Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi objevují Kaunertal. Na nejmladším tyrolském ledovci se lyžuje bez front

  6:00aktualizováno  6:00
Kaunertal patřil u některých Čechů donedávna k méně oblíbeným rakouským ledovcům. Je údajně moc daleko, nabízí menší možnosti ubytování a lyžařská oblast není až tak velká. Řekli jsme si, že ho právě proto vyzkoušíme a porovnáme všechna pro a proti. Výsledek nakonec není vůbec špatný.

Rakousko, Kaunertal | foto: Kaunertaler Gletscherbahnen

Kaunertal nabízí krásné lyžování včetně zajímavých možností freeridu. Trochu horší dostupnost je pak při dobrých sněhových a povětrnostních podmínkách vyvážena jízdou téměř bez front. Díky tomu zsíkává nejvzdálenější rakouský ledovec i v Česku stále více příznivců.

Pro jistotu si připravte řetězy

Cesta z údolí nahoru k lanovce je opravdu zdlouhavá až protivná, a to i pro toho, kdo jede jen k prvnímu parkovišti s dolní stanicí sedačkové lanovky Ochsenalm (2 150 m n.m.). Jízdu klikatou a úzkou silničkou může zkomplikovat padající sníh a následné nasazování sněhových řetězů. S těmi je nutno počítat; vyplatí se mít je připravené v kufru auta a také je umět rychle nasadit. I bez jejich nasazování je ale třeba při zhoršených povětrnostních podmínkách počítat s tím, že cesta z údolních vesnic se může protáhnout na 45 minut i víc.

Komu se chce, může autem vyjet až na horní parkoviště přímo pod ledovcem do výšky 2 750 metrů. Ale pokud sněží a na silnici leží sníh, nikomu to příliš nedoporučujeme, cesta na lyže se tím prodlouží klidně o další půlhodinku.

Kdo jede poprvé autem nahoru a nemá skipas, normálně ještě platí mýtné 22 eur za auto plus 6 eur za osobu. Proto je dobré koupit si skipasy v údolí, případně u mýtné brány.

Jinou možností dopravy je autobus, který je bezplatný, pokud už má lyžař zakoupený skipas, a to nejméně na čtyři dny. Ovšem i s autobusem se může stát, tak jako nám, že řidič začne nasazovat řetězy, a pak je to zdržení téměř na půl hodiny.

Na lyžařsky nejmladším tyrolském ledovci začal provoz před 30 lety, kdy tu spustili první vlek. Dnes nabízí Kaunertal 36 kilometrů sjezdovek, většinou modrých a červených. Ještě před cestou se vyplatí zkontrolovat, které vleky a sjezdovky jsou v provozu. Kvůli sněhovým i povětrnostním podmínkám nemusí fungovat všechny.

Nádherný výhled do tří zemí

Od spodní stanice vás čtyřsedačková lanovka s ochrannou prosklenou bublinou vyveze až těsně pod ledovec, odkud se můžete vydat dál vzhůru třemi směry. Osmimístnou kabinovou lanovkou Karlesjochbahn až do výšky 3 260 m na Karlespitze. Odtud je z moderní vyhlídkové plošiny za dobrého počasí nádherný výhled na trojmezí tří zemí – Rakouska, Itálie a Švýcarska s několika štíty vysokými kolem 4 000 metrů. Panorama na většině ostatních rakouských ledovců skoro nevídané. Zrovna my jsme však ještě v polovině listopadu měli smůlu, kabinka kvůli silnému větru nejezdila, a tak se ani zdejší tři pěkné sjezdovky nedaly využít.

Byli jsme tedy proto odkázáni na zdvojenou kotvu na Falginjoch do výšky 3 108 m a také na dvě na sebe navazující kotvy na Nörderjoch do 3 062 metrů.

Z obou míst je pěkné pohodové lyžování po modrých a červených tratích. Zejména v listopadu tu ale rozbalí tábory závodní týmy z nejrůznějších koutů Evropy, takže se prostor na lyžování ještě o něco zmenší, a pokud nefungují všechny vleky a lanovky, objeví se občas i fronty. Popravdě to ale není žádná katastrofa, lyžař se dokonce tak jako málokdy může kochat pohledy na perfektně carvující závodníky a něco se od nich i přiučit.

Kaunertal Opening 2008Rakousko, Kaunertal

Užijí si freerideři všech kategorií

Když je moře prašanu, ocení kaunertalské terény hlavně freerideři všech kategorií včetně začátečníků. Tohle vůbec není marné místo! Při dobrých podmínkách je tu nespočet možností a jízda volným terénem často končí až o tisíc výškových metrů níž u dolní stanice lanovky Ochsenalm. Nebo dokonce ještě níž, u boudy Gepatschhaus v nadmořské výšce necelých 2 000 metrů, která je těsně u silnice.

Jen pozor, ledovec dokáže být zrádný. Chce to maximální opatrnost a vždy se dobře informovat o nebezpečí lavin a o tom, co, kde a jak je sjízdné, případně si vzít aspoň na 2-3 hodiny průvodce.

Kaunertal, Rakousko. Jeden z nejlepších německých freestylistů Nico Zacek při kurzu základních dovedností ve snow parku.

Ale i ten, kdo zůstane na sjezdovce, může být spokojen. I jeho tu čeká při normálních podmínkách jízda až několik kilometrů dlouhá s převýšením tisíc metrů.

Při opravdu špatném počasí si pak mohou aspoň trochu pokročilí lyžaři užít legraci ve velmi slušně vybaveném snowparku. Zkusili jsme pár základních triků a skoků pod dohledem velezkušeného německého freestylového experta Nico Zaceka a nelitovali jsme. Je to skvělé zpestření.

může se hodit

Ceny skipasů

(platí pro ledovec i nedaleké menší středisko Fendels):
Jednodenní – 29,50 eur (mimo hlavní sezonu), 35,50 (hlavní sezona), děti 18,50 a 21,50.
Třídenní – 84,50 a 91,50, děti 50,50 a 55,50 eur.
Děti do deseti let mohou v doprovodu jednoho z rodičů lyžovat zdarma.

Aktuální sněhová pokrývka k 25.11.

95 cm (2 750 m n.m.) až 145 cm (3 100 m n.m.)

Lyžování ve Fendels

16 km tratí. Z městečka Ried dopraví lyžaře do výšky 1 874 m kabinka a sedačka, na nejvyšší bod ve výšce 2 300 m pak jede vlek.

Užitečné weby

www.tirolgletscher.com

www.austria.info/cz

www.tyrolsko.cz

Mapy © Google

Autoři:


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Další z rubriky

I přes oteplení zůstává na horách sníh, mrazivý víkend lyžařům pomůže

Skiareál v Janských Lázních na Černé hoře

Oteplení z posledních dní ukončilo provoz některých lyžařských areálů, zejména na jihu Moravy. Na horách ale zůstává...

Rekordní lavina v Krkonoších: za 48 vteřin se utrhlo 50 tisíc tun sněhu

Archivní fotografie lavinového neštěstí v Krkonoších v roce 1968.

Přesně před padesáti lety se odehrálo největší lavinové neštěstí v moderní historii Krkonoš. Kolem poledne 20. března...

Lyžování v Česku pořád láká, skiareály se chlubí výbornou sezonou

Skiareál v Janských Lázních na Černé hoře

České skiareály mají za sebou jednu z nejlepších zimních sezon, počet návštěvníků se meziročně zvýšil o dvě procenta a...

Najdete na iDNES.cz