Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brity trápí privatizované vlaky. Jezdí pozdě a jsou nebezpečné

  10:07aktualizováno  10:07
Celostránkové inzeráty, nápadně tisknuté bíle na černém podkladě, oznamují v těchto dnech britským čtenářům, že vlaky už zase skoro jezdí tak, jak mají. Třeba, že osm z deseti vlaků již dodržuje jízdní řád a že do Velikonoc bude vše ještě lepší. Brity inzeráty železničních společností těší - železnice působí bolest hlavy mnohým z nich včetně vlády. (I premiér Tony Blair po použití železnice prohlásil, že "cestovat vlakem je peklo".) Problémy, které od října paralyzují dopravu, mohou odeznít a důvěra cestujících se může poněkud vrátit, mnoho otázek kolem dlouhé krize britských železnic však zůstává nezodpovězeno.

Železnice bývaly státní a jejich privatizace, dokončená v roce 1995, byla dlouhou ságou, plnou vášnivých debat v tisku i v parlamentu. Železnice trpěly po třicet let nedostatkem investic, vlaky byly sešlé, morálka zaměstnanců ubohá, jídlo v restauračních vagonech terčem vtipů a nepřesnost vlaků nechvalně známá.

Privatizace, věřila vláda, se stane lékem. Jenže se to nějak nepovedlo. Pasažéři si v prvních letech následujících po privatizaci chválili nové vagony, lepší jídlo v restauračních vozech a lepší dodržování jízdního řádu. Přesnost vlaků se však rapidně zhoršila po několika železničních neštěstích, v nichž hrála roli dělba zodpovědnosti mezi Railtrackem, majitelem kolejí, a vlakovými operátory. Při privatizaci se například přehlédlo, v jak špatném stavu byly koleje a signalizační zařízení. Byly sice prodány lacino, ale nový majitel od začátku zápasil s problémem svého závazku vůči majitelům vlaků: opravuje-li koleje, musí jim platit za ztrátu výdělku.

Při neštěstí u londýnské stanice Paddington, kdy v říjnu 1999 zahynulo jedenatřicet lidí, hrála roli špatně umístěná signalizační zařízení, která nezkušený řidič přehlédl. U vykolejení v Bexley byly nalezeny shnilé pražce. A při neštěstí poblíž Hatfieldu, kde v říjnu 2000 zemřeli čtyři pasažéři a sedmdesát jich bylo zraněno, byly příčinou vadné koleje. Expres Londýn - Leeds tudy projížděl rychlostí 188 km za hodinu a 35 metrů vadné koleje se při tom roztříštilo na víc než tři sta kusů a vlak vykolejil. Při vyšetřování nehody se zjistilo, že Railtrack byl varován firmou, která byla pověřena údržbou trati, že koleje na tom místě jsou vadné a že by měly být obroušeny. Byl z toho velký skandál a již tak nahlodaná důvěra Britů v železnice dostala těžkou ránu. Pod nátlakem kritiky se Railtrack rozhodl k akci: s okamžitou platností přezkoušet a opravit 32 tisíc kilometrů kolejí. To ovšem způsobilo na mnoha místech chaos.

Některé tratě byly uzavřeny a na ostatních bylo zavedeno omezení rychlosti, takže například cesta z Doncasteru do Londýna, která dříve trvala jednu hodinu a 45 minut, trvá teď osm hodin. Vše se vyhrotilo kolem Vánoc, kdy železnice přepravuje největší počet pasažérů. Na Vánoce byl tento rok zaveden zvláštní omezený jízdní řád, protože některé firmy provádějící údržbu nasadily dělníky ve třech směnách. To způsobilo problémy cestujícím, kteří museli často hledat jiné způsoby dopravy, a také železničním firmám. Ty se nyní chystají zažalovat Railtrack o náhradu za ztrátu ve výši 330 milionů liber, zaviněnou omezením rychlosti vlaků.

A britští cestující se obávají, že potížím, které komplikují jejich cestování, nebude jen tak konec.

Velké problémy britských železnic:

- pokles důvěry po vážných neštěstích
- náročné opravy, jež narušují provoz
- stížnosti cestujících na zpoždění
- spory mezi provozovateli tratí a vlaků
 

vlakové neštěstí u Paddingtonského nádraží v Londýně

Autor:



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...



Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Český skialpinista nepřežil 300 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách

V Nízkých Tatrách zahynuli dva skialpinisté z Česka (26. listopadu 2017)

Český skialpinista ve čtvrtek nepřežil dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom horská záchranná...

Další z rubriky

Genocida z blbosti. V roce 2025 budou nosorožci v Africe minulostí

V roce 2017 zabili pytláci v Jižní Africe 1 028 nosorožců. Vyfoceno v rezervaci...

Lidé v Asii stále věří, že prášek z rohů nosorožců má léčivé účinky. Údajně pomáhá od rakoviny i kocoviny. Ve...

Skotský hrad ovládl rozzuřený jezevec, turisté se do sklepení nedostanou

Skotský hrad Craignethan pochází ze 16. století.

Hrad Craignethan, ležící ve Skotsku, musel být částečně uzavřen pro veřejnost poté, co hradní sklepení ovládl zuřivý...

Žlutý cirkus v Indii. Bez trabantů, ale s Leninem na každém kroku

Lenin vypouští své draky...tento kout Indie je zkrátka rudý - ovšem v mnoha...

Posádka žlutého cirkusu přistála v Indii, ale žlutý cirkus stále nemá. Jejich dva trabanti, maluch a jawa 250 se stále...

Najdete na iDNES.cz