V přírodě a přitom jako doma. Jde to, jen to něco stojí. Ale hlavně, je to...

V přírodě a přitom jako doma. Jde to, jen to něco stojí. Ale hlavně, je to trend. | foto: www.vystavastanu.cz

Žádný dekáč a stan po našich. Za kempovací vybavení si rádi připlatíme

  • 23
Tramping, kempování a výletování obecně má v naší zemi dlouholetou tradici. Dřív ale stačily pohorky, dekový spacák a bágl po dědovi. Dneska jsme o dost náročnější. Čeští turisté stále častěji sáhnou po dražší značkové výbavě, protože si potrpí na pohodlí. Jaké jsou trendy roku 2017?

Jak se ukázalo už v minulých letech, rodinné kempování je v našich končinách zase velký hit. Češi se hromadně vracejí do kempů, a to včetně těch domácích. Mimo jiné i proto, že nabízejí stále lepší služby a množství doprovodných aktivit, jako koupání, animační programy pro děti nebo sportovní vyžití. A tak stoupá i zájem o kempovací vybavení, mnohdy i za hodně peněz.

V kempu jako v obýváku

„Všímáme si toho, že lidé chtějí komfortní rodinné stany, často i s vyhřívanými koberci a se zavedenou elektřinou,“ potvrzuje tento trend Vít Hruška, manažer Výstavy stanů a vybavení do přírody, která až do 13. srpna probíhá v pražských Letňanech.

A za kvalitní vybavení jsou podle něj ochotni si připlatit, což je u českých zákazníků poměrně novinka. Dřív o nákupu rozhodovala velkou měrou hlavně nízká cena. „Touží být blíž přírodě, ale nechtějí opustit svůj komfort,“ dodává Hruška na vysvětlenou.

Češi chtějí být na dovolené v přírodě, ale za pohodlí si rádi připlatí.
Ilustrační snímek.

Stanování v Česku zase jede. Za stan můžete dát stovky i desetitisíce.

Výběr stanů je dnes obrovský, velkým trendem u těch rodinných je nafukovací konstrukce. „Stavba takového stanu je rychlá a jednoduchá, je navíc samonosný a prostorný,“ vysvětluje přednosti stanu bez tyček Radoslav Groh, marketingový manažer značky HUDY.

Velkým hitem jsou i letos stany s nafukovací konstrukcí.

„ Jedním z příkladů může být stan pro 4 osoby od značky Coleman, který je navíc opatřen revoluční technologií BlackOut, jež blokuje 99 % denního světla. To napomáhá udržovat uvnitř stanu příjemnou teplotu i v těch největších tropických dnech. Takovou funkci ocení třeba ten, kdo si rád po obědě zdřímne s dětmi ,“ dodává Groh.

Dlouhodobým trendem, který se týká pro změnu stanů pro pěší turistiku, je podle Groha snižování hmotnosti při zachování optimálního vnitřního prostoru. V posledních letech, kdy stoupá obliba cykloturistiky, jsou populární také skladné stany pro dvě osoby s menší předsíňkou.

Co je malé, to je praktické

Minimalismus jako jeden z hlavních trendů zmiňuje i Vít Hruška. „Co je malé, to je nejen hezké, ale také praktické,“ upozorňuje. „Ať už jde o snižování váhy, objemu či snahu o maximální skladnost.“

Odpovědí na tuto poptávku jsou nejen větrovky, které se dají sbalit do miniaturního balíčku, ale také třeba karimatky, jež jsou pohodlné i skladné zároveň. „U nás na výstavě seženete i takovou, která ve složeném stavu měří pouhých 16 x 8 cm,“ dodává Hruška.

Pro každá záda a každou aktivitu existuje karimatka. Některé jdou složit i do...
Vybrat správný spacák je věda. Vít Hruška z Výstavy stanů a vybavení do přírody...

Pohodlné spaní a úspora místa jsou dnes velkým trendem. „A jde to, jen si musíte dobře vybrat,“ vysvětluje Vít Hruška.

Lidé se obecně na dovolené i výletech rádi dobře vyspí. I proto výrobci karimatek vymýšlejí stále nové vychytávky. „Trendem jsou silné, lehké nafukovací karimatky se širokým ventilem s možností pohodlného nafouknutí, například pomocí vaku, a rychlého vyfouknutí,“ dodává Radoslav Groh.

Ke zvýšení tepelného komfortu je do komor karimatek přidáván izolační materiál. Jindy se zase k nafouknutí používá integrovaná pumpa, která funguje opakovaným mačkáním, podobně jako u masáže srdce.

V souladu s přírodou

Vít Hruška si všímá také toho, že narůstá zájem o produkty šetrné k přírodě, z obnovitelných zdrojů i výrobky využívající solární energii. „Dnes už prakticky nepotkáte cestovatele nebo cestovatelku, kteří by s sebou neměli solární nabíječku,“ připomíná. Ve světě se podle něj mezi outdoorovými nadšenci používá také vodní a větrná energie, s tím se ale u nás prý zatím nesetkal.

Barvičky do přírody i na cestování.

Co se týká oblečení na turistiku a cestování, lidé už podle Hrušky nestojí jen o nenápadná černá a hnědá trička, ale zajímají je i barvy a nápadité střihy. V materiálech poslední dobou hodně „frčí“ merino vlna, která se používá nejčastěji na oblečení pro první vrstvu.

„Je jemnější, hladší, nekouše, je přirozeně antibakteriální a nezapáchá, proto se skvěle hodí na trička, ponožky, spodní prádlo, ale také třeba košile,“ dodává Vít Hruška. Zákazníci si podle něj také rádi připlatí za kvalitní a pohodlné boty. „Nekupují si je na rok, ale na delší dobu,“ vysvětluje.

A tatáž strategie funguje třeba i u nákupu stanů nebo spacáků. Když rodina plánuje tímto stylem cestovat i v dalších letech, raději si něco připlatí s tím, že kvalitní věci budou lépe a déle sloužit.

„Záleží na tom, co od toho kterého výrobku chcete. U nás uspokojíme jak toho, kdo shání obyčejný stan na ryby nebo na festival, tak rodinu s několika dětmi, která si potrpí na komfort, či extrémního cestovatele,“ dodává Hruška. Mimochodem, nejlevnější stan se na Výstavě stanů a vybavení do přírody prodává za cenu okolo 400 Kč, ale seženete tu i rezidenci v hodnotě 50 000 Kč.


Témata: Turistika