Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kudy pojedete do Chorvatska? Vyberte nejoblíbenější trasy, prověříme je

aktualizováno 
Tak jako každý rok se i letos chystá redakce MF DNES a iDNES.cz prověřit úskalí a nesnáze na silnicích do Chorvatska, kterými o letních měsících cestují desítky tisíc českých turistů k moři. Každý dává přednost jiné cestě, někdo navíc cestuje raději v noci, někdo ve dne. Jaké jsou vaše plány letošní rok?

Největší problémy způsobily kontroly na hraničním přechodu Bregana-Obrežje mezi Chorvatskem a Slovinskem (7. dubna 2017) | foto: Profimedia.cz

Vybrat nejvhodnější trasu a čas pro jízdu do Chorvatska (v našem případě jsme zvolili Split) je zážitek sám o sobě. Na cestě tam i zpátky na vás čeká zhruba 1 100 kilometrů jedním směrem a průjezd několika zemí s většinou zpoplatněnými silnicemi.

To všechno navíc v náročném víkendovém provozu a v létě s autem vycpaným do všech možných rozměrů. Kudy jet, když všichni míří stejným směrem jako vy?

Kdy bude na D1 nejhůř?

Český ÚAMK varuje před následujícími rizikovými dny: 30. 6., v červenci pak 1., 8., 15., 22., 28., 29. a 30. 7., v srpnu 5. a 6., 12. a 13., 19., 26. a 27. 8.; a také ještě 2. a 3. září.

Jako kritická místa označuje celou dálnici D1, modernizované úseky jihočeské dálnice D3, v Rakousku úsek dálnice A5 mezi Poysbrunnem a Schickem, který je ve výstavbě, opravovaná autostráda A23 na jihu Vídně, dálnice A2 mezi Wiener Neustadtem a Grazem a tunely na dálnici A9 (Selzthal - hlavně 16. 8., Klaus). A ve Slovinsku bude dopravu komplikovat výstavba nové dálnice od města Ptuj k hraničnímu přechodu Macejl. Celý tento úsek je ovšem možné objet po naší trase číslo 2.

Bohužel, dopředu je nutné říct, že nepříjemnostem s ucpanými silnicemi se většinou nevyhnete.

Připravili jsme pro vás návrh čtyř možných tras. Vyberte, která se vám nejvíc líbí. Tu, která vyhraje v anketě, v předstihu prověříme ještě před vámi, druhou nejoblíbenější pak projedeme na zpáteční cestě. Podíváme se na ceny pohonných hmot, na plánované objížďky a prověříme detaily, které by mohly o vaší cestě rozhodovat.

České prokletí

Ve třech našich cestách je zahrnutá i dálnice D1. Česká dálniční páteř prochází rekonstrukcí a podle expertů se hlavně v nejoblíbenějších termínech máme na co těšit.

D1 pravidelně kolabuje kvůli dopravním omezením a hustému provozu - a o prázdninových sobotách to bude ještě mnohem horší. Katastrofa to bude i o pátečních odpoledních a evropské autokluby varují, že i o některých nedělích, kdy se budou k jižním mořím přesouvat davy dovolenkářů z německých zemí.

Záleží jen na vás, zda se jí zatoužíte vyhnout nebo se rozhodnete pro utrpení, které vám hned na začátku cesty přinese. Variantu s její objížďkou najdete v naší trase číslo tři, na určité komplikace se ale připravte v okolí Benešova.

1.Cesta přes Maribor

Za ideálního stavu bez kolon a front na hranicích se dá trasa dlouhá cca 1080 km ujet do 11 hodin, je tedy nejrychlejší. Ale také druhá nejdražší. Pokud máte v plánu zůstat u moře dva týdny, budete potřebovat dvě rakouské 10denní dálniční známky (dohromady 17,80 eur, 480 Kč) a měsíční slovinskou známku (30 eur, 805 Kč).

