Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bornholm - přívětivý ostrov uprostřed Baltu

  16:17aktualizováno  16:17
Také letos miliony lidí změní opět na dva tři týdny svůj každodenní zaběhnutý rytmus a vydají se vstříc zážitkům. Vyznavači hor zamíří například do Alp, jiní vyjedou za romantickými zámky po tradiční trase údolím Loiry ve Francii, rytířské (a strašidelné) hrady čekají letní příval návštěvníků ve staré Anglii... Kdo chce vidět lidská mraveniště, má možností víc - Indii, Čínu, Japonsko. Za mrakodrapy se jezdí (především) do New Yorku, za divokou zvěří na safari do Afriky.
Větrné mlýny jsou na Bornholmu běžné

Větrné mlýny jsou na Bornholmu běžné | foto: Eva Kočová

Nic z toho na ostrově, který leží v Baltském moři a patří Dánsku, zaručeně nenajdete. Jediný hrad je už dávno zříceninou a všechno ostatní tu má docela přívětivé a lidské rozměry. Ten ostrov se jmenuje Bornholm, a pokud ještě nemáte pro své putování v nadcházející teplejší části roku stanoven cíl, je to možná tip právě pro vás.

Bornholm je (pro obyvatele Dánska) nejvzdálenějším z dánských ostrovů, neuvažujeme-li Faery a Grónsko. Lodí je to z Bornholmu mnohem blíž do Švédska než do Dánska. Bornholm je čtvrtým největším ze 4834 ostrovů Dánského království. A přitom tu odnikud nikam není příliš daleko - z žádného místa na ostrově to nikam není dál než kolem třiceti kilometrů.

Bornholm je malým kouskem Skandinávie, který dokazuje, jak i zde dokáže být příroda pestrá. Severní a západní pobřeží ostrova jsou převážně kamenitá, místy zde vybíhají z moře strmé žulové útesy. Jih a východ ostrova lemují přesypy a pláže z bělavého písku, střed pokrývají lesy a vřesoviště. Žije se hlavně na pobřeží. Leží zde skoro všechna větší města - Hasle, Sandvig, Allinge, Gudhjem, Svaneke, Neks. Jak by také ne - tradičním řemeslem místních lidí bývalo rybářství, ale dnes už se jím živí jen hrstka z bezmála padesáti tisíc obyvatel ostrova.

Rybáři vyjíždějí za svým úlovkem v noci, kdy je moře klidné, a vracejí se ještě před svítáním. V časných ranních hodinách si můžete přímo z rybářských bárek koupit čerstvé ryby - makrely, tresky, úhoře a sledě, kteří jsou místní specialitou. Většina rybářů udí ulovené ryby ve vlastních udírnách a pak je prodávají v malých restauracích upravené na desítky způsobů. Čerstvě vyuzený sleď - to je zde kulinářský zážitek číslo jedna.

Největším bornholmským městem je Ronne. Ronne vás přivítá, ať už přijíždíte trajektem z Kodaně, z Ystradu ve Švédsku nebo z německého Sassnitzu. Také v Ronne se historické centrum rozkládá kolem přístavu. Na každém kroku tu narazíte na původní domky, některé jsou staré i dvě stě let. Ten vůbec nejstarší naleznete v ulici Toldbodgade. Typické bornholmské domky jsou přízemní, jejich bílé a žluté fasády s pravoúhelníky a úhlopříčkami trámoví jsou tu a tam vystřídány neomítnutými stavbami z červených cihel.

Z Ronne je to jen kousek ke zřícenině hradu Hammershus, největší hradní zřícenině severní Evropy. Hrad byl vystavěn ve 13. století, pak byl opakovaně dobýván, opevňován, ničen a znovu vystavován až do století osmnáctého. Od té doby leží v troskách. Nebezpečí však nehrozilo jen obyvatelům hradu. Bornholm býval v minulosti častým cílem nájezdů pirátů, před nimiž hledali lidé útočiště - v kostelech. Bornholmské kostelíky jsou totiž naprosto unikátní.

