Muzeum s vůní benzínu. U Bodamského jezera objevíte kouzlo rychlosti

Všichni milovníci rychlých kol a křídel by měli zavítat do FFA Musea ve švýcarském Altenrheinu. Přímo na břehu Bodamského jezera najdou jedinečnou sbírku nablýskaných veteránů, sportovních a závodních vozů i vojenských letadel. V některých exponátech se dokonce mohou svézt.
Závodní vozidla jsou součástí expozice FFA Musea.

Závodní vozidla jsou součástí expozice FFA Musea. | foto: FFA Museum

Pokud se vydáte do FFA Musea autem, nemůžete zabloudit. Na kruhovém objezdu v Altenrheinu vás totiž nasměruje Biene Maja, letadlo, které svým čumákem ukazuje směr na letiště, v jehož bezprostřední blízkosti stojí moderní budova. Původně zde bylo jen letecké muzeum, které před pětadvaceti lety založila malá skupina nadšenců. Jenže letadla a tryskáče byly umístěné ve starém hangáru a přidání dalších exponátů nebylo možné. Proto se podnikatel Bernhard Vonier rozhodl, že nechá vystavět nové muzeum.

Vonier lítal deset let jako pilot a od dětství byla jeho koníčkem auta a letadla. Vyrostl mezi historickými vozy Rolls-Royce, protože jeho rodiče měli opravnu těchto britských automobilů a sbírali kousky z let 1920–1930. Později kolekci rozšířili a založili Rolls-Royce muzeum v rakouském Dornbirnu ve spolkové zemi Vorarlberg. Vonier měl tedy k autům blízko a výstavbou vícepodlažního muzea o ploše pět tisíc metrů čtverečních si splnil svůj sen.

Pojízdní staříci

Jakmile otevřete dveře FFA Musea, praští vás do nosu vůně benzínu a motorů. Oči se vám rozlétnou po obrovské hale, kde základ expozice tvoří letouny a helikoptéry z bývalého vybavení švýcarské armády a letadla z britské produkce. Všechny jsou v provozuschopném stavu a lety ve vzduchu s nimi provádí bývalí švýcarští vojenští piloti. Ti zároveň cvičí mladé kolegy na předváděcích letech s historickými stroji.

Německý letecký konstruktér Claude Dornier na letišti v Altenrheinu po první světové válce vyrobil tehdejší největší letadlo na světě Dornier Do X.

Po výstupu do dalších pater se před vámi otevře automobilový svět. Vyleštění krasavci tu stojí vedle sebe a svojí nádherou okouzlují návštěvníky. Nebýt zábran kolem exponátů, určitě by nikdo neodolal a vlezl do vnitřku aut.

Nejstarší vozidla pocházejí z třicátých let minulého století. Jedná se o Rolls-Royce Phantom II a Phantom III, což byl poslední velký předválečný Rolls-Royce a zároveň poslední vůz, na kterém jeho tvůrce Frederik Henry Royce pracoval. Anglický inženýr zemřel ve věku sedmdesáti let, rok předtím, než šel Phantom III do vývoje. Vůz byl velký (délka 550 cm, šířka 195 cm, výška 190 cm) a jeho mohutnost se také odrážela ve výkonu. Při testování v roce 1938 časopisem The English Autocar jeho maximální rychlost dosáhla 140 km/hodinu a zrychlení z 0 na 96 km/hodinu za 16,8 sekundy.

Automobil vlastnili slavní lidé po celé světě a černožlutá varianta si dokonce v roce 1964 zahrála v bondovce Goldfinger se Seanem Connerym. Phantoma III ale ve filmu řídil Auric Goldfinger, boháč s kontakty na zločinecké organizace.

Návštěvníci muzea si mohou objednat jízdu v historickém voze Rolls-Royce nebo v závodním voze ze sedmdesátých minulého století.

Výstavní plocha má pěti tisíc metrů čtverečních.

Další veterán Bentley 4 1/4 přišel na trh v roce 1933 a byl prvním autem, které vzniklo poté, co automobilku z anglického Crewe získal Rolls Royce. Bentley 4 1/4 byl odolný, elegantní, rodinný vůz vybavený čtyřstupňovou manuální převodovkou. Přes tisíc pět set kilogramů vážící automobil měl ocelovou karosérii, robustní motor a stal se oblíbeným cestovním vozem na konci třicátých let.

Britský automobilový průmysl zastupuje v muzeu i značka Jaguar s automobilem Jaguar XK 150. Ten byl veřejnosti poprvé představen v květnu 1957 jako nástupce stárnoucího sportovního modelu XK 140. Hlavní změnou ve vzhledu auta oproti předcházejícím typům řady XK byla rovnější linie na bocích, která společně s širší kapotou propůjčovala vozu modernější vzhled. Přibyly svislé chromované paprsky na širší mřížce chladiče a nové nedělené panoramatické čelní sklo. Jaguar XK 150 s maximální rychlostí 240 km/hodinu byl prvním vozidlem, které bylo standardně vybaveno čtyřmi kotoučovými brzdami.

Zaměstnanci muzea se o veškeré vystavené automobily pečlivě starají, a všechny vozy jsou pojízdné. Návštěvníci si tak mohou objednat jízdu v historickém automobilu Rolls-Royce nebo v závodním voze ze sedmdesátých minulého století. Užijí si také závody s autíčky na autodráze, řízení závodních aut či letadel na simulátoru.

V muzeu probíhají prohlídky s průvodcem, během nichž se účastníci dozvědí zajímavé informace ze světa techniky.

