fotky okružních plaveb, které jsou stále populárnější.
Jenže realita se může od očekávání značně lišit. Vaše dovolená se tak může nést ve znamení čekání ve frontách, nervozity z přeplněné lodi a maličkatých kajut, kam se kromě postele už prakticky nic jiného nevejde.
Jaké deziluze můžete na okružních plavbách zažít a jak se jim vyhnout?
Nejatraktivnější je Karibik
Okružní plavby zažívají v posledních letech obrovský boom. Mezinárodní asociace provozovatelů okružních plaveb (CLIA) například uvedla, že v roce 2016 vykazovaly vzrůstající zájem o okružní plavby tři čtvrtiny cestovních kanceláří a zvyšující se zájem o říční plavby uvádělo sedmašedesát procent agentur. Téměř sedmdesáti procentům lidí připadá, že v rámci okružní plavby dostanou ideální poměr ceny a zážitků. A pouze šest procent lidí udává, že by okružní plavbu nikdy neabsolvovali a vůbec je neláká.
Mezi nejžádanější podle statistiky patří plavby Karibikem, následované plavbami Středomořím. Na třetím místě je Havaj a na čtvrtém plavby kolem Kanady. Nejnáruživějšími lodními cestovateli z Evropy jsou potom jednoznačně Němci.
Fronty při nalodění
Největším problémem okružních plaveb, na který si cestující často stěžují, jsou všudypřítomné fronty. A začíná to hned u nalodění. Ačkoli na propagačních fotkách uvidíte rozesmáté skupinky turistů, které s kufříkem tanečním krokem míří do svých kajut, ve skutečnosti se připravte na dlouhé fronty, které budete muset vystát, než se vám podaří nalodit.
„Minulý týden jsme v Abú Zabí stáli při nalodění dvě hodiny dlouhou frontu. Všichni si stěžovali, ale nikdo z vedení lodi se neukázal,“ stěžuje si například uživatel „Lovescarborough“ na diskusním fóru webu CruiseCritic. „Na Long Beach jsme na přímém slunci čekali na nalodění čtyři hodiny. Pro starší lidi to bylo strašné. Nebylo si kam sednout. Hrůza!“ uvádí zase uživatel s přezdívkou „Champagne123.“
Většina cestovatelů, kteří si na fóru vyměňují své zkušenosti, však uvádí, že obvyklá doba, po kterou nalodění trvá, se pohybuje mezi třiceti a devadesáti minutami.
Kapesní kajuty
Pokud kupujete řadový lodní lístek na okružní plavbu s představou, že budete bydlet v obdobném pokoji, na jaký jste zvyklí z hotelů, budete nejspíš velmi překvapeni. Lodní kajuty jsou obvykle (pokud si nepřiplatíte za luxusní apartmá) maličké a úsporně zařízené. Podle Los Angeles Times je průměrná velikost hotelového pokoje třicet metrů čtverečních, kdežto lodní kajuty jsou v průměru víc než třikrát menší.
Podle přispěvatelů do diskusních fór zase musí i manželské páry počítat s tím, že mohou spát na palandách nad sebou. Navíc pokud si vyberete vnitřní kajutu, klaustrofobický dojem se zvýší tím, že nebudete mít žádné denní světlo. Některé vnitřní kajuty jsou z tohoto důvodu vybaveny virtuálními balkony či okny.
Jestliže se chcete vyhnout zklamání z nevyhovující kajuty, vyplatí se při jejím výběru vzít v úvahu to, kolik času v ní budete trávit. Jestliže budete kajutu využívat prakticky jen na přespání a celý den hodláte být na palubě, v bazénu, v divadle, zkrátka se zapojit maximálně do dění na lodi, nejspíš vám bude stačit i kajuta kapesních rozměrů. Pokud máte rádi svůj klid a soukromí, maličká kajuta vám dost možná za pár dnů způsobí záchvaty klaustrofobie.
Cestovní pojištění za pět minut online? Vyzkoušejte nás. |
Při výběru berte také v úvahu umístění kajuty, a to nejen z hlediska vnějších a vnitřních, ale i například kvůli hluku, který vydávají výtahy, diskotéka a podobně. Rozmyslete si, nakolik je pro vás důležitý výhled, případně venkovní prostor (balkony ale obvykle příliš soukromí nenabízejí, protože těsně sousedí s dalšími). Podle vašich požadavků se potom můžete rozhodnout mezi garantovanou (kterou si vyberete sami) a přidělenou kabinou.
Davy, davy, davy
„Všude bylo strašně moc lidí a všechny atrakce a možnosti vyžití beznadějně přecpané,“ stěžuje se uživatelka s přezdívkou „Chitown“ na fóru webu cruiseline.com (www.cruiseline.com). „Sauermary“ má podobnou zkušenost: „Loď byla krásná, ale příšerně přecpaná. Na všechno se stály fronty. Nikdy nebylo možné najít jediné volné lehátko a bazény byly tak přeplněné, že se v nich nedalo hnout. Čtyři tisíce lidí na jedné lodi je příliš!“
Přitom čtyři tisíce lidí nejsou v měřítku okružních plaveb žádným závratným číslem. V březnu letošního roku vyplula loď Symphony of the Seas, která pojme až sedm tisíc cestujících a víc než dva tisíce členů posádky.
Všudypřítomné davy jsou však asi nejčastější stížností, která se na okružních plavbách objevuje. Omezený prostor sdílený s tisícovkami dalších lidí a minimální možnost úniku jsou daní za cestování po moři. A tak na lodi čekáte na výtah, na bufet, i na to, abyste mohli vystoupit na pevninu.
Nejjednodušším řešením je připlacení za přednostní odbavení či přepravu čluny (často jsou tyto služby zahrnuty v ceně apartmá). Ostřílení lodní cestovatelé doporučují přivstat si, abyste se nemuseli mačkat na snídani, nebo si zaplatiti flexibilní stravování. Tak se budete moci najíst mimo nejvytíženější časy a zatímco jsou všichni na obědě, konečně se sklouznout na tobogánu, nebo zajít do posilovny, aniž byste stáli v nekonečných frontách.
Poněkud kontroverzní rada, na kterou ovšem řada cestovatelů nedá dopustit, praví, že máte zůstat na lodi, zatímco ostatní se hrnou na pevninu. Nepochybně pak budete mít všechny atrakce pro sebe, ovšem z výletních cílů toho příliš neuvidíte.
Vyzkoušeli jsme plavbu už v roce 2008:
5. listopadu 2008 |