Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nová ranvej pro Heathrow. Britská vláda souhlasí, lidé se bouří

  11:24aktualizováno  11:24
Britská vláda tento týden schválila výstavbu nové vzletové a přistávací dráhy na londýnském mezinárodním letišti Heathrow. Projekt v hodnotě 22 miliard dolarů (547,2 miliardy Kč) ukončuje podle agentury Reuters 25 let váhání. Budování nové dráhy má mnoho odpůrců, podle kterých zvýší znečišťování ovzduší a hluk, také nejspíš povede k bourání domů na západním předměstí metropole.

Letadlo přistávající na letišti Heathrow ve Velké Británii. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

„Krok, který vláda přijala, je skutečně významný. Jsem hrdý na to, že po letech diskusí a odkladů tato vláda přijímá rozhodující akci, aby si Spojené království udrželo místo na světovém leteckém trhu,“ prohlásil britský ministr dopravy Chris Grayling. Rozšíření Heathrow podle něj prospěje britskému obchodu, podnikání a turistice. Vytvoří také nová pracovní místa.

Heathrow je nejvytíženějším letištěm v Evropě. Výstavba nové dráhy na letišti byla vybrána před levnějšími alternativami, kterými bylo rozšíření jedné ze současných drah na Heathrow nebo stavba nové vzletové dráhy na menším letišti Gatwick. V Londýně se bude stavět nová vzletová dráha poprvé po 70 letech.

Projekt ještě musí schválit parlament. Hlasovat by o něm měl zhruba za rok. Většina zákonodárců projekt podporuje. Nová ranvej by se mohla podle agentury Reuters otevřít v roce 2025.

Boj o největší evropské letiště

Politici se vesměs shodují na tom, že jihovýchodní Anglie potřebuje novou ranvej, aby zůstala ekonomicky konkurenceschopná a dokázala zvládnout nárůst počtu letů. Budování další dráhy na Heathrow, v blízkosti hustě zalidněné západní části metropole, je ale politicky výbušný problém. Již v minulosti obavy z negativních dopadů zvýšené kapacity dopravy vedly k řadě protestů proti výstavbě a k politickým sporům, což v roce 2010 vyústilo ve zrušení původního projektu rozšíření Heathrow.

Rozhodnutí o výstavbě nové dráhy je podle agentury Reuters jedním z nejdůležitějších rozhodnutí premiérky Theresy Mayové od nástupu do funkce letos v červenci. Schválení nové dráhy na Heathrow však naráží i na odpor některých členů kabinetu, včetně ministra zahraničí Borise Johnsona, který byl dříve starostou Londýna a hlasitě kritizoval plán na rozšíření letiště Heathrow.

Sadiq Khan

S výstavbou nové ranveje nesouhlasí ani současný starosta Londýna Sadiq Khan.

Proti je i současný londýnský starosta Sadiq Khan, který slíbil prozkoumat všechny právní možnosti, jak zabránit výstavbě, protože město je podle něj již nyní kvůli Heathrow vystaveno většímu hluku z letadel než Paříž, Frankfurt nad Mohanem, Amsterodam, Mnichov a Madrid dohromady. Pobouření Londýňané také tvrdí, že je zradili politici, kteří slibovali, že zablokují rozhodnutí, pokud budou ve funkci, a později svůj názor změnili.

Heathrow bez nové dráhy hrozí, že ho o pozici nejrušnějšího letiště v Evropě do roku 2020 připraví pařížské letiště Charlese de Gaulla. Maximální kapacita Heathrow je nyní 480 000 letů ročně, konkurenční evropská letiště mají díky více vzletovým drahám kapacitu více než 600 000 letů ročně. Heathrow vlastní španělská infrastrukturní firma Ferrovial, Qatar Holding, China Investment Corp. a další investoři.

Nezávislá komise loni doporučila postavit novou dráhu na letišti Heathrow. To je podle ní lepší alternativou než Gatwick, protože s novou ranvejí bude moci obsluhovat 40 nových destinací, do roku 2050 vytvořit přes 70 000 nových pracovních míst a zvýšit hrubý domácí produkt o 0,65 až 0,75 procentního bodu.

Autor:




Nejčtenější

Campari na led, v tomto případě na ledovou tříšť. Lehce nahořklé a osvěžující
Módní Aperol slaví úspěch. Recept na skvělý aperitiv je ale starý 100 let

I když je Itálie kolébkou mnoha slavných aperitivů připravených z cinzana, martini, campari a dalších hořkých a kořeněných bitterů, mladí lidé z celé Evropy si...  celý článek

Dvaaosmdesátiletá Nina při tangu s devadesátiletým Oscarem v Buenos Aires (18....
Argentinské tango od srdce. Je jim 172 let a tančí na mistrovství světa

Vášnivé tango tančí už od 40. let minulého století. Devadesátiletý Oscar a dvaaosmdesátiletá Nina se v srpnu společně zúčastnili světového mistrovství v tangu...  celý článek

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...
Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle, kdy jeden z nejznámějších českých...  celý článek

Útočiště zde ovšem najdou i následovníci květinových dětí. Nepotřebují nic. Jen...
Chleba z banánů a radost ze života. Na Havaji jsou naštěstí všichni divní

Rozvalit se na lehátku a nechat o sebe pečovat, to je častá možnost, jak si užít dovolenou na Havaji. Jak se na sopečných ostrovech v Tichém oceánu žije na...  celý článek

Medvěd s uloveným lososem
Aljaška, z které mrazí. Lososí hostina pro medvědy na vlastní oči

Jeden z nejúžasnějších zážitků v pozorování zvířat, jaký se dá na naší planetě v divočině zažít, je tažení lososů, na které čekají hladoví medvědi a nedočkavě...  celý článek

Další z rubriky

Solná poušť po dešti
Dotknout se nebe. Putování nádhernou Bolívií s bleskem za zády

Druhá půlka mého bolivijského pobytu byla stejně nabitá jako ta první. Vydáváme se na povedený trek do And, poté sestoupíme do Amazonské nížiny a nakonec...  celý článek

Barely ropy zkrátka k Dubaji patří. Snímek byl pořízen 4. srpna 1961.
Před padesáti lety bylo v Dubaji 13 aut. Neznámá fakta o ropné metropoli

Perla pouště. Marnotratná, krásná, fascinující. Ačkoli je Dubaj známá svým oslnivým luxusním životním stylem a světovými rekordy, její kořeny sahají do...  celý článek

Happy Guest Hotel Lodge v Duttonu ve Velké Británii nabízí hostům půjčení...
Netradiční hotelové služby: bondage menu nebo rybička pro samotáře

Se skvěle vybaveným minibarem a individuální pokojovou službou už dávno nikoho neohromíte. Hotely teď nabízejí neuvěřitelné spektrum služeb. A některé z nich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.