Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kudy pojedete do Chorvatska? Vyberte nejoblíbenější trasy, prověříme je

aktualizováno 
Tak jako každý rok se i letos chystá redakce MF DNES a iDNES.cz prověřit úskalí a nesnáze na silnicích do Chorvatska, kterými o letních měsících cestují desítky tisíc českých turistů k moři. Každý dává přednost jiné cestě, někdo navíc cestuje raději v noci, někdo ve dne. Jaké jsou vaše plány letošní rok?

Největší problémy způsobily kontroly na hraničním přechodu Bregana-Obrežje mezi Chorvatskem a Slovinskem (7. dubna 2017) | foto: Profimedia.cz

Vybrat nejvhodnější trasu a čas pro jízdu do Chorvatska (v našem případě jsme zvolili Split) je zážitek sám o sobě. Na cestě tam i zpátky na vás čeká zhruba 1 100 kilometrů jedním směrem a průjezd několika zemí s většinou zpoplatněnými silnicemi.

To všechno navíc v náročném víkendovém provozu a v létě s autem vycpaným do všech možných rozměrů. Kudy jet, když všichni míří stejným směrem jako vy?

Kdy bude na D1 nejhůř?

Český ÚAMK varuje před následujícími rizikovými dny: 30. 6., v červenci pak 1., 8., 15., 22., 28., 29. a 30. 7., v srpnu 5. a 6., 12. a 13., 19., 26. a 27. 8.; a také ještě 2. a 3. září.

Jako kritická místa označuje celou dálnici D1, modernizované úseky jihočeské dálnice D3, v Rakousku úsek dálnice A5 mezi Poysbrunnem a Schickem, který je ve výstavbě, opravovaná autostráda A23 na jihu Vídně, dálnice A2 mezi Wiener Neustadtem a Grazem a tunely na dálnici A9 (Selzthal - hlavně 16. 8., Klaus). A ve Slovinsku bude dopravu komplikovat výstavba nové dálnice od města Ptuj k hraničnímu přechodu Macejl. Celý tento úsek je ovšem možné objet po naší trase číslo 2.

Bohužel, dopředu je nutné říct, že nepříjemnostem s ucpanými silnicemi se většinou nevyhnete.

Připravili jsme pro vás návrh čtyř možných tras. Vyberte, která se vám nejvíc líbí. Tu, která vyhraje v anketě, v předstihu prověříme ještě před vámi, druhou nejoblíbenější pak projedeme na zpáteční cestě. Podíváme se na ceny pohonných hmot, na plánované objížďky a prověříme detaily, které by mohly o vaší cestě rozhodovat.

České prokletí

Ve třech našich cestách je zahrnutá i dálnice D1. Česká dálniční páteř prochází rekonstrukcí a podle expertů se hlavně v nejoblíbenějších termínech máme na co těšit.

D1 pravidelně kolabuje kvůli dopravním omezením a hustému provozu - a o prázdninových sobotách to bude ještě mnohem horší. Katastrofa to bude i o pátečních odpoledních a evropské autokluby varují, že i o některých nedělích, kdy se budou k jižním mořím přesouvat davy dovolenkářů z německých zemí.

Záleží jen na vás, zda se jí zatoužíte vyhnout nebo se rozhodnete pro utrpení, které vám hned na začátku cesty přinese. Variantu s její objížďkou najdete v naší trase číslo tři, na určité komplikace se ale připravte v okolí Benešova.

1.Cesta přes Maribor

Za ideálního stavu bez kolon a front na hranicích se dá trasa dlouhá cca 1080 km ujet do 11 hodin, je tedy nejrychlejší. Ale také druhá nejdražší. Pokud máte v plánu zůstat u moře dva týdny, budete potřebovat dvě rakouské 10denní dálniční známky (dohromady 17,80 eur, 480 Kč) a měsíční slovinskou známku (30 eur, 805 Kč).

Ve Slovinsku máte možnost koupit i týdenní známku za 15 eur, ale v tomto případě neušetříte. Jenom za tyto známky tedy zaplatíte zhruba 1 300 korun. Plus na vás ještě čeká mýtné 229 kun (870 Kč) za jednu cestu ze Zaprešiče u slovinsko-chorvatských hranic do sjezdu Dugopolje u Splitu. I tu samozřejmě musíte zaplatit dvakrát, dohromady tedy zhruba 1 750 Kč.

Chorvatsko SPECIÁL

Celkové poplatky tedy vyjdou zhruba na 3 000 korun. Pokud bychom chtěli dojet až k Dubrovníku, je to dalších 51 kun (189 Kč) navíc za jednu cestu. Dobrá rada: mýtné kvůli výhodnějšímu kurzu rozhodně plaťte kartou. Nebo si pořiďte předplacené mýto ENC.

Dobrou variantou je objížďka slovinské dálnice přes Mureck a Ptuj (+35 min). Pokud chcete výrazně ušetřit (v případě desetidenního pobytu v Chorvatsku budete potřebovat slovinskou měsíční dálniční známku za 30 eur), dá se objet zhruba padesátikilometrový úsek slovinské dálnice objížďkou už z Rakouska (Mureck, Lenart a Ptuj), která je delší zhruba o půl hodiny.