Další prostory FFA Musea pak zabírají sportovní vozy. Mezi nimi je také pravá legenda Jaguar E-type Low Drag. Vyráběl se od roku 1961 dlouhých třináct let v anglickém Coventry. Patří mezi nejslavnější modely značky a zároveň je mnohými odborníky považován za nejkrásnější automobil dvacátého století. Jaguar etype byl postavený přesně podle filozofie automobilového designéra Williama Lyonse. Byl krásný, prostorný, rychlý a na poměry sportovních automobilů raných šedesátých let nebývale ergonomický. Karoserie pak dostala více aerodynamický tvar nazvaný Low Drag.

Mladší vozy reprezentuje americký Ford GT vyráběný v první generaci v letech 2005–2006. Vůz byl původně navržen jako koncept k příležitosti stého výročí automobilky Ford a je duchovním nástupcem závodního speciálu Ford GT40, který čtyřikrát po sobě vyhrál závod 24 hodin Le Mans. Vůz přišel s několika inovativními technologiemi, například s hliníkovými panely karosérie, se speciální závodní palivovou nádrží či s hliníkovo-karbonovým krytem motoru, přičemž jeho maximální rychlost byla 330 km/hodinu. Ford plánoval vyrobit čtyři a půl tisíce vozů. Většinu chtěl prodat na domácím americkém trhu, pouze dvě stě kusů mělo být určeno pro Kanadu a sto pro Evropu. Vizi se však nepodařilo naplnit a výroba skončila se čtyřmi tisíci třiceti osmi vyrobenými vozy.

Historie ožívá

S FFA Museem je také spojený německý designér, umělec a milovník starých aut Bernd Luz. Pro instituci vytvořil sérii Aviation věnovanou milníkům v historii letectví, inženýrům a pilotům, kteří se zapsali do historie (například Antoine de Saint-Exupéry, Charles Lindbergh, Ferdinand von Zeppelin nebo bratři Wrightové).

Živé koláže s akrylovými barvami jsou ilustrovány pomocí emocionální pop-artové technologie. U každé koláže je také QR kód, kde si lze po naskenování chytrým telefonem přečíst další informace ke znázorněným osobám.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Může se hodit

V dosahu letadel

FFA Museum se nachází přímo u letiště v Altenrheinu, které bylo postavené v roce 1925. Původně byla travnatá přistávací dráha o délce šesti set metrů používána v letech 1927 až 1933 pro pravidelné lety do Basileje, Mnichova a Innsbrucku. Německý letecký konstruktér Claude Dornier (bývalý poradce Ferdinanda von Zeppelina) na letišti po první světové válce vyrobil tehdejší největší letadlo na světě Dornier Do X a podnikl s ním první lety.

FFA Museum se nachází přímo u letiště v Altenrheinu.

Po druhé světové válce převzal letiště švýcarský podnikatel Claudio Caroni a nechal postavit další přistávací dráhu. Dnes letiště patří Markusovi Kopfovi, který založil leteckou společnost People’s, létající do Vídně, Itálie, Řecka a Španělska. Letiště také slouží pro obchodní lety a soukromá letadla. Zejména během Světového ekonomického fóra v Davosu na něj létají soukromé tryskáče. Výhled na letiště poskytuje venkovní terasa FFA Musea, odkud jsou vidět zaparkovaná letadla, vzletové a přistávací dráhy.

Cesta do FFA Musea

Do FFA Musea se dostanete autem po dálnici A1, kde odbočíte na sjezdu Appenzellerland/FFA Museum Altenrhein. Další směrovky vás pak navedou na letiště Altenrhein/FFA museum.

Další možností je vlak ze St. Gallenu do Rorschachu nebo Rheinecku a následně autobus na letiště Altenrhein.

Autor: , pro iDNES.cz

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.3 14:07

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Vstup zakázán! Ostrovu Morgan vládnou tisícovky pokusných makaků

25. března 2024

Mohutné duby porostlé chomáči lišejníků, husté křoviny a šest úzkých písečných pláží. Morgan Island...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte země světa podle jediné fotografie?

22. března 2024

Existují místa, která jsou tak výjimečná, že se dají zařadit pouze do jedné konkrétní země. Poznáte...

Nejpomalejší rychlík světa. Ledovcový Express nabízí úchvatnou jízdu

25. března 2024

Tentokrát jsme se za švýcarskými panoramaty vydali s vlaky Rhétských drah, tedy typicky červenými...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na palubě české La Grace: Vlny tu kradou jídlo a medúzy ucpávají kohoutky

26. března 2024

Dnes brzy ráno odstartoval ve Francii největší námořní festival ve Středozemním moři. Letos má i...

OBRAZEM: Nejdivnější armáda světa. Tisíce mužů chrání posmrtný klid císaře

29. března 2024

Až osm tisíc bojovníků bylo zrozeno z hlíny, podobně jako golem, aby chránili posmrtný klid jednoho...

Český výletník: Říkali mi, že v Kolíně nic není. Tak jsem tam vyrazil

29. března 2024

Všichni si myslí, že ho znají, protože přes něj jezdí každý někam vlakem. Ale doopravdy ho zná...

Děravé království v údolí Loiry. Nejen zámky, ohromí skalními domy i koktejly

28. března 2024

Premium V některých se pěstují houby, v jiných zpracovávají jablka, v dalších farmáři chovají bource...

Sedadlo v třinácté řadě v letadlech nehledejte. Chybí tu i další čísla

28. března 2024

Třináctka má v Evropě pověst smolného čísla. Pokud se vám ale podařilo zasednout v letadle na...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...