Železniční strážní domky se na území Rakouska-Uherska stavěly už u prvních koněspřežných železnic. Budovaly se na všech hlavních tratích, často v dohledové vzdálenosti, na lokálkách a vedlejších tratích se stavěly hlavně v okolí větších staveb, mostů a zastávek. V domcích většinou bydleli strážníci tratě společně s rodinami. Postupem času se z domků začaly obsluhovat železniční přejezdy, ovládat výhybky a udržovat návěstidla.
Fotografie seřazené podle pořadí v hlasování si můžete prohlédnout zde. |
S vývojem technologií začaly tzv. vechtrovny ztrácet na významu. Bohužel doba v posledních letech strážním domkům příliš nepřeje. Správa železnic, které většina staveb patří, by je raději kolem tratí neviděla. Občas se sice nějaký domek prodá, ale častěji jdou tyto historické stavby k zemi. O to cennější je, když se některou vechtrovnu podaří zachránit a opět oživit.
V redakci se nám během ledna opět sešlo několik desítek krásných fotografií – strážních domků, které jsou opuštěné, zrekonstruované, některé snímky dokonce pořídili majitelé těchto krásných objektů. Vybrali jsme pro vás 40 nejhezčích, vy jste pak měli možnost v naší hlasovací fotogalerii vybrat ten, který považujete za nejkrásnější. Hlasování bylo ukončeno 8. února 2023 ve 13 hodin. Autora vítězné fotografie Martina Martina odměníme knihou Železniční motorové vozy z Tatry Kopřivnice.
Nejlepší prosincové fotografie ze železničních dep najdete zde. Obecná pravidla čtenářských a marketingových soutěží MAFRA, a. s., najdete zde.
Výzva pro únorBěhem února nám posílejte svoje úlovky na téma „Železniční přejezdy“. Soutěž bude ukončena 28. února 2023 ve 23:00. Autora fotky, kterou vyberou naši čtenáři ve speciální anketě, odměníme knihou. Nejlepší fotografie elektrických lokomotiv si můžete prohlédnout zde. Obecná pravidla čtenářských a marketingových soutěží MAFRA, a. s. najdete zde. |