Maribor

Celkové náklady na poplatky: 3 000 Kč
Do nákladů se nepočítá česká dálniční známka
Náhled trasy na Google Maps
Délka: 1 085 km
Čas: cca 11,5 hod
Trasa: Praha - Brno - Mikulov - Vídeň - Graz - Maribor - Macelj - Zagreb - Split

2.Slovinsko bez dálnice

Předpokládaným kolonám na hlavní trase se lze (snad) vyhnout tak, že z rakouské dálnice A2 odbočíte na Ilz a pokračujete na Bad Gleichenberg a Bad Badkesburg. Tam přejedete do Slovinska, které pak opustíte v Ormoži. Přes Varaždin se pak jede dolů na Záhřeb jakoby z maďarské strany. Trasa je asi o hodinu delší, ale pravděpodobně na ní budou menší (možná žádné) kolony. Ani zde nemusíte platit slovinskou dálniční známku, ušetříte tedy 30 eur (805 Kč).

Slovinsko bez dálnice

Celkové náklady na poplatky: 2 200 Kč
do nákladů se nepočítá česká dálniční známka
Náhled trasy na Google Maps
Délka: 1 100 km
Čas: cca 12 hodin
Trasa: Praha - Brno - Mikulov - Vídeň - Ilz - Bad Radkesburg - Ljutomer - Ormož - Varaždin - Zagreb - Split.

3.Jihočeská trasa přes Budějovice

Nejdražší, ale pravděpodobně také nejrychlejší jihočeská trasa vede přes České Budějovice, Linec, Graz a dále po trase číslo 1. Je o 50 km kratší, výhodou je rychlejší cestování přes ČR díky novým úsekům dálnice D3 a také rakouské rychlostní silnice S10.

Nevýhodou je však kromě dálničních poplatků v Rakousku také placený průjezd tunely Bosruck (5 eur, 135 Kč ) a Gleinalm (8,50 eur, 230 Kč ). Celkově si tak za cestu tam a zpět připlatíme dalších cca 730 korun.

První komplikace na vás tradičně čekají v okolí Benešova, kde silný provoz způsobuje komplikace i v místech, která jsou za normálních okolností lehce průjezdná. Problémem také bývají časté kolony na dálnici A9. Uspořit opět můžete alternativní objížďkou slovinské dálnice přes Ptuj (+35 minut, -805 Kč)

Budějovice

Celkové náklady na poplatky: 3 730 Kč
Do nákladů se nepočítá česká dálniční známka
Náhled trasy na Google Maps
Délka: 1 030 km
Čas: cca 11 hod
Trasa: Praha - České Budějovice - Linec - Graz - Maribor - Zagreb - Split (1 030 km, cca 11 hod.)

4.K moři přes Maďarsko

Tato trasa vede zcela mimo Rakousko. Její slovinská (pětikilometrová) část se dálnici vyhýbá. Je to sice nejlevnější varianta, ale čas strávený na cestách se prodlouží zhruba o dvě hodiny, zejména proto, že v Maďarsku vede mimo dálnici.

Ušetříte však díky levnější slovenské dálniční známce (měsíční 14 eur, 375 Kč) a slovinskou neplatíte vůbec (minus 805 Kč). Přes Bratislavu vjedeme do Maďarska, odbočíme na Csornou, najedeme na silnice 86 nebo 74, které nás dovedou přes Szombathely nebo Zalaegerszeg a Nagykaniszu do Chorvatska.

Do Záhřebu pak pokračujeme po dálnici A4. Chorvatské mýtné na této trase je v podstatě srovnatelné, celkem 225 kun (855 Kč) za jednu cestu.

Maďarsko

Celkové náklady na poplatky: 1 245 Kč
Do nákladů se nepočítá česká dálniční známka
Náhled trasy v Google Maps
Délka: 1 100 km
Čas: cca 12 hod
Trasa: Praha - Brno - Bratislava - Csorna - Szombathély - Letenye - Zagreb - Split

Kudy pojedete do Chorvatska?

Vyberte nejlepší trasu pro letošní cestu na chorvatskou dovolenou
celkem hlasů: 2234

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 4. června 2017. Anketa je uzavřena.

Maďarsko 768
Maribor 646
Slovinsko bez dálnice 576
Budějovice 244


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...



Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...

Tady nepospíchá ani řeka. Pěšky naším nejmenším národním parkem

Ráno u Dyje na rakouské straně

Řeka Dyje vyhloubila za miliony let mezi Vranovem a Znojmem divoký a zalesněný kaňon se spoustou meandrů, kamenných...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Další z rubriky

Naháči a šusťákovky jsou pryč. Z Istrie se za 10 let stala perla Jadranu

Jeden z nejkrásnějších pohledů na Rovinj

Chorvatsko v roce 2016 ohlásilo rekordní turistickou sezonu. Co se týče počtu návštěvníků, vyhrála právě Istrie s 3 763...

Chorvatský trek snů na nejvyšší horu Velebitu vám udělá chuť na moře

Jadran z hřebene Velebitu

Lenošení u chorvatského pobřeží může být mnohem příjemnější poté, co si dáte pořádně do těla a podniknete nějaký...

Ne každý dokáže přežít Jadran. Proč v Chorvatsku umírají čeští turisté?

Čeští turisté se koupou na Makarské. K moři do Chorvatska jich ročně míří skoro...

Je teprve půlka sezony a v Chorvatsku už zemřelo tolik českých turistů jako v jiných letech za celý rok. Podle českého...

Najdete na iDNES.cz