Ve Slovinsku máte možnost koupit i týdenní známku za 15 eur, ale v tomto případě neušetříte. Jenom za tyto známky tedy zaplatíte zhruba 1 300 korun. Plus na vás ještě čeká mýtné 229 kun (870 Kč) za jednu cestu ze Zaprešiče u slovinsko-chorvatských hranic do sjezdu Dugopolje u Splitu. I tu samozřejmě musíte zaplatit dvakrát, dohromady tedy zhruba 1 750 Kč.

Chorvatsko SPECIÁL

Celkové poplatky tedy vyjdou zhruba na 3 000 korun. Pokud bychom chtěli dojet až k Dubrovníku, je to dalších 51 kun (189 Kč) navíc za jednu cestu. Dobrá rada: mýtné kvůli výhodnějšímu kurzu rozhodně plaťte kartou. Nebo si pořiďte předplacené mýto ENC.

Dobrou variantou je objížďka slovinské dálnice přes Mureck a Ptuj (+35 min). Pokud chcete výrazně ušetřit (v případě desetidenního pobytu v Chorvatsku budete potřebovat slovinskou měsíční dálniční známku za 30 eur), dá se objet zhruba padesátikilometrový úsek slovinské dálnice objížďkou už z Rakouska (Mureck, Lenart a Ptuj), která je delší zhruba o půl hodiny.

Maribor

Celkové náklady na poplatky: 3 000 Kč
Do nákladů se nepočítá česká dálniční známka
Náhled trasy na Google Maps
Délka: 1 085 km
Čas: cca 11,5 hod
Trasa: Praha - Brno - Mikulov - Vídeň - Graz - Maribor - Macelj - Zagreb - Split

2.Slovinsko bez dálnice

Předpokládaným kolonám na hlavní trase se lze (snad) vyhnout tak, že z rakouské dálnice A2 odbočíte na Ilz a pokračujete na Bad Gleichenberg a Bad Badkesburg. Tam přejedete do Slovinska, které pak opustíte v Ormoži. Přes Varaždin se pak jede dolů na Záhřeb jakoby z maďarské strany. Trasa je asi o hodinu delší, ale pravděpodobně na ní budou menší (možná žádné) kolony. Ani zde nemusíte platit slovinskou dálniční známku, ušetříte tedy 30 eur (805 Kč).

Slovinsko bez dálnice

Celkové náklady na poplatky: 2 200 Kč
do nákladů se nepočítá česká dálniční známka
Náhled trasy na Google Maps
Délka: 1 100 km
Čas: cca 12 hodin
Trasa: Praha - Brno - Mikulov - Vídeň - Ilz - Bad Radkesburg - Ljutomer - Ormož - Varaždin - Zagreb - Split.

3.Jihočeská trasa přes Budějovice

Nejdražší, ale pravděpodobně také nejrychlejší jihočeská trasa vede přes České Budějovice, Linec, Graz a dále po trase číslo 1. Je o 50 km kratší, výhodou je rychlejší cestování přes ČR díky novým úsekům dálnice D3 a také rakouské rychlostní silnice S10.

Nevýhodou je však kromě dálničních poplatků v Rakousku také placený průjezd tunely Bosruck (5 eur, 135 Kč ) a Gleinalm (8,50 eur, 230 Kč ). Celkově si tak za cestu tam a zpět připlatíme dalších cca 730 korun.

První komplikace na vás tradičně čekají v okolí Benešova, kde silný provoz způsobuje komplikace i v místech, která jsou za normálních okolností lehce průjezdná. Problémem také bývají časté kolony na dálnici A9. Uspořit opět můžete alternativní objížďkou slovinské dálnice přes Ptuj (+35 minut, -805 Kč)

Budějovice

Celkové náklady na poplatky: 3 730 Kč
Do nákladů se nepočítá česká dálniční známka
Náhled trasy na Google Maps
Délka: 1 030 km
Čas: cca 11 hod
Trasa: Praha - České Budějovice - Linec - Graz - Maribor - Zagreb - Split (1 030 km, cca 11 hod.)

