Cestou okolo Stříbra

Další oblastí Plzeňského kraje, kterou poznáme v sedle horského kola, bude okolí Stříbra. Naše kilometry povedou v jihovýchodní lokalitě od města, pojedeme okolo vodní nádrže Hracholusky, dále se stočíme po asfaltovém úseku k Heřmanově Huti a navracet se budeme zpět směrem na Kladruby, před kterými se stočíme prudce doprava a po modré značce se vrátíme zpět do místa, odkud jsme se na výlet vydali. Okruh povede po úsecích situovaných v te rénu po polních a lesních cestách, které se budou střídat s kilometry vedoucími po asfaltce. Celková délka okruhu bude okolo 22 kilometrů a svou náročností bude patřit mezi středně obtížné trasy.

Město Stříbro je původně hornická osada rozkládající se na břehu řeky Mže. Prvá zmínka o kutání stříbra je z let 1140 - 1172. Kolem roku 1240 byla osada přenesena z údolí na levé návrší nad řekou. V 16. století těžilo město ze své polohy na norimberské obchodní cestě. Zástavba města byla poznamenána třicetiletou válkou a četnými požáry v 15. a 16. století, které změnily ráz města. Dnes je střed města převážně renesanční s barokně či empírově upravenými fasádami.

Historické jádro má částečně dochovaný systém opevnění z 1. poloviny 14. století s Husitskou baštou a Židovskou brankou. Dominantou města je pozdně gotický kostel Všech svatých, na náměstí stojí renesanční radnice s novorenesančními sgrafity na průčelí. V 16. století bylo pod městem založeno Nové město - dochovala se gotická Koubkova branka a renesanční kamenný most s věží.

Ze Stříbra se vydáme po červené z načce severovýchodním směrem, sjedeme dolů k řece Mži, kterou přejedeme na pravý břeh a podél jejího břehu a s železniční tratí po naší pravé ruce šlapeme po úpatí kopce Evangelista do míst, kde řeka vytváří mírné meandry. Zde také začíná vodní nádrž Hracholusky s délkou vzdutí 22 kilometrů a se 34 metrů vysokou sypanou hrází, ve které je navíc umístěna Kaplanovy turbína. Za chvíli najedeme na asfaltovou cestu, která nás přivede do jednoho z mnoha rekreačních míst podél celé přehrady - do Vranova.

Ze silnice ale brzy odbočíme doprava, přejedeme Sytenský potok a míříme k železniční trati vedoucí z Plzně právě do Stříbra. U zastávky Sulislav je mohylové pohřebiště z doby bronzové. V těchto místech opustíme červenou značku a na další kilometry se vydáme po žluté značce, která nás dovede po dvou kilometrech do vesnice Sulislav. Za vesnicí jedeme chvíli po polní cestě, vzápětí najedeme na lesní cestu, přejedeme jednu z vedlejších místních komunikací a po kilometru odbočíme doleva na dále neznačenou lesní cestu. Žlutá značka pokračuje dále směrem do Nýřan.

My ovšem sjedeme do další vesnice, nesoucí název Hněvnice a zde se napojíme na silnici, vedoucí dolů z kopce do nedalekého Vlkýše. Obec plynule přechází v Heřmanovu Huť. Tato osada byla původně spojená s místní železárnou, která zaměstnávala na 1300 dělníků, v počátku 20. století byla přestavěna na sklárnu, vyrábějící lisované užitkové sklo. Z Heřmanovy Hutě pokračujeme po zelené turistické značce, která nás směrem na západ vede k obci Kladruby.

První úsek vede po polní cestě, po kilometru vjedeme do lesa a po lesní cestě jedeme k silnici, vedoucí ze Stoda do Stříbra. Tu na okraji lesa poblíž Ostrova u Stříbra přetneme a lesem Březovka se blížíme ke Kladrubům. V místech, kde se lesní cesta stáčí doleva, značku opustíme a stále po téže lesní cestě přejedeme Žďárský potok a napojíme se na modrou značku.

Pokud bychom pokračovali stále po zelené značce, sjeli bychom prudkým klesáním až před Kladrubský klášter, kde prochází naopak modrá značka, na kterou jsme se v místě Žďárského potoka již napojili. Tímto si ušetříme zdolání značného převýšení, na druhou stranu se ochudíme o možnost vidět klášter v Kladrubech. Asi tak po třech kilometrech a projetí okolo kopce Jirná se ocitneme na okraji města Stříbro, které jsme před 2,5 hodinami opouštěli.

Cykloturistika je u nás stále více populární.

1. října 2021,  aktualizováno  19.4 14:15

Váháte, kam na dovolenou? Toulání po Dánsku vás nabije pozitivní energií

12. dubna 2024

Dříve jsme chtěli vidět celý svět, dnes máme chuť jezdit jen do zemí, ve kterých se cítíme dobře....

1. října 2021,  aktualizováno  19.4 14:15

Španělské Stonehenge zpřístupnily klimatické změny. Je vítanou atrakcí

19. dubna 2024

Epizody vražedného sucha se do dění v Evropě nezapisují jen negativy. Vlna veder v roce 2022...

To nejlepší z Itálie. Florencie ohromí nejen originály starých mistrů

Ve zvlněné krajině Toskánska leží kolébka renesance, která kdysi bývala jedním z nejvýznamnějších...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...