Chorvatsko, Kornati

Chorvatsko, Kornati | foto: Profimedia.cz

Co je dobré vědět před cestou do Chorvatska. Sedm cenných tipů

  • 35
Cestou na Jadran a zpět ujeli redaktoři MF DNES přes 3 000 km. Nyní vám přinášíme nejdůležitější tipy a upozornění z obou cest - na objížďky, levný benzin, dálniční známky i ubytování na trase.

ČTĚTE: kilometr za kilometr na Jadran a zpět

SEDM RAD NA CESTU DO CHORVATSKA - SHRNUTÍ

1. Trasu vybírejte s ohledem na hraniční přechody

Cesta na Jadran a zpět – infografika

Stáhněte si návod cesty do Chorvatska včetně tipů na levné benzinky a jídlo a také s výstrahami na dopravní omezení.

Autem do Chorvatska

Dopravní tepna, jíž jsme se vydali - z Brna přes Mikulov, Vídeň, Graz, Maribor, Záhřeb, Split a Dubrovník - je o prázdninách nejfrekventovanější.

  • Místem, kde prakticky vždy hrozí zdržení, je hraniční přechod Macejl ze Slovinska do Chorvatska. Je to výjezd a vjezd do schengenského prostoru, Chorvatsko totiž není v EU. A obě strany nespěchají s kontrolou dokladů, občas probírají i kufry. Ve špičkách, jimiž je třeba sobotní noc, se tady čeká i hodiny. Následuje chvilka úlevy, jenže pak se před tunelem Brezovica dva pruhy dálnice smrsknou do jednoho a řidiče opět čekají kolony. Pokud se něco nestane v tunelech na splitské dálnici A1, jsou až k Jadranu poslední, pak už se jede hladce.

  • Možností, jak se vyhnout Macejlu, je několik. Lze ještě ve slovinském Ptuji uhnout na silnici číslo 2, z ní na 228 a dojet přes hraniční přechod Zavrč do chorvatského Varaždinu. Cesta má asi 50 km, z Varaždinu pojedete dálnicí A4 na Záhřeb a Split. Celková zajížďka je právě těch zhruba 50 km, může však být zvlášť ve špičce více než vyvážena rychlostí průjezdu.

2. Kde hrozí možné dopravní komplikace na silnicích

  • Během cesty do Dubrovníku jsme na mnoho komplikací nenarazili. Pár omezení je v Rakousku, ale až na jedno zúžení u Grazu je vždy provoz vedený ve více pruzích, byť užších. Průjezd Slovinskem byl po hranici s Chorvatskem plynulý, zádrhele nastávají až u tunelů. My jsme narazili v pátek i v neděli při zpáteční cestě na velkou překážku - šestikilometrový tunel Sveti Rok měl v provozu pouze jediný tubus, takže bylo nutné přejet do protisměru. Lidé z Chorvatského autoklubu nás však 9. června ujistili, že už jsou otevřené oba tubusy a všechna omezení skončí do 15. června.
  • Na cestě do Dubrovníku se nenechte zmást internetovými plánovači, jež vás nutí nechat auto převézt trajektem na poloostrov Pelješac do Trpanje a odtud jet do cíle. Nic takového není třeba, kromě možného zdržení projedete bez problémů přes desetikilometrový úsek kolem města Neum, patřící Bosně a Hercegovině.

3. Pokuty za nevylepené známky i za rychlost jsou dost vysoké

  • Během cesty jsme úzkostlivě dodržovali předpisy, měli nalepené potřebné dálniční známky a nepřekračovali povolenou rychlost. Vyplatilo se to, na policejní hlídky jsme narazili několikrát, v Rakousku, Slovinsku i v Chorvatsku. Většinou se měřila rychlost. Slovinci na konci své minidálnice, Chorvaté na dálnici A1 i na silnici z Ploče do Dubrovníku, své přidali i Bosňané před Neumem. Neriskujte, pokuty jsou nemalé.
  •  Za byť jen malé překročení rychlosti v obci (do 10 km/h) vysázíte Chorvatům skoro tisíc korun, Slovinci jsou přísnější: do 10 km/h v obci za 2 000 korun, do 20 km/h už přes šest tisíc! Třemi tisíci korun se pokutuje nejen jízda na oranžovou(!), ale i telefonování během řízení. Minimálně 7,5 tisíce a maximálně 20 tisíc Kč je za jízdu bez dálniční známky. Ani Maďaři soucit s šoféry nemají: třeba za jízdu na červenou nadělují pokutu 9 000 Kč, za jízdu rychlejší o 15 km necelé tři tisíce korun. Jízda bez dálniční známky je prohřeškem bezmála za 10 tisíc korun.

