Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Amsterdam: kde by se čeští cyklisté zbláznili štěstím...

aktualizováno 
Téměř na každého obyvatele včetně kojenců tady připadá jedno kolo. Bicykly tu mají výsadní postavení: mají téměř všude přednost, a mají dokonce svá obří několikapatrová parkoviště. Přes historický střed města se na kole dostanete zaručeně rychleji než třeba tramvají. Vítejte v Amsterdamu, hlavním městě kol.

Amsterdam, hlavní město kol - Na kola narážíte na každém kroku | foto: Jan SůraiDNES.cz

Hlavní město kol

Holanďané mají pro cyklistiku se svojí placatou krajinou ideální podmínky. A v jejich hlavním městě Amsterdamu tomu není jinak. Jedinými "kopci“ tady jsou snad jen stoupání na mosty přes typické vodní kanály.

Pokud jedete do Amsterdamu s utkvělou představou, že si ho prochodíte pěšky a projezdíte tramvají, autobusem nebo metrem, po pár minutách ve městě změníte názor. Za tu dobu potkáte asi tisíc cyklistů pohodlně se vozících po cyklostezkách. Některým se za tu chvíli asi omylem i připletete pod kola.

Na rozdíl od Čech tu kolo není výsadou polobláznů, kteří nasazují život na běžné silnici. Na kole potkáte mladé studenty, maminky s dětmi i manažery v kravatě.

Amsterdam, hlavní město kol
Jedím, jezdíš, jezdíme...

Zapomeňte při čtení těchto řádků na to, že si do Amsterdamu vezmete své horské kolo s 24 převody. V Holandsku byste s tímto kolem byli za hodně velké podivíny, na druhou stranu jistě uděláte radost zlodějům.

Že tu řádí ve velkém, o tom není pochyb. I když se musí spokojit s úlovky, které by v Česku nechali bez povšimnutí. Robustní řetězy, nejlépe dva, kolem každého zaparkovaného kola ale svědčí o tom, že i po takových strojích tu je poptávka...

Ne náhodou vám v půjčovně velmi vřele doporučují připlatit si pár eur k pojištění. Místní kola sice vypadají často jako ze smetiště, ale nejsou zdaleka levnou záležitostí: nové, i když bez přehazovačky, stojí v přepočtu deset tisíc korun.

Amsterdam, hlavní město kol

Nizozemská "ukrajina"

Jak vypadá typické zdejší kolo? Trošku jako "ukrajiny", jak se říkalo těžkým bicyklům, které se k nám dovážely za socialismu. V Amsterdamu to jsou "Gazelle", taková je tu nejčastější značka. Většinou černé barvy, nezbytně s dobrým chráničem řetězu, díky kterému si nemusíte ohrnovat před každou jízdou nohavice. 

Zásadně žádná přehazovačka: jedna rychlost tu bohatě stačí, brzdí se šlápnutím dozadu. Vpředu většinou dynamo a světlo, protože na kole se jezdí i do hospody či na večírek v hluboké noci.

Amsterdam, hlavní město kol
Miss Kolo 2007 

Občas uvidíte na řidítkách (rovných samozřejmě, žádné berany) přidělaný košík na nákup, někdy je ten samý i na zadním blatníku.

U rodin je pak oblíbený model s přidělanými dětskými sedačkami: vézt na jednom kole dvě malé děti není v ulicích nizozemské metropole nijak výjimečný pohled.

Kolo má většinou dva zámky: jeden zabudovaný u zadního kola, druhý je samostatný řetěz, kterým kolo přivážete k něčemu pevnému. 

Nejdůležitější část kola? Zvonek na řidítkách. Bez něj jste v Amsterdamu ztraceni: jak jinak upozorníte chodce, že jdou po cyklostezce a že vám mají uhnout?

Amsterdam, hlavní město kol
Styl hippie

Semafory a parkoviště pro kola

V Amsterdamu je podle statistik zhruba 600 tisíc kol, obyvatel je tu tři čtvrtě milionu. K dispozici mají kolem 400 kilometrů cyklostezek. Může to být buď speciální pruh na silnici, nebo úplně od aut izolovaná cesta.

Kola tu mají i vlastní semafory. A také vlastní parkoviště: u hlavního nádraží narazíte na třípatrový parkovací dům, kde jsou jen kola.

Najít místo na parkování s kolem v centru je často stejně složité jako s autem v centru Prahy. Stojany bývají beznadějně plné a všemožná zábradlí, ke kterým lze kolo přivázat řetězem, také.

Pravidla se tu příliš neřeší, největší pozor si je potřeba dát jen na to, abyste se nedostali s kolem do jednosměrné cyklostezky, a hlavně na chodce. Čím dál jste od centra, tím je šance, že se vám nějaký nebohý turista připlete do cesty, menší.

