Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Číňané vyměňují tradiční kola za automobily

  15:55aktualizováno  15:55
Téměř polovinu století zaplavovali cyklisté prašné ulice čínských měst a stali se tak symbolem národa srovnatelným s Velkou čínskou zdí či s medvídkem pandou. Dnes, po desetiletích nepřetržitého vzestupu, začal počet jízdních kol v Číně klesat. Tento obrat charakterizuje rychlou ekonomickou transformaci čínské společnosti, která vyvolává v mnohých obyvatelích smíšené pocity. Zatímco jedni vítají automobil jako symbol pokroku, ekologové mizející cyklisty oplakávají, dalším se stýská po starých dobrých časech, kdy ulice nebyly tak plné a lidé tolik nespěchali. A jako spousta jiných problémů, i tento spor jde dnes ruku v ruce s třídními rozdíly.

Jízdní kola ještě nepotkal tak smutný osud jako rikši. Nadále zůstávají preferovaným dopravním prostředkem, vždyť v Číně je jich celkem 540 miliónů, tedy dvakrát víc, než mají USA obyvatel. Ulicím však dnes již vládnou auta, která chrlí výfukové plyny do tváří cyklistů, vystrkují je do postranních pruhů a šokují svou četností. V rámci reformy bytové politiky lidé v současnosti dojíždějí dál za prací a k tomu se kolo často nehodí. Moderní mladé ženy začínají dávat přednost upravenějšímu vzhledu, nosí raději sukně než kalhoty, a cestují tak autobusem či metrem.

Číňany začala jízdní kola fascinovat na konci 19. století, když do Pekingu dorazili dva Američané z Konstantinopole. V každé vesnici byli vítáni zástupy místních obyvatel, kteří jejich podivné neohrabané vehikly nazývali "cizími koni" a "malými
mezky, jež člověk řídí za uši a pobízí kopáním do slabin".

O několik let později vydal poslední čínský císař Pchu I nařízení, aby do vysokých prahů ve starobylém příbytku čínských vladařů v Zakázaném městě byly vyříznuty drážky a on se tak mohl v jeho prostorách prohánět na kole bez omezení. Řadoví občané začali kola nakupovat ve velkém s nástupem komunismu v roce 1949, vláda občas dokonce poskytovala na koupi příspěvek. Rodiny si jejich vlastnictví neobyčejně považovaly a některé ženy se dokonce odmítaly vdát za muže, který kolo neměl.

Od roku 1995 výroba bicyklů klesá - zatímco před deseti lety jezdilo na kole 60 procent obyvatel Pekingu, dnes už je to jenom 40 procent, v Šanghaji dokonce pouze 20.

Vláda zároveň začala podporovat investice do aut, aby pomohla státnímu automobilovému průmyslu a dala zemi modernější podobu. Rapidně rostoucímu počtu vozů ale zdaleka nestačí tempo budování nových komunikací, a výsledkem je naprosto chaotická situace. Čínští inženýři s úsměvem vyprávějí, jak západní experti přijíždějící do země se spoustou nápadů jen zoufale při odjezdu kroutí hlavou.

S počtem aut výrazně roste výskyt dopravních nehod, u nichž se počet úmrtí za poslední desetiletí zvýšil o 70 procent až na loňských 83.000. Přitom se odhaduje, že třetinu tvoří právě cyklisté, z nichž žádný v Číně nenosí helmu. Cyklisté pochopitelně svalují vinu na řidiče. Ti naopak tvrdí, že jsou cyklisté nedbalí a bezohlední a nemusejí ani vlastnit řidičský průkaz.

Moderní Číňané nemají pro cyklistickou nostalgii pochopení. Podle posledního průzkumu veřejného mínění si třetina městského obyvatelstva chce v následujících pěti letech koupit auto. Většina lidí považuje schopnost řídit auto za jednu ze tří
"základních a nezbytných dovedností v moderní čínské společnosti" spolu se znalostí angličtiny a schopností používat počítač.

Autor:




Nejčtenější

Sedlo Zbojská
Divoký výlet do historie. Malý Slovenský ráj zbojníka Jakuba Surovca

Ve stínu legendárního Juraje Jánošíka působil v 18. století na Slovensku zbojník nemilosrdného jména Jakub Surovec. Jeho domovským rajonem byla oblast...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Tisíc vojáků se střetlo u Slavkova u Brna. Připomněli si rok 1805, kdy...
Procházka za bitvou tří císařů. Sledujte unikátní přenos z okolí Slavkova

V rámci seriálu Cesty kulturní krajinou dnes ve 13:30 zavítáme do krajiny okolo Slavkova u Brna. Projdeme se pěšky a popojedeme kočárem taženým koňmi s hosty,...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

Tak samozřejmě, polévání slečen v bikinách šampaňským je přesně to, o čem muži...
Ostrov bude plný sexu, drog a alkoholu, láká na svou dovolenou agentura

Neomezený sex, dvě dívky denně, vstřícný postoj k drogám, alkoholu a jídla, co hrdlo ráčí. Čarokrásné pláže, party na jachtě. Ony čtyři dny na soukromém...  celý článek

Další z rubriky

Pohled z Ostré na hřeben mezi Ostrou a Zadnou ostrou
Podzimní ráj bez lidí. Projděte si nejhezčí celodenní túru ve Velké Fatře

Slovenské pohoří Velká Fatra je opravdu velké. Naplánovat tady jednodenní výšlap, který by ukázal tyto pusté a divoké hory v celé své kráse není jednoduché....  celý článek

Baťůžkář v Maroku
Z fabriky do světa. Šampón a lunchmeat jsem hned zahodil, říká cestovatel

Jsou to dva roky, co tehdy jednadvacetiletý Vojtěch Kadera z Touškova na Plzeňsku seděl v kuřárně pro zaměstnance firmy, kde pracoval, a koukal přes plot. „Tam...  celý článek

Na západě Francie se můžete přes Airbnb ubytovat třeba v letadle.
Recept na nudu na cestách. Noc v letadle, věži či perníkové chaloupce

Sdílená ekonomika nerezonuje jen v oblasti služeb pro přepravu osob, ale také na poli krátkodobého ubytování. Celosvětová platforma Airbnb získává stále více...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.