Letadlo přistávající na letišti Heathrow ve Velké Británii. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Nová ranvej pro Heathrow. Britská vláda souhlasí, lidé se bouří

  • 11
Britská vláda tento týden schválila výstavbu nové vzletové a přistávací dráhy na londýnském mezinárodním letišti Heathrow. Projekt v hodnotě 22 miliard dolarů (547,2 miliardy Kč) ukončuje podle agentury Reuters 25 let váhání. Budování nové dráhy má mnoho odpůrců, podle kterých zvýší znečišťování ovzduší a hluk, také nejspíš povede k bourání domů na západním předměstí metropole.

„Krok, který vláda přijala, je skutečně významný. Jsem hrdý na to, že po letech diskusí a odkladů tato vláda přijímá rozhodující akci, aby si Spojené království udrželo místo na světovém leteckém trhu,“ prohlásil britský ministr dopravy Chris Grayling. Rozšíření Heathrow podle něj prospěje britskému obchodu, podnikání a turistice. Vytvoří také nová pracovní místa.

Heathrow je nejvytíženějším letištěm v Evropě. Výstavba nové dráhy na letišti byla vybrána před levnějšími alternativami, kterými bylo rozšíření jedné ze současných drah na Heathrow nebo stavba nové vzletové dráhy na menším letišti Gatwick. V Londýně se bude stavět nová vzletová dráha poprvé po 70 letech.

Projekt ještě musí schválit parlament. Hlasovat by o něm měl zhruba za rok. Většina zákonodárců projekt podporuje. Nová ranvej by se mohla podle agentury Reuters otevřít v roce 2025.

Boj o největší evropské letiště

Politici se vesměs shodují na tom, že jihovýchodní Anglie potřebuje novou ranvej, aby zůstala ekonomicky konkurenceschopná a dokázala zvládnout nárůst počtu letů. Budování další dráhy na Heathrow, v blízkosti hustě zalidněné západní části metropole, je ale politicky výbušný problém. Již v minulosti obavy z negativních dopadů zvýšené kapacity dopravy vedly k řadě protestů proti výstavbě a k politickým sporům, což v roce 2010 vyústilo ve zrušení původního projektu rozšíření Heathrow.

Rozhodnutí o výstavbě nové dráhy je podle agentury Reuters jedním z nejdůležitějších rozhodnutí premiérky Theresy Mayové od nástupu do funkce letos v červenci. Schválení nové dráhy na Heathrow však naráží i na odpor některých členů kabinetu, včetně ministra zahraničí Borise Johnsona, který byl dříve starostou Londýna a hlasitě kritizoval plán na rozšíření letiště Heathrow.

Sadiq Khan

S výstavbou nové ranveje nesouhlasí ani současný starosta Londýna Sadiq Khan.

Proti je i současný londýnský starosta Sadiq Khan, který slíbil prozkoumat všechny právní možnosti, jak zabránit výstavbě, protože město je podle něj již nyní kvůli Heathrow vystaveno většímu hluku z letadel než Paříž, Frankfurt nad Mohanem, Amsterodam, Mnichov a Madrid dohromady. Pobouření Londýňané také tvrdí, že je zradili politici, kteří slibovali, že zablokují rozhodnutí, pokud budou ve funkci, a později svůj názor změnili.

Heathrow bez nové dráhy hrozí, že ho o pozici nejrušnějšího letiště v Evropě do roku 2020 připraví pařížské letiště Charlese de Gaulla. Maximální kapacita Heathrow je nyní 480 000 letů ročně, konkurenční evropská letiště mají díky více vzletovým drahám kapacitu více než 600 000 letů ročně. Heathrow vlastní španělská infrastrukturní firma Ferrovial, Qatar Holding, China Investment Corp. a další investoři.

Nezávislá komise loni doporučila postavit novou dráhu na letišti Heathrow. To je podle ní lepší alternativou než Gatwick, protože s novou ranvejí bude moci obsluhovat 40 nových destinací, do roku 2050 vytvořit přes 70 000 nových pracovních míst a zvýšit hrubý domácí produkt o 0,65 až 0,75 procentního bodu.

5. ledna 2016