Amsterdam, hlavní město kol

Přes všechny kanály 

Kam na kole vyrazit? Na rozdíl od nás nepotřebujete žádné speciální cyklomapy: speciální cyklistický pruh je téměř na každé silnici. V samotném historickém centru můžete v klidu projet všechny zdejší grachty – pro Amsterdam tak typické kanály. Ušetří vám to hodiny chůze a můžete v klidu během půl dne prozkoumat snad všechny, co tu jsou. Pěšky by vám to trvalo mnohonásobně déle.

A když máte pocit, že jste už z jízdy a neustálého používání zvonku unavení, není nic příjemnějšího, než zaparkovat u jedné z kaváren a pozorovat místní cyklisty, s jakou bravurou a lehkostí zvládají svá těžká kola.

Amsterdam, hlavní město kol

Pohoda, kola a pohoda...

Amsterdam není město, které by oplývalo takovými známými stavbami jako třeba Paříž nebo Řím. Po pár hodinách na kole zjistíte, že to hlavní, co je na městu zajímavé, je především jeho pohodová atmosféra, kterou všudypřítomná kola dokreslují.

Kolo se hodí výborně i na výlety mimo centrum. Například pokud vás zajímá, jak vypadá moderní holandská architektura, a chcete trošku propadnout skepsi při vzpomínkách, jaké obludné domy rostou na krajích českých měst, vydejte se na ostrovy vybudované ve východní části bývalých doků. Dostanete se sem snadno od hlavního nádraží, jen počítejte s tím, že v Amsterdamu často fouká a cesta proti větru dokáže být někdy hodně nepříjemná. Najdete tu úplně nové rezidenční čtvrti i moderní kancelářské komplexy. Ostrovy tu mají exotické názvy, například Borneo Eiland nebo Java Eiland.

Amsterdam, hlavní město kol

Velmi příjemným místem na projížďky na kole jsou také místní parky. Asi nejlepší, alespoň co se velikosti týče, je Vondelpark na jihu města. Park anglického typu, který byl v šedesátých létech minulého století oblíbeným cílem bezdomovců, prošel obrovskou proměnou a dnes je to naprosto bezpečné místo a oblíbený cíl místních za výlety.

S kolem kolem Amsterdamu

Můžete se ale turistickým atrakcím vyhnout úplně. Stačí si sehnat mapu Amsterdamu a projet si ho kolem dokola. Nelekejte se, na kole i se zastávkami to je maximálně půldenní záležitost. A poznáte všední život místních.

Pokud jste v Amsterdamu více dnů a neprší, můžete si na kole vyrazit klidně i dál. Třeba proti proudu řeky Amstel směrem na jih, kde si můžete udělat zhruba třicetikilometrový okruh mezi vesničkami.

Autoři: ,




Nejčtenější

Jezero Onneto na úpatí sopky Meakan
Mlha a medvědi ostrova Hokkaidó. Výlet do snového Japonska bez turistů

Nejodlehlejším místem celého Japonska je poloostrov Širetoko, který vybíhá jako severovýchodní cíp ostrova Hokkaidó do Ochotského moře. Stejnojmenná rezervace...  celý článek

Campari na led, v tomto případě na ledovou tříšť. Lehce nahořklé a osvěžující
Módní Aperol slaví úspěch. Recept na skvělý aperitiv je ale starý 100 let

I když je Itálie kolébkou mnoha slavných aperitivů připravených z cinzana, martini, campari a dalších hořkých a kořeněných bitterů, mladí lidé z celé Evropy si...  celý článek

Další vodní plochou, kterou je možné se při cestě kochat, je Zámecký rybník u...
Na kole za prohranou bitvou Napoleona. Putování okolím Ústí nad Labem

Pokud je pro vás ideální cyklistický výlet spojený nejen s poznáváním krajiny, ale i s místy, kde se psaly dějiny, přesměrujte svoji pozornost na sever Čech....  celý článek

Další z rubriky

Jezero Onneto na úpatí sopky Meakan
Mlha a medvědi ostrova Hokkaidó. Výlet do snového Japonska bez turistů

Nejodlehlejším místem celého Japonska je poloostrov Širetoko, který vybíhá jako severovýchodní cíp ostrova Hokkaidó do Ochotského moře. Stejnojmenná rezervace...  celý článek

Barely ropy zkrátka k Dubaji patří. Snímek byl pořízen 4. srpna 1961.
Před padesáti lety bylo v Dubaji 13 aut. Neznámá fakta o ropné metropoli

Perla pouště. Marnotratná, krásná, fascinující. Ačkoli je Dubaj známá svým oslnivým luxusním životním stylem a světovými rekordy, její kořeny sahají do...  celý článek

Pláž Maho na ostrově Svatý Martin nabízí dechberoucí podívanou
Turistická sezona se stále prodlužuje, hurikán Irma mění cílové destinace

Hitem letošního podzimu budou Kapverdské ostrovy, výrazně také vzrostla poptávka po dovolené v Turecku a v Egyptě. Prodlužování sezony je trendem posledních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.