Na ostrově jsou celkem čtyři - ve vesnicích Nyker, Olsker, Nylars a Sterlars. Vystavěny byly ve 12. a 13. století v románském slohu, mají kruhový půdorys a jsou zářivě bílé. Byly opevněné a sloužily jako svatyně a pevnosti zároveň. Dalším typickým motivem Bornholmu jsou větrné mlýny. Vítr od moře foukal vždycky a pomáhal tak lidem zpracovávat úrodu.

Většina z necelých dvou desítek dochovaných větrných mlýnů už dávno neplní svou funkci. Najde se však jeden - ten u vesnice Rsdale, který mele mouku dodnes, i když jen pro ukázku turistům. Ti si ji pak mohou koupit i s několika recepty na pečení zaručeně domácího chleba. Ale na vítr tady lidé spoléhají i dnes - roztáčí totiž vrtule několika větrných elektráren rozsetých po celém ostrově. A ještě jednu zmínku si Bornholm zaslouží.

Je to totiž ostrov zaslíbený cyklistům. Na kole se tu člověk dostane opravdu všude. Ostrov je doslova protkán sítí kvalitních cyklistických stezek, které často lemují moře anebo vedou k malebným kostelíkům ve vnitrozemí. Na kole můžete projet přístavy, odkud vyplouvají rybáři, nebo se uchýlit do stínu lesa uprostřed ostrova. Kolo je zkrátka ideálním prostředkem, jak se s Bornholmem seznámit.


Může se hodit
JAK SE TAM DOSTAT: Nejkratší cesta na Bornholm vede přes německý ostrov Rujana. Odtud, z přístavního města Sassnitz odjíždí každý den trajekt do Ronne. Během hlavní sezony (14. 6.-31. 8.) odplouvá trajekt takto: Po a So - 16.00 hodin, Út až Čt - 9.15, Ne - 14.00 hodin. Za osobní automobil (včetně pěti pasažérů a třeba i jejich bicyklů) zaplatíte 120 DM ve všední den a 180 DM o víkendu. Auto však můžete nechat v městě Sassnitz a na Bornholm se vydat jen s kolem - cena pro jednoho pasažéra s kolem je 35 DM.

KDE SE UBYTOVAT: Po celém obvodu ostrova jsou rozmístěny kempy. Pro cykloturistiku je výhodné zřídit si v některém z nich základnu a vyjíždět hvězdicově a nalehko do okolí. Pro pohodlnější jsou na ostrově k dispozici stovky chat, pronajímaných k letním pobytům, například prostřednictvím katalogu Novasol nebo informačních turistických kanceláří na Bornholmu. To je však třeba udělat v předstihu.

DALŠÍ INFORMACE: BORNHOLMS TURISTBUREAU, Ved Havnen, Munch Petersensvej 4, 3700 Ronne, Denmark. tel.: 0045 5395 0810.



Autor:


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Bez stativu nejdu. Největší hříchy fotografa při cestě za skvělými obrázky

Hříchy fotografů 01

Fotíte dobře a rádi? Možná, že čtete i odbornou literaturu, časopisy, diskuse na internetu, nebo se bavíte se stejně...

Další z rubriky

Zbourat a znovu postavit. Unikátní most v Kambodži přitahuje tisíce turistů

Oprava bambusového mostu přes řeku Mekong v kambodžském Kampong Chamu

Měří víc než kilometr, tvoří jej padesát tisíc bambusových stébel a každý rok jej místní strhnou a znovu postaví. V...

Slovensko pro tuláky. Pustiny a temnoty Veporských vrchů lákají i hvězdáře

Vyhlídka z Klenovského Veporu

Opuštěná a temná místa lidi většinou děsí, v případě slovenských Veporských vrchů však mohou být pro mnohé tuláky...

Bez stativu nejdu. Největší hříchy fotografa při cestě za skvělými obrázky

Hříchy fotografů 01

Fotíte dobře a rádi? Možná, že čtete i odbornou literaturu, časopisy, diskuse na internetu, nebo se bavíte se stejně...

Najdete na iDNES.cz