Oderská Mlýnice 2010. Asi 23. km a "Bistro f kopci"

Oderská Mlýnice 2010. Asi 23. km a "Bistro f kopci" | foto: Miloslav Lubas

Češi jsou blázni do kol a bruslí. Nový superseriál to potvrzuje

  • 134
Celkem 16 závodů horských kol, k tomu pět festivalů in-line bruslení a v zimě dalších několik masových závodů na běžkách. To je bilance možná největšího sportovního seriálu pro široké masy na světě sdruženého pod název Kolo pro život, který potvrzuje, jak Česko a Čechy ovládl outdoorový sport.

To hlavní a mimořádné na tom je, že závodů se sice účastní i ti nejlepší, ale především jsou šité pro masy. Pro takzvané hobíky (od slova hobby – koníček) a v poslední době i pro jejich rodiny.

Kolo pro život (nejmasovější seriál závodů horských kol přinejmenším v Evropě), In-line pro život - LifeInLine Tour (největší in-line seriál ve střední Evropě) a Stopa pro život (tři velké závody na běžkách) jsou tři seriály v jednom, které sdružují desítky tisíc registrací.

Fotogalerie

Poslední dubnovou sobotu odstartovalo Kolo pro život závodem Trans Brdy a aktivně se ho zúčastnilo na 1 500 lidí. První květnovou neděli pak kolotoč pokračuje in-linovým festivalem na letišti v Hradci Králové, kde se čekají další stovky in-line nadšenců.

Během roku profesionálně organizované závody s veškerým zázemím navštíví takřka všechny kouty republiky včetně Prahy, Ostravy, Liberce, ale třeba i Tábora, Oder atd. Zúčastní se jich desetitisíce lidí. Vpředu na startovní čáře se tlačí nezřídka elita země. Za ní v těsném závěsu se táhne nekonečný had "obyčejných" nadšenců, kteří si přišli poměřit síly s kamarády nebo jen sami se sebou.

Ve světě něco takového v takovém rozměru a počtu nemá obdoby. Kolo pro život má letos už svůj 13. ročník, LifeInLine Tour osmý a Stopa pro život zdárně ukončila druhý. Letos se všechny tři seriály propojily v jeden.

Nástup velkých partnerů

Tohoto nadšení Čechů pro kola, in-line brusle nebo běžky si samozřejmě všimli už i velcí partneři. Být "u toho" se začíná považovat za čest. Kolo pro život podporuje od začátku jako generální partner Česká spořitelna (v davu závodníků jí už nikdo neřekne jinak než "spořka"). Brzy se připojila Kooperativa (letos nově vstoupila i do světa českých in-line bruslí), v posledních letech dvojici doplnil i sponzor velké cyklistiky Škoda Auto a také mnozí další. Třeba jeden z nejprogresivnějších prodejců kvalitních kol na českém trhu, firma Specialized.

I zmíněný megaseriál závodů je přitom jen špičkou ledovce. Je spravedlivé zdůraznit, že prakticky každý týden se jezdí několik dalších masových závodů na různých místech republiky. A hlavně statisíce lidí každý víkend navíc vyrážejí jen tak na kola a na brusle bez jakýchkoli závodních ambicí. Česko prostě ovládl fenomén outdoorových sportů.

Potvrzuje to i zakladatel a jeden z šéfů Kola pro život Roman Čermák. "Jsme velmocí horských kol, kde se ročně prodá na 450 000 bicyklů. Za zmínku stojí i údaj o prodeji střešních nosičů kol. Česko je se 150 000 prodanými nosiči za rok v absolutních číslech na druhém místě na světě. To jsou neskutečná čísla," uvádí Roman Čermák.

Nejbližší akce

První letošní festival LifeInLine bruslení začíná už tuto neděli 6.5. na letišti v Hradci Králové. Na programu je volná jízda pro všechny, dětské závody a pak závody na 5, 10 a 21 km a další akce.

Druhý závod Kola pro život pak proběhne v sobotu 19. 5. v Mladé Boleslavi. Pojede se na 56, 34 a 20 km a samozřejmě na programu budou i krátké trasy pro děti.

www.lifeinline.cz, www.kolopro.cz

Podobné to je i s bruslemi. "Podle agentury Median v roce 2011 na in-linech jezdilo v Česku víc než 700 000 lidí," říká šéf LifeInLine Tour Martin Plecitý. "Ono to zahuštění na stezkách také bylo vidět. Zároveň se k nám podle statistik za rok doveze na 300 000 párů in-line bruslí."

Na jedné straně narůstala masovost, ale zároveň i sportovní charakter. Z víkendového ježdění po stezkách vyrostl regulérní sport se svými pravidly a soutěžemi. Od roku 2006 vznikl Český pohár a začaly se organizovat šampionáty. Poslední tři roky pak ČR hostila v Ostravě i závod světového poháru.

V závodním sportu kolečkové brusle až donedávna byly jen jakýmsi letním doplňkem pro trénink ledových rychlobruslařů. Dnes jsou samostatným atraktivním sportem, který už má mnohem větší základnu.

"Myslím, že tento sport je tak populární a masový i proto, že není nijak zásadně nákladný. Dá se provozovat téměř za domem. Ve městech na in-line bruslích jezdí mnoho dětí a s nimi i rodiče. Vznikají nové ovály, stezky. Pro řadu lidí je to dokonce víc zábava a relaxace než sport, a to také přidává na popularitě," zdůrazňuje Martin Plecitý.

Čím to je, že jsme takoví sportovní blázni? Podle Romana Čermáka se v případě kol sešlo dohromady hned několik příznivých faktorů. Češi, hladoví díky revoluci po všem novém, ideálně vpadli do nové světové vlny horských kol. Velký vliv na neuvěřitelný boom u nás měl i ráz naší krajiny.

"Je příjemná, prakticky všude se dá vyjet, všechno sjet, prostě pohoda. V Alpách to je často dřina, tady ne. A konečně jsme národ hračičků, kteří si rádi pořizují i relativně drahé sportovní nářadí bez ohledu na sociální postavení," zdůrazňuje Čermák. "Třeba na závodech Kola pro život stojí vedle sebe manažer s dělníkem a oba mají kola za 100 000. V cíli jsou pak stejně zaprášení, mají stejné téma rozhovoru a pijí stejné pivo."

Na rozdíl od politiky tu je čisto

In-line bruslení je zase ideální městský a příměstský sport. Je zábavný a přitom velmi dostupný. Na rozdíl od kola člověk nepotřebuje už žádné další vybavení. Brusle vezme přes rameno i do tramvaje či autobusu, dojede pár stanic na stezku a může vyrazit.

V těchto sportech se přitom lidé druží, vytvářejí skupiny, týmy, přátelské, partnerské i manželské svazky, domlouvají obchody.

A na samý závěr ještě jeden zajímavý aspekt, který možná také pomůže leccos objasnit. Na rozdíl od politiky nebo byznysu v tomto seriálu panují čistá, jasná a spravedlivá pravidla. Závody jsou vysoce profesionálně organizované, mají dokonalé zázemí, které nezřídka překvapí i návštěvy z vyspělého "západu".

Tady všechno klape, je radost tu být, řeknete si, a chce se vám sem vracet.