4. Objeďte slovinskou dálnici, poradí vám naše mapka

Objížďka slovinské dálnice

Nechcete-li platit 740 korun na cestě tam i zpět za kousek slovinské dálnice, můžete ho objet několika způsoby. Třeba po staré silnici přes Maribor, ale ta je stále přeplněná.

  • Lepší je odbočit ještě v Rakousku z dálnice A9 na výjezdu číslo 226 (Gersdorf) a po silnici 69 jet na Mureck. Na jeho konci odbočíte doleva podle šipky Slowenien, přejedete hraniční most a na stopce se dáte doprava na Lenart a Ptuj.
  • Lenartem projedete podle ukazatelů, Ptujem také - na první světelné křižovatce zahnete doprava, pak poslechnete šipku vlevo s nápisem Zagreb. Cesta vás vyvede přímo na konec dálnice, vše je dobře značeno na Zagreb. Po slabé hodince jste na místě, na nějž po dálnici dojedete za poloviční dobu, ale o hodně dráž. Na objížďce nás nečekala žádná komplikace.

5. Dálniční známky v Česku nekupujte, ušetříte

  • Kupony na zahraniční dálnice nekupujte u českých benzinek, ani ve směnárnách. Mít klid a známku na skle je sice fajn, ale třeba rakouský dálniční kupon na 10 dnů vám na české benzince prodají za 279 korun, přitom za hranicí stojí v přepočtu 195. A mají je všude. Totéž platí o slovinském.
  • Příznivější ceny má Ústřední automotoklub, který kupony prodává prostřednictvím některých cestovek a pošt (seznam na www.uamk.cz). Rakouský kupon tady stojí 209 korun, což je solidní, slovinský už přeplatíte o 50 korun, slovenský o 30 Kč. Maďarské kupony fyzicky neexistují, jízdu po dálnici musíte "předplatit" na tamních benzinkách.

6. Tankujte v cizině, je to levnější

  • Léty zažité stereotypy se mění těžce, ale zkuste to. Česko se totiž ukázalo být nejdražší zemí během celé cesty. Levněji je všude, rekordmanem je Bosna a Hercegovina, byť jsme přes ni jeli pouhých 10 km. Čerpací stanice Petrol nabízí bezkonkurenčně levná paliva: v době naší návštěvy stál litr nafty 27 korun, benzinu 29,50 Kč. Platit se dá bez problémů kartou. I síť chorvatských pump Ina má naftu za 29,60 a benzin za 32, tedy za podstatně méně než doma.
  • A když už se budete vracet, nezapomeňte si nabrat plnou v rakouském Poysdorfu, litr nafty nás stál 32,70. V Praze ho koupíme nejlépe o dvě koruny dráž, v nedalekém Mikulově o 2,50. Na 55litrové nádrži naší octavie jsme ušetřili skoro 140 korun.

7. U dálnice se levně nevyspíte, čím dále od ní, tím je to lacinější

Chcete-li vyrazit v pátek odpoledne s tím, že po osmi hodinách jízdy přespíte někde na trase, budete to mít těžké. Motely kolem dálnice ve Slovinsku i v Chorvatsku jsou drahé a je jich málo.

  • Ve Slovinsku jsme sjeli z dálnice na předměstí Mariboru a našli penzion, v němž stál dvoulůžkový pokoj 1 350 Kč, v Chorvatsku je to ještě horší. Motel Plitvice u Záhřebu má dvoulůžák za 1 660 Kč, kvalita je poplatná době vzniku před 30 lety. Moderní Marché Ravna Gora pod Záhřebem účtuje totéž. Pak několik set kilometrů nenajdete u dálnice nic, až na odpočívadle Zir zhruba na půl cesty mezi Záhřebem a Splitem je motel Macola, dvoulůžko tady přijde na 1 700 Kč.
  •  Moc si nepomůžete, ani když sjedete kousek z dálnice, třeba v Jodispolu u Zadaru chtějí ve stejnojmenném hotelu za dvoulůžkový pokoj 1 450 Kč. Ale je tady vysloveně pohodová cesta pro nespěchavé, na bývalé hlavní trase číslo 1 kolem Plitvických jezer se vyspíte levněji, od 10 do 20 eur za osobu. V obcích jako Oštarski Stanovi, Rakovica, Grabovac, Irinovac či Korana najdete dost soukromých penzionů, nabízejících "sobe" čili pokoje.
  • V opačném směru je to ještě horší: motel Petrol v Desinci u Záhřebu je zavřený, ve městě je všude stejně draho, pak už je možné přejet až do Maďarska, kde podél cesty najdete spousty noclehů v cenách od 10 do 20 eur.