Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brity trápí privatizované vlaky. Jezdí pozdě a jsou nebezpečné

  10:07aktualizováno  10:07
Celostránkové inzeráty, nápadně tisknuté bíle na černém podkladě, oznamují v těchto dnech britským čtenářům, že vlaky už zase skoro jezdí tak, jak mají. Třeba, že osm z deseti vlaků již dodržuje jízdní řád a že do Velikonoc bude vše ještě lepší. Brity inzeráty železničních společností těší - železnice působí bolest hlavy mnohým z nich včetně vlády. (I premiér Tony Blair po použití železnice prohlásil, že "cestovat vlakem je peklo".) Problémy, které od října paralyzují dopravu, mohou odeznít a důvěra cestujících se může poněkud vrátit, mnoho otázek kolem dlouhé krize britských železnic však zůstává nezodpovězeno.

Železnice bývaly státní a jejich privatizace, dokončená v roce 1995, byla dlouhou ságou, plnou vášnivých debat v tisku i v parlamentu. Železnice trpěly po třicet let nedostatkem investic, vlaky byly sešlé, morálka zaměstnanců ubohá, jídlo v restauračních vagonech terčem vtipů a nepřesnost vlaků nechvalně známá.

Privatizace, věřila vláda, se stane lékem. Jenže se to nějak nepovedlo. Pasažéři si v prvních letech následujících po privatizaci chválili nové vagony, lepší jídlo v restauračních vozech a lepší dodržování jízdního řádu. Přesnost vlaků se však rapidně zhoršila po několika železničních neštěstích, v nichž hrála roli dělba zodpovědnosti mezi Railtrackem, majitelem kolejí, a vlakovými operátory. Při privatizaci se například přehlédlo, v jak špatném stavu byly koleje a signalizační zařízení. Byly sice prodány lacino, ale nový majitel od začátku zápasil s problémem svého závazku vůči majitelům vlaků: opravuje-li koleje, musí jim platit za ztrátu výdělku.

Při neštěstí u londýnské stanice Paddington, kdy v říjnu 1999 zahynulo jedenatřicet lidí, hrála roli špatně umístěná signalizační zařízení, která nezkušený řidič přehlédl. U vykolejení v Bexley byly nalezeny shnilé pražce. A při neštěstí poblíž Hatfieldu, kde v říjnu 2000 zemřeli čtyři pasažéři a sedmdesát jich bylo zraněno, byly příčinou vadné koleje. Expres Londýn - Leeds tudy projížděl rychlostí 188 km za hodinu a 35 metrů vadné koleje se při tom roztříštilo na víc než tři sta kusů a vlak vykolejil. Při vyšetřování nehody se zjistilo, že Railtrack byl varován firmou, která byla pověřena údržbou trati, že koleje na tom místě jsou vadné a že by měly být obroušeny. Byl z toho velký skandál a již tak nahlodaná důvěra Britů v železnice dostala těžkou ránu. Pod nátlakem kritiky se Railtrack rozhodl k akci: s okamžitou platností přezkoušet a opravit 32 tisíc kilometrů kolejí. To ovšem způsobilo na mnoha místech chaos.

Některé tratě byly uzavřeny a na ostatních bylo zavedeno omezení rychlosti, takže například cesta z Doncasteru do Londýna, která dříve trvala jednu hodinu a 45 minut, trvá teď osm hodin. Vše se vyhrotilo kolem Vánoc, kdy železnice přepravuje největší počet pasažérů. Na Vánoce byl tento rok zaveden zvláštní omezený jízdní řád, protože některé firmy provádějící údržbu nasadily dělníky ve třech směnách. To způsobilo problémy cestujícím, kteří museli často hledat jiné způsoby dopravy, a také železničním firmám. Ty se nyní chystají zažalovat Railtrack o náhradu za ztrátu ve výši 330 milionů liber, zaviněnou omezením rychlosti vlaků.

A britští cestující se obávají, že potížím, které komplikují jejich cestování, nebude jen tak konec.

Velké problémy britských železnic:

- pokles důvěry po vážných neštěstích
- náročné opravy, jež narušují provoz
- stížnosti cestujících na zpoždění
- spory mezi provozovateli tratí a vlaků
 

vlakové neštěstí u Paddingtonského nádraží v Londýně

Autor:




Nejčtenější

Tisíc vojáků se střetlo u Slavkova u Brna. Připomněli si rok 1805, kdy...
Kde se psala historie. Procházka za bitvou tří císařů v okolí Slavkova

V dalším díle seriálu Cesty kulturní krajinou jsme tentokrát zamířili do krajiny okolo Slavkova u Brna. Na komentovanou procházku s ruční kamerou jsme se...  celý článek

Sedlo Zbojská
Divoký výlet do historie. Malý Slovenský ráj zbojníka Jakuba Surovca

Ve stínu legendárního Juraje Jánošíka působil v 18. století na Slovensku zbojník nemilosrdného jména Jakub Surovec. Jeho domovským rajonem byla oblast...  celý článek

Tak samozřejmě, polévání slečen v bikinách šampaňským je přesně to, o čem muži...
Ostrov bude plný sexu, drog a alkoholu, láká na svou dovolenou agentura

Neomezený sex, dvě dívky denně, vstřícný postoj k drogám, alkoholu a jídla, co hrdlo ráčí. Čarokrásné pláže, party na jachtě. Ony čtyři dny na soukromém...  celý článek

Jezero Como patří k těm lokalitám, kam se dá z Česka snadno zaletět na víkend....
Kam létat v zimě: k moři v Maroku se dá dostat už za pětistovku

Nebe nad Evropou nikdy nebylo tak plné, ceny za leteckou dopravu tak nízké a pro cestovatele z Česka se nově přibližují i některé destinace, do kterých...  celý článek

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

Další z rubriky

Pfaffenstein a königsteinská pevnost, tentokrát ze Spitzsteinu.
Liduprázdnou pustinou Labských pískovců do Saského Švýcarska

I v profláknutém Saském Švýcarsku se dají najít velice přitažlivá místa, kam masový turismus stále ještě nezatnul svůj drápek. Ba naopak. Na této dobrodružné...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Zbytky táborových baráků zarůstají, tím více z nich mrazí. Tady trávily léta...
Zapomenutý koncentrák na kraji Evropy. Stíny komunismu v deltě Dunaje

Dunajská delta je proslulá romantickými zákoutími slepých vodních ramen či tisícovými hejny mnoha druhů ptáků. Území do dnešních dnů značně izolované a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.