Aero a Bugatti

Aero a Bugatti | foto: Acrobatshow

Adrenalin v neděli u Příbrami nebude. Letadla nevyletí kvůli počasí

  • 20
Poprvé za patnáct let, co se na letišti Příbram - Dlouhá Lhota koná každoroční letecký den, se musí program zrušit. Předpověď počasí na neděli 18. září je pro letadla krajně nepříznivá. "Musíme to zrušit. A doufat, že za rok to bude lepší," řekl iDNES.cz hlavní organizátor Vladimír Labuda.

"Bylo to zatím nejtěžší rozhodnutí, které jsem kdy udělal a mrzí mě o to víc, že se týká jubilejního ročníku. Velice se omlouvám příznivcům letectví, kteří se k nám chystali a doufám, že nám zachovají přízeň a přijdou na Acrobatshow 2012," dodal Labuda, předseda organizačního výboru a letový ředitel Acrobatshow.

Program sliboval atraktivní podívanou. Jedním z hlavních lákadel měly být souboje letadel s auty. Proti sobě se měly postavit jak repliky historických strojů, tak nejmodernější technika.

V prvním závodě se měly utkat replika vojenské stíhačky z první světové války Sopwith F1 Camel a replika legendární "modré bugatky", slavného automobilu, se kterým ve 20. letech minulého století porážela Eliška Junková celou plejádu nejlepších závodníků té doby.

Plánoval se i souboj nejlepšího současného akrobatického speciálu světa, letounu Suchoj SU31, který dosahuje rychlosti více než 400 kilometrů v hodině, s automobilem Ferrari F400 F1. Jeho maximální rychlost je sice o sto kilometrů nižší, zato disponuje raketovým zrychlením – z nuly na sto za necelé čtyři sekundy, což může být rozhodující.

ATR 42 nad ústeckým letištěm

Poprvé za 15 let konání Acrobatshow mělo na plochu příbramského letišti dosednout opravdu velké letadlo – dvoumotorový turbovrtulový dopravní letoun ATR 42 s rozpětím křídel 26 metrů, délkou 23 a výškou skoro osm metrů. Tento stroj patří ČSA a létá na kratších evropských tratích.

Získat stíhačky z Čáslavi trvá skoro rok

Zrušení letošního ročníku Acrobatshow mrzí organizátory o to víc, že se jim konečně podařilo získat pro účast vojenské stíhačky české armády.

"To je špičková letecká záležitost. Čáslavští letci, kteří loni zvítězili v soutěži elitních "tygřích" letek států NATO, jsou zváni na největší letecké dny v celé Evropě. Žádali jsme o ně armádu už na začátku roku," přiznává Vladimír Labuda.

Do Příbrami se chystal jak nadzvukový JAS 39 Gripen, tak i bitevník L159 ALCA.

Letová ukázka nadzvukového gripenu přitom trvá deset minut. Letoun se při ní pohybuje ve výšce 30 až 3 700 metrů rychlostí 185 až 1 100 km/hod. Jeho pilot zažívá přetížení minus tři až plus devět G.

Bitevník alka létá o něco pomaleji, ale je ještě obratnější než gripen. Takže se při předvádění drží ve velmi malém prostoru nad letištěm.  

JAS-39 Gripen

Letecká Acrobatshow se kvůli počasí ruší poprvé za 15 let. Už deset let nese také druhé jméno – Memoriál Martina Stáhalíka. Připomíná tím leteckého akrobata, který v březnu 2001 zemřel při letecké nehodě během cvičného letu s holandským pilotem. Martin Stáhalík patřil mezi 12 nejlepších pilotů světa a bylo mu 38 let, když zemřel.

Československo, respektive Česká republika má dosud pět absolutních mistrů světa v letecké akrobacii: Ladislava Bezáka, Ivana Tučka, Petra Jirmuse, Martina Stáhalíka a Petra Biskupa. Petr Jirmus je přitom jediným pilotem v historii, kterému se podařilo získat titul absolutního mistra světa dvakrát za sebou.