4.K moři přes Maďarsko

Tato trasa vede zcela mimo Rakousko. Její slovinská (pětikilometrová) část se dálnici vyhýbá. Je to sice nejlevnější varianta, ale čas strávený na cestách se prodlouží zhruba o dvě hodiny, zejména proto, že v Maďarsku vede mimo dálnici.

Ušetříte však díky levnější slovenské dálniční známce (měsíční 14 eur, 375 Kč) a slovinskou neplatíte vůbec (minus 805 Kč). Přes Bratislavu vjedeme do Maďarska, odbočíme na Csornou, najedeme na silnice 86 nebo 74, které nás dovedou přes Szombathely nebo Zalaegerszeg a Nagykaniszu do Chorvatska.

Do Záhřebu pak pokračujeme po dálnici A4. Chorvatské mýtné na této trase je v podstatě srovnatelné, celkem 225 kun (855 Kč) za jednu cestu.

Maďarsko

Celkové náklady na poplatky: 1 245 Kč
Do nákladů se nepočítá česká dálniční známka
Náhled trasy v Google Maps
Délka: 1 100 km
Čas: cca 12 hod
Trasa: Praha - Brno - Bratislava - Csorna - Szombathély - Letenye - Zagreb - Split

Kudy pojedete do Chorvatska?

Vyberte nejlepší trasu pro letošní cestu na chorvatskou dovolenou
celkem hlasů: 2234

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 4. června 2017. Anketa je uzavřena.

Maďarsko 768
Maribor 646
Slovinsko bez dálnice 576
Budějovice 244




Nejčtenější

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...
Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle, kdy jeden z nejznámějších českých...  celý článek

Medvěd s uloveným lososem
Aljaška, z které mrazí. Lososí hostina pro medvědy na vlastní oči

Jeden z nejúžasnějších zážitků v pozorování zvířat, jaký se dá na naší planetě v divočině zažít, je tažení lososů, na které čekají hladoví medvědi a nedočkavě...  celý článek

Solná poušť po dešti
Dotknout se nebe. Putování nádhernou Bolívií s bleskem za zády

Druhá půlka mého bolivijského pobytu byla stejně nabitá jako ta první. Vydáváme se na povedený trek do And, poté sestoupíme do Amazonské nížiny a nakonec...  celý článek

Britský zaoceánský parník Queen Elizabeth 2 (spuštění na vodu v září 1967)
Komfortní gigant na vodě Queen Elizabeth 2 místo oslav čeká na svůj osud

Zaoceánská pýcha Spojeného království Queen Elizabeth 2 slaví padesátku. Za 40 let služby loď přeplula Atlantik více než 800krát a převezla 2,5 milionu...  celý článek

Microsoft Image Composite Editor - výběr zobrazení (projekce)
NÁVOD: Jak vyfotit a složit dechberoucí panorama? Zvládne to každý

Široké panoramatické fotografie dokážou na první pohled zaujmout. Lépe zachytí pohled na město nebo krajinu a zprostředkují tak zážitek, který běžná fotka 4:3...  celý článek

Další z rubriky

Čeští turisté se koupou na Makarské. K moři do Chorvatska jich ročně míří skoro...
Ne každý dokáže přežít Jadran. Proč v Chorvatsku umírají čeští turisté?

Je teprve půlka sezony a v Chorvatsku už zemřelo tolik českých turistů jako v jiných letech za celý rok. Podle českého konzula za to může i vyčerpání z cesty....  celý článek

Lahodná kremšnita. Kdo jednou ochutná, nikdy nezapomene.
Sedm parádních pokladů chorvatské domácí kuchyně, které musíte ochutnat

Už žádné zásoby s sebou! Přestože jsme měli dlouhá léta pověst paštikářů, kteří si na Jadran vozí hory vlastního jídla, v poslední době se karta obrací a Češi...  celý článek

Jeden z nejkrásnějších pohledů na Rovinj
Naháči a šusťákovky jsou pryč. Z Istrie se za 10 let stala perla Jadranu

Chorvatsko v roce 2016 ohlásilo rekordní turistickou sezonu. Co se týče počtu návštěvníků, vyhrála právě Istrie s 3 763 200 turistů. A Češi se sem po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.