Bernina, švýcarský železniční klenot ze seznamu UNESCO

  10:45aktualizováno  10:45
Za hodinu sklouznete od ledovců k palmám. Ani nepotřebujete letadlo, tak rychle to jde po kolejích. Úzkokolejka přes průsmyk Bernina na východě Švýcarska je natolik velkolepým společným dílem přírody a železničních inženýrů, že se v roce 2008 dostala na seznam UNESCO.

Švýcarsko, Bernina expres | foto: Petr Čermák, MF DNES

Z Churu (584 metrů nad mořem) vyšplháte bez jediného metru zubačky až do průsmyku Bernina (2253 metrů nad mořem). A vzápětí vás čeká prudký sešup se sklonem trati až 7 %, a přece opět bez kousku zubačky, do italského Tirana, ležícího jen 429 metrů nad mořem. Za hodinu od ledovců v okolí průsmyku Bernina až k palmám na švýcarsko-italském pomezí.

Nenápadný start a stavební divy

Start v Churu je docela obyčejný, ale tím se nedejte oklamat. Širokým údolím Rýna sviští vlak až do Reichenau-Tamins, na soutok dvou pramenů evropského veletoku. Jakmile Bernina expres překoná po dlouhém ocelovém viaduktu spojení Předního a Zadního Rýna, projede sídlem populární švýcarské minerálky Rhäzüns a uhání ke "střediskové" obci Thusis. Těsně za ní začíná velkolepé divadlo v režii alpské přírody a stavitelů drah.

Koleje nejprve překročí Zadní Rýn, opustí jej a dál už sledují zpěněný tok říčky Albula v úzké soutěsce, plné bočních vodopádů.

Švýcarsko, Bernina expres

Král mostů

To už se blíží král mostů. Za Tiefencastelem si připravte fotoaparáty a možná i lokty, až spatříte šest oblouků kamenného zázraku: Landwasser viaduktu. Trať se po něm stáčí 65 metrů nad údolím celkem ostře doprava rovnou do tunelu v kolmé skalní stěně.

Pokud tudy pojedete lokálkou, minete tohle místo nejspíš v klidu, zato na palubě vyhlídkových vlaků (projíždí tudy kromě Bernina expresu též Ledovcový expres) se připravte, že většina pasažérů jako na povel vyskočí a začne se tlačit k oknům vpravo ve směru jízdy ve snaze ulovit co nejlepší záběr. S fotoaparátem musíte být nejen dostatečně neústupní, ale navíc ještě rychlí. Vlak zde nezpomaluje a most měří na délku jen 130 metrů...

Bernina expres

Nezapomenutelné stoupání do Predy

Swiss Pass

Na celou švýcarskou síť veřejné dopravy slouží turistům lístek zvaný Swiss Pass. Koupíte ho i ve vybraných cestovkách v Česku (ČD travel, Čedok, Firotour, Swiss travel) v několika variantách platnosti: 4 dny, 8 dnů, 15 dnů, 22 dnů a 1 měsíc (více na www.MojeSvycarsko.com).

Následuje stanice Filisur, z níž se trať začíná zvedat prudce vzhůru směrem k tunelu Albula. Ve stanici Bergün si všimněte, že koleje se lomí do svahu na obou jejích koncích - dobře je to vidět i na stojícím vlaku. Právě v této vsi, plné malovaných kamenných domů a kašen, začíná královský úsek nejen Bernina expresu, ale bez nadsázky jedna z vůbec nejkrásnějších železničních štrek světa: stoupání do Predy.

Během čtvrt hodiny se bez použití zubačky na trati dlouhé 12,6 kilometru dostanete o 416 metrů výš díky pěti spirálovým tunelům (z nichž dva jsou vyrubány ve skále hned nad sebou s rozestupem sotva 50 metrů), dvěma rovným tunelům, devíti viaduktům a dvěma galeriím.

Koleje se tu v úzkém alpském údolí všelijak kroutí s jediným cílem: udržet sklon trati do 3,5 %. Dosahují proto mezi Bergünem a Predou dvojnásobné délky oproti horské silnici a dravé říčce v údolí, jež vlak ve svahu mnohokrát křižuje.

Dílo lze přes léto zblízka obdivovat při dvouhodinové túře po "vlakologické" naučné stezce, která je mezi Bergünem a Predou dobře značena a na níž kromě vyhlídek na všechny ty obdivuhodné viadukty najdete i řadu tabulí s fotografiemi, nákresy a německy psanými informacemi o výstavbě trati. V zimě si na albulské silnici uzavřené pro auta zase skvěle zasáňkujete.

Švýcarsko, Bernina expres

Vítejte v Zemi slunce

Železniční tratě v UNESCO

Rakouský Semmering
Indický Darjeeling
Bernina expres

Bezprostředně za stanicí Preda se vlak ponoří do tunelu Albula. A jestliže na severní straně bývá často oblačno či deštivo, před jižním portálem cestovatele zpravidla přivítá Země slunce: Engadin.

Bernina expres na cestě z Churu objede zkratkou Svatý Mořic a zamíří rovnou do Pontresiny, k úpatí vrcholové etapy. Tato stanice je bránou do světa ledovců. Ten první spatříte už po 10 minutách: hned za stanicí Morteratsch.

