Když soutěž Nejkrásnější nádraží v roce 2007 vznikla, měla cestující přimět reagovat na nedůstojný a neutěšený stav většiny českých zastávek a stanic. Místa, o která se personál staral a která, byť třeba ošuntělá, neztratila genia loci, se v tu dobu podle pořadatelů dala spočítat na prstech jedné ruky.
„Personál se o jejich prostředí vzorně staral nad rámec svých povinností. Díky soutěži se pak dozvídal, jak veřejnost tuto snahu oceňuje. Soutěž byla silnou motivací a poděkováním těmto lidem za péči o svou stanici, a tedy o majetek země spravovaný státní organizací. Poutala pozornost veřejnosti, pro vítěze hlasovaly tisíce lidí,“ uvádí organizátoři v rozlučkovém dopise.
Podle ředitelky organizátorského spolku Cestami proměn Drahomíry Kolmanové končí patnáctiletá anketa ze dvou důvodů. Česká nádraží se postupně automatizují, vytrácí se z nich lidský faktor a práce správců na zvelebování nádražních budov. A právě to chtěli organizátoři soutěže oceňovat.
„Směr posledních let mění poměry na železnici. Modernizací stanic vznikají automatizované objekty bez člověka, a tedy bez laskavého poradenství, osobního přístupu a samozřejmě bez květin. Na malých stanicích se ruší osobní obsluha. Současná správa železnic už nemá zájem být partnerem projektu. Soutěž ztratila smysl,“ uvedli organizátoři.
Organizace přerušila spolupráci se Správou železnic, která soutěž finančně podporovala, a výsledky tak mohly být slavnostně vyhlašovány v Senátu, s hudebním programem a rautem, už před dvěma lety.
Třináct vítězů
Za patnáct let trvání soutěže vyhlásili organizátoři třináct vítězů. Letos skončila soutěž bez hlasování oficiálním rozloučením organizátorů, v loňském roce se nekonala kvůli pandemii covidu-19. Prvním vítězem bylo nádraží Ostroměř v Královéhradeckém kraji. Následovaly Trutnov hlavní nádraží, Zahrádky u České Lípy, Choceň, Uherské Hradiště, Opava východ, Rynoltice, Brno-Chrlice, Nový Jičín město, Mimoň, Doksy, Blíževedly a Rozsochy.