Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Za dva roky bez pumpičky. Propracovaný cyklo koncept přijde v roce 2019

aktualizováno 
Už za dva roky by se měla na trhu objevit propracovaná koncepce bezvzduchových pneumatik pro jízdní kola, které nevyžadují žádné huštění. Projekt Air Free Concept od společnosti Bridgestone je výsledkem několikaletého vývoje, mnohem jednodušší konstrukci pneumatik už nyní používá půjčovna kol v Šanghaji.

Air Free Concept Bridgestone | foto: Bridgestone

Už žádné defekty, náročná výměna pneumatik nebo lepicí sada ve vašem cyklistickém batohu. Všechny tyto nedostatky by měla odstranit nová koncepce pneumatik od firmy Bridgestone.

Koncept „Air Free Concept“ totiž nahradí vzduchem plněné pneumatiky originální strukturou paprsků rozmístěných po obvodě vnitřní stěny pneumatiky. Speciální lamely na bázi pryskyřice a kaučukové směsi disponují podle výrobce velkou variabilitou konstrukce, která také umožní realizaci originálních konceptů nové generace jízdních kol.

Fotogalerie

Bridgestone tvrdí, že na trhu by se nová pneumatika měla objevit už v roce 2019. Kromě pohodlnější údržby je motivem pro vývoj i ekologie.

„Bridgestone Group i nadále tvrdě pracuje na dosažení trvalé udržitelnosti pomocí univerzální a ekologické mobility, usnadňující lidem život,“ uvádí firma v tiskové zprávě.

Klady a zápory

Bridgestone se loukoťovým kolem pro automobily s názvem Innovative Tire Structure pochlubil na autosalonu v Tokiu v roce 2011 s tím, že lamely umožňují naladit ideální tlumení pneumatiky při zachování vysoké boční stability.

Vývojem pneumatik bez vzduchu se dlouhá léta zabývá i Michelin, který se snaží najít nejvhodnější typ pro použití na automobilech. Koncept Michelin Tweel měl premiéru v roce 2004 na autosalonu v Paříži. Plnící plyn, který se u pneumatik zdál jako nenahraditelný, vývojáři nahradili hustou sítí paprsků z polyuretanu s předem pečlivě určenou tuhostí.

Bridgestone Innovative Tire Structure

Bridgestone Innovative Tire Structure

Automobil s loukoťovými koly podle inženýrů Michelinu až pětkrát lépe reaguje na pokyny řízení a oproti klasické pneumatice snižuje valivý odpor o pět procent. Ve výsledku by tak tyto pneumatiky měly uspořit až jedno procento paliva.

V automobilovém průmyslu se ale loukoťová kola nesetkala s velkou odezvou. I když snižují valivý odpor, poskytují i lepší stabilitu v zatáčkách a výrazně zvyšují bezpečnost, ve vyšších rychlostech jsou zatím hodně hlučné a oproti běžnému „obutí“ podstatně více zahřívají, což jim znemožňuje dlouhé dálniční sprinty.

Loukoťová kola se tak zatím využívají hlavně u zahradních sekaček, golfových vozíků a velkých strojů používaných při demolicích nebo v lomech. Za dva roky by tedy mohly konstrukcí okouzlit i příznivce cyklistiky.

Pneumatiky, které nepotřebují nafukovat pumpičkou, používá také půjčovna kol v...
Pneumatiky, které nepotřebují nafukovat pumpičkou, používá také půjčovna kol v...

Bezvzdušné pneumatiky už však našly praktické využití v půjčovně kol v Šanghaji a Pekingu. Společnost Mobike se dlouhým a náročným vývojem loukoťových pneumatik nezabývala a raději použila na ráfky gumovou obruč s dírami, které zvyšují pohodlnost jízdy.

O „kvalitě“ toho řešení by mohl svědčit i fakt, že místní obyvatelé tato kola z půjčoven hojně využívají a Mobike se dokonce chlubí tím, že právě jejich společnost vrací do ulic Šanghaje a Pekingu cyklisty, které odtud vytlačila vyšší životní úroveň. Číňané si totiž s většími příjmy začínají více kupovat automobily a cyklistický kolorit těchto asijských aglomerací v poslední době vzal za své.

Autor:




Nejčtenější

Čerpací stanice pro lodě na ostrově Ugljan
Chorvaté otestovali své mariny. Vítězem je přístav na ostrově Krk

Plachtění na jachtě podél jadranského pobřeží v Chorvatsku je stále populárnější i mezi českými turisty. Podívejte se, které mariny ocenili jako nejlepší sami...  celý článek

Nebezpečím jsou pro cyklisty nepozorní řidiči i koleje.
Narazil do dveří, spadl na kolejích. Rady, jak přežít jízdu na kole

Řidič otevřel dveře auta, cyklista do nich narazil a zemřel. Muž na kole přejel zpomalovací práh, spadl a oživit ho už nedokázali. To jsou příklady nehod...  celý článek

Jezero Onneto na úpatí sopky Meakan
Mlha a medvědi ostrova Hokkaidó. Výlet do snového Japonska bez turistů

Nejodlehlejším místem celého Japonska je poloostrov Širetoko, který vybíhá jako severovýchodní cíp ostrova Hokkaidó do Ochotského moře. Stejnojmenná rezervace...  celý článek

Další vodní plochou, kterou je možné se při cestě kochat, je Zámecký rybník u...
Na kole za prohranou bitvou Napoleona. Putování okolím Ústí nad Labem

Pokud je pro vás ideální cyklistický výlet spojený nejen s poznáváním krajiny, ale i s místy, kde se psaly dějiny, přesměrujte svoji pozornost na sever Čech....  celý článek

Další z rubriky

Ke Zvíkovu se to dá vzít po vodě. Parníky jsou na cyklisty zvyklé.
Na kole za Švejkem a starým dědou Homolkou. Super výlety v okolí Písku

Jižní Čechy jsou bezesporu krásnou krajinou, ve které hraje prim malebnost a prostota. Čekají tu na vás zurčící řeky, rybníky přeplněné kapry, prosluněné lesy...  celý článek

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Bruslařská dráha v Praze
Jízda s mistry. In-line bruslaři se chystají na velkou událost v Praze

V neděli se v Praze na Rohanském nábřeží uskuteční velká mezinárodní in-line akce pro stovky českých i zahraničních milovníků kolečkových bruslí. Svoje síly tu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.