Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Berlínské metro oslavilo 100 let

  10:59aktualizováno  10:59
"Tunelová sova" říkávali Berlíňané své podzemní dráze, když se z temného tunelu vynořovala vlaková souprava se dvěma žlutě zářícími reflektory a vjížděla do stanice. Někteří lidé tak dodnes říkají nejstaršímu německému metru, které začalo v hlavním městě jezdit před 100 lety.

První trasa berlínské U-Bahn (Untergrundbahn neboli podzemní dráhy) přitom ani pořádným metrem nebyla, protože z valné části jela po nadpovrchových viaduktech, po kterých původní linka jezdí ostatně dodnes.

Technicky se začala trasa připravovat už v 80. letech 19. století, když vzorem byly ještě starší dráhy v Londýně nebo Budapešti. Na přípravě se podílely třeba firmy Siemens nebo AEG, které se později staly průmyslovými giganty a nositeli vyspělé výrobní německé tradice.

Lidé si v Berlíně na metro brzy zvykli, i když podezřelý byl dopravní prostředek nejen hlavám pomazaným, ale i osvíceným. Proslulý mikrobiolog Robert Koch se dokonce bál nákazy: "Do tohoto bacilonosičského kočáru mne nikdo nedostane," prohlásil na adresu podzemní dráhy. Císař Vilém II. se do U-Bahn odvážil až v roce 1908. Zlí jazykové tvrdí, že když vstupoval do nízkých vstupních dveří vlaku, srazil si z hlavy svou pověstnou přílbu s bodcem neboli piklhaubnu. Veličenstvo prý reagovalo prohlášením, že metro je jen pro malé lidi, a dál jezdilo svou limuzínou. "Malí lidé" si dráhu oblíbili a její rozmach nezadržela ani jediná těžká nehoda v roce 1908, kdy při srážce dvou souprav zahynulo 18 lidí. 

Dnes má U-Bahn devět linek o celkové délce 144 kilometry a 170 stanic a ročně jí využívá 400 miliónů lidí. Páteř berlínské dopravy přitom tvoří s neméně rozsáhlým systémem nadzemní rychlodráha S-Bahn, která, aby se to nepletlo, zase místy jezdí pod zemí. Na další výstavbu metra ale město momentálně nemá peníze. Dostavba nové, takzvané kancléřské linky z náměstí Alexanderplatz pod třídou Unter den Linden (Pod lipami) do vládní čtvrti kolem Říšského sněmu a nového kancléřství je zatím odložena na neurčito.

Za druhé světové války byla U-Bahn těžce poškozena a zvláštní kapitolu zažila během studené války za rozdělení města zdí. Některé linky pod centrem východní komunistické části Berlína pouze projížděly bez zastavení a ztemnělé uzavřené stanice střežili po zuby ozbrojení vojáci. Několika lidem, kteří se snažili z tehdejší NDR uprchnout, se však dokonce podařil útěk na západ města právě tunely podzemní dráhy. Po pádu zdi v listopadu 1989 se rychle začalo s opětným propojováním narušené sítě.

Autor:




Nejčtenější

Tisíc vojáků se střetlo u Slavkova u Brna. Připomněli si rok 1805, kdy...
Procházka za bitvou tří císařů. Sledujte unikátní přenos z okolí Slavkova

V rámci seriálu Cesty kulturní krajinou dnes ve 13:30 zavítáme do krajiny okolo Slavkova u Brna. Projdeme se pěšky a popojedeme kočárem taženým koňmi s hosty,...  celý článek

Jezero Como patří k těm lokalitám, kam se dá z Česka snadno zaletět na víkend....
Kam létat v zimě: k moři v Maroku se dá dostat už za pětistovku

Nebe nad Evropou nikdy nebylo tak plné, ceny za leteckou dopravu tak nízké a pro cestovatele z Česka se nově přibližují i některé destinace, do kterých...  celý článek

Petrova bouda v Krkonoších už zvenčí opět vypadá jako horská chalupa...
VIDEO: Krkonošská Petrovka už vypadá jako horská bouda, je pod střechou

Petrova bouda na hřebenech Krkonoš, kterou před šesti lety zničil požár, už znovu vypadá jako horská chalupa. Přes léto dostala dřevěná okna a střechu. Zima...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Další z rubriky

Jezero Como patří k těm lokalitám, kam se dá z Česka snadno zaletět na víkend....
Kam létat v zimě: k moři v Maroku se dá dostat už za pětistovku

Nebe nad Evropou nikdy nebylo tak plné, ceny za leteckou dopravu tak nízké a pro cestovatele z Česka se nově přibližují i některé destinace, do kterých...  celý článek

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.