Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Český pilot létá v Bhútánu na nejzrádnější letiště světa

  0:07aktualizováno  0:07
Horské království Bhútán má nejzrádnější letiště na světě. Přistávat na něm mohou jen speciálně proškolení piloti, kteří zvládnou otočku s letadlem v úzkém koridoru mezi zalesněnými horami. Jedním z nich je i Slavomír Pískatý, který Magazínu Víkend MF DNES poskytl exkluzivní rozhovor.

Jste teď šťastný?
Myslíte podle bhútánského indexu Hrubého národního štěstí?

Jsou tím vyhlášení po celém světě, prý je to pro ně důležitější než celosvětově vzývaný ekonomický Hrubý národní produkt. Jak je to doopravdy?
Já si rozhodně nemůžu stěžovat. Je to nádherná země, mám tam krásnou práci a dost volného času pro výlety na kole do míst, kam se turisté ani nedostanou. Za tři roky jsem se nesetkal s žádným podrazem. Když mám defekt, stačí zvednout ruku a vždy zastaví první auto. Vydatné jídlo v restauraci pořídím pod sto korun, dům stojí šest tisíc měsíčně.

Vy jste tam elita. Co obyčejní Bhútánci, ti jsou šťastní?
Starší a střední generace určitě. Oni byli dlouho uzavřenou zemí bez peněz i bez turistů, otvírat se začali až koncem dvacátého století. Nevadí jim život bez kin, bez divadel, bez spousty restaurací, stačí jim ta nádherná příroda. Ale jak to bude s mladými, o to mám upřímně trochu obavy. Oni už díky internetu vidí, jak to chodí jinde, jenže Bhútán není zemí pro takzvaně kosmopolitní lidi. I ten internet je tu stále vzácnost, běžné připojení má limit 4 GB za měsíc a pokud potřebujete víc, doplácíte částky skoro jako za nájem bytu.

Čtěte v sobotu 23. srpna

Rozšířenou verzi rozhovoru čtěte v sobotu v magazínu Víkend MF DNES

Četl jsem, že Bhútán je - nejen na asijské poměry - brutálně drahý pro turisty.
Je fakt, že minimální povinná útrata činí 250 dolarů denně (přibližně 5 tisíc korun).

Co za ty peníze návštěvníci dostanou?
Kompletní servis. Vedle víza je v ceně místní doprava, průvodce, ubytování i jídlo. A samozřejmě si můžete mnohonásobně připlatit. Turistům ty ceny zřejmě příliš nevadí, my létáme neustále plně obsazení.

V čem tkví turistická přitažlivost Bhútánu navzdory ohromným nákladům?
Vše je opravdové. Procestoval jsem hodně zemí, ale všude mně přišlo, že danou kulturu musíte jít někam hledat. Například v Nepálu jsou překrásná místa, ale musíte za nimi jet. Přistanete v Káthmándú, kde je špína, smog, neskutečný provoz, bezpočet jídelen KFC, McDonalds a podobných nesmyslů. To se vám v Bhútánu nestane, autentická atmosféra na vás působí hned po přistání. Domy mohou být pouze v tradiční architektuře, všichni Bhútánci chodí v národních dresech, k tomu úžasně čistý vzduch a super příroda… V Bhútánu není místo, které by nebylo bhútánské.

Fotogalerie

Líčíte to jako pohádkový svět. Jaké tam číhají na cizince nástrahy?
Nejvíc asi na cestách: Bhútánci jsou neopatrní řidiči a místní cesty jsou strašné. V zemi se lidé ani nepřipoutávají – to kdyby auto padalo ze srázu, aby včas stihli vyskočit. I hodně vysoko v horách můžete v přírodě narazit na tygra.

Dalším zádrhelem je lékařská pomoc: v zemi není vrtulník a mnohá místa jsou značně odlehlá. Tudíž lékařská pomoc není zdaleka vždy po ruce, což jsem si ověřil na vlastní kůži po pádu z kola kvůli agresivním pouličním psům. S vykloubeným ramenem, ačkoli jsem byl osm minut jízdy od nemocnice, jsem na sanitku – a to slovo berte s nadhledem – čekal dvě hodiny. A to jsem měl velké štěstí, že byl na místě nehody mobilní signál.

Co vás tam – vedle práce pochopitelně - drží?
Za rok najezdím v těch úžasných horách sedm a půl tisíce kilometrů na kole. Loni jsem se tam dokonce zúčastnil údajně nejtěžšího nonstop závodu bikerů na světě: ze středu země v Bumthangu do hlavního města Thimphu – start ve dvě hodiny ráno, 268 kilometrů přes čtyři horské hřebeny, nastoupáno 5800 metrů. Trvalo mi to 12 hodin a 36 minut – byl jsem v cíli jako první cizinec, ostatní nezvládli aklimatizaci na tamější nadmořskou výšku. Já jsem zvyklý: moje nejoblíbenější trasa je Paro – Chelala, což je 36 kilometrů dlouhé stoupání z výšky 2300 metrů do 3988 metrů – to si dávám i po letu. Vedle cyklistiky se mi líbí pohodová a přátelská nálada ve společnosti. Chodit do práce a bát se, kdy najdu ve schránce výpověď, tak jako v Česku, to není ta pravá atmosféra, kterou pilot vyhledává.

Jak vlastně český pilot přijde k práci v himálajském Bhútánu?
Jak už to v životě chodívá: úplnou náhodou. Zrovna když jsem přišel o práci v Praze na Ruzyni, tak Bhútánci sháněli posádku k převozu a rozlétání stroje stejného typu, na kterém jsem létal v Česku. Bývalý český kolega mě oslovil, zda do toho půjdu s ním. A když mi tam po dvou měsících nabídli kapitánský výcvik, byla to pro mě obrovská příležitost, takže jsem se s nimi dohodl na tři roky. A když mi teď nabídli místo kapitána airbusu, tak ačkoli bych chtěl domů, budu létat další tři roky v Bhútánu.

Je pravda, jak se píše na internetu, že na tamním zrádném horském letišti smí přistávat jen osm pilotů na světě a vy jste jedním z nich?
Je nás o něco víc – dvanáct, z toho dva Češi. Ale je to skutečně přísné: i kdyby tam chtělo přistát soukromé letadlo, musí být na palubě někdo z nás, kdo máme speciální výcvik pro lety do Bhútánu (sestřih z bhútánských letišť si pusťte na videu v úvodu článku - pozn.red.)

Autor:




Nejčtenější

Medvěd s uloveným lososem
Aljaška, z které mrazí. Lososí hostina pro medvědy na vlastní oči

Jeden z nejúžasnějších zážitků v pozorování zvířat, jaký se dá na naší planetě v divočině zažít, je tažení lososů, na které čekají hladoví medvědi a nedočkavě...  celý článek

Solná poušť po dešti
Dotknout se nebe. Putování nádhernou Bolívií s bleskem za zády

Druhá půlka mého bolivijského pobytu byla stejně nabitá jako ta první. Vydáváme se na povedený trek do And, poté sestoupíme do Amazonské nížiny a nakonec...  celý článek

Happy Guest Hotel Lodge v Duttonu ve Velké Británii nabízí hostům půjčení...
Netradiční hotelové služby: bondage menu nebo rybička pro samotáře

Se skvěle vybaveným minibarem a individuální pokojovou službou už dávno nikoho neohromíte. Hotely teď nabízejí neuvěřitelné spektrum služeb. A některé z nich...  celý článek

Britský zaoceánský parník Queen Elizabeth 2 (spuštění na vodu v září 1967)
Komfortní gigant na vodě Queen Elizabeth 2 místo oslav čeká na svůj osud

Zaoceánská pýcha Spojeného království Queen Elizabeth 2 slaví padesátku. Za 40 let služby loď přeplula Atlantik více než 800krát a převezla 2,5 milionu...  celý článek

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...
Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle, kdy jeden z nejznámějších českých...  celý článek

Další z rubriky

Solná poušť po dešti
Dotknout se nebe. Putování nádhernou Bolívií s bleskem za zády

Druhá půlka mého bolivijského pobytu byla stejně nabitá jako ta první. Vydáváme se na povedený trek do And, poté sestoupíme do Amazonské nížiny a nakonec...  celý článek

Pláž v řeckém Nafpliu je malá, kamenitá, ale krásná.
Pozdní léto u moře. Pět prověřených tipů v Evropě a blízkém okolí

Menší vedro, nižší ceny a většinou žádné davy návštěvníků jako v červenci či srpnu. To jsou ve zkratce hlavní výhody dovolené u moře na přelomu léta a podzimu....  celý článek

Českou stopu ve Lvově najdete téměř všude. Dnes tu ale moc Čechů už nepotkáte.
Putin na toaleťáku a hrdý lev. Lvov učaruje unikátní atmosférou Východu

Češi sem odjakživa patřili, mají to z vlasti jen kousek. Přesto jich tady teď moc nepotkáte. Jejich škoda. Lvov je totiž zapomenutou perlou západní Ukrajiny,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.