Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Concordy usilují o návrat ztraceného lesku

  13:46aktualizováno  13:46
I když loňská havárie letadla Concorde nebyla tím nejtragičtějším neštěstím posledních let, vyvolala velké emoce. Jednalo se totiž o první katastrofu supersoniku ze 70. let, který byl až dosud považován za naprosto spolehlivý. Na čas tak tyto stroje přestaly létat. Nyní ale Air France a British Airways, jediné společnosti vlastnící stroje Concorde, oznámily, že ve středu obnoví po více než roce provoz těchto symbolů technického vývoje a luxusu.

Při havárii letounu Concorde společnosti Air France, který se loni 25. července krátce po startu zřítil nedaleko letiště Charlese de Gaulla u Paříže, přišlo o život 113 osob, převážně německých turistů. Čtyři z obětí zemřeli při dopadu stroje na
hotel ve městě Gonesse severně od metropole. Pro Francii byla tato katastrofa i psychologickou ránou, neboť projekt vyvinutý společně s Británií byl v zemi předmětem obdivu a pýchy.

"Stříbrným ocelovým ptákům", jak je letadlům Concorde pro elegantní vzhled také přezdíváno, odebraly úřady povolení létat 16. srpna 2000. British Airways a Air France, které dohromady provozují dvanáct těchto strojů, vyjádřily naději, že letouny se na pravidelné linky brzy vrátí. Tisk a odborníci však optimismem příliš nehýřili. Poukazovalo se například na to, že Concorde byl postaven na technologii 60. let, která bude muset být dříve či později nahrazena.

Podle scénáře francouzského Úřadu pro vyšetřování nehod způsobila havárii kovová lišta, která upadla z jiného letounu na startovací dráhu a poškodila pneumatiku podvozku. Ta po kontaktu s lištou explodovala a její kusy prorazily jednu z nádrží plných paliva, které se ihned vznítilo. Podobný větší incident se stal
pouze v roce 1979 na washingtonském Dullesově letišti. Aerolinky musely investovat do odolnějších pneumatik a palivových nádrží, platily i posádky a mechaniky, kteří se podíleli na technických zkouškách strojů. British Airways navíc
ve svých letounech nechaly vylepšit interiér a nainstalovat nové sedačky. Všechny stroje prošly kompletní revizí.

Concorde může pojmout mezi 100 a 144 cestujícími, což považováno za přepych. Letět dokáže rychlostí asi 2200 kilometrů za hodinu, přičemž trať Londýn-New York (7556 kilometrů) je schopen překonat za 3,5 hodiny. Zpáteční letenka však stojí 6636 liber, což je v
přepočtu téměř 400.000 korun.
Od počátku roku 2001 začaly společnosti se zkušebními lety, plné obnovení provozu však bude velmi drahou záležitostí. Podle odhadů deníku Le Figaro se náklady pohybují okolo 110 miliónů eur (zhruba čtyř miliard korun). Jde však také o otázku prestiže a důvěry, což dokazuje fakt, že u Air France představuje provoz letounů Concorde pouhé jedno procento obchodního obratu. Odstavení letadel a personálu stálo Francouze 60 miliónů eur, přičemž cena zničeného stroje se odhaduje na 33,2 miliónu eur.

Prototyp Concorde číslo 001 vzlétl 2. března 1969 na 29 minut v okolí francouzského Toulouse, číslo 002 nesl letoun, který byl o měsíc později vyroben ve Velké Británii. O půl roku později překonal Concorde rychlost zvuku a v listopadu 1970 dosáhl rychlosti dvakrát větší než zvuk (Machovo číslo 2). Na pravidelné linky byl letoun nasazen 21. ledna 1976 společností Air France na trase Paříž-Rio de Janeiro a současně firmou British Airways mezi Londýnem a Bahrajnem. Vzápětí se letoun prosadil na linkách z New Yorku do Londýna a Paříže.

Velmi vysoké jsou jeho provozní náklady - spotřebuje tolik pohonných hmot jako obří Boeing-747, který sice létá dvakrát pomaleji, ale se 400 cestujícími. "Concorde je leteckou variantou starodávného automobilu, báječný na pohled, avšak beznadějně nepraktický," napsal list The Times. Při cestách přes Atlantik ho využívají zejména zaneprázdnění obchodníci, významní politici nebo celebrity uměleckého světa.

Concorde Air France

Z Londýna odstartoval nadzvukový letoun Concorde k prvnímu zkušebnímu letu od loňské havárie, kdy zahynulo 113 lidí. Zkušebního letu se účastní inženýři, kteří pracovali na změnách, jež stroje podstoupily, 22. října 2001

Z Londýna odstartoval nadzvukový letoun Concorde k prvnímu zkušebnímu letu od loňské havárie, kdy zahynulo 113 lidí. Zkušebního letu se účastní inženýři, kteří pracovali na změnách, jež stroje podstoupily, 22. října 2001

Z Londýna odstartoval nadzvukový letoun Concorde k prvnímu zkušebnímu letu od loňské havárie, kdy zahynulo 113 lidí. Zkušebního letu se účastní inženýři, kteří pracovali na změnách, jež stroje podstoupily, 22. října 2001

Autor:



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...



Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Český skialpinista nepřežil 300 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách

V Nízkých Tatrách zahynuli dva skialpinisté z Česka (26. listopadu 2017)

Český skialpinista ve čtvrtek nepřežil dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom horská záchranná...

Další z rubriky

Genocida z blbosti. V roce 2025 budou nosorožci v Africe minulostí

V roce 2017 zabili pytláci v Jižní Africe 1 028 nosorožců. Vyfoceno v rezervaci...

Lidé v Asii stále věří, že prášek z rohů nosorožců má léčivé účinky. Údajně pomáhá od rakoviny i kocoviny. Ve...

Marx, kachničky a hrníčky. Suvenýry kritika kapitalismu jsou skvělý byznys

Nejslavnější kritik kapitalismu Karl Marx je v rodném Trevíru předmětem velmi...

Nejslavnější kritik kapitalismu Karl Marx je v rodném Trevíru předmětem velmi dobrého byznysu. Suvenýry s jeho...

Začínají Bratislavské městské dny 2018, nabídnou videomapping i ostrov Sihoť

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.

Oblíbené Bratislavské městské dny, které každoročně přilákají do ulic hlavního města Slovenska tisíce lidí, se konají...

Najdete na iDNES.cz