Jakmile koleje překročí ledovcovou říčku, trať začíná prudce stoupat nejprve lesem a pak podél silnice k průsmyku Bernina, přičemž v zatáčkách se otvírají parádní výhledy na ledovec Morteratsch. Tu nejúchvatnější vyhlídku si nenechte ujít po pravé straně ve směru jízdy v pravotočivé zákrutě zvané Montebello, necelý kilometr nad nádražím Morteratsch. Je to dráždivý pohled, a tak se opět připravte na tlačenici u oken vestoje.

Švýcarsko, Bernina expres

Stanice ve výšce 2253 m n. m.

Po chvíli uvidíte po pravé straně dvě jezera rozdílné barvy (nejprve temně modravé malinké Lej Nair, vzápětí daleko větší a od vody z tajících ledovců mléčně zelené Lago Bianco). Blíží se vrchol celého výletu: stanice Ospizio Bernina ve výšce 2253 metrů nad mořem. Kamenné nádražíčko s bufetem, nad ním u silnice v průsmyku penzion a naproti nad jezerem dva jazyky ledovce.

Další mohutný kus ledu uvidíte "za rohem": během 10 minut sjede Bernina expres do zastávky Alp Grüm, z jejíž terasy se za příznivého počasí otevírá báječná vyhlídka na ledovec Palü. Zapamatujte si ten pohled dobře, už za hodinu - věřte nebo ne - budete pod palmami. Z Alp Grümu koleje prudce klesají (sklon trati je tu až 7 %!) za pomoci řady galerií, viaduktů a nekonečných zatáček o tisíc metrů níž k Poschiavu. Tuto stanici dělí od Alp Grümu vzdušnou čarou sice jen 5 km, ale po kolejích kvůli obrovskému výškovému rozdílu ujedete 20 km.

Za Poschiavem drsnou alpskou krajinu střídá pohodová atmosféra italského venkova. Třebaže jste stále ve Švýcarsku, vlak se rychle blíží k italským hranicím. Koleje po rychlém sestupu z hor teď vedou dílem po ulicích, dílem po silnicích, až se dostanou k poslednímu prudkému klesání: kruhovému viaduktu u Brusia. S jeho pomocí vlak opíše úhel 360 stupňů a naposledy donutí cestující sborově povstat a hromadně fotit.

To už zbývá posledních 6 kilometrů do cíle v Tiranu, 429 metrů nad mořem. Ze Švýcarska do Itálie projedete tabákovými políčky, vinicemi, okolo palem, úzkými uličkami cílového městečka a nakonec i napříč náměstím před zdejším kostelem.

Kniha

Tento text je ukázkou z unikátního železničního průvodce Švýcarskem, zemí mistrů Evropy v jízdě vlakem. Originální bedekr, který právě vychází v Kartografii Praha, sepsal na základě osobních zkušeností z desítek pracovních i soukromých cest po Švýcarsku editor MF DNES Petr Čermák.

Na 96 stranách najdete detailní popisy deseti vybraných tras, mapu Švýcarského dopravního systému i víc než 150 fotografií. Součástí každé kapitoly jsou tipy na zajímavá místa i výhodné ubytování v okolí dané trati, popis vlaků na trase a jejich ceník i návod, kdy vyrazit na cestu. Knihu lze koupit ve většině knihkupectví, za zvýhodněnou cenu ji lze objednat též na www.mojesvycarsko.com. V sobotu v 15 hodin proběhne její křest na veletrhu Svět knihy u stánku Kartografie.

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

VIDEO: Kyslík jen za příplatek. Vtipná instruktáž rozesmála cestující v letadle

Vtipná palubní posádka bavila celé letadlo

Bezpečnostní instrukce patří k nejnudnější části cestování před vzletem letadla. Zpříjemnit pasažérům dlouhou chvíli se...

Sova nic neuloví, tetřívek nepřeběhne. Nové sjezdovky škodí Krkonoším

Ilustrační snímek

Rok po vzniku Krkonošského národního parku se tam lyžovalo na 65 hektarech sjezdových tratí. Po více než padesáti...

Blesk nepotřebujete. Zaručené tipy jak udělat parádní fotografii v noci

Poměrně ojedinělý záběr na zasněžený Karlův most je fotografován časně ráno,...

Noční fotografování má mnoho kategorií, disciplín a podob. I když jde o poměrně náročnou disciplínu, o to více budeme...

Vědci našli tajemství úspěchu Vikingů na moři. Lodě utěsňovali dehtem

Kvalitní lodě umožnily Vikingům daleké objevitelské cesty, v průběhu kterých...

Za nevídanými dobyvatelskými úspěchy Vikingů, severských nájezdníků, stály jejich pověstné štíhlé lodě. Rychlé, dobře...

Další z rubriky

Cestující chtěl místo u okénka, letecký personál mu ho nakreslil na papír

Ilustrační snímek

Smysl pro humor, nebo urážka? Poté, co cestující na nejmenované letecké lince požadoval místo u okna, přišel jeden z...

Velký traverz Ukrajinou. Od Černého moře až pod Karpaty za pět dní

Jako z pohádky. Kamenec Podolský má hodně odlehlou polohu, ale krásnou a vzorně...

Do oblíbeného Zakarpatska jsme tentokrát jet nechtěli. Našim cílem bylo užít si Ukrajinu v místech, kam příliš mnoho...

Vědci našli tajemství úspěchu Vikingů na moři. Lodě utěsňovali dehtem

Kvalitní lodě umožnily Vikingům daleké objevitelské cesty, v průběhu kterých...

Za nevídanými dobyvatelskými úspěchy Vikingů, severských nájezdníků, stály jejich pověstné štíhlé lodě. Rychlé, dobře...

Najdete na iDNES.cz