Tip na dovolenouVyberte si zájezd na dovolena.iDNES.cz a vyzkoušejte si lyžování v Bulharsku na vlastní kůži. |
Bansko je nejen bulharské, ale i balkánské číslo 1. Nikde v Bulharsku, Srbsku, Bosně, Rumunsku nejsou tak daleko jako tady. Co možná někoho překvapí je, že Bansko ovšem suverénně poráží i největší česká, ukrajinská a také slovenská zimní střediska.
Bansko |
Stačí se podívat na parametry tohoto centra, které se rozkládá v pohoří Pirin. I na mnoha místech v Alpách by museli závidět. Za ideálních sněhových podmínek celkem 70 km tratí, z nichž nejdelší měří 16 km a končí až v samotné vesnici Bansko u dolní stanice kabinky. Nejvyšší bod ve výšce 2 600 m, nejnižší 925 m, což představuje úctyhodné převýšení víc než 1 600 metrů. Celková hodinová kapacita vleků je 24 000 lyžařů.
Vrchní stanice lanovky dřepí pouhých sto výškových metrů pod impozantním vrcholem Todorky (2 746 m). Ale o kus dál stoupají vrcholy Pirinu ještě výš, až do 2 914 m (vrchol nejvyšší hory Vichren).
Mnohamilionové investice
Postřehy znalceV Bansku najde návštěvník nejen krásné kopce pro lyžování, ale i mocný dotek kultury. Jdete do starého města, kde skoro v každém druhém domku najdete tradiční a stylovou vinárnu, tzv mechanu. Jsou to vesměs svědci doby, kdy Bansko žilo v období vzmachu a blahobytu a nejen turistům a návštěvníkům hor nabízelo v hojné míře to, co tamní země dávala: výborné víno a další pochutiny. Úrodná země dávala nejen révu, ale i okurky, rajské a papriky - jsme v domově šopského salátu. Původnost nabídky je asi to nej, co je v Bansku k nalezení. Lyžování je podobné Alpám s výjimkou konzistence sněhu, která je díky klimatickým okolnostem jiná než ta alpská. Sníh je sušší a ovládání lyží v prašanu znatelně jednodušší. Petr Socha, časopis SNOW |
Horní část tratí začíná na holých svazích, v polovině se pak noří do lesa, kterému dominují borovice. Většina sjezdovek, převažují červené a modré, směřuje do údolí k vesnici Bansko ze svahů Todorky. Tato velká zóna se v podstatě dělí na dvě lyžařské oblasti: vrchní Šiligarnika a spodní Šalin-Valog. Jedna krásná a dlouhá červená pak vede po svahu Vichrenu a končí v místě Bunderiška Poljana.
Za pět let tu udělali díky mnohamilionovým investicím v eurech velký pokrok. Přidali téměř 30 km tratí a pokročili v zasněžování. Mají tu jeden z dnes nejmodernějších systémů, jihotyrolský Technoalpin se 44 sněžnými kanony. Konečně na slušné úrovni je i servis, restaurace a hotely.