Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Běžecké trasy v Beskydech nikdo neupravuje

  13:43aktualizováno  13:43
Na rozdíl od poměrně kvalitně vybavených a udržovaných středisek, která se v Beskydech a Javorníkách nabízejí lyžařům, na upravené běžecké tratě si budou muset turisté ještě nějaký ten pátek počkat. Ačkoli starostové obcí i provozovatelé zimních středisek, hotelů a horských chat stále častěji mluví o tom, že tato služba v horách chybí, na upravenou běžeckou stopu narazí turista jen vzácně. První lyžař, který vyrazí po bohatší sněhové nadílce na běžky, má prostě smůlu. Musí si stopu v hlubokém sněhu prošlápnout sám.

„Je jasné, že turisté by upravené trasy ocenili, ale problém je opět v penězích,“ uvedl místostarosta Velkých Karlovic Jan Drozd. O společné úpravě běžeckých tras jednala obec Velké Karlovice dokonce se sousedním Makovem na Slovensku, plány pak ale zhatil komplikovaný přechod přes státní hranice. Kdysi se pokoušely upravovat navštěvované hřebeny tělovýchovné jednoty, dnes je stav běžeckých tras odkázán prakticky jen na zájem zdejších provozovatelů vleků a horských chat.

"V současné době je to spíš záležitost jednotlivých středisek. Dříve nebo později se ale asi budeme muset v rámci mikroregionu i na takových projektech domluvit, zatím jsou ale spíše v záloze,“ uvedl zástupce starosty v Rožnově pod Radhoštěm Václav Mikušek.

Díky nadšencům se dá vyrazit

Několik málo oblíbených úseků dnes udržuje pár nadšených soukromníků, kteří z turistů v zimě žijí, na vlastní náklady. Na upravenou stopu tak narazí běžkaři na části hřebenovky Vsetínských vrchů ze Soláně na Vsacký Cáb a na Dušnou, zařízení na úpravu běžeckých stop koupila i společnost Ski alpin, která provozuje lanovku a vleky na Pustevnách. Nový osmikilometrový okruh letos vznikl u hotelu Horal ve Velkých Karlovicích. „Turisté by si ve Velkých Karlovicích a okolí zasloužili udržované stopy. Bohužel taková komplexní služba tady zatím chybí. Přitom lidé mají velký zájem, někteří dokonce nabízí za vstup na upravený okruh peníze,“ uvedl vedoucí hotelu Horal Leo Bača.

Provozovatel hotelů Horal, Galík a Lanterna upravuje na vlastní náklady zatím jediný okruh na Karlovicku a v Javorníkách, který vede kolem pralesu Razula. „Plánovali jsme upravovat i tak zvanou velkokarlovickou magistrálu podél slovenské hranice, ztroskotalo to ale na sporech o soukromé pozemky,“ dodal. Vstřícný přístup okolních obcí mu ale nechybí, zatím se prý jen nenašel člověk, který by se důsledněji angažoval.

Příspěvky na úpravu hřebenovky od Dušné na Soláň má od obcí slíbeny i Igor Levč, který spolu s některými provozovateli vleků tuto trasu v zimě projíždí na skútru. „Zatím je to ale všechno v plenkách, a úpravu táhneme víceméně sami s jedním vlekařem. Starostové okolních obcí jsou však vstřícní a mají zájem, aby to někdo dělal, takže jsem do budoucna optimistický,“ poznamenal majitel chaty na Vsackém Cábu.

Situace, která je běžná na Šumavě, v Krkonoších či Jizerských horách, kde se na úpravu běžeckých tratí skládají obce, národní parky i krajské úřady, v Beskydech ale zatím nehrozí. „Určitě by šlo využít i peněz z Evropské unie, z programů typu Phare a podobně. Zatím se tím ale v této rovině bohužel nikdo nezabývá,“ soudí Levč.

Databáze zimních středisek
Lyžařský servis

Horská služba by zlepšení uvítala

Lepší podmínky pro běžkaře by v Beskydech přivítali i záchranáři zdejší Horské služby. Udržovaná běžecká stopa je totiž mnohem bezpečnější. „Nehledě na to, že i zážitek z jízdy je příjemnější. Je škoda, že Beskydy nabízí jen málo kvalitních běžeckých tratí,“ poznamenal náčelník Horské služby Beskydy Radim Pavlica. Časté návrhy z řad veřejnosti, aby frekventované trasy projížděla na svých skútrech horská služba, ale rozhodně odmítá I kdyby záchranáři chtěli, jinou činnost než je záchrana zraněných či ztracených lidí vykonávat nemohou. „Nás platí ministerstvo zdravotnictví, můžeme se věnovat pouze záchranné činnosti. Navíc pravidelná údržba běžeckých stop je dost drahá a měla by být věcí především provozovatelů středisek,“ dodal.

Oblíbené trasy v Beskydech a Javorníkách:

Bumbálka - Soláň - 15 km - neupravovaná
Bumbálka - Bílý Kříž - 20 km - neupravovaná
Soláň - Vsacký Cáb - Dušná - 18 km - udržovaná skútrem
Kasárna - Kohútka - 25 km - neupravovaná
Velké Karlovice - prales Razula - 8 km - upravovaná
Pustevny - Martiňák - 8 km - upravovaná
Radhošť - Velký Javorník - Jehličná - 22 km - neupravovaná

 

Autor:


Nejčtenější

Létají v noci a většími letadly. Letiště Praha začalo trestat za hluk

Airbus A380.

V okolí pražského letiště roste hluk vinou některých dopravců. Ti používají například jiná letadla, než by měli, a také...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Tady nepospíchá ani řeka. Pěšky naším nejmenším národním parkem

Ráno u Dyje na rakouské straně

Řeka Dyje vyhloubila za miliony let mezi Vranovem a Znojmem divoký a zalesněný kaňon se spoustou meandrů, kamenných...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Další z rubriky

Nejhezčí výstup na Praděd. Trasu z malebné osady moc lidí nevyužívá

Výstup na Praděd

Na Pradědu byl skoro každý, ale skutečně nejhezčí cestou se na nejvyšší kopec Jeseníků vydává jen málokdo. Řeč není o...

S balonem do oblak. Let můžou zmařit i neznatelné rozmary počasí

Horkovzdušný balon v záři zapadajícího funkce

V šestém díle seriálu S balonem do oblak se podíváme na nástrahy počasí. Většina z nás si myslí, že se každý hezký a...

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Cukrovarská dráha rezignovala až před autobusy

Motorový vůz M131.1133 na vlaku 90705 opouští stanici Smidary, 29. 5. 1976,...

V jedenáctém díle Zaniklých tratí zamíříme do východních Čech. Ukážeme vám krátkou lokálku, která se 95 let proplétala...

Najdete na iDNES.cz