Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chata Skalka žije, pomohli dobrovolníci

  13:02aktualizováno  13:02
Těžce zkoušená turistická chata Skalka v Mostech u Jablunkova vstala včera nadobro z mrtvých. Chatu českých turistů, která v lednu 1998 do základů vyhořela, postavili zcela znovu nadšenci a zapálení lidé, mnozí bez nároků na odměnu. Skalka prošla včera kolaudací a ještě před Vánoci začne nabízet kompletní turistické služby a ubytování. "Je to zásluha především lidí tady z regionu, kteří postavili zhruba za pět milionů korun stavbu, která by jinak stála třikrát více," řekl starosta Mostů u Jablunkova Augustin Martynek, který rovněž na stavbě jako člen klubu turistů manuálně pracoval.
Skalka

Skalka - 7. ledna 1998 chata Skalka do základů vyhořela. | foto: Beskydy

"Chtěl jsem jít příkladem. Když se do fyzické práce pustí i starosta obce, lidi to motivuje." On sám děkuje za obnovu chaty především mladým nadšencům. "Těm nebyl osud spálené chaty lhostejný a strhli nás starší," řekl starosta. Jeho obec se stane nyní spolumajitelem populární turistické chaty. Šéfa pražského ústředí Klubu českých turistů Jana Havelku obnova Skalky utvrzuje v tom, že podobně bude moci obnovit také vyhořelou Bezručovu chatu na Lysé hoře. Jan Havelka řekl, že Skalka vyhořela tak, že stavbaři museli znovu zpevnit i základy. "Tak dokonale oheň ničil. Přežila jen nová kotelna ve vedlejším objektu. Chata měla smůlu, že vyhořela v době, kdy jsme ji opravili a čekali na kolaudaci. Koupili jsme ji totiž v roce 1993 jako rozpadající se barabiznu," řekl Havelka. Chatu dva roky opravovali turisté o víkendech i o svých dovolených. Byly i případy, kdy lidé pouze kolem, a když viděli, jak nadšenci na chatě pracují, přijeli za týden pomoci o víkendu nebo na opravách týden pracovali. "Když přišel objednaný a nasmlouvaný tesař stavět krovy, po týdnu nám řekl, že přeci nemůže za svou práci vzít peníze, když vidí jak na obnově všichni nezištně pracují," řekl Jan Havelka. O obětavosti lidí, ale i různých podnikatelů, svědčí příhoda, kdy se v chatě nedávno zjevili pracovníci firmy a bez placení namontovali do tří společenských místností lustry a zase odjeli pryč. Starosta Mostů u Jablunkova řekl, že chata po kompletní obnově získala čtyřicet míst a asi patnáct ubytovacích pokojů. Do nynějška fungovala chata jen zčásti, když v lednu 2000 začala na Skalce znovu fungovat restaurace. Chatu Skalka pomohli opravit i obyvatelé Beskyd , když si za stokorunu koupili poukázku, kterou budou moci ve Skalce od prvního ledna v totožné ceně projíst či propít. "Získali jsme takto několik set tisíc korun," řekl Jan Havelka. Mimo to získali turisté zhruba tři čtvrtě milionu korun ze sbírky na obnovu chaty. Na obnově chaty pracovaly desítky nezaměstnaných. Sdružení za znovuobnovení skalky totiž uspělo u vlády, když vyhlásil půlmiliardovou dotaci na snížení nezaměstnanosti v severočeském a severomoravském kraji. "Získali jsme tak skoro dva miliony na platy těmto nezaměstnaným," řekl starosta Augustin Martynek. Ač pokoje na Skalce nemají vlastní sociální zařízení, jsou vybaveny tak, aby splňovaly nároky současných turistů. "Sociální zařízení jsou sice společné, ale moderní. Pokoje jsou rovněž vybaveny pro současného turistu. Počítali jsme s tím, že dnes už lidem nestačí bydlet jako za první republiky," řekl starosta Mostů u Jablunkova. Dodal však, že chata Skalka v žádném případě nebude tak drahé, aby si je běžný turista nemohl dovolit.

HISTORIE CHATY SKALKA V ZÁKLADNÍCH DATECH rok 1993

- turisté kupují rozpadající se Skalku prosinec 1997
- nadšenci dokončují poslední práce na obnově leden 1998
- chatu Skalka do základu ničí obrovský požár listopad 1998
- z chaty stojí první patro prosinec 1999
- ve Skalce začíná fungovat restaurace prosinec 2000
- Chata Skalka otevírá čtyřicet ubytovacích pokojů

 

Autor:


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...

Další z rubriky

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Cvikovku v kopcích rušili nadvakrát

Parní lokomotiva s manipulačním vlakem stoupá z Jablonného v Podještědí směrem...

V desátém díle Zaniklých tratí zamíříme na sever, do podhůří Lužických hor. Podíváme se na dráhu s mnoha romantickými...

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Cukrovarská dráha rezignovala až před autobusy

Motorový vůz M131.1133 na vlaku 90705 opouští stanici Smidary, 29. 5. 1976,...

V jedenáctém díle Zaniklých tratí zamíříme do východních Čech. Ukážeme vám krátkou lokálku, která se 95 let proplétala...

Výlet skutečnou divočinou na Moravě. Na lodi skrz Litovelské Pomoraví

Rezervace Ramena řeky Moravy představuje nefalšovanou divočinu.

Za současného sucha mají tuzemští vodáci čím dál těžší najít sjízdnou řeku. Při pátrání, kam vyrazit na dvoudenní...

Najdete na iDNES.cz