Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brity trápí privatizované vlaky. Jezdí pozdě a jsou nebezpečné

  10:07aktualizováno  10:07
Celostránkové inzeráty, nápadně tisknuté bíle na černém podkladě, oznamují v těchto dnech britským čtenářům, že vlaky už zase skoro jezdí tak, jak mají. Třeba, že osm z deseti vlaků již dodržuje jízdní řád a že do Velikonoc bude vše ještě lepší. Brity inzeráty železničních společností těší - železnice působí bolest hlavy mnohým z nich včetně vlády. (I premiér Tony Blair po použití železnice prohlásil, že "cestovat vlakem je peklo".) Problémy, které od října paralyzují dopravu, mohou odeznít a důvěra cestujících se může poněkud vrátit, mnoho otázek kolem dlouhé krize britských železnic však zůstává nezodpovězeno.

Železnice bývaly státní a jejich privatizace, dokončená v roce 1995, byla dlouhou ságou, plnou vášnivých debat v tisku i v parlamentu. Železnice trpěly po třicet let nedostatkem investic, vlaky byly sešlé, morálka zaměstnanců ubohá, jídlo v restauračních vagonech terčem vtipů a nepřesnost vlaků nechvalně známá.

Privatizace, věřila vláda, se stane lékem. Jenže se to nějak nepovedlo. Pasažéři si v prvních letech následujících po privatizaci chválili nové vagony, lepší jídlo v restauračních vozech a lepší dodržování jízdního řádu. Přesnost vlaků se však rapidně zhoršila po několika železničních neštěstích, v nichž hrála roli dělba zodpovědnosti mezi Railtrackem, majitelem kolejí, a vlakovými operátory. Při privatizaci se například přehlédlo, v jak špatném stavu byly koleje a signalizační zařízení. Byly sice prodány lacino, ale nový majitel od začátku zápasil s problémem svého závazku vůči majitelům vlaků: opravuje-li koleje, musí jim platit za ztrátu výdělku.

Při neštěstí u londýnské stanice Paddington, kdy v říjnu 1999 zahynulo jedenatřicet lidí, hrála roli špatně umístěná signalizační zařízení, která nezkušený řidič přehlédl. U vykolejení v Bexley byly nalezeny shnilé pražce. A při neštěstí poblíž Hatfieldu, kde v říjnu 2000 zemřeli čtyři pasažéři a sedmdesát jich bylo zraněno, byly příčinou vadné koleje. Expres Londýn - Leeds tudy projížděl rychlostí 188 km za hodinu a 35 metrů vadné koleje se při tom roztříštilo na víc než tři sta kusů a vlak vykolejil. Při vyšetřování nehody se zjistilo, že Railtrack byl varován firmou, která byla pověřena údržbou trati, že koleje na tom místě jsou vadné a že by měly být obroušeny. Byl z toho velký skandál a již tak nahlodaná důvěra Britů v železnice dostala těžkou ránu. Pod nátlakem kritiky se Railtrack rozhodl k akci: s okamžitou platností přezkoušet a opravit 32 tisíc kilometrů kolejí. To ovšem způsobilo na mnoha místech chaos.

Některé tratě byly uzavřeny a na ostatních bylo zavedeno omezení rychlosti, takže například cesta z Doncasteru do Londýna, která dříve trvala jednu hodinu a 45 minut, trvá teď osm hodin. Vše se vyhrotilo kolem Vánoc, kdy železnice přepravuje největší počet pasažérů. Na Vánoce byl tento rok zaveden zvláštní omezený jízdní řád, protože některé firmy provádějící údržbu nasadily dělníky ve třech směnách. To způsobilo problémy cestujícím, kteří museli často hledat jiné způsoby dopravy, a také železničním firmám. Ty se nyní chystají zažalovat Railtrack o náhradu za ztrátu ve výši 330 milionů liber, zaviněnou omezením rychlosti vlaků.

A britští cestující se obávají, že potížím, které komplikují jejich cestování, nebude jen tak konec.

Velké problémy britských železnic:

- pokles důvěry po vážných neštěstích
- náročné opravy, jež narušují provoz
- stížnosti cestujících na zpoždění
- spory mezi provozovateli tratí a vlaků
 

vlakové neštěstí u Paddingtonského nádraží v Londýně

Autor:


Nejčtenější

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...



Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Nejmenší skanzen a opuštěné lázně. Moravským krajem, který ani nemá jméno

Skanzen v Horním Smržově

Tento kraj nemá žádný zažitý zeměpisný ani národopisný název, a možná právě proto patří k nejhezčím venkovským oblastem...

Bez stativu nejdu. Největší hříchy fotografa při cestě za skvělými obrázky

Hříchy fotografů 01

Fotíte dobře a rádi? Možná, že čtete i odbornou literaturu, časopisy, diskuse na internetu, nebo se bavíte se stejně...

Další z rubriky

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Sixtinská kaple Alp. Malá švýcarská vesnice ukrývá poklad nedozírné hodnoty

Interiér kostela sv. Martina v Zillis

Pouhé tři kilometry od propasti Viamala v údolí Hinterrhein se nachází malá vesnička Zillis, která se nijak neliší od...

Bez stativu nejdu. Největší hříchy fotografa při cestě za skvělými obrázky

Hříchy fotografů 01

Fotíte dobře a rádi? Možná, že čtete i odbornou literaturu, časopisy, diskuse na internetu, nebo se bavíte se stejně...

Najdete na iDNES.cz