Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za dva roky bez pumpičky. Propracovaný cyklo koncept přijde v roce 2019

aktualizováno 
Už za dva roky by se měla na trhu objevit propracovaná koncepce bezvzduchových pneumatik pro jízdní kola, které nevyžadují žádné huštění. Projekt Air Free Concept od společnosti Bridgestone je výsledkem několikaletého vývoje, mnohem jednodušší konstrukci pneumatik už nyní používá půjčovna kol v Šanghaji.

Air Free Concept Bridgestone | foto: Bridgestone

Už žádné defekty, náročná výměna pneumatik nebo lepicí sada ve vašem cyklistickém batohu. Všechny tyto nedostatky by měla odstranit nová koncepce pneumatik od firmy Bridgestone.

Koncept „Air Free Concept“ totiž nahradí vzduchem plněné pneumatiky originální strukturou paprsků rozmístěných po obvodě vnitřní stěny pneumatiky. Speciální lamely na bázi pryskyřice a kaučukové směsi disponují podle výrobce velkou variabilitou konstrukce, která také umožní realizaci originálních konceptů nové generace jízdních kol.

Fotogalerie

Bridgestone tvrdí, že na trhu by se nová pneumatika měla objevit už v roce 2019. Kromě pohodlnější údržby je motivem pro vývoj i ekologie.

„Bridgestone Group i nadále tvrdě pracuje na dosažení trvalé udržitelnosti pomocí univerzální a ekologické mobility, usnadňující lidem život,“ uvádí firma v tiskové zprávě.

Klady a zápory

Bridgestone se loukoťovým kolem pro automobily s názvem Innovative Tire Structure pochlubil na autosalonu v Tokiu v roce 2011 s tím, že lamely umožňují naladit ideální tlumení pneumatiky při zachování vysoké boční stability.

Vývojem pneumatik bez vzduchu se dlouhá léta zabývá i Michelin, který se snaží najít nejvhodnější typ pro použití na automobilech. Koncept Michelin Tweel měl premiéru v roce 2004 na autosalonu v Paříži. Plnící plyn, který se u pneumatik zdál jako nenahraditelný, vývojáři nahradili hustou sítí paprsků z polyuretanu s předem pečlivě určenou tuhostí.

Bridgestone Innovative Tire Structure

Bridgestone Innovative Tire Structure

Automobil s loukoťovými koly podle inženýrů Michelinu až pětkrát lépe reaguje na pokyny řízení a oproti klasické pneumatice snižuje valivý odpor o pět procent. Ve výsledku by tak tyto pneumatiky měly uspořit až jedno procento paliva.

V automobilovém průmyslu se ale loukoťová kola nesetkala s velkou odezvou. I když snižují valivý odpor, poskytují i lepší stabilitu v zatáčkách a výrazně zvyšují bezpečnost, ve vyšších rychlostech jsou zatím hodně hlučné a oproti běžnému „obutí“ podstatně více zahřívají, což jim znemožňuje dlouhé dálniční sprinty.

Loukoťová kola se tak zatím využívají hlavně u zahradních sekaček, golfových vozíků a velkých strojů používaných při demolicích nebo v lomech. Za dva roky by tedy mohly konstrukcí okouzlit i příznivce cyklistiky.

Pneumatiky, které nepotřebují nafukovat pumpičkou, používá také půjčovna kol v...
Pneumatiky, které nepotřebují nafukovat pumpičkou, používá také půjčovna kol v...

Bezvzdušné pneumatiky už však našly praktické využití v půjčovně kol v Šanghaji a Pekingu. Společnost Mobike se dlouhým a náročným vývojem loukoťových pneumatik nezabývala a raději použila na ráfky gumovou obruč s dírami, které zvyšují pohodlnost jízdy.

O „kvalitě“ toho řešení by mohl svědčit i fakt, že místní obyvatelé tato kola z půjčoven hojně využívají a Mobike se dokonce chlubí tím, že právě jejich společnost vrací do ulic Šanghaje a Pekingu cyklisty, které odtud vytlačila vyšší životní úroveň. Číňané si totiž s většími příjmy začínají více kupovat automobily a cyklistický kolorit těchto asijských aglomerací v poslední době vzal za své.

Autor:



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...



Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Český skialpinista nepřežil 300 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách

V Nízkých Tatrách zahynuli dva skialpinisté z Česka (26. listopadu 2017)

Český skialpinista ve čtvrtek nepřežil dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom horská záchranná...

Další z rubriky

Už nejsou jen pro důchodce. Popularita elektrokol v Jizerkách stále roste

Cyklistka na elektrokole v Hraběticích v Jizerských horách.

Elektrokola se v Jizerských horách těší stále větší oblibě, shodli se oslovení zástupci půjčoven. Základní cena za...

Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle,...

Narazil do dveří, spadl na kolejích. Rady, jak přežít jízdu na kole

Nebezpečím jsou pro cyklisty nepozorní řidiči i koleje.

Řidič otevřel dveře auta, cyklista do nich narazil a zemřel. Muž na kole přejel zpomalovací práh, spadl a oživit ho už...

Najdete na